De stabilisatoren kan ik nu dus bedienen.
Moet me inlezen over de gyro's heb daar geen kaas van gegeten.
5 kanalen om 1 functie te gebruiken.?
Het zou in principe helemaal op zich zelf moeten kunnen werken toch.
Een servo gewoon naar de horizon laten kijken. Maar via een ontvanger voor stroom oke en een kanaal. Maar even op YouTube kijken. Of als iemand weet hoor ik het graag.
Heb de gyro's advertenties gezien maar hoe dat moet gaan werken ?
Gr Hans
Hoi Hans,
Het is heel eenvoudig, en daar hoef je niet voor bij het vliegforum te zijn(-;
De gyro, zoals in mijn voorbeeld zit bij een vliegtuig gewoon tussen de ontvanger en de servo. Voor de vinnen gebruik je de aileron functie, daar sluit je dus de servo(s) van je vinnen op aan. Bij een vliegtuig krijgt de gyro input vanuit de ontvanger/zender van het aileron signaal, maakt het vliegtuig een beweging over de lengte as zonder input van de zender corrigeert deze dat. Deze correctie is grote, kleiner en lang of kort afhankelijk van de instelling. De mate van correctie is afhankelijk van de gyrogain die je ook kan regelen.
Bij een boot heb je geen ailerons dus ook geen input signaal. Echter om de neutraalstand te kunnen instellen/finetunen is een draaipotmeter op je zender welke verbonden is aan bv kanaal 5 het meest handige. De gyro gain en de instelling uit/stab/autolevel kan je ook via een kanaal laten lopen, maar ik weet niet wat voor schakelaars etc jouw zender heeft. Ik gebruik een zender met voldoende van beide.
Zodra je alles hebt aangesloten zal bij rollen de gyro deze werking trachten tegen te gaan en de servo van de vinnen aansturen.
Ik zal proberen een testopstelling te maken maar daar moet ik ff tijd voor maken, als je vast het (juiste) gyrootje besteld, dan komt dat goed.
De gyros werken niet optisch maar met sensoren die een verdraaing signaleren en daar zijn ze erg goed in! initialiseren bij opstarten, zorg dan dus dat je boot vlak ligt als je de boel aanzet.
Ik vlieg ook heli en je verbaasd je over hoe nauwkeurig en precies en ook gevoelig die relatief goedkope stukjes elektronica zijn.
Je moet dus niet een enkele gyro hebben want die heeft veel minder opties, zon type als ik als voorbeeld heb gegeven is prima.