HugoWs Tamiya Cup avontuur

Ja, ik heb inmiddels een leuke verzameling spurs en pinions, en ik ga nog een koeler monteren. Ook ben ik nog op zoek naar temperatuurstickers. Die heb ik ooit gezien, maar ik kan ze niet zo makkelijk meer vinden. Die plak je op de motor en ze geven aan hoe heet de boel is. Lijkt me handig. Maar de enige die ik snel kan vinden gaan tot 40 graden, voor in aquaria.

Hugo
 
bedoel je deze stikkers ?
0806822.jpg

die zijn erg duur gebruiken ze in het leger (luchmacht) veel daar heb ik ze ook van.

http://www.reatec.nl/
die zijn ook goed en niet super duur gebruik ik vaak op mijn rem klauwen van de mini
 
Ook bedankt, altijd handig.

Vanavond heb ik de eerste delen van de F104 voorwielophanging gemonteerd, dat gat goed maar ik mis nog wel wat onderdelen. De boodschappenlijst, naast de toegestane banden, groeit…

Daarnaast heb ik net de eerste poging gedaan tot het gieten van het gipsmodel waarover ik de lexaan kan gaan vacuüm vormen. De siliconen-'blob' heb ik aan de buitenzijde met gipsverband verstevigd. De houten mal kon ik toen redelijk makkelijk verwijderen, dus besloot ik maar om meteen het gips te gaan gieten. When de going is good, keep going, zoals de Engelsen zeggen. De boel staat nu uit te harden:

temporary_zpsdewsfqbe.jpg


Ik hoop dat ik morgen de boel kan lossen, en dat het netjes geworden is. Eigenlijk wil ik opblijven en het vanavond nog proberen, maar het is al te laat, eigenlijk.

Hugo
 
Ik kon niet wachten… Het gipsmodel is uit de siliconen mal. Op de foto zie je het gipsmodel, de siliconen blob mal en het gipsverband harnas van de blob dat hem bij het gieten van de gietgips in model moet houden.

temporary_zpsborfh5q2.jpg


Ondanks dat deze poging geslaagd is denk ik dat het handiger is om de volgende keer het harnas uit glasvezel / polyester of epoxy te maken. Dit gipsverband vind ik niet prettig werken en het brokkelt snel af aan de randen.

Het gipsmodel is wel goed gelukt:

temporary_zpszoup5gmt.jpg


Alle details zijn goed overgekomen, en het oppervlak ik mooi glad. Het model moet nog wel een tijdje op het rooster staan, ik heb inmiddels veel ervaring met gipsmodellen en er blijkt nog vrij lang vrij veel vocht uit dit gips te komen. Modellen die ik te vroeg op de (houten) plank in de schuur heb gelegd zijn beschimmeld. Heel misschien morgen avond lexaan vormen… Zou het dan toch gaan lukken? Ik moet nog wel een paar kleine gaatjes in het gipsmodel boren om ervoor te zorgen dat de lucht overal netjes weg gezogen kan worden.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Lexaan in het raam:
temporary_zpsmrox1knu.jpg


Vacuumgenerator:
temporary_zpssd16kqid.jpg


Mal op de machine, het raam bovenin, en de verwarmingselementen aan gezet:
temporary_zpslwcdnyl4.jpg


De lexaan begint al door te zakken:
temporary_zpsruxzc3kw.jpg


Eerste poging:
temporary_zpsdmig3jku.jpg


Ik heb te veel materiaal laten doorhangen / te lang gewacht. Cockpit:
temporary_zpsljo2aztr.jpg


Voorkant:
temporary_zpsq8n2mzkm.jpg


En je ziet dat er overal blaasjes zitten. Ik heb hem toch uitgeknipt:
temporary_zpswakflfwj.jpg


En op het chassis geplaatst:
temporary_zpsaulhurzg.jpg


Helaas dus niet in 1 keer perfect! De mal is ook op 3 plekken gebroken, maar wel te repareren. Lessen van deze poging:
- De lexaan moet goed gedroogd worden. Hoe weet ik nog niet.
- Gips voor de mal is niet ideaal. Ik ga eens naar gietharsen kijken.
- Er moeten meer gaten in de mal komen om het lexaan in alle hoeken en gaten te krijgen.
- Ik moet de lexaan minder laten doorhangen, eerder over de mal trekken.

Zo, veel geleerd, tijd voor bed.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Je moet in de cockpit een 1.5mm gaatje door naar beneden boren zodat die makkelijker alle lucht eronder vandaan kan trekken.
 
Precies op de plek waar de helm met de schroef vast zit zeker?
Zodat je ook meteen het merk punt hebt waar de helm vast komt te zitten ;)

mvg Roy
 
Er zat al een gaatje, precies daar, maar ik denk dat er meer nodig zijn. Bij z'n polsen bijvoorbeeld en tussen het stuur en de cockpitrand. En ik boor maar 1mm, want ik gebruik 0,75mm lexaan. Dikkere gaten zuigen teveel plastic naar binnen.

Ik moet ook in de sokkel, dicht bij de onderrand gaten gaan boren, want de onderrand staat nu teveel naar buiten. De boel sloot niet netjes aan.

Moedig voorwaards, dank voor het meedenken!

Hugo
 
Gisteren een nieuwe mal gegoten in de siliconen blob. Ik heb nu Acrylic One gegoten, een 2 componenten giethars die mij is aangeraden. Ik moet zeggen, fijn spul om te verwerken. Gips geeft toch vaak rotzooi, dit was makkelijk en schoon te verwerken. Maar uiteraard ging niet alles van een leien dakje…

Hier een foto van het gieten:
temporary_zps541f5jw0.jpg

Ik heb een 1,5kg set gekocht, en een flesje verdunner. Volgens de winkel weegt het spul 1,2kg per liter, en ik heb voor de mal 1,5 liter nodig. Dus, die set is net te weinig, het is maar 1,25 liter. Maar dat deert niet, ik heb een houten drijver gemaakt van 350cc. Maar zoals je ziet is de mal niet helemaal tot de rand gevuld, helaas, de sokkel is bijna leeg. Ergo, de dichtheid klopt niet.

Dan het resultaat:
temporary_zpslvplkjde.jpg

Ik ben er blij mee, het oppervlak is netjes glad en de details zijn allemaal goed zichtbaar. En het materiaal is best sterk, in ieder geval veel sterker dan gips. Ik moest het teveel aan hout, omdat het gietsel de mal dus niet helemaal vulde, afzagen. Dat ging (heel voorzichtig) perfect! En daarna liet ik het ding op de stoeptegelvloer in de schuur uit mijn handen vallen… Je ziet de twee beschadigingen, helemaal bovenop en op de linker zijrand.

Zojuist heb ik die gaten gevuld met de poreuze plamuur die ik ook op het balsa gebruik, en die heb ik meteen met dunne CA verzadigd.
temporary_zpsqiby5wnw.jpg

Nog even fijn schuren en de mal is denk ik toch bruikbaar. Wel nog gaten boren, maar dat schijnt in dit materiaal makkelijker te zijn dan in gips.

Hugo
 
Hmmmm, helaas is poging 2 een verrassing die niet onverdeeld positief te noemen is:

temporary_zpsrwqqpkqh.jpg


Laten we met het positieve beginnen. Ik heb de plaat eerst een half uurtje verhit op 5A, waarbij de plaat nog niet zacht werd. Dat is kennelijk genoeg om het vocht eruit te drijven, want de nieuwe kap is netjes helder geworden.

Daarna heb ik de verhitter op 6A gezet en de boel maar een klein beetje laten doorhangen, en vervolgens getrokken. Helaas blijkt dit niet het goede recept:
- De onderzijde van de kap is niet netjes getrokken, te weinig materiaal en ik denk dat de sokkel ook wel belangrijk is. Misschien moet die zelfs nog wel groter.
- Ondanks dat het materiaal al doorhing denk ik dat het te koud was. Misschien had ik direct naar 9A moeten gaan na het vocht uitdrijven. Ik heb ondanks betere gaten in de mal nog minder details van de cockpit.
- Ondanks de veel minderde doorhang is er toch weer zo'n rotte naad in de cockpit en hij is niet veel kleiner dan de vorige keer. En ik snap nog niet wat er aan de hand is.

Helaas zijn we nu op het punt aangekomen dat ik moet gaan kiezen. Of ik ga het originele houten model weer netjes maken (die is beschadigd) en voorzien van een grotere sokkel, nieuwe siliconen contramal gieten (de blob heeft veel nadelen), en een nieuwe mal gieten om overheen te trekken. En dan hopen dat het beter gaat. Tips zijn welkom. Toerwagens gaan goed, maar de F1 is een lastige, blijkbaar.
De andere optie is om dat allemaal nog even uit te stellen, en een standaard kap aanschaffen om mee te gaan racen. Dat is niet mijn favoriete keuze, maar niet kunnen racen begin februari is nog veel minder aantrekkelijk.

Hugo
 
Goed idee, dank je wel. PB gestuurd.

Na wat nadenken ga ik zo meteen nog een poging wagen. Wie weet...

Hugo
 
Dank je wel, Wilbert. De doorhang is hier inderdaad van belang, maar ook de tegenstrijdigheid. Als ik meer laat doorhangen wordt de cockpit beter, maar nog wel met de 'flap', en komen er aan de randen ook vouwen. Ik denk dat een rechte veel hogere sokkel gaat helpen, maar er zit nog meer in. De nieuwe mal is overigens ook geen succes qua materiaal, deze brokkelt ook af.

Maar, het is niet allemaal kommer en kwel. Met veel meer doorhang en hogere stroom na het drogen van de plaat heb ik er nog eentje getrokken:
temporary_zpsrwqqpkqh.jpg


Alle details van de cockpit zijn er, de rest is ook goed. Alleen dus vouwen in de cockpit en de neus. Omdat de rest van de kap zo goed gelukt is heb ik hem verder afgewerkt. Hier het resultaat:
temporary_zpsspvzsvj8.jpg


Ik heb de vouw van de cockpit eraf geknipt en gesneden, en met CA gelijmd. De vouwen in de neus zitten er net nog. De vouwen achterop zijn geen probleem, die verdwijnen toch bij het knippen van de body. Helaas ben ik de helm kwijt, die komt wel weer boven water, anders had ik die er ook op geschroefd. Ik denk dat het geheel zo wel racebaar is, al is het nog verre van perfect. Wat ik erg jammer vind is dat de randen van de kap naar buiten opkrullen, naar buiten gaan staan. Hoe dat dan weer komt…

Hugo
 
Eh, je beantwoord een vraag van 2 jaar geleden, en je antwoord is fout. Een HPI kap mag niet in de Tamiya Cup. Doe maar niet, verder.

Dank,

Hugo
 
Back
Top