Verhaaltje:
Eens heel lang geleden liep er een klein Hugootje langs de Bart Smit in Baarn, en daar stond deze doos inde etalage:
Ik wist nog niks van modelbouw, maar die wilde ik graag hebben. Ik las van alles over modelbouw in toen al oude verzamelboeken van HobbyBulletin die ik uit de bieb kon lenen. Ik was verslaafd aan de informatie, en oh wat wilde ik graag die zwarte auto. Op de dag van mijn verjaardag kreeg ik een enorm pak, mooi ingepakt, maar dat laatste duurde niet lang. Uitgepakt zag ik:
En ik kreeg er een busje zwarte verf van Revell bij. Dat kon ook, hadden ze bij de Bart Smit verteld. OK… Het in elkaar zetten van de kit lukte mij als klein baasje al verbazingwekkend snel, maar een servo, regelaar, etc had ik niet. De auto ging in de kast met de glazen deurtjes van mijn Ikea Billy wandmeubel, en is daar jaren blijven staan. Ik had de stuurstangetjes op de servo saver met een luciferhoutje en wat plakband verbonden, dan bleven de voorwielen netjes staan. Uiteindelijk is het ding ooit via marktplaats van eigenaar verwisseld.
Zoals sommigen van jullie al weten rijd ik inmiddels in de Tamiya Cup. En daar kijk ik ieder race weer verlekkerd naar de F1 auto’s. Maar dat moet ik niet doen, dat is te moeilijk. Ik moet gewoon met de TT blijven rijden, en misschien ooit naar een snellere toerwagen. Maar, eh, is dit niet mijn hobby? Ik moet toch eigenlijk gewoon doen wat ik het leukst vind, zolang ik de anderen niet al te veel dwars zit? Een paar weken terug zag ik op ebay een aantal tweedehands F103 auto’s te koop vanuit Japan. Uiteindelijk gingen die voor rond de US$ 150,- van de hand, dat heb ik niet en dat heb ik er al zeker niet voor over. Wat verder zoekend vond ik er ook eentje op ebay Duitsland. En die aanbieding was niet populair, want de aanbieder verzendt alleen binnen Duitsland, en er zit geen mooi kapje bij. Hij vroeg € 25,-. Ik bood € 26,50, en vergat het verder. Een week later kreeg ik een berichtje of ik even wilde betalen, de auto is van mij! Wow! Nou is het wel een afgeleefd wrak, daar was de verkoper ook eerlijk over, maar het is wel de basis voor mijn auto voor volgend seizoen.
Ik heb al uitgezocht dat bijna alle originele onderdelen en alle hop-ups nog rijkelijk verkrijgbaar zijn, dus herbouw mag geen probleem zijn. Ik hoop de auto in september van dit jaar klaar te hebben, en dan dus na dit Cupseizoen met de auto te gaan oefenen. De bouw zal dus heel langzaam gaan, maar da’s niet erg.
Op basis van de doos foto en andere gegooglede foto’s hebben mijn zoon en ik nog een concept studie gedaan:
En de basis is gelegd:
En dan nu maar weer de TT schoonmaken en de motor terugplaatsen voor het trainen aanstaande zaterdag.
Hugo