Hr.Ms. Tromp uit het stof

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Hans 1961, 16 aug 2021.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je hebt geluk, dat de motor niet doorgebrand is.
    De meest efficiënte manier om een borstelmotor te beschadigen is "vasthouden".
    Brandt de motor niet door, dan kan er schade ontstaan aan de lamellen van de rotor.
    Een elektro motor zal alles doen om het toerental constant te houden.
    Lukt dit niet, dan?
    Meestal een vurig einde.
    Groet. Henk.

    Maar misschien heb je geluk, dat de accu niet meer stroom kon leveren.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Met stilhouden bedoelde ik de boot niet de motoren. Sorry. De motoren draaide toen vol uit. In het water natuurlijk.
     
  3. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Die 18650 cellen koop je die bij Ali.? Zie daar regelmatig reviews over dat de capaciteit niet klopt met wat de accu's en verkoper aangeef.
    Behoorlijk minder. Vertrouw die Chinezen daar mee niet zo. Mischien 1 met vijf sterren en eerst alle review's lezen.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb meerdere uitvoeringen, het klopt dat de capaciteit vaak niet klopt bij de merkloze types van Ali etc. Het beste kan je denk ik A merken halen zoals LG, Samsung en Panasonic
     
  6. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Hallo iedereen het was hier in Groningen mooi weer vandaag zo in het nieuwe jaar dus even gevaren.
    Stromen door de motoren gemeten tijdens het varen vol gas 20 ampère rustig aan 10 ampère en een beetje stationair zo'n 5 ampère dat is volgas wel een beetje te veel maar ik laat het zo maar even. Vaar tenslotte niet konstant vol gas. Zouden de motoren stukgaan dan kopen we een nieuwe setup denk naar 12 volt zien we dan wel.
    Even een meertje hier in de buurt gezocht met mooi helder water. Mooi om te zien hoe de stabilisatoren verdraaien in de bocht om de boot recht ze houden. Mijn laarzen liepen net niet vol.
    Nog even zo maar een filmpje van 09-01-2022.
     
    MicropropSport, Peter48, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi vaarbeeld hoor Hans. Zou lekker door blijven draaien met deze motoren. Ga je hermotoriseren zou je ook nog kunnen overwegen om Brushless te gaan. Maar dat zie je dan wel weer. Gr. Klaas.
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Mooi hoor, blijft een mooi schip. Heb je nog wat gespeelt met de gevoeligheid van de gyro of laat je het zo?

    Je hoort inderdaad de overbrenging of cardanassen wel aardig goed, maar zolang het je zelf niet stoort is het prima. Dat stroomverbruik, ik heb geen idee hoe dat bij mij straks gaat.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had de video gezien zonder geluid. Toch even kijken naar de overbrenging. De vertragingen zijn rumoerig, maar ik hoor iets "knakkends". Enkele kruiskoppelingen? Probeer eens, als er ruimte voor is, cardans (dubbele kruiskoppelingen). Heb je nog een plaatje van wat er nu achter de motoren zit? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2022
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  11. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Twee van deze kruiskoppelingen achter elkaar ? Kan het eens proberen er zullen wel van die koppe stukjes zijn.
    Weet iemand welk merk deze koppelingen zijn ? Ik heb ze ooit in 1984 gekocht en of ze nog te koop zijn.
    Het geluid gaan altijd weg na een minuut of 3. Motoren staan goed in lijn en er zit een axiale ruimte op de vertanding van de kruiskoppelingen. Verder zit er geen vertraging op.
     
  12. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    325
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  13. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Velserbroek
    Hans,
    Je heb het over 20amp voor twee motoren decaperm zondervertraging zie ik op #108 en met schroeven als slagroomkloppers #29.
    Ik vind dit niet gek ,zulke stromen en daarmee korte vaartijden.
    Met zulke schroeven heb je niet zo'n hoog toerental nodig in schatting 1500omw-1 de motoren zullen minimaal 4500omw-1 draaien.
    Een vertraging 1:3 minimaal toepassen is het advies aan mijn zijde, denk zelf 1:5 nog afdoende is.
    Of je moet de tip van de schroef terug brengen naar 10 a 5 graden mits deze bladen zijn hard gesoldeerd moet dat kunnen.
    Zo zal de motorstroom naar nominaal gaan en de vaartijden verlengen.
    En de snelheid beter passen bij het model.
    Zelf had ik een decaperm 6v op een schroef van 65mm en 12v accu met een 1:9 vertraging.
    Werkt prima afgezien van de pile herrie, een prima combinatie.
    Als het vermogen U*I maar niet wordt overschreden.

    Groetjes Ebro
     
  14. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    images.jpeg
    Aller eerst Hernor ik laat de stabilisatoren zo als ze nu zijn. Verdraaien best veel bij wijnig hellen beter bij langzaan varen.
    Beste Ebro ik weet je hebt gelijk. Ik heb de schroeven zelf gemaakt en zijn hart gesoldeerd met zilver dus dat moet lukken.
    Ik ga eerdaags de koppelingen veranderen en ga dan de schroeven ook proberen aan te passen.
    Wilde eerst ook met de raders aan de gang op de brug van de Tromp en tijdens het zoeken naar een foto's van bovenkant van de brug kwam ik deze trieste foto tegen.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
  15. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Een radar op de brug gemaakt.
    Nu nog 2 maanden wachten op het tweede motortje van Ali.
    De radar zit iets meer naar het midden als wat ik wilde het motortje is best klein maar paste eigelijk niet. Ik koop voor de andere radar een dubbele snelheid staat wel leuk denk ik.

    ae_1641573115480.jpg
     
  16. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Hans, naar mijn gevoel draait die radar veel te traag. Dat mag gerust 3 tot 4 x sneller. Ik denk dat ergens tussen de 30 en 60 omwentelingen per minuut realistisch is.
    Die N20 motortjes kunnen meestal wel een hoger voltage aan.
    Op hoeveel volt draait die nu?
    Kan je dit verhogen?

    Mvg,
     
  17. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Het is een motortje met 6volt 15 omwentelingen draatde nu op 2.4 volt.
    Op hogere spanning is geen probleem maar hij maakt nogal wat kabaal. Op deze spanning ging het nog een beetje. De opbouw werkt als een klankkast denk ik.
     
  18. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een binnenvaartradar draait rond de 30 omw./min. Zee of lange afstadnsradars wat langzamer. Binnenvaartradars hadden doorgaans een wat langere scanner. Heeft met oplossend vermogen te maken. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Hans 1961

    Hans 1961

    Lid geworden:
    27 okt 2019
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Veelerveen
    Krijg morgen de 2e radarmotor binnen. Dus daar even niet mee verder gegaan.
    Na dat ik de bladen van de schroeven wat had verbogen is het amperage naar 18 gegaan dus nog verder buigen.
    Varen ging prima. Het gyrosysteem werk prima er was wat wind en de boot hing scheef en als hij dan ging varen trok hij recht. Ik zat zo te denken als je met zo'n gyro een servo bediend zou je denk makkelijk ook wat gewicht van links naar recht kunnen verplaatsen.
     

Deel Deze Pagina