hulp bij keuze zwever

Hi forumleden,

Ik ben op zoek naar een electrozwever die thermiek kan vliegen, maar waar de vleugels niet te snel van dubbelklappen als je bijvoorbeeld voorzichtig een loop maakt. Hij mag dan iets inleveren op zn thermische eigenschappen.

Doel; goed/redelijk in thermiek kunnen vliegen thuis maar ook goed/redelijk mee in de bergen op vakantie kunnen hellingvliegen met windkracht 3. Extreem windstil/thermiek en harde wind worden door onderstaande modellen opgevuld:

Ik heb al
- simprop liftoff xs, warmliner voor de helling, snel.
- "gentle lady" type zwever, 2m, goed voor thermiek bij weinig wind

Ikzelf kwam op de volgende modellen bij staufenbiel, welke is geschikt voor mijn doel? Iemand ervaringen of andere suggesties?

proxima II 2.74m 47.7dm 1450g s3021
culex lmr 1.95m mh-32 31dm 380g
horizon e-flite 2.9m 66.7dm 1900g sd3021
epsilon competition 3.5m 68dm 2500g lichte acro,mh-32 profiel

verder zag ik op modelbouwforum nog een f3j kist te koop staan, de v-experience. Deze leek mij alleen wat aan de zware kant.

Dank voor het antwoord!

groeten,
Alex

Heb zelf met de epsilon competition gevlogen.
Fijne zwever,wel wat sneller mar met een thermiekstand zeker een fijne thermiekzwever.
Kan ook wel rustige loopings aan, op de helling kan ik niet overoordelen.

Groet Martijn

thread_hot.gif
Valenta models

lees dit draadje ook eens door , hier heb ik zelf ook veel hulp gekregen :cool:

Je eigen lijstje varieert in spanwijdte van 190 tot 350 cm; dat is nauwelijks dezelfde klasse. Als je het ding mee wilt kunnen nemen op vakantie moet je denk ik overwegen of dat nog gaat met een toestel van 3 meter, wat natuurlijk van je auto etc. afhangt. Of eventueel een toestel met een 3- of 4-delige vleugel kiezen; een Epsilon kan je 4-delig houden, maar dan moet je wel iedere keer wat met tape frutten om 'm op- en af te bouwen.
Zelf ben ik nu, min of meer speciaal voor de vakantie, een Gritter van Flywood aan het bouwen: RC-Nurflügler gritter!, Flywood.de omdat-ie gedemonteerd lekker klein is, korte romp en 2x 85 cm vleugel. Ja en ook omdat ik van vliegende vleugels hou natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Ik gheef Bart gelijk . qua lijstje .maar als goede alrounder zie ik de epsilon cometition wel zitten . enigste nadeel is dan de spanwijdte voor transport op vakantie .Maar dat is met wat extra stekkertjes en tape zo opgelost .
Wat ik dan ook aanraad is het stabilo nemen van de epsilon classic ,deze is lichter en daardoor scheelt het lood in de neus ..

Maar er zijn meer goede modellen .

Heren, bedankt voor de tips. Ik heb expres geen budget genoemd en ook een span omdat dat mij ook niet echt uitmaakt. Limitering is wel dat het geen kapitaal moet kosten, dus de extreem dure modellen vallen wel af.

Ik heb met aandacht het draadje gelezen van guyken, over een thermiek zwever tussen 2-2.5m. Dat lijkt me ook wel mooi, dus iets kleinere modellen. Toch lijkt me zo'n 3.5m epsilon wel wat "machtiger" om te zien vliegen en ik denk dat je daar ook de wat hogere thermiek wat makkelijker mee pakt en m nog ziet.

Ik ga nog zorgvuldig alle links in het "valenta" draadje doorkijken, FVK nog eens goed doorspitten en alle andere suggesties nog eens goed naast elkaar neer leggen.

Qua vervoer zit ik wel redelijk met een stationcar. De Epsilon zal ik waarschijnlijk deelbaar bouwen als het deze wordt.
Hoe ik trouwens aan een oudere stabilo bij een nieuw model kom zou ik niet weten?

Die nurflugel gritter heb ik bekeken, prachtig vliegtuig. Ik weet niet precies hoe hij het in thermiek doet? In ieder geval makkelijk mee te nemen, wel klein &snel en daarmee ligt hij denk ik in de richting van de simprop liftoff xs die ik al heb. Helaas heb ik geen tijd om deze zelf te bouwen.

De valenta sioux zet ik erbij; dit zou wel eens het vliegtuig kunnen zijn wat ik zoek.

van fvk
rival abachi mh32, 2.8m,1470g leeg
rival rippe mh32,2.8m,1170 leeg - is dit gewichtsverschil echt zo belangrijk?
signal, 2.4m, mh32, 1170g

Wat ik mij ook afvraag is wat nou ongeveer kan voor gewicht; ik heb ergens gelezen dat zwevers met een grotere span (3m+) best relatief wat zwaarder mogen zijn en dan toch nog thermiek kunnen vliegen. Als ik het zo lees kom ik op de volgende gewichten

2m (culex, gritter) - leeg rond 500gram
2.5m (sioux,proximaII) - leeg rond 1000gram - proxima is zwaar?
3m (e-flite horizon) - leeg rond 1700 gram
3.5m (epsilon) - leeg 2500 gram

De fvk modellen zijn relatief licht en lijken toch nog wat kunstvlucht aan te kunnen.
De sioux komt dan met een relatief kleine span toch als mooi, licht modelletje eruit.
De epsilon lijkt relatief zwaar.... maar die heeft nu een schuimvleugel ipv ribben van vroeger .. daar is een reden voor.

De fvk modellen zijn ook mooi maar relatief wel wat duurder.
Kom ik uiteindelijk op de sioux, de epsilon of fvk rival (abachi of rippe) uit. De culex vind ik denk ik toch iets klein, maar in de toekomst mooi als aanvulling.

moeilijk, moeilijk moeilijk.

groeten,
Alex

Een vraag bij de sioux of hij nog verkrijgbaar is . Ik heb mijn draadje met valenta begonnen, er een paar mails naar toe gestuurd en geen enkele reactie gekregen .
Qua profiel is de sioux zeker niet slecht maar hebben ze mij uitgelegd toch ook niet meer up to date :confused:

Of DEZE....Die doet alles wat je zoekt. Gebruikt maar daardoor ook een stuk betaalbaarder. Als je een nieuwe kist koopt (veel kleiner en met veel minder prestaties) krijg je hem voor dit bedrag niet vliegklaar denk ik. F3J zwevers zijn echte all-rounders.

Hi Arjan,

thx for the tip over de graphite!
Ik heb meteen de vraagprijs van 400 euro geaccepteerd, hopelijk ben ik de eerste die akkoord gaat en is ie voor mij. Ik laat het weten iig.

mvg,
Alex

Ik denk niet dat je daar spijt van gaat krijgen. Ik neem vaak onze Sioux mee op vakantie omdat die zo handzaam is in de auto, maar anders zou ik liever ook zoiets als die Graphite of mijn eigen E-Lite meenemen.

Veel plezier alvast :-)

Hi Arjan,

thx for the tip over de graphite!
Ik heb meteen de vraagprijs van 400 euro geaccepteerd, hopelijk ben ik de eerste die akkoord gaat en is ie voor mij. Ik laat het weten iig.

mvg,
Alex
Als je zeker wil spelen reageer dan ook op 2de hands .be . Daar staat hij ook te koop :arrow:

Hi Arjan, Guyken,

Ik heb inmiddels een afspraak om hem maandag op te halen. Als ik hem binnen heb laat ik meer weten.

@Arjan; effectieve manier om mijn vraag en moeite met beslissen simpel op te lossen met een kleine tip :)

groet,
Alex

HI,

De koop is inderdaad HELAAS niet doorgegaan. Te oud en er was wat meer mis mee dan in de advertentie stond, althans dat was mijn afdronk. Erg jammer maar kan gebeuren.

Nu dus weer verder ... ik heb inmiddels een review gevonden van de culex,
F5J in South Africa
Hierbij wordt over "flutter" gesproken. Omdat dat voorkomt bij hogere snelheden, en ik graag ook wat snelheid wil kunnen halen, is dit denk ik niet het vliegtuig wat ik zoek.

Intussen heb ik met mijn 2m zwever uit de oertijd ook eens hellingvliegen geprobeerd en dat ging prima! Dit had ik niet verwacht omdat het zo'n kleine helling is (max 15m hoog). Blijkt dus dat ik gewoon om de hoek kan hellingvliegen!
ZFA6wV5CUUE[/media] soaring gentle lady type floater - YouTube

Ik ben er nu van overtuigd dat een thermal plane met lichte windomstandigheden ook kan hellingvliegen. Punt is alleen dat dus zaken als wingflutter en hoeveel wind hij aankan van belang zijn. Een f3j /omgebouwd naar electro kist lost inderdaad al deze problemen op, alleen zijn die nieuw toch echt wel te prijzig.

Wat mij opviel aan de graphite die ik dus niet gekocht heb is de dbox constructie. Die zat ook in de hobbyking fox 1.5m. Volgens mij is dat supersterk en hoeft de vleugel dan niet van piepschuim te zijn, waardoor het gewicht gering blijft.

Omdat ik toch van de f3j kist gecharmeerd ben wil ik in eerste instantie een 2m kist kopen die toch iets minder thermal en iets meer helling is. Dit ook omdat ik dus vlakbij huis zoals in de video te zien is ook al een mini-helling heb gevonden. Later dan een echte f3j of f5j kist voor thermiek en of lierstart.

Span: max 2.5m
Kosten: max 400, liever 200-300
Eigenschappen: lichte helling (moet een loop kunnen), als t kan beetje thermiek
Makkelijk meenemen op vakantie is een pre

Iemand suggetsies?

groet,
Alex

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, als je niet TE veel eisen stelt is de topmodel GEM een heel leuk allround zwevertje! Ik ben er in ieder geval heel blij mee! Zeer allround en een groot snelheidsbereik! Maar geen vergelijk met een f3j natuurlijk..

Back