HugoWs Tamiya Cup avontuur

Discussie in 'Electro onroad' gestart door HugoW, 23 mrt 2014.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Even kort vanaf de telefoon, ik zit in een low budget bed & breakfast in de buurt van Sittard. Puntsgewijs:
    TT-01 is verkocht.
    Eerste training 3 ronden, voorwielophanging stuk.
    Tweede training 5 ronden, servo saver stuk en rechts voor boven arm krom.
    Derde training zonder problemen, wel langzaam. Vierde training weer bovenarm krom, fuseeas krom en slip op het dif. Aangepast, en toen servoophanging kapot. 't Gaat lekker!
    Vijfde training lekker gereden.

    Al met al toch wel lekker gereden, wel een boodschappenlijst:
    Reinforced fusees
    Reinforced bovenarmen voor
    Alu blokje voorwielophanging

    En sparen voor de brushless, dat gaat gewoon harder. De motor werd redelijk warm, en kon het toch niet goed bijbenen.

    Tot morgen,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2016
  2. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Wow, baan slecht voor de auto of gewoon moeten wennen aan de F1?

    Tot morgen.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    De baan is uitdagend en krap, maar de boarding is bijna overal vergevingsgezind. Servo saver was mijn eigen schuld, ik dacht dat ik er een goede opgezet had, maar het bleek na demonteren een oude Tamiya. Nu zit er een Corrally op die verdacht veel op de Kimbrough lijkt die ik op de TT had.

    Opkomen rechte stuk zit rechts een stuk hele harde boarding. Als ik daar te wijd ga doet het pijn, ook omdat je daar al vol op het gas gaat en als je netjes aankomt al redelijk op snelheid bent.

    Als ik nog meer wishbones krom rijdt ga ik iets bij de Gamma (in de buurt, is vandaag open) halen om te spalken. Staafje staal of zo, en dan met tywraps spalken. Niet mooi, maar beter dan niet meedoen.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Verslag komt wel, hoor, over een paar dagen.

    Hugo
     
  5. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ben benieuwd Hugo ;)
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, en dan de racedag. Lekker ontbeten in de B&B, en om kwart voor acht was ik bij de Arena die om acht uur open gaat. Maar het was al druk en de deuren waren al open, dus ik was blij dat ik gisteren mijn plekje al geclaimd had. Gisteren avond was ook mijn stuurservo losgekomen, die had ik al weer vast gezet maar sindsdien had ik nog niet gereden. Dus even inschrijven en de baan op. De auto stuurt weer goed, ik rijd een rondje of 6 ga weer naar de pits. Het is al druk op de baan met allerlei klassen.

    De auto heeft een flink aantal detailverbeteringen gehad door ervaring gisteren en door goede tips van vriendelijke mederijders. De belangrijkste zijn dat ik de achterschijfdemper heel los heb staan, en de moer daarvan is geborgd met een rubber ringetje:

    [​IMG]

    en ook heb ik de fan op de motor met een tywrap aan de motorpod gemaakt, bij een vorige training was die gaan schuiven en tegen de achteras aan gekomen. Ik had ineens drag-brake, maar niet zoals bedoeld:

    [​IMG]

    De eerste heat vind ik erg spannend, merk ik. Gisteren leek het na alle schades best goed te gaan, maar ik vertrouw de auto nog steeds niet helemaal. De rechter wishbone heb ik heet gestookt (met een aansteker) en recht gebogen, niet ideaal. Ik maak wel wat fouten, niks vreselijks, en finish als laatste met 18 ronden om de klok in 5:15. De snelste rijdt er 24… Helaas is de wishbone weer krom, zelfde punt. Ik heb geen zin om nog meer setjes aan te schaffen en zoek toevlucht tot de oplossing die ik gisteren al bedacht had. Met een M3x30 schroef waar ik de kop afgeknipt heb, wat tywraps en een scheut secondelijm dit de spalk op mijn plek:

    [​IMG]
    Bijzonder lelijk, wel steviger dan het was… Op naar heat twee.

    Heat twee gaat wat beter, nog steeds foutjes maar minder, en ik begin langzaam iets meer te durven. In heat 1 had ik regelmatig dat ik een bocht per ongeluk mooi nam, en dan dacht: “Dan had ik ook wel flink op het gas kunnen gaan.” Nu gaan er meer bochten expres goed, en durf ik wat meer gas te geven. Dat resulteert in 19 ronden in 5:07, het gaat dus niet alleen voor mijn gevoel beter. Wel nog steeds ruim laatste.

    Heat drie gaat ook lekker, ik hoop stiekem op 20 rondjes. Ik blijf fouten maken, maar tussen de fouten wordt het wel strakker. Helaas haal ik de 20 niet, 19 in 5:02, en nog steeds laatste. Nog twee tellen zoeken, dan heb ik 20 rondjes. Ik word niet laatste, maar de laatste viel uit dus dat geldt niet.

    De korte finale gaat duidelijk niet volgens plan. Ik wil te veel, duw te hard, dus slordig. Aan de kant gaan voor de snellere mannen gaat niet overal zoals gepland. Ik verknal 3 ronden flink door de inhaalacties (waarvan ik er eentje wijt aan een snellere deelnemer die erg onvriendelijk voorbij kwam, maar de andere waren toch echt mijn fout) en finish met 19 ronden in 5:11. Hierbij wat bewegende beelden, met dank aan Leo:



    En geloof het of niet, DE SPALK IS GESNEUVELD. Dat had ik niet gedacht, een tywrap is verdwenen. Zo goed als ik kan herstel ik de schade, nu dan maar met dubbele tywraps:

    [​IMG]

    Op naar de lange finale!

    De lange finale ging iets beter. Beter geconcentreerd, minder fouten, 27 ronden in 7:07. En ik werd niet laatste! Er was iemand (die niet uitgevallen is…) die na mij finishte. En dat, hoe kinderachtig ook, stemt mij zeer positief. De auto is toe aan iets stevigere wishbones (19004373 heb ik al gevonden) en nog een paar kleine verbeteringen, maar vooral de brushless motor. Ik kon qua topsnelheid redelijk meekomen, maar ik leverde op de tussensprintjes veel in met de oude Carson Cup Machine. Misschien had ik voor die tussensprints korter moeten vertanden, maar zo kort had ik niet en de motor werd niet te heet (best heet, maar nog te doen), en dan had ik het op snelheid afgelegd. Als we langere banen gaan rijden, en volgens mij was dit de kortste baan van het seizoen, zal het verschil groter worden. Dus; sparen maar weer. Ik heb de TT-01 van de vorige seizoenen verkocht, dus de basis voor het spaarplan is er. Vianen waarschijnlijk nog met de Cup Machine, hopelijk daarna de brushless. En een regelaar waarbij de rem beter af te stellen is, ik moet beter leren doseren maar denk dat er ook wat subtielere remafstellingen zijn dan mijn huidige.

    Al met al ben ik niet ontevreden. Ik ben laatste, degene die ik in de lange finale inhaalde stond in de korte finale te ver voor me om in de eindstand achter mij te staan. Maar er zit veel vooruitgang in, en ik krijg langzaam vertrouwen in de auto en daarmee in mijzelf. En ik heb een erg leuk en gezellig weekend gehad, dank aan iedereen voor de gezelligheid en aan iedereen die me met raad, daad en onderdelen ter zijde heeft gestaan.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2016
  7. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Helaas staat de video op privé...
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Da's vreemd, ik heb hem echt op openbaar staan, net nog gechecked...

    Hugo
     
  9. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Raar... Nu doet hij het bij mij ook.
     
  10. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Leuk weer om te lezen Hugo hoe jij de race hebt beleefd. En al doende leert men en het is een leerweg. Qua brushless kan ik je een Hobbywing Justock Club (had ik ook in mijn F104 en nu in mijn TRF418) aan raden met een 21.5T Speedpassion (heb de mijne helaas net verkocht). Het voordeel van een HW regelaar is dat de meesten wel een programmeerbox hebben (ik heb hem ook) en hoef je die niet extra aan te schaffen ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2016
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Zo, vandaag een beetje gehobbied aan de auto. Ik had de nieuwe servo saver met de kleinste uitslag gebruikt. Dit ging niet erg netjes, dus heb ik de gaten voor de grootste uitslag gebruikt, en de uitslag weer verkleind door de buitenste gaten op de fusees te gebruiken. Helaas zaten de kogelkoppen op de servo saver nu wel weer erg laag, dus moest de servo verder omhoog. En dat paste ook niet lekker. Grrrr… servo op zijn kop gezet en alles op nieuw uitgericht, nu zit het netjes:

    [​IMG]

    Daarnaast was de niet-Tamiya voorvleugel, eh, niet meer erg mooi. Ik heb hem 39859453 heet gestookt en recht gebogen, maar veel beter wordt het daar niet van. Ik had deze nog liggen van de originele F103, zoals ik heb van ebay plukte:

    [​IMG]

    Na een paar minuten met de dremel, ook alle hoekjes netjes afgerond, ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    Een beetje schuren en spuiten, nog, en dan is het helemaal mooi. Het zit een stuk netter, hoort qua vorm ook meer bij de kap / bouwjaren die ik mooi vind, en het is echt Tamiya spul. Beetje aan geslepen, dat wel, maar anders draaiden de voorwielen niet meer…

    Hugo
     
  12. joop voorn

    joop voorn

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    54
    Hoi Hugo, hou er rekening mee, dat de carbon reinforced wishbones wel stijver zijn, maar daardoor ook meteen breken en niet buigen.
    Carbon verstevigd is meestal alleen harder (minder flex) en is meer een tuning middel, dan dat je auto er steviger van word.
    Wat de regelaar betreft, ik weet niet welke jij hebt, maar normaal zet ik de rem (indien mogelijk) op maximaal.
    Daarna regel ik hem terug op de zender met de end point adjustment afstelling.
    Dit is een hele makkelijke manier om je rem af te stellen.
    Hoop dat je er wat aan hebt, groet Joop.
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor de tips, Joop, daar kan ik wat mee. Ik ga ook met dragbrake experimenteren. En ik zal een reserve niet-carbon versterkt setje paraat houden.

    Ik heb de brushless motor besteld, met een regelaar die me werd aangeraden. In Vianen zal ik met de nieuwe setup gaan testen en racen. Ik zie alle brushless rijders ook zonder ventilator op de motor rijden, dus misschien moet ik dan maar een nieuw kapje trekken zonder gat voor de ventilator. Eens kijken of mijn verbeterde vacuumtafel en verhoogde mal goed werken...

    Hugo
     
  14. joop voorn

    joop voorn

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    54
    Hoi Hugo, dragbrake kan een goede optie zijn, daar krijg je meer stuur mee met insturen.
    Ik heb nog een aantal wishbones liggen, die neem ik zondag wel voor je mee,gratis en voor niets.
    Ik heb ook nog wel een complete voorwiel ophanging voor je, indien nodig. 51381

    Groet, Joop.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2016
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor je aanbod, maar ik zal zondag niet verschijnen. Ik heb alles wel binnen Nederland besteld (al is het wel bij de grens, hahahahahahaha), maar niet alles is op voorraad dus ik heb nog niks in huis. Ik hoop dat de MRC ook weer de zaterdag voor de race trainingsmogelijkheid biedt. Hun kalender is voor maart nog leeg, ik houd het in de gaten. Of ik ga zondag de 28ste trainen, als de spullen er dan wel zijn.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2016
  16. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    12 maart is MRC open om te trainen voor de TC. Toch maar eens aan de Facebook Hugo :p
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoezo? Ik had zonder moeite in een uurtje antwoord, hier op het forum! ;)
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2016
  18. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Hahahahahahaha :p
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gisteren de CCM en de regelaar uit de auto gehaald uit de auto gehaald, en de nieuwe ESC geplaatst. Kabels gesoldeerd, besturingsbedrading netjes gemaakt, het wordt nog wel wat. Nu is het nog wachten op de motor.

    Daarnaast merkte ik dat de rechter voorband bijna los op de velg zat. Dat is de band die de klappen opgevangen heeft tijdens de race in Sittard. De rest van de banden zat nog netjes. Even wat met CA gekliederd en de band zit weer netjes op de velg. Wel iets om in de gaten te houden dus.

    Hugo
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Met de brushless motor besteld is het ook tijd voor een kapje zonder groot gat voor de koeler die op de CCM zat. Ik heb voor deze poging de mal verhoogd en de verwarming van het lexaan langzamer gedaan dan de vorige keer.



    In principe is het redelijk gelukt, goed genoeg om te gebruiken. Maar sneller verhitten zoals de vorige keer is denk ik beter. De hogere mal is wel een verbetering, denk ik. En ik merk dat de oude stofzuiger niet zo hard meer zuigt, daar moet ik iets anders op gaan verzinnen.

    Hugo
     

Deel Deze Pagina