Hr.Ms. Tromp uit het stof

De roeren en de vinnen heb ik zelf gemaakt en zijn zonder veel moeite waterdicht te krijgen, daarbij kan je de binnenzijde zeker bij het roer boven water uit laten steken.

Echter met een klein rubber ringetje en wat vaseline geen enkel probleem. Bij mijn De Ruyter zijn de vinnen altijd al werkend geweest, echter nog zonder gyro en nooit een druppel binnen gehad.

De stabilisatoren kan ik nu dus bedienen.
Moet me inlezen over de gyro's heb daar geen kaas van gegeten.
5 kanalen om 1 functie te gebruiken.?
Het zou in principe helemaal op zich zelf moeten kunnen werken toch.
Een servo gewoon naar de horizon laten kijken. Maar via een ontvanger voor stroom oke en een kanaal. Maar even op YouTube kijken. Of als iemand weet hoor ik het graag.
Heb de gyro's advertenties gezien maar hoe dat moet gaan werken ?
Gr Hans

Bij moet je deze x niet zijn voor hulp,
gewoon even om hulp vragen op het vlieg gedeelte , zal wel een behulpzaam iemand zitten die je wil helpen,
succes, Marc

De stabilisatoren kan ik nu dus bedienen.
Moet me inlezen over de gyro's heb daar geen kaas van gegeten.
5 kanalen om 1 functie te gebruiken.?
Het zou in principe helemaal op zich zelf moeten kunnen werken toch.
Een servo gewoon naar de horizon laten kijken. Maar via een ontvanger voor stroom oke en een kanaal. Maar even op YouTube kijken. Of als iemand weet hoor ik het graag.
Heb de gyro's advertenties gezien maar hoe dat moet gaan werken ?
Gr Hans
Hoi Hans,

Het is heel eenvoudig, en daar hoef je niet voor bij het vliegforum te zijn(-;

De gyro, zoals in mijn voorbeeld zit bij een vliegtuig gewoon tussen de ontvanger en de servo. Voor de vinnen gebruik je de aileron functie, daar sluit je dus de servo(s) van je vinnen op aan. Bij een vliegtuig krijgt de gyro input vanuit de ontvanger/zender van het aileron signaal, maakt het vliegtuig een beweging over de lengte as zonder input van de zender corrigeert deze dat. Deze correctie is grote, kleiner en lang of kort afhankelijk van de instelling. De mate van correctie is afhankelijk van de gyrogain die je ook kan regelen.

Bij een boot heb je geen ailerons dus ook geen input signaal. Echter om de neutraalstand te kunnen instellen/finetunen is een draaipotmeter op je zender welke verbonden is aan bv kanaal 5 het meest handige. De gyro gain en de instelling uit/stab/autolevel kan je ook via een kanaal laten lopen, maar ik weet niet wat voor schakelaars etc jouw zender heeft. Ik gebruik een zender met voldoende van beide.

Zodra je alles hebt aangesloten zal bij rollen de gyro deze werking trachten tegen te gaan en de servo van de vinnen aansturen.

Ik zal proberen een testopstelling te maken maar daar moet ik ff tijd voor maken, als je vast het (juiste) gyrootje besteld, dan komt dat goed.

De gyros werken niet optisch maar met sensoren die een verdraaing signaleren en daar zijn ze erg goed in! initialiseren bij opstarten, zorg dan dus dat je boot vlak ligt als je de boel aanzet.

Ik vlieg ook heli en je verbaasd je over hoe nauwkeurig en precies en ook gevoelig die relatief goedkope stukjes elektronica zijn.

Je moet dus niet een enkele gyro hebben want die heeft veel minder opties, zon type als ik als voorbeeld heb gegeven is prima.

Ik heb deze besteld. Zal wel even duren voor hij binnen is.
Screenshot_20211123-185839_AliExpress.jpg

Ik heb deze besteld. Zal wel even duren voor hij binnen is.
Bekijk bijlage 467797
Das de goeie, het gaat soms best snel merk ik de laatste tijd ben toevallig net een testje aan het doen met installatie in de mijne, zal een filmpje uploaden zodra ik het werkend heb.

Op het droge werkt het in ieder geval uiteraard is de werking in het water nog ff afwachten, het zal met name de gevoeligheid zijn die we moeten testen, water reageert nl iets anders dan lucht

Ik heb de bediening met makkelijker te solderen 2mm staal gemaakt en kogel gewrichten daar de eerder gebruikte een raare hoek moesten maken . Daar de vinnen onder een hoek van ergens 45graden moeten draaien. Werkt nu mooi.

De gyro was even zoeken er zijn er een aantal met iets andere opdruk. Deze kwam precies overeen.
20211123_201539.jpg

Als ik het goed zie staan jouw vinnen onder een iets vlakkere hoek dan de mijne, is alleen maar beter denk ik.

Ik heb vanavond even de boel aangesloten, het werkt prima.

Ik heb het op de volgende wijze gedaan:

Gyro ingesteld op standaard instellingen

Kanaal 5 is de mode stand, die moet je op een kanaal aansluiten anders kan je hem niet op de level mode instellen, bij mij is het level mode als de rode led brand.

Kanaal 6 is de input van het aileron signaal, hier kan je de neutraalstand mee instellen mocht dit niet exact kloppen, en bijstellen terwijl je vaart. Ik heb deze gekoppeld aan een draaiknop op mijn zender.

Gyro gain heb ik niet aangesloten, dit is ook in te stellen met de draaipotmeter (1) op de gyro

Zie filmpje, het is wat lastig filmen en met 1 hand de romp kantelen, de uitslag is nog niet zo heel groot maar dat is een kwestie van afstellen.

Ziet er gaaf uit.
En als de romp schuin blijf blijven de vinnen schuin staan.
Ik zie dat je twee servo's hebt gekoppeld blijft denk het zelfde als met 1.
In het water uit proberen hoeveel hij overheld en afstellen. Zal wel wat afremmen.

Ja lastig zien op de tekening hoe schuin de vinnen in de romp zitten. De mijne blijft wel mooi recht staan op het tapijt net standaards.

Ik heb alleen een oude zender met oude robbe stekkertjes zal dus een stekker moeten overzetten. Heb ook een nieuwe servo besteld met een moderne aansluiting voor aan de andere kant.

Wordt vervolgd.......

Dus als is het goed begrijp de servo op out1 en 2 kanalen van de ontvanger op AIL en ELE en verder niets.Bekijk bijlage 467850
Het aantal is goed,

Input afstelkanaal (draaipot op zender) bv ch5 van ontvanger 5 naar Ail van gyro, dan bv ch6 met 3pos schakelaar op zender van ontvanger 6 naar mode van gyro.

Out 1 van gyro naar servo(s)

Verder niks aansluiten.

Ja ik heb 2 servo's gebruikt maar dat maakt voor het aansluiten niet uit, ik gebruik gewoon een y kabel

Je hebt dus minimaal 2 kanalen nodig voor dit systeem, en dan 1 of 2 voor motoren en 1x roer.

In level mode blijft de gyro bijsturen tot je boot weer vlak ligt. In normal mode niet, dan probeert hij ongewenste bewegingen tegen te gaan maar gaat ook direct weer terug naar neutraal, ik denk dat die modus niet werkt in dit geval maar dat is eenvoudig te testen met de 3 standen schakelaar.

Op de Mars Rex zitten kanalen genoeg. Het is nu duidelijk bedankt voor de uitgebreide informatie en uitleg.
Nu maar afwachten tot hij binnen is.
Als het weer het toelaat kan ik alvast eens gaan varen en kijken wat het efect is van de vinnen.
Ik kan alleen in het weekend varen als ik van mijn werk thuis kom is het al donker.

Laatst bewerkt:
Nou toch even gevaren in de kou daarom ook geen filmpje ik kon de telefoon niet meer vast houden.
Ik kon nu dus de stabilisatie vinnen manual bedienen. En de boot reageerd er goed op.
Uitslag van de vinnen is ongeveer 45grade dus totaal 90 graden. Maar dat is veel te veel op snelheid in de bocht. Dus dat moet dan met de gyro afgesteld worden. Als ik schuin door de bocht ging kom ik hem makkelijk recht trekken. Ben er wel tevreden over. Verder hinderlijk veel bladeren in het water.
En de vinnen lekken niet. Eigelijk geen druppel water in de boot zou ook niet best zijn met een volledige polyester romp.

Hoi Hans,

Das goed om te horen. De uitslag is evenredig aan de mate van rollen dus past zich vanzelf aan. Ik denk wel dat 45 graden vrij groot is qua uitslag, aan de andere kant met weinig snelheid is het misschien nodig.

Bij mij is de maximale uitslag mechanisch ook 45 graden, echter de gyro gebruikt die maximale uitslag niet.

Je kan de uitslag mechanisch wat bijstellen en tevens de gevoeligheid en daarbij ook de mate van uitslag met de gyro regelen.

Hallo.
Ik heb de gyro binnen gekregen.
2x de stekkertjes veranderd van oud naar nieuw model robbe oud type aan 1 kant er aan gesoldeerd. En de boel aangesloten. Met een nieuwe gekochte servo want ik had alleen servo's met oud type stekkerstjes.
Maar goed na wat experimenteren werkt het.
Alleen de ene kant op iets meer dan naar de andere kant ik denk dat dat komt omdat Robbe de band breedte heeft veranderd.?
De uitslag is inderdaad wat kleiner maar ik kan evt de arm van de servo nog wel verlengen. Maar eerst maar een proefvaart.
Als het weer het toelaat.
Lastig te filmen maar ik heb een poging gedaan.

Laatst bewerkt:
Nou even de kou getrotseerd en toch even proef varen. En volgas door de bocht.
Met de gypo aangesloten op de stabilisatoren. En het werkt harstikke mooi.
Misschien ook al ondat het best een wankel model is wordt hij snel weer recht gezet. Terwijl zo op het droge de uitslag niet zo groot is. Lood accu van 4.5 amp is wel snel leeg zal de stroom nog eens meten met warmer weer en daar wat anders op verzinnen.

Hans, probeer op schaal snelheid te varen, scheelt dan ook weer in de vaartijd. De snelheid in het filmpje past niet bij dit model, vind ik.

Groet,
Willie

Back