Hr ms o-1

Het was een leuk weekend.

De K-XVIII draaide zoals altijd zijn rondjes, grote draaicirkel, langzaam en elegant. Het vaarwater is een betonnen bak van 90 cm diep. Maar wel vies water dus mijn gopro filmpjes is niets geworden.

Zoals overal een paar van die typhoon joekels, maar ook Engelse boten, zalfbouw, sommige op engel duiktanks maar ook op CO2 (en werkende boten van 50+ jaar oud).
Een Engelsman moest met eenwaadpak gered worden, grote sikkelvormige prop met brushed motor van de zelfde afmetingen, en een enorme regelaar - het rook dat er iets doorgebrand was maar geen duidelijk zichtbare schade.

Mijn O-1 blijft nukkig, de pomp liep met de nieuwe slang, en in een test boven water vulden de zak mooi met lucht, maar onder water niet met water. Het leek alsof die steeds heen en weer pompte. Ik zag een druppel water in de slang naar de drukmeter, en toen ik die verwijderde dook de O-1. En toen was die ook wel heeeeeel mooi getrimt. Of dat nou het probleem geweest kan zijn weet ik niet. Misschien kunnen we er volgende week nog een naar kijken bij subsail.

Freek

foto's op facebook gezien van het treffen

zoals verwacht aan boten tezien behalve twee nederlandse hahahaha
ja mooi vaar water is zo maar niet overal beschikbaar
gr raf

Heb dit weekeind de drukschakelaar in de O-1 vervangen door een mechanische schakelaar. De drukschakelaar moest bij hogere druk in de zak dan in de WTC de pomp uitschakelen. Dat werkte wel, maar soms te vroeg zodat de boot nog niet onder was.

Dus na discussie met Norbert en RAF deze vervangen door een houten schakelaar onder de zak (hout? Ja datzelfde spul waarvan de boot gemaakt is!) Idee van de schakelaar kwam van een pincet, en ik heb een stelschroefje ingebouwd om eea af te stellen.

E47FE284-8DD3-4E17-8C53-29B2752E7BA8_zpsswyi8oxy.jpg

Bij droog testen zie je dat de BTS een rode led vertoont bij dichtdoen van de schakelaar. Toen nat getest. Boot gewogen, in het bad, pomp aan en na 1:20 minuten ging de pomp uit, toren nog net boven. Bleek dat 250 gram water was ingenomen. Leeggepompt, stelschroefje een beetje verder open geschroefd, en nu ging de pomp na 1:40 minuten uit, 325 gram water, en de boot net onder. perfect!
Nog een keer herhaald - op de seconde hetzelfde! Trim nog altijd prima.

Dus nu heb ik een werkende beveiliging tegen overvallen van de zak!

Groeten

Freek

Laatst bewerkt:
mooi dat het werkt freek
en ach rome is ook niet op 7 dagen gebouwd hé
ik had voor mark een ring gemaakt die hij rond zijn zak kon zetten met een schakelaar er in
zijn zak staat wel recht op dus dat was makkelijker
rond de ring een elastiekje zodat de schakelaar als de zak leeg is steeds is ingedrukt (de schakelaar was ingedrukt dicht)
bij het op pompen van de zak zou dan de schakelaar open gaan en zo de pomp onderbreken
een diode zorgt er dan voor dat je wel terug leeg kunt pompen
maar hij heeft het nog steeds niet ingebouwd
als hij eens storing krijgt en de pomp blijft pompen tot de zak ontploft dan zal hij tegen dan wel geleerd hebben zekers
maar dan licht er wel een stroep op de bodem van een vijver ergens ten velde

gr raf

Oud bouwverslag - ben na 9 jaar bezig met groot onderhoud aan de O-1, lang mijn makkelijkst varende duikboot.

Het gebroken houten techrek wordt vervangen door een geprint exemplaar, een LR3 wordt geplaatst, en hoewel ik blijf bij twee lipo’s (2S voor de motor en 3S voor de pomp), zet ik ze op een dubbele schakelaar aan-uit-opladen. Verder blijft de boot hetzelfde, met Norberts peristaltische pomp/BTS en RAF’s 300ml duiktank. Ik vond zelfs nog een trippel-S liposaver die nog prima werkt.

IMG_0402.jpeg

hier nog met houten techrek voor - heeft jaren mooi gevaren

IMG_0023.jpeg
IMG_0292.jpeg
Dubbele wipschakelaar op onderdek - net achter de kleine 3S. Tegen het plafond van onderdek boven de schakelaar een UBEC. Op bovendek de BTS, liposaver en lageregler. De liposaver bewaakt de 2S vaartaccu, en onderbreekt de gele signaaldraad tussen ontvanger en BTS. Bij onderspanning zal de boot dus op de 3S pompaccu bovenkomen door de BTS failsafe.

Ok ben nog steeds geen ster in solderen - iedere verbinding is een paar keer gedaan. Nu nog de BTS logica nakijken….

Bijlagen

• IMG_3315.jpeg
    IMG_3315.jpeg
    85,2 KB · Weergaven: 65
Na een paar dagen werken is O-1 weer klaar voor onderwater. Schakelaar werkt prima, de componenten passen allemaal net iets mooier op het techrek, waardoor die weer mooi de romp inschuift.

boot in bad opnieuw gebalanceerd, gewicht uitgehaald totdat bij duiken de pomp juist afslaat als de boot net negatief drijfvermogen heeft. De O-ring heeft nog wat aandacht nodig - komen een paar belletjes uit, moet waarschijnlijk met teflon tape een paar tiende mm grotere diameter krijgen.

het was druk in bad….
IMG_0296.jpeg
IMG_0301.jpeg

Back