HrMs Jaguar

Sinds gisteren aan de slag gegaan met de bouw van de HrMs Jaguar.
Eerst de kiel uitgezaagd en nu de spanten.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het bouwen van een werfplank niet verkeerd is.
Bij de bouw van mijn vorige bootje stonden de spanten helaas wat scheef.
Dit hoop ik te voorkomen door een werfplank te gebruiken naar voorbeeld uit het boek 'Scheepsmodellen zelf maken' van H.M. Kisling.
IMG-20180329-WA0000.jpg

Voordat ik met de Jaguar ben begonnen heb ik eerst de sloep van de Jaguar gemaakt.
Ik was nl benieuwd of het me lukte om een plug te maken. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen met de Jaguar, een plug of gewoon opbouwen met spanten, expoxy en keperdoek.
De plug van de sloep is trouwens aardig gelukt.
IMG-20180330-WA0004.jpg
IMG-20180330-WA0007.jpg
IMG-20180330-WA0005.jpg
IMG-20180330-WA0003.jpg
IMG-20180330-WA0006.jpg

Het motorcompartiment is iets te groot uitgevallen en moet weer op nieuw gemaakt worden.
Wat er nu in zit is van triplex gemaakt maar ik zit er over na te denken om het van styreen te maken. Ben verder onbekend met dit materiaal dus maar zien hoe ik dit moet verwerken

De Jaguar wordt schaal 1:50. De lengte van de HrMs Jaguar was ongeveer 56 meter en zo'n 10 meter breed.
Op schaal wordt hij dus net iets meer dan een meter.

De bouwplank is af.
Nu al de spanten met het handje uitzagen.
Zo'n bouwplank werkt trouwens uitstekend. Spanten komen mooi haaks op de kiel te staan.
IMG-20180404-WA0001.jpg

Vandaag ook mijn eerste geschut (oerlikon 20mm) binnen gekregen van shapeways.
Helaas is van een van de oerlikons het munitie magazijn afgebroken.
Getracht te lijmen met plastic lijm, helaas zonder succes. Ook secondelijm hielp niet.
Morgen maar eens met twee componenten epoxylijm proberen.
IMG-20180404-WA0002.jpg

Ik heb ook spullen van Shapeways, maar gelukkig nog niets afgebroken. Heb wel gelezen op hun website dat de printen eerst vetvrij gemaakt moeten worden mbv een afwasmiddelsopje. Heb jij dit gedaan? Misschien hecht de lijm niet daar door.

Groeten,
Willie

Anders een mailtje naar hen sturen met de vraag welke lijm het beste is. Dan weet ik het ook.;)

Groeten,
Willie

Voordat ik met de Jaguar ben begonnen heb ik eerst de sloep van de Jaguar gemaakt.
Ik was nl benieuwd of het me lukte om een plug te maken. Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen met de Jaguar, een plug of gewoon opbouwen met spanten, expoxy en keperdoek.
De plug van de sloep is trouwens aardig gelukt.
Bekijk bijlage 277492Bekijk bijlage 277493Bekijk bijlage 277494Bekijk bijlage 277495Bekijk bijlage 277496

Sjouke,
Leuk sloepje is dat geworden.
Wat mij betreft in elk geval de houtbouw ervan.
Is dat eigen ontwerp?
Ik zou zelf ook nog zo'n dergelijke sloep voor op mijn Ebba Victor willen maken.
Heb je daar misschien nog een tekening / spantenplan of eventueel een internet-verwijzing van?
Groet, Bert

Hoi Bert,

Dat sloepje is geen eigen ontwerp. Dat is de originele sloep die destijds op de HrMs Jaguar stond.
Het is een zogenaamde 26 voet whalesloep.
Ik heb er tekenen van compleet met spantenplan.
Die wil ik je wel toe mailen.
Stuur anders maar een pb'tje met je e-mailadres.

Groeten,

Sjouke

Hoi Bert,

Dat sloepje is geen eigen ontwerp. Dat is de originele sloep die destijds op de HrMs Jaguar stond.
Het is een zogenaamde 26 voet whalesloep.
Ik heb er tekenen van compleet met spantenplan.
Die wil ik je wel toe mailen.
Stuur anders maar een pb'tje met je e-mailadres.

Groeten,

Sjouke

Hoi Sjouke,

Hartstikke bedankt voor de tekeningen.
Ik heb ze binnen, ze zijn precies wat ik hoopte en voor mij duidelijk genoeg om er echt iets mee te kunnen.
Voor de Ebba Victor die ik momenteel - vanuit een van oorsprong zijnde Mercantic Coaster - aan het (ver)bouwen ben, is de bewuste sloep op dit moment nog een beetje een grijs gebied (zie mijn bouwverslag elders op het MBF).
Met jouw tekeningen kan ik in elk geval iets proberen te maken waarvan ik denk dat deze bij dit schip hoorde of paste.

Groet en nogmaals mijn dank,
Bert

Hoi Bert,

Graag gedaan hoor.
Ik had je verslag over de Ebba Victor als eens even doorgelezen. Leuk project.

Groeten,

Sjouke

Weer even bezig geweest met de HrMs Jaguar. Er ging veel werk werk in het kontje zitten.
Nu rustig de scheepshuid opbouwen.
IMAG0596.jpeg
IMAG0595.jpeg
IMAG0597.jpeg

Back