HugoWs Tamiya Cup avontuur

Eh, tja, wat zullen we ervan zeggen... 't Zit in ieder geval wel vast:

20150603_200655_zpsgl3gg557.jpg

20150603_200655_zpsgl3gg557.jpg


Maar mooi is anders! Achja, we racen niet voor de mooiigheid, toch? Op naar MRM de 14e.

Hugo
 
Verhaaltje:



Eens heel lang geleden liep er een klein Hugootje langs de Bart Smit in Baarn, en daar stond deze doos inde etalage:

Tamiya-Sauber-C12-Box.jpg


Ik wist nog niks van modelbouw, maar die wilde ik graag hebben. Ik las van alles over modelbouw in toen al oude verzamelboeken van HobbyBulletin die ik uit de bieb kon lenen. Ik was verslaafd aan de informatie, en oh wat wilde ik graag die zwarte auto. Op de dag van mijn verjaardag kreeg ik een enorm pak, mooi ingepakt, maar dat laatste duurde niet lang. Uitgepakt zag ik:

Tamiya-Jordan-191-Box.jpg


En ik kreeg er een busje zwarte verf van Revell bij. Dat kon ook, hadden ze bij de Bart Smit verteld. OK… Het in elkaar zetten van de kit lukte mij als klein baasje al verbazingwekkend snel, maar een servo, regelaar, etc had ik niet. De auto ging in de kast met de glazen deurtjes van mijn Ikea Billy wandmeubel, en is daar jaren blijven staan. Ik had de stuurstangetjes op de servo saver met een luciferhoutje en wat plakband verbonden, dan bleven de voorwielen netjes staan. Uiteindelijk is het ding ooit via marktplaats van eigenaar verwisseld.

Zoals sommigen van jullie al weten rijd ik inmiddels in de Tamiya Cup. En daar kijk ik ieder race weer verlekkerd naar de F1 auto’s. Maar dat moet ik niet doen, dat is te moeilijk. Ik moet gewoon met de TT blijven rijden, en misschien ooit naar een snellere toerwagen. Maar, eh, is dit niet mijn hobby? Ik moet toch eigenlijk gewoon doen wat ik het leukst vind, zolang ik de anderen niet al te veel dwars zit? Een paar weken terug zag ik op ebay een aantal tweedehands F103 auto’s te koop vanuit Japan. Uiteindelijk gingen die voor rond de US$ 150,- van de hand, dat heb ik niet en dat heb ik er al zeker niet voor over. Wat verder zoekend vond ik er ook eentje op ebay Duitsland. En die aanbieding was niet populair, want de aanbieder verzendt alleen binnen Duitsland, en er zit geen mooi kapje bij. Hij vroeg € 25,-. Ik bood € 26,50, en vergat het verder. Een week later kreeg ik een berichtje of ik even wilde betalen, de auto is van mij! Wow! Nou is het wel een afgeleefd wrak, daar was de verkoper ook eerlijk over, maar het is wel de basis voor mijn auto voor volgend seizoen.

F103_zpsupafv5lo.jpg


Ik heb al uitgezocht dat bijna alle originele onderdelen en alle hop-ups nog rijkelijk verkrijgbaar zijn, dus herbouw mag geen probleem zijn. Ik hoop de auto in september van dit jaar klaar te hebben, en dan dus na dit Cupseizoen met de auto te gaan oefenen. De bouw zal dus heel langzaam gaan, maar da’s niet erg.

Op basis van de doos foto en andere gegooglede foto’s hebben mijn zoon en ik nog een concept studie gedaan:

20150606_114751_zpsr1ouy7wl.jpg


En de basis is gelegd:

20150606_105114_zpslmlua3lp.jpg


En dan nu maar weer de TT schoonmaken en de motor terugplaatsen voor het trainen aanstaande zaterdag.

Hugo
 
Niks mis met een F103. Afgelopen weekend tijdens de OC bij ERCE op de nieuwe coating, reden nr 1-2-4 en 6 met een F103 chassis.
 
Dank je. Zo lezend op allerlei fora is een nette F103 net zo goed als een F104W of erger. En als eerste F1 hoef ik ook niet direct een TRF102. Eerst maar eens leren afstellen en sturen. Ik zoek ook nog body parts van de Sauber, dat wordt lastiger. Losse wings zijn wel te vinden, stickers kan ik laten maken, welke body er dan bij hoort weet ik niet. Op ebay staan nog wel NOS kits, maar US$ 100,- of meer vind ik overdreven voor een bodykitje om te racen.

Ik kan wel een NOS voorvleugel vinden voor US$ 10,-. Lijkt me een koopje. Of is dit oude plastic veel te hard / bros, en kan ik beter iets soortgelijks van modernere makelij kopen?

Of misschien moet ik gewoon een standaard kap-kitje halen en een look-a-like maken. Mooie kappen leven bij mij toch nooit lang...

Dank,

Hugo
 
Ik heb nog steeds plannen om mijn F104 om te bouwen naar een W versie, ik hoef dan alleen de voor ophanging te veranderen en andere wielen er onder. Qua body lijken al die vintages wel op elkaar maar ze zijn o zo lastig te krijgen. En als je er 1 vind (stond laatst een 7Up Jordan op MP) dan gaan ze ook weg voor de jackpot.

Volgens mij kun je bij Tamico het beste een vintage Ferrari of McLaren kopen en deze dan zelf zoals een Sauber maken en dan de originele wings er bij.

Edit: zoeits http://tamico.de/Tamiya-Karosserie-Heckfluegel-McLaren-MP4-5B-Honda-F104W-19338106
 
54153
54357
54355
Andere voorwielen is niet nodig, en de F104 wielen hebben meer rubber dus rustig laten zitten. Overigens kan het ook goedkoper dan bovenstaand, maar volgens mij zijn wij beiden wel van de optimale hop-ups...

Hugo
 
Naast die parts moet er ook nog een body en vleugels bij, dat word weer een duur grapje zo :(

Ik heb Ride rubber wielen, die zou ik dan voor een f103 moeten kopen.

Ja we zijn beiden wel van de optimale hop-ops. Ik doe het goed of ik doe het niet :D
 
Je kan de body gewoon houden, hoor, het scheelt aan beide zijden maar 5mm. Ik zal de oude voorwielophanging voor je meenemen als ik eraan denk zondag, kan je die eens lenen / passen. Alleen F103 achterwielen heb je dan nodig.

Hugo
 
Je kan de body gewoon houden, hoor, het scheelt aan beide zijden maar 5mm. Ik zal de oude voorwielophanging voor je meenemen als ik eraan denk zondag, kan je die eens lenen / passen. Alleen F103 achterwielen heb je dan nodig.

Hugo

Cool!

Qua body staat een vintage wel erg mooi, ik heb nu een Ferrari F60.
 
Owja, nou neem dan meteen de turnbuckle set, heb je minder speling. 53150. Is ook vast een titanium versie van...
 
Dank je, Roy, ik had hem gezien. Er staat ook nog een tweede voor nog meer geld. Deze kost me tegen de tijd dat'ie hier is zo'n € 140,- en dat vind ik voor een race kap wat zonde. Daarnaast moet zoiets naar een liefhebber, vind ik. Ik ga aan de slag met aftermarket vleugels en een dhz replikap, voor € 30,- klaar (plus verf).

Hugo
 
Zo, vandaag even getrained bij MRM. Ik ben pas laat gegaan, kijkend naar de buienradar, en toen ik aankwam tegen drie uur vanmiddag was de baan inderdaad net droog (hier en daar nog een natte plek) en het zonnetje kwam een beetje door. Even betaald, meteen ook voor morgen, en de baan op het is niet erg druk, alles rijdt door elkaar. Ik heb eindelijk mijn pet-met-camera niet vergeten, de eerste outing:


De auto staat op gebruikte banden. Ik ga nog veel te enthousiast de bochten in, en de auto is behoorlijk overstuurd. Ik moet meer grip achter zien te creëeren. Terug naar de pits, volgende poging met nieuwe banden, en maar eens smeren achter. Kijkt u naar het resultaat:


Ik zal dat banden smeren wel verkeerd doen, dit is niet zo goed...

Uiteindelijk rijd ik met gebruikte voorbanden en nieuwe achterbanden, zonder smeermiddel. Dat lijkt beter te werken, en ik ga aan de bochten werken. Rechte eind op lukt, die bocht aan het einde niet. Maar ik leer hem wel. Ook de chicane voor de rijdersstand lukt eerst niet, maar gaat steeds vaker goed. Ik leer, met tegenslagen, het middenstuk langzamer te doen, waardoor ik de bochten veel krapper kan nemen. Ik denk dat dat overall sneller is. Ik heb verder geen filmpjes meer gemaakt, de derde is niet gelukt. Ik had kennelijk de pet scheef op of zo, je ziet er niks op.

De kap is echt niet meer goed, vanavond is er veel glasvezeltape op gegaan. Niet mooi, wel degelijk. Ik heb met en zonder motorkoeler gereden, met is duidelijk beter op deze baan. Er moet ook een paar keer per ronde flink geaccelereerd worden, en dat is de grote stroomtrekker. Nu staat alles klaar op de eettafel, nog even eten en drinken maken voormorgen, hondje uitwringen buiten en dan naar bed.

Tot morgen,

Hugo
 
OK, klein verslagje. Mijn kop was die dag heel ergens anders en de resultaten zijn er ook naar. Ik hoopte na de finale van Deventer dat ik een sprongetje gemaakt had, maar die vooruitgang was ver te zoeken.

Ik was vrij laat op de baan, wel nog genoeg tijd om de Cup Machine bij Michael op te halen en in te bouwen, maar niet meer om rondjes te rijden. Alle drie de heats gaan redelijk maar niet goed, de auto is goed maar concentratie van mij is ver te zoeken. Vooral de chicane voor de rijdersstelling gaat vaak niet goed, waardoor de auto over de kop stuitert. De nieuwe kapclips doen hun werk, ze zijn er niet af geschoten ondanks de vele crashes. Wel bestaat de kap nu voor 90% uit tape, maar ach, dat deert niet.

Na een paar rondjes in de Sprint finale weer een crash in de chicane, en de auto is daarna niet meer lekker te sturen. Ik weet niet wat er aan de hand is en rijd maar door zolang dat gaat. Soms stuurt hij gewoon, maar de precisie is ver te zoeken. Ik mis (dus) de chicane nog vele malen, en maak de meest creatieve sprongen. Roy merkte nog op dat mijn sprongen meerdere stijlelementen tegelijk bevatte, ikzelf moest meer hieraan denken, mijn persoonlijke held Brian Carson:


Na de Sprint finale pak ik mijn auto op en constateer dat de wielas links voor geheel krom is. Het wiel waggelt echt drie centimeter heen en weer per omwenteling. Het verklaart in ieder geval wel waarom hij zo raar reed, en gelukkig heb ik reservedelen bij me. De auto is op tijd klaar voor de finale en ik rijd weer redelijk, maar met veel crashes. Wel verbeter ik mijn eigen snelste tijd van de dag in de finale, en dat terwijl ik nu met de originele dogbones en assen rijd voor, terwijl ik daarvoor met universele assen reed.

Ik denk dat ik overal iets van 19e geworden ben, de uitslag staat nog niet op de Tamiya Cup site en ook op MyRCM kon ik het niet vinden.

Overal was het gelukkig erg gezellig, over wat ik op de baan deed zullen we verder maar zwijgen. Als ooit mijn privé leven weer op de rit is en ik me weer kan concentreren zal dat hopelijk wel verbeteren, tot die tijd gaan we voor de lol.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
ze draaien niet op myrcm bij Lelystad dus heb de uitslagen helaas niet gekregen om de website bij te werken.

Gr.Jasper
 
Voorlopig kan ik nog niet aan je tijden tippen hoor.
5 juli nieuwe poging! Eerst connectors aan de voedingszijde van mijn regelaar solderen en dan is de auto er weer klaar voor.
 
Back
Top