HugoWs Tamiya Cup avontuur

Gefeliciteerd met je nieuwe baan Hugo, hopelijk breng het je meer rust (zakelijk en prive) als je zondag toch kom, zullen we zeker helpen indien nodig om de auto rijdend te krijgen (als deze niet meer rolt) heb eventueel ook nog een reserve chassis -01 bij me

Ik hoop ook voor je dat het snel beter gaat!
En dan komen de RC auto's vanzelf wel weer.
Wat voor baan heeft u nu als ik vragen mag?

Dank jullie wel. Ik heb me toch weer uitgeschreven, zondag met het hele gezin naar de Beekse bergen. Ook leuk!

Even een stukje off topic, 'speciaal voor ruudxd', en omdat ik het fijn vind om even te schrijven.

Ik heb 10 jaar bij de Nederlandse vestiging met fabriek van een Amerikaanse machinebouwer gewerkt, maar de laatste 3 jaar veranderde daar zoveel dat ik niet meer op mijn plek zat op de verkoop binnendienst. Mijn functie werd door de groei van het bedrijf steeds verder uitgekleed, wel meer werk maar steeds minder breed. Ik ben daar eigenlijk veel te lang blijven zitten, maar 5 jaar geleden ben ik van baan veranderd. Ik werd buitendienst verkoper bij wederom een Amerikaanse machinebouwer, maar nu zonder fabriek in Nederland. Het verkoperschap was voor mij een uitdaging, en met heel veel moeite heb ik het mij eigen gemaakt. Tot op zekere hoogte...

De laatste 5 jaar heb ik goed verdient, mijn targets gehaald, het klantenbestand uitgebreid, etc. Maar zo langzamerhand blijkt dat ik geen verkoper ben, al kan ik goed doen alsof. Een deel van het werk, acquisitie en harde closing, kan ik me niet eigen maken. Ook kan ik het werk niet loslaten, 's avonds werk ik ook, de telefoon (met mail) staat altijd aan. Aangezien ik de enige verkoper voor Nederland ben, ook in de weekends en in de vakantie.

Kort geleden heb ik besloten, ook omdat mijn thuissituatie niet altijd even stabiel is gebleken, om meer rust in mijn werk te gaan zoeken. Binnen mijn huidige werkgever zijn er geen functies waar ik mezelf in vind passen, dus heb ik de conclusie getrokken dat ik maar eens naar buiten moest gaan kijken. En dat is ineens in een stroomversnelling geraakt. Tijdens mijn vakantie nog even door een assessment (ik was toch ook al aan het werk op de iPad en de telefoon, echt vakantie heb ik al 5 jaar niet meer gehad), en sinds dinsdag avond heb ik het rond met de nieuwe werkgever.

Ik ga naar een machinefabriek waar men enkelstuks assemblagemachines maakt voor de meest uiteenlopende zaken. Van stopcontacten tot oorlabels voor vee, flessendoppen tot duwbandschakels van onze onvolprezen Van Doorne Transmissie. Ik mag daar naar de binnendienst verkoop, maar ik krijg wel veel klantencontact (en mag daarvoor ook naar buiten) want de buitendienst daar zijn speciaal goede acquisiteurs en closers. (Ziet u een patroon?) Ik ga heel saai van 9 tot 5 werken, maar weer veel meer technisch puzzelen en minder verkopen. Leuke bijkomstigheid is dat het een heel stabiele werkgever is, die hele goede primaire en secundaire voorwaarden biedt.

On topic; ik heb weer eens een paar onderdeeltjes voor de F103 besteld, die vordert ook langzaam. De nieuwe body gaat nog veel te traag, wanneer ik dat ooit af krijg weet ik niet...

Hugo

Hugo, fijn om te lezen dat je zeer waarschijnlijk meer rust gaat krijgen bij je nieuwe (nederlandse) werkgever, en ja 9 tot 5 er is niets mis mee heb je s'avonds tijd voor het gezin e.d.
jammer dat je er niet bij ben zondag maar ik wens jou en je gezin zondag heel veel plezier in de Beekse Bergen (pas op voor de leeuwen, die bijten soms) en zie je hopelijk weer in Rucphen tijdens de Finale

Fijn om te lezen dat het beter gaat, als het een stabiel is komt de rest er wel achteraan weet ik uit ervaring!

Weer een positieve ervaring:

En alles staat hier klaar om toch morgen te gaan racen op Gouda. Een balletje kan raar rollen...

Hugo

Zo, vandaag vroeg naar Gouda; het regent! Dat was niet afgesproken...

Ik rijd even een beetje op de drijfnatte baan, en tot mijn verbazing rijdt de auto best goed. Ik heb het hele chassis afgeplakt, en dat houdt het water goed buiten. Ik rijd niet te lang, ik houd alles liever heel voor de heats.

Alle drie de heats gaan redelijk, ik maak weinig fouten maar de fouten die ik maak kosten veel tijd; naast de baan staan en wachten op inzet scheelt zo 8 tot 12 seconden. Uiteindelijke zit ik op de 21ste plaats, in het midden dus van de 33 deelnemers.

Omdat de groep in 3x 11 rijders wordt gesplitst in plaats van 3x 10 en 1x 3 voor de finales zit ik als één naar laatste in de Sprint Finale. Ik ga erg voorzichtig van start, en dat werkt. Na de eerste ronden met veel schermutselingen lig ik vierde. Ik verlies een plaatsje maar rijd even stabiel op de 5e plaats. Dan ineens, recht voor Jan die baaninzetter is bij mijn finale, rijdt de auto niet meer. Jan pakt hem en geeft aan dat het over is. Jammer. Ik word dus laatste in de Sprint finale, er zat wel meer in.

Na de Sprint finale blijkt de motor te zijn losgetrild. Ik had op Den Haag de originele motorbouten gestript, en nieuwe van Jan gehad. Deze blijken helaas net iets tè kort. Met langere bouten van Roy erin zit alles weet netjes op zijn plaats. De pinion en spur zijn wel beschadigd. De auto klinkt als een koffiemolen, maar hij rijdt.

De grote finale start ik achteraan en ik doe maar weer hetzelfde, langzaam van start, goed kijken hoe men elkaar van de baan rijdt. En inderdaad, in rijd na de eerste ronde op de 6e plek rond. Ik heb een paar kleine gevechten op de baan, win wat en verlies wat, en het gaat redelijk. Helaas maak ik een stomme fout op het rechte eind en kom op het gras, en de baaninzet ziet het niet. Ik sta er voor mijn gevoel eeuwen, en dat is niet meer goed te maken. Verder maak ik allerlei slordige fouten maar niks met grote gevolgen. Uiteindelijk 9e in deze finale.

Mijn beide lipo's staan bol en na de finales waren ze echt heet, zelf na de technische controle en het baaninzetten. Ik merkte ook dat mijn auto, die altijd lekker mee kwam qua snelheid, dat niet meer deed. Ook laden ze nog maar naar 8,3V, niet 8,4. Ik denk dat het tijd wordt voor nieuwe... Ik twijfel wel wat wijsheid is. Deze accu's heb ik dit hele seizoen gebruikt, 2 stuks om-en-om, voor veel trainingen en alle races. Is het gewoon dat ze nu op zijn? Ik zie wel betere merken (ik rijd nu met Turnigy 4200mAh 65-130 nano-tech accu's, 33 euro per stuk), maar die kosten dan ook meteen het dubbele. Gaan die dan 2 seizoenen mee, of nog meer?

Hugo

Na veel geneuzel met de Ferrari 156/86 kap heb ik die mal maar weggegooid. De verhoudingen kreeg ik niet goed. De hoogte van de side pods moest ik mee rommelen om over het chassis en de accu heen te komen, maar dan klopte de breedte niet meer. En de side pods verbreden trok het model alleen maar verder uit model. Jammer. Terug naar plan één, de Sauber C12. Kleine stapjes...

20150831_192721_zpsfpf8axql.jpg

20150831_194511_zpseqb7dnyx.jpg

20150831_200035_zps7bchci69.jpg

20150831_201115_zpst8dis1g0.jpg

20150831_203541_zpsmlynr4ax.jpg

Stukje bij beetje opbouwen. Ik bouw uit balsa en plak met secondenlijm. Dat gaat relatief snel, dit is ongeveer twee uur werk, maar het eindresultaat zal te slap zijn om lexaan over te trekken. Dus als het model klaar is moet ik er een contramal van maken, en dan de echte gieten van gips. Tja, eerste race volgend jaar maart?!?

Hugo

Laatst bewerkt:
ach Hugo je heb dadelijk al die lange winteravonden waarin je dus toch niet veel anders kan doen en met je nieuwe baan heb je er nog meer tijd voor ook.....
succes iig

Moet je niet met originele body's rijden binnen de Tamiya cup?

In het 2015 reglement staat:

TC2015 reglement zei:
Bodies
Alle Tamiya F1 of Indycar bodies zijn toegestaan. Opmerking: Gezien er steeds meer F1 body’s op de markt komen van andere merken is het voor ons moeilijk te controleren wat wel en niet een Tamiya body is. Daarom doen we niet moeilijk over een body van een ander merk als die maar op een bestaande F1 van Tamiya lijkt. We stellen het ook zeer op prijs als de body’s in deze klasse in race kleuren worden uitgevoerd met een mooi helmpje!

Ik denk dus dat ik met een Sauber C12, ooit door Tamiya uitgebracht maar niet meer in productie, en dan nog een meer schaal getrouwe versie, in de geest van het reglement handel. Ik zie ook mensen met onrealistischer Montech en andere merken rijden.

Wel hoop ik dat het reglement dit blijft gedogen, maar dat is afwachten. Ik hoop dat het 2016 reglement eerder uitgegeven wordt dan het 2015. Dat kwam pas 6 februari uit met de eerste race op de 22ste van die maand. Ik hoor in de wandelgangen over andere motoren, andere banden, etc, voor verschillende klassen. Als dat zo is zou ik het reglement graag iets vroeger, of de eerste race wat later willen hebben.

Hugo

Laatst bewerkt:
Back