Hr.Ms. Tromp uit het stof

Vanochtend even in vol ornaat gevaren of te wel bijna helemaal kompleet.
Nou dat over het gewicht is niet het grootste probleem. Maar stabiliteit zeer wind gevoelig ging met een zuchtje wind al redelijk schuin.
Met varen wel tot 45graden. Maar kwam wel steeds weer terug. Dus met droge kleren weer thuis gekomen. Gevaren nog met de lood accu van 850 gram.
Ben bang als dat maar een accu van 300 gram zou worden. Denk dat hij dan wel op zijn kant gaat.

20211031_112301.jpg

Mooie foto. Je kan nu goed de model conforme waterlijn zien.
Voor mij ligt zij nog iets te hoog, 5mm?
Wat als, je de waterlijn als modelconform houdt en gaat varen op een extra diepte van 5 + 5 = 10mm
Ik heb even niet kunnen vinden hoe groot zij is.
Maar je kunt het toegevoegde gewicht redelijk berekenen.
De formule voor waterverplaatsing, vierkant drijflichaam = gewicht = lengte x breedte x diepte
Nu zijn marine schepen zeer slank en dient er een correctie factor gebruikt te worden, in dit geval 0,4.
De formule wordt: 0,4 x lengte(in dm) x breedte(in dm) x 10mm(in dm, 0,1) = extra ballast gewicht in kg.
Uit mijn hoofd: containerschepen : 0,5
Overige schepen : 0,6
Stoomsleepboten : 0,7
Dus in jouw geval is de extra ballast uit te reken.
Dit extra ballast gewicht onder de accu, zo laag mogelijk in de romp.
Het zwaarte punt komt ook beduidend lager en als je vaart, ziet niemand op afstand, dat zij iets onder de waterlijn ligt.
Wat men wel zal zien is, dat er een stabieler schip vaart.
Doe je voordeel. Groet. Henk.

Laatst bewerkt:
Ligt ze al "over de ijk" Hans? Anders zou ik er nog een 850 grams accu bij doen. Of van losse cellen een wat zwaardere accu over het schip verdelen. Natuurlijk helpt dat alleen als ze dieper in de romp komen te liggen. Zie dat Stoompomp dezelfde kant op zit te denken. Zo compleet is het een mooi schip geworden. Stuur je beide motoren aan met één regelaar? Door de motoren apart te regelen is de manoeuvreerbaarheid nog iets te verbeteren en wil ze korter draaien. Gr. Klaas.

De foto op het water is prachtig,beetje wiebel achtig in het filmpje, dus moet ik mijn voorgangers bij treden, ze mag gerust een cm dieper.
misschien beetje vreemde tip maar je zou onder de kiel een vertikaal plaatje ( zoals een zeil kiel) kunnen bevestigen met behulp van enkel magneten.
zo helpt het water de schommeling in te perken. en het plaatje is dan meteen het extra gewicht , lager dan onder het schip kan niet.

Hij is wel erg wankel. Zie de video met een beetje wind.
Ik ga wat gewicht proberen en misschien inderdaad zo'n kiel als het niet anders wil.

Mooie foto. Je kan nu goed de model conforme waterlijn zien.
Voor mij ligt zij nog iets te hoog, 5mm?
Wat als, je de waterlijn als modelconform houdt en gaat varen op een extra diepte van 5 + 5 = 10mm
Ik heb even niet kunnen vinden hoe groot zij is.
Maar je kunt het toegevoegde gewicht redelijk berekenen.
De formule voor waterverplaatsing, vierkant drijflichaam = gewicht = lengte x breedte x diepte
Nu zijn marine schepen zeer slank en dient er een correctie factor gebruikt te worden, in dit geval 0,4.
De formule wordt: 0,4 x lengte(in dm) x breedte(in dm) x 10mm(in dm, 0,1) = extra ballast gewicht in kg.
Uit mijn hoofd: containerschepen : 0,5
Overige schepen : 0,6
Stoomsleepboten : 0,7
Dus in jouw geval is de extra ballast uit te reken.
Dit extra ballast gewicht onder de accu, zo laag mogelijk in de romp.
Het zwaarte punt komt ook beduidend lager en als je vaart, ziet niemand op afstand, dat zij iets onder de waterlijn ligt.
Wat men wel zal zien is, dat er een stabieler schip vaart.
Doe je voordeel. Groet. Henk.

Deze berekening met vorm factor klopt in de basis, echter is de vorm factor in werkelijkheid per schip verschillend. Vrachtschepen zitten vaker richting de 0,9 overigens, die willen immers zo veel mogelijk lading aan boord. Je kunt de vorm factor bepalen door het gewicht van het echte schip te delen door lengte(waterlijn!) x breedte (waterlijn!) X diepgang x 1,025 (die alleen bij zeeschepen).

Prachtige opknapbeurt zeg!! Ziet er erg strak uit!

Kiel of waterrem?
Een beetje stroomlijn, of vlakke plaat, zal minder weerstand opleveren.
Ik verwacht, dat met deze kiel het schip aanmerkelijk langzamer zal varen bij een hogere belasting, lees stroom, uit de accu.
Doe je voordeel. Groet. Henk

Frans, Om de stabiliteit te testen prima, maar als je iets definitiefs gaat maken raad ik je aan om plaatmateriaal te nemen, de voorkant naar achteren toe af te schuinen en een eventuele "sigaar" alleen aan de achterkant uit te laten steken. Anders vang je een hoop waterplanten, of blijft je schip zelfs steken. Gaat wel lukken denk ik. Gr. Klaas.

Ik heb even 10 minuten gevaren toen was het donker. Geen goede test. Was volledig wind stil. Maar hij is wel een stuk stabieler.
In de bochten gaar hij nog wel erg schuin.
Maar zo als ik nu vaarde kon ik hiervoor niet.
Snelheid is maar een een beetje minder. Het zijn 2 platte strippen in de vaarrichting met nu even voor de test een paar rvs bouten er aan nu kan ik makkelijk m12 moeren toevoegen voor gewicht. Als iets definitief wordt is het wel gestroomlijnd. En even bij de zijlers spieken.
Nog even een foto van de platte strippen los.
20211103_200921.jpg

Zo vanmiddag even wezen varen met veel ballast. 1200 gram extra .
De boot was verbluffend stabiel.
Lag wel erg diep. Dus even iets minder ik had rvs staf van 400 gram dus 1 er uit. Nu met 800 gram gevaren en was best stabiel met redelijk vlagerige wind. Ligt wel iets dieper dan ik wil maar zo'n kiel is ook lastig en niet mooi. En zoals eerder al door iemand was geopperd hwt vald niet heel erg op. En de tip gooi er maar 800 gram extra in was best een goede tip.

Soms moet je wel eens iets Hans, maar als het niet erg opvalt is dit beter dan zo'n diepe vin. Best wel een mooi vaarbeeld zo. Gr. Klaas.

Nu kan je nog met een dergelijke constructie varen.
Maar zodra het voorjaar wordt en de wieren onderwater beginnen te groeien ben ik bang dat het vroeg of laat als één grote haak zich gaat vastgrijpen aan een pluk wier.
Maar dat had je zelf denk ik ook al wel bedacht.

Had begrepen dat die valse kiel eraf was en een extra accu was toegevoegd. Of heb ik het mis Hans? Gr. Klaas.

Inderdaad zonder valse kiel.
Met 800 gram extra onderin de boot 2x 400 gram. Was mooi stabiel.
Durfde niet nog eens 400 gram eruit te halen ivm de vlagerige wind. Maar dat probeeren we vast nog wel een keer. Was koud met een zender in de hand en maar 11 graden.

Back