Gisteren een nieuwe mal gegoten in de siliconen blob. Ik heb nu Acrylic One gegoten, een 2 componenten giethars die mij is aangeraden. Ik moet zeggen, fijn spul om te verwerken. Gips geeft toch vaak rotzooi, dit was makkelijk en schoon te verwerken. Maar uiteraard ging niet alles van een leien dakje…
Hier een foto van het gieten:
Ik heb een 1,5kg set gekocht, en een flesje verdunner. Volgens de winkel weegt het spul 1,2kg per liter, en ik heb voor de mal 1,5 liter nodig. Dus, die set is net te weinig, het is maar 1,25 liter. Maar dat deert niet, ik heb een houten drijver gemaakt van 350cc. Maar zoals je ziet is de mal niet helemaal tot de rand gevuld, helaas, de sokkel is bijna leeg. Ergo, de dichtheid klopt niet.
Dan het resultaat:
Ik ben er blij mee, het oppervlak is netjes glad en de details zijn allemaal goed zichtbaar. En het materiaal is best sterk, in ieder geval veel sterker dan gips. Ik moest het teveel aan hout, omdat het gietsel de mal dus niet helemaal vulde, afzagen. Dat ging (heel voorzichtig) perfect! En daarna liet ik het ding op de stoeptegelvloer in de schuur uit mijn handen vallen… Je ziet de twee beschadigingen, helemaal bovenop en op de linker zijrand.
Zojuist heb ik die gaten gevuld met de poreuze plamuur die ik ook op het balsa gebruik, en die heb ik meteen met dunne CA verzadigd.
Nog even fijn schuren en de mal is denk ik toch bruikbaar. Wel nog gaten boren, maar dat schijnt in dit materiaal makkelijker te zijn dan in gips.
Hugo