HugoWs Tamiya Cup avontuur

Standaard in de kit zaten bij mij: de S-grip om achter te monteren, en de normale radiaal, voor op de voorkant!!!

Ik ben benieuwd naar de bevindingen met de shorty, ik hou de mijne "verschuifbaar" als deze er komt, om de balans te optimaliseren!!!

Klopt, ik heb ze gevonden en verlijmd. S-grips achter, H-grips (staat er niet op, maar het zijn geen Ms want daar staat het wel op) voor. Ik wilde gisteren avond de auto nog uitshimmen, maar er zit te veel speling op voor de shims die ik heb. Ik moet veel meer shims kopen, of misschien wel een paar gewone ringetjes om de eerste kloof op te vullen. Dat zal ik later wel gaan doen.

Hugo

Zo, gisteren gereden op de baan in Vianen. Gezellige middag, lekker druk, daarom wel weinig kunnen rijden want we werden in groepen ingedeeld. Niet onlogisch. Ik had beide auto’s mee, een stevige lunch en dito koppijn, dus helemaal klaar voor een middag lol… Jan en Roy waren er ook, leuk, jammer voor Roy dat hij schade reed. Gelukkig wel in de laatste sessie.

De TT-01 rijdt nu goed. Ik moet erg wennen aan zo’n krappe baan, maar de auto stuurt heel direct. Ik heb met 23/58, 24/58 en 25/58 gereden, ik denk dat 23 toch de beste is. 25 was echt teveel, ik kwam nauwelijks op snelheid op het rechte eind. Wel heb ik nog met de Ferrari kap gereden, op aanraden van een lokale rijder, want je kan er flink crashen en dat heb ik ook een paar keer gedaan. Uiteindelijk wel zonder echte schade weer ingepakt.

De M-06 is een ander verhaal. Wat een drama. Het zal ongetwijfeld ook aan mijn onkunde liggen, maar de auto is, in tegenstelling tot wat ik verwachtte, zeer overstuurd. De achterkant wil aldoor voorbij komen. Met zoveel gewicht op de achterwielen en de S grips achter en H grips voor verwachtte ik eerder dat hij de auto rechtdoor zou drukken, dus onderstuur. Op het rechte eind accelereert hij wel super, ik win zo een meter als ik gelijk start met een voorwielaandrijver, maar dat verlies is onmiddellijk weer als ik echt moet remmen en voorzichtig de bocht door moet. Het witte gedeelte van de baan was echt een drama, meer dan half gas en hij begon te glijden achter. Ik reed ontzettend in de weg, sorry aan de anderen. Eenmaal thuis heb ik de ESC omhoog geplaatst en nu kan ik de shorty lipo naar voren en naar achteren schuiven. Als ik de accu helemaal achterin schuif, hij lag voorin, heb ik 40 gram meer achterwieldruk. Ik ga pasblokjes maken om de accu op verschillende posities te kunnen fixeren. Ook heb ik gisteren avond de achterfusees gewisseld van links naar rechts en omgekeerd. Hij heeft normaal 3 à 4 graden toespoor achter, en toespoor helpt met insturen is mij verteld. Nou, hij stuurt al best wel enorm goed in! Door de fusees te wisselen verdwijnt het toespoor helemaal. Of dit de oplossing is, of teveel, weet ik niet. Ik moet vaker gaan rijden. De volgende test zal ik de accu voorin houden, dan is de enige verandering het toespoor achter, vervolgens zal ik de accu gaan verschuiven, om daar het effect van te leren. Wellicht een vrijdag avond op de RC Paradise baan gaan stoeien. Een paar rondjes, veranderen, weer een paar rondjes, etc. Ik heb gisteren de auto juist niet verandert, om te kijken of ik er niet aan wende, of het niet alleen aan mij lag. Tips zijn welkom…

Al met al een leuke middag, maar ik ben erg geschrokken van de M-06. Naar huis rijdend overwoog ik een 5 te bestellen. Maar, ik realiseer me dat ik nog veel kan finetunen aan de M-06, er nog verder aan moet wennen, en wellicht het belangrijkste; zover ik weet is Vianen de enige binnenbaan volgend seizoen, en hoe langer de baan, hoe makkelijker de M-06. Hij zal nooit goed worden op krappe banen.

Hugo

Jammer dat het met de M-06 niet wilde maar gelukkig wel met je TT-01. Binnenkort maar weer een oefensessie plannen dan bij MRC? Op zondag kun je trouwens ook bij The Border terecht.

Misschien wel, is 7 december. Maar de vrijdag avond trekt me ook wel, ik kan vaak makkelijker weg als de kinderen slapen dan zo een hele zondag middag. Ik zou natuurlijk ook de 23ste kunnen gaan racen, maar dat lijkt me nog niet zo'n goed plan...

Hugo

...De S-grip banden polijsten zichzelf op tapijt, is mijn beperkte ervaring op het HFCC indoor-tapijt, ik draaiden wel mijn rondjes, maar enkel en alleen op dezelfde plek…de compound van de M-grip is veel ruwer van structuur, dus het profiel slijt ook niet afgerond maar blijft “scherp”, hierdoor blijft de grip beter behouden!! FR zit ergens tussen de M-grip en de standaard band, een beetje afhankelijk van de hoeveelheid grip/setup achter!! En toen… ging die als de brandweer…:)!!!...

Dat zou best eens gebeurt kunnen zijn, gisteren. Ik had jouw stukje nog niet goed gelezen, bij nader inzien had ik het rondom-M-grip aanbod van de mederijders ook even moeten proberen. Ik had inderdaad dat het steeds slechter ging, steeds minder grip achter. Dus een setje M-grips met verschillende inserts...

Hugo

Al met al een leuke middag, maar ik ben erg geschrokken van de M-06. Naar huis rijdend overwoog ik een 5 te bestellen… hoe langer de baan, hoe makkelijker de M-06. Hij zal nooit goed worden op krappe banen…Hugo

Een bekende reactie van een beginnende M-06 rijder, het is bepaald geen “plug and play” model, een FWD is dan een betere optie!!! Ik ken mij nog herinneren dat de M-06 uitgesloten/geweigerd werd voor deelname aan een bep M-chassis competitie…puur en alleen op …“vooroordelen”… dat een RWD “altijd voordeel” zou hebben, over een FWD!!!

Wil je snel resultaat, ben je beginner, of is een (eindeloze) uitdaging op zoek naar een goede balans niet jouw ding…koop een FWD…RWD zoals bv een F1 is ook niet bepaald een beginner auto, zo moet je het ook een beetje zien met de M-06!!!

Waarom ik het (dome) project M-06 weer heb opgepakt :confused: dit komt door de mogelijkheid van een “shorty”, ik denk dat ik daarmee het rijgedrag aanzienlijk kan verbeteren, je haalt een deel van het gewicht weg op de achterkant, waardoor de balans verder naar voren komt te liggen, gevolg meer stuur, meer mogelijkheden wbt de setup!! Ik heb ook niet de regelaar gepropt op de plek achter de shorty, maar op de normale plaats geplakt omdat ik juist druk op de vooras wil hebben, achter de achteras zit er al veels te veel gewicht tozv de voorkant!!!

Het probleem was niet te weinig gewicht op de achterkant dat je auto zo vreemd reed, dit komt door gebrek aan tractie, buiten op het asfalt (S-grip R) of met een goede tractie indoor (M-grip R), is het chassis van nature onderstuurd...!!!

Dank voor je nuttige input. Mijn 5-neigingen zijn alweer verdwenen, hoor, en ik ga graag de uitdaging aan. Ik ga met je tips aan de slag. De ESC is al verplaatst en ik heb blokjes gemaakt om de accu te plaatsen; één dik blok voor achter of voor de accu, en twee kleine blokjes om de accu in het midden te plaatsen. Zo heb ik 3 keuzes. Ik ga dit weekend eens op het asfalt van het basketbalveldje hier in de buurt sturen met de S grips achter en de H grips voor, eens kijken of hij daar wel op wil ondersturen... Wat je zegt is wel heel logisch, gelukkig, ik snap het en kan ermee verder. Dank!

Hugo

Ik denk dat je problemen ook wel aan de baan hebben gelegen hoor, ik had met mijn F1 ook totaal geen grip bij MRC en de achterkant wilde bij mij ook de voorkant voorbij. Ook dit komt mede door mijn onkunde natuurlijk. Nadat ik gesmeerd had ging het al iets beter en had ik al meer grip.

Als je bijv. bij The Border gaat rijden heb je echt een bak met grip, daar kon ik redelijk goed rond komen en dat komt ook puur door de baan. Ik had daar in eerste instantie gesmeerd en had zelfs grip rolls. Een paar heats later was het smeersel wel uit de banden en ging het steeds beter.

De TT-01 rijdt nu goed. Ik moet erg wennen aan zo’n krappe baan, maar de auto stuurt heel direct. Ik heb met 23/58, 24/58 en 25/58 gereden, ik denk dat 23 toch de beste is. 25 was echt teveel, ik kwam nauwelijks op snelheid op het rechte eind.

Zoals ik al had aan gegeven is een gearing van 23 of 24T pinion met een 58T spur de beste keuze voor op dat soort circuits.

Eigenlijk ben ik redelijk dom geweest, kunnen we wel stellen. Het kreng reed voor geen meter, en ik kreeg van een lokale rijder (sorry, ik weet even niet meer wie) een set wielen/banden aangeboden waarmee hij zelf succesvol met een M-06 gereden had op die baan. Misschien moet ik daar eens naar luisteren...

In ieder geval had ik al veel banden, inserts en velgen besteld, dus ik ga een leuke mix maken;
Twee H-Grips / naamloze krijgen harde inserts, twee krijgen zachte.
Twee M-Grips krijgen harde inserts, twee krijgen zachte.
Twee S-Grips krijgen harde inserts, twee krijgen zachte.
Er vanuit gaande dat je nooit gelijke band / insert combi voor en achter rijdt kan ik zo behoorlijk variëren. Verder kreeg ik op RCTech nog het advies om de zijwanden van de S en M-Grips met CA in te smeren, die schijnen nogal zacht te zijn en daardoor teveel te flexen. En dus te weinig grip te genereren.

Hugo

Ik ga het wel proberen. Als de velgen en banden dan al binnen zijn... Ik wacht er pas 4 weken op. Dat is het nadeel van over de grens bestellen in plaats van bij de grens. Nou ja, geduld is een schone zaak.

Hugo

Zo, vooruitgang met de M-06. Ik heb de ESC in de originele positie gezet en de bedrading verlengd:

full

En de motor en bedrading zijn van goudstekkers voorzien, om makkelijk van motor te kunnen wisselen. De bedrading heeft ongeveer een halve millimeter speling met de stabilisator stang.

full

Net even gereden op een asfalt skatebaan hier in de buurt. Met de kitbanden, dus H grips voor en S grips achter. Dit is verre van een schone baan, maar wel asfalt en geen gladde vloerbedekking. Ik heb grip! Niet bar veel, het is nog niet perfect, maar de auto is goed de bocht uit te duwen met het gas zonder meteen achterstevoren te gaan. Jeee!

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, na wat minder mooie landingen was het nu echt tijd een nieuwe tub op de TT-01 te maken. Ik heb ook een heleboel M3 imbusbouten gekocht in de 4 verschillende maten, dus ik ben daarmee aan de slag gegaan. Er is een mooie discussie hierover bezig in het topic van Madhouse, dus daar waag ik me hier niet aan (en jullie ook niet...) maar ik zal wel even melden wat ik gedaan en gemerkt heb.

Ik het bolkop M3 boutjes van 10, 12 en 16mm lang, en met verzonken kop van 10mm. Daarmee heb ik alle zelftappers vervangen die nodig zijn om de tub te vervangen. In de fusees voor zitten nog de zelftappers, die zijn immers niet los geweest, en ook de 3 in de voor- en achter onderplaten, die respectievelijk naar voren en naar achteren wijzen, zijn nog niet vervangen. Zolang ze goed zitten vind ik het best.

Ik heb niet voorgetapt, ik heb ze er met een goede 2mm sleutel in één keer in gedraaid. Er zijn twee uitzonderingen hierop:
- De twee boutgaten bovenop het achterchassis, bij de originele antennesteun, zijn driehoekig als de tub nog nieuw is. De boutjes krijgen daar geen grip op. Bij deze twee gaten heb ik met een machinetap een start gemaakt.
- De bouten boven achterop het achterdif, de twee die het dif dicht houden, gingen heel erg zwaar. Ik heb hier kortere bouten ingezet, 12mm en geen 16. Dit zit ook muurvast, ze zitten er 5mm in. Het verklaart wel waarom bij alle tubs die ik tot nu toe gehad heb (4 stuks, ook van voordat ik ging racen) er altijd scheuren ontstonden op dat punt. Ik denk dat de gaten in de tub op die plek gewoon te klein gegoten zijn. Dus komt er teveel spanning op en scheuren ze als je een keer crashed. Ik heb ook bij andere mensen daar scheuren gezien, het is echt een fabrieksfoutje, kennelijk.

Even een overzichtfoto:

full

De enige tub modificaties zijn dat ik uiteraard de lipjes uit de accubak gesneden heb, zodat de LiPo past, en ik heb een extra gaatje voor de bevestiging van de servo geboord. Deze servo past gewoon niet op de standaard gaten, dus ik heb de buitenste van de originele gebruikt en in het verlengde van het slobgat er eentje bij geboord.

Morgen hopelijk een rondje rijden op Vianen. De M-06 is er ook klaar voor.

Hugo

Zo, gisteren een leuke middag gehad bij de MRC. Ik had beide auto's bij me, en allerlei banden en accu's. Tijd om wat te testen, en vooral veel ronden te rijden.

Met de TT-01 heb ik de 23/58 en 24/58 combinaties geprobeerd. Helaas bleek achteraf dat de tijden niet naar MyRCM werden upgeload, dus ik kan niet zien wat het beste was. Voor mijn gevoel was dat de 24/58. De motor en regelaar werden in ieder geval niet te heet. Wel lijkt mijn regelaar wat in te houden bij de volle accuspanning. Als ik dan een paar ronden verder ben en de piek eraf is, doet hij het goed. Geen idee wat daar precies aan de hand is, dat moet ik nog uitzoeken. Anders op zoek naar een nieuwe regelaar. In de M-06 zit exact zo'n regelaar, en daar gaat het goed mee. Ik merkte vorig jaar bij de laatste race op Ruchpen ook één of twee keer dat hij bij het wegrijden vanuit stilstand even inhield, maar daar had ik er verder geen last van. Nu begint het wel vervelend te worden. Ik heb behoorlijk wat ronden gereden. Aan het einde van de sessies ging ik steeds harder, meer naar de grens van de auto, en toen had ik wat overstuur. Daar moet ik ook nog wat aan doen, maar het is een aangename afwisseling ten opzichte van het onderstuur van vorig jaar! Ik denk dat alleen al nieuwe banden achterop zullen helpen, dit setje is al behoorlijk kaal. IK had mijn cameraatje-op-de-pet weer bij me, maar helaas stond die niet goed gericht. Ik heb het toch maar geupload, maar je ziet er weinig op helaas.

Dan de M-06. Hij doet het! Ik heb nu M-grip banden rondom, zachte inserts achter en harde voor. Ik heb grip! Daarnaast heb ik even met de shorty lipo geschoven, en uiteindelijk de niet-shorty lipo geplaatst, een dik zwaar 5300mAh pack. Dat blijkt de juiste oplossing. Ik heb op RCTech al vaker gelezen dat deze auto gewoon lekker zwaar moet zijn, en dat is dus ook zo. Qua accelleratie gaat hij toch wel hard, de Cup Machine op deze korte vertanding (langste beschikbaar, maar toch) slingert de auto goed van zijn plaats en door de achterwielaandrijving is de lancering vanuit stilstand best indrukwekkend. Ik heb ook met deze auto behoorlijk wat ronden gereden, en ik denk dat ik het voor de race in februari op deze set-up houd. Van deze auto heb ik helaas geen beelden, want in de één na laatste run hield hij er ineens mee op. Ik heb de auto van de baan gepakt en de motor draaide wel als ik gas gaf, maar de achterwielen waren helemaal geblokkeerd. Vreemd. Dus motor eraf, pinion zit nog goed en ziet er goed uit. Dan de deksel van het tandwielhuis er maar eens af. Ohjee, de dunne helft van het tweede tandwiel is helemaal weggesmolten! Het zit gedeeltelijk op het volgende tandwiel gebakken, en gedeeltelijk op de motorophangplaat. Da's niet goed... Hier een slecht belichte foto:

full

Ik heb verder de boel ingepakt en de laatste sessie met de TT-01 gereden. Thuis heb ik gisteren avond ontdekt wat iemand op de baan al voorspelde, het lager aan de binnenzijde van het tandwiel zat compleet vast. Nou kan dat komen doordat het vastgeplakt is door het plastic, maar ik denk dat het lager de geest gegeven heeft en dat de wrijving die dat gaf de boel heeft doen smelten. Ik heb dus nieuwe tandwielen, assen en lagers nodig, en een nieuwe motorophangplaat. Voor die laatste denk ik aan een aluminium hop-up, baat het niet dan schaadt het niet.

Al met al dus een leuke en goede middag. Ik merk dat ik veel beter rijd dan de vorige keer. Misschien door de auto's (bij de M-06 zeker) maar ook doordat ik veel met VRC oefen. Ik rijd nu meer ronden zonder te crashen, en stuur af en toe zelfs om problemen heen. Niet altijd, hoor, ik knalde vol op iemand die halverwege het rechte eind stil stond, maar ik merk dat ik beter rijd dat twee weken geleden. Ik ben tevreden!

Hugo

Aangenaam stukje weer om te lezen Hugo. Ik vond het jammer dat ik gisteren niet kon komen, ik had graag nog willen experimenteren met een 23/64 verhouding op de TT-02 i.p.v. de 24/64 verhouding.

Welke verhouding heb jij gereden met de M-06? Ze zeggen dat een 18T pinion het op een M-05 heel goed moet doen met een Cup Machine bij MRC maar ik weet niet of dat ook op een M-06 geldt.

Heb jij inmiddels al een 2e lader aangeschaft? Ik zit te denken om er en Imax B6 naast te kopen (is niet zo duur) want het is toch wel handig als je in 2 klassen rijdt.

Back