Zo, gisteren een leuke middag gehad bij de MRC. Ik had beide auto's bij me, en allerlei banden en accu's. Tijd om wat te testen, en vooral veel ronden te rijden.
Met de TT-01 heb ik de 23/58 en 24/58 combinaties geprobeerd. Helaas bleek achteraf dat de tijden niet naar MyRCM werden upgeload, dus ik kan niet zien wat het beste was. Voor mijn gevoel was dat de 24/58. De motor en regelaar werden in ieder geval niet te heet. Wel lijkt mijn regelaar wat in te houden bij de volle accuspanning. Als ik dan een paar ronden verder ben en de piek eraf is, doet hij het goed. Geen idee wat daar precies aan de hand is, dat moet ik nog uitzoeken. Anders op zoek naar een nieuwe regelaar. In de M-06 zit exact zo'n regelaar, en daar gaat het goed mee. Ik merkte vorig jaar bij de laatste race op Ruchpen ook één of twee keer dat hij bij het wegrijden vanuit stilstand even inhield, maar daar had ik er verder geen last van. Nu begint het wel vervelend te worden. Ik heb behoorlijk wat ronden gereden. Aan het einde van de sessies ging ik steeds harder, meer naar de grens van de auto, en toen had ik wat overstuur. Daar moet ik ook nog wat aan doen, maar het is een aangename afwisseling ten opzichte van het onderstuur van vorig jaar! Ik denk dat alleen al nieuwe banden achterop zullen helpen, dit setje is al behoorlijk kaal. IK had mijn cameraatje-op-de-pet weer bij me, maar helaas stond die niet goed gericht. Ik heb het toch maar geupload, maar je ziet er weinig op helaas.
Dan de M-06. Hij doet het! Ik heb nu M-grip banden rondom, zachte inserts achter en harde voor. Ik heb grip! Daarnaast heb ik even met de shorty lipo geschoven, en uiteindelijk de niet-shorty lipo geplaatst, een dik zwaar 5300mAh pack. Dat blijkt de juiste oplossing. Ik heb op RCTech al vaker gelezen dat deze auto gewoon lekker zwaar moet zijn, en dat is dus ook zo. Qua accelleratie gaat hij toch wel hard, de Cup Machine op deze korte vertanding (langste beschikbaar, maar toch) slingert de auto goed van zijn plaats en door de achterwielaandrijving is de lancering vanuit stilstand best indrukwekkend. Ik heb ook met deze auto behoorlijk wat ronden gereden, en ik denk dat ik het voor de race in februari op deze set-up houd. Van deze auto heb ik helaas geen beelden, want in de één na laatste run hield hij er ineens mee op. Ik heb de auto van de baan gepakt en de motor draaide wel als ik gas gaf, maar de achterwielen waren helemaal geblokkeerd. Vreemd. Dus motor eraf, pinion zit nog goed en ziet er goed uit. Dan de deksel van het tandwielhuis er maar eens af. Ohjee, de dunne helft van het tweede tandwiel is helemaal weggesmolten! Het zit gedeeltelijk op het volgende tandwiel gebakken, en gedeeltelijk op de motorophangplaat. Da's niet goed... Hier een slecht belichte foto:
Ik heb verder de boel ingepakt en de laatste sessie met de TT-01 gereden. Thuis heb ik gisteren avond ontdekt wat iemand op de baan al voorspelde, het lager aan de binnenzijde van het tandwiel zat compleet vast. Nou kan dat komen doordat het vastgeplakt is door het plastic, maar ik denk dat het lager de geest gegeven heeft en dat de wrijving die dat gaf de boel heeft doen smelten. Ik heb dus nieuwe tandwielen, assen en lagers nodig, en een nieuwe motorophangplaat. Voor die laatste denk ik aan een aluminium hop-up, baat het niet dan schaadt het niet.
Al met al dus een leuke en goede middag. Ik merk dat ik veel beter rijd dan de vorige keer. Misschien door de auto's (bij de M-06 zeker) maar ook doordat ik veel met VRC oefen. Ik rijd nu meer ronden zonder te crashen, en stuur af en toe zelfs om problemen heen. Niet altijd, hoor, ik knalde vol op iemand die halverwege het rechte eind stil stond, maar ik merk dat ik beter rijd dat twee weken geleden. Ik ben tevreden!
Hugo