Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hallo Ruud,

Nou, dat ziet er goed uit hoor, maar wel een beetje lange trekker hoor !!!

Echt Amerikaans, maar dit zal je in Nederland niet gauw in de 1:1 tegenkomen.

Tja, een rotonde in 1 keer nemen, dat gaat echt niet lukken !!!
De meeste Rotondes zijn 2 meter in doorsnede, dus aan 1 zijde (halfrond) 1 meter !!

Trouwens ik moet met mijn 5 assig MB Actros ook heel strak sturen wil ik de rotonde in een keer wil ronden hoor !!
De MB Actros is 60 cm lang, hoelang is Haevy Hauler ??

Straks met de 6 assige Semi-dieplader achter de MB Actros, gaat dit waarschijnlijk ook niet meer lukken om de rotonde in 1 keer te ronden.

Mooie spatborden trouwens, Super hoor !

Hallo Ruud,

Nou, dat ziet er goed uit hoor, maar wel een beetje lange trekker hoor !!!

Echt Amerikaans, maar dit zal je in Nederland niet gauw in de 1:1 tegenkomen.

Tja, een rotonde in 1 keer nemen, dat gaat echt niet lukken !!!
De meeste Rotondes zijn 2 meter in doorsnede, dus aan 1 zijde (halfrond) 1 meter !!

Trouwens ik moet met mijn 5 assig MB Actros ook heel strak sturen wil ik de rotonde in een keer wil ronden hoor !!
De MB Actros is 60 cm lang, hoelang is Haevy Hauler ??

Straks met de 6 assige Semi-dieplader achter de MB Actros, gaat dit waarschijnlijk ook niet meer lukken om de rotonde in 1 keer te ronden.

Mooie spatborden trouwens, Super hoor !

Hoi Piet,
bedankt voor je compliment.

De afmetingen van de truck zijn:
totale framelengte : 79 cm.
wielbasis van hart vooras tot hart laatste as: +/- 60 cm.
Breedte : 19 cm op het breedste punt.
Hoogte : 28 cm.

Maar als de rotondes 2 meter diameter zijn, begin ik weer een klein beetje hoop te krijgen. :D
Dan zou het in theorie mogelijk moeten zijn door scherp te sturen de rotondes te kunnen nemen.
Ik heb nl een draaicirkel kunnen maken met een diameter van 1.90 meter.
Is er dus toch nog een beetje hoop voor de "Big American" :lol:

bij ons zijn de rontondes kleiner ik denk is van een 25 tot 30 cm in doorsnee want ze liggen op een plaat van 90 op 90 cm

ruud u zal wel iets vinden om hem kleiner te kunnen laten draaien

mvg bart

Zo, das een hele mooie truck !!!
Ben echt benieuwd hoe hij dit een rotonde neemt.... wanneer kunnen we hem een x in actie zien?!!?!?!?

GreeZz Sjon

Zo, das een hele mooie truck !!!
Ben echt benieuwd hoe hij dit een rotonde neemt.... wanneer kunnen we hem een x in actie zien?!!?!?!?

GreeZz Sjon

Hoi Sjon,
bedankt voor je compliment. :D
denk dat het nog wel even zal duren voor de truck zijn eerste rondjes zelfstandig zal gaan rijden.

Moet nog ontzettend veel aan gebeuren en heb alleen in het weekend echt tijd om er een paar uurtjes aan te kunnen werken.

De grote dingen die nog op stapel staan zijn onder andere:
1. verdere afwerking en detailering van de kap.
Moet nog een Waeco airco op komen.
De kleur(en) van de truck moeten nog definitief vast gesteld worden.
Eventueel een Heavy duty tower achter de sleeper, maar ben daar nog niet helemaal over uit.
2. De MFU en alle electronica moet nog ingebouwd worden.
3. De cardanassen moeten nog aangebracht worden.
4. Het draaicirkel probleem moet nog opgelost worden.

en nog verschillende andere kleine zaken die tijdens de verdere bouw nog weer boven water komen.

Denk dus niet dat ik de aankomende beurzen, april-mei, zal gaan halen.
Mss dat het lukt om de truck een eventuele najaars beurs aan het rijden te krijgen.

Maar beloof nu alvast dat zodra hij rijklaar is, ik een poging zal doen om hem als gastrijder op een beurs te laten rijden. ;)

Hey Ruud,

Wat een gevaarte sech, kan hij niet gewoon over de rotonde heen rijden zo'n beest.

Denk echter dat er maar 2 oplossingen gaan zijn om de draaicirkel te verkleinen; 1 alle assen stuurbaar maken. 2 Knikchassis (je zou dan het "scharnier" juist nog onder de cabine kunnen verstoppen zodat het wat minder opvalt). Het zou in elk geval wel heel uniek zijn een hauler met knikchassis.

Kijk al uit naar de volgende update

Dit gaat eigenlijk de kant op van een Toterhome.
Een Motorhome maar dan met een schotel op toch trailer te kunnen trekken.

Wel een gevaarte zeg!
rottierood is watching you!!!!!!!!!!!!!!!

Ik lees al een tijdje mee , en moet zeggen dat het een mooie truck word :cool:

Maar heb je de spatborden ook al eens geprobeerd zonder de stukken tussen de wielen , dus gewoon een recht spatbord met een klein randje omgezet ?

En in Almere liggen rotondes waar je met speciaal transport midden door kunt (normaal afgesloten met slagbomen) misschien een tipje voor de clubs ;)

Hey Ruud,

Wat een gevaarte sech, kan hij niet gewoon over de rotonde heen rijden zo'n beest.

Hoi Jan,
dat is de oplossing.
Komt toch een Bull Bar voor dus moet geen probleem zijn. :lol:

Denk echter dat er maar 2 oplossingen gaan zijn om de draaicirkel te verkleinen; 1 alle assen stuurbaar maken. 2 Knikchassis (je zou dan het "scharnier" juist nog onder de cabine kunnen verstoppen zodat het wat minder opvalt). Het zou in elk geval wel heel uniek zijn een hauler met knikchassis.

Kijk al uit naar de volgende update

begin inderdaad steeds meer naar de richting van het knikchassis te denken.
Heb nu diverse ideeen die ik gekregen had geprobeert, b.v. minder druk op diverse achterassen enz. , maar geeft toch te weining resultaat.
In de meeste gevallen is het wringen van de achterwielen ook niet acceptabel.

Om meerdere achterassen stuurbaar te maken, is niet genoeg ruimte ten op zichte van de chassis breedte.
Dubbel lucht heeft veel meer ruimte nodig om een wiel uitslag te maken dan enkel lucht.
Moet dan de framebalken aan weerszijde van het chassis met 2 cm naar elkaar toe gaan brengen.
Hou dan te weinig tussen ruimte tussen de framebalken over voor de montage van de assen aan het frame en krijg daardoor ook problemen om de schotel goed op de framebalken te kunnen plaatsen.

Over de plaats van een eventueel scharnierpunt voor een knikchassis had ik ook al de zelfde gedachte als jij. :lol:

Dit gaat eigenlijk de kant op van een Toterhome.
Een Motorhome maar dan met een schotel op toch trailer te kunnen trekken.

Wel een gevaarte zeg!
rottierood is watching you!!!!!!!!!!!!!!!

Hoi Marchel,
had toen ik aan deze Custom build Heavy Hauler begon eigenlijk ook niet gedacht dat deze zo groot uit zou vallen.
Maar ja, begint nu echt Americaans te worden, "much bigger,much ...." :lol:

En het leuke van custom build is, dat je je niet altijd aan 1:1 regels hoeft te houden, en alleen maar in de gaten moet houden of het in werkelijkheid wel zou kunnen. :p

Ik lees al een tijdje mee , en moet zeggen dat het een mooie truck word :cool:

Maar heb je de spatborden ook al eens geprobeerd zonder de stukken tussen de wielen , dus gewoon een recht spatbord met een klein randje omgezet ?

En in Almere liggen rotondes waar je met speciaal transport midden door kunt (normaal afgesloten met slagbomen) misschien een tipje voor de clubs ;)

Hoi Kobus,
bedankt voor je compliment en tip. :D

Ik heb in eerste instantie naar de spatborden zitten kijken die jij bedoelde.
Maar vind dat niet zo mooi staan bij deze truck, vandaar dat ik ze zelf ga maken.
Het type dat ik nu van karton heb gemaakt, ben ik in de handel ook nog niet tegen gekomen.

Mss een ideetje voor de stuuruitslag:
De voorste starre as iets omlaag doen, zodat de andere net wel, net niet zweven,
Dan zou het draaipunt een stuk verder naar voren moeten zitten>

Geweldig gaaf exemplaar

Hoi Ruud,

Wat een geweldige truck word dit zeg. Als hij klaar is, dan moet je eens als gast rijder bij de "Asfalt-Rockers" komen rijden. Ik wil hem wel eens in het echt zien. Ben trouwens ook benieuwd hoe jij dit ding gaat besturen. Dat zal een hele tour worden om met dit gevaarte over de baan te rijden. Maar hij word erg gaaf. Als de verf er op zit zal het wel oogverblindend zijn. Ga zo door.

Groetjes, Ton...

Hoi Ruud,

Wat een geweldige truck word dit zeg. Als hij klaar is, dan moet je eens als gast rijder bij de "Asfalt-Rockers" komen rijden. Ik wil hem wel eens in het echt zien. Ben trouwens ook benieuwd hoe jij dit ding gaat besturen. Dat zal een hele tour worden om met dit gevaarte over de baan te rijden. Maar hij word erg gaaf. Als de verf er op zit zal het wel oogverblindend zijn. Ga zo door.

Groetjes, Ton...

Hoi Ton,
bedankt voor je compliment, neem je uitnodiging graag aan. :D

Maar je zal nog wel even geduld moeten hebben, want er moet nog enorm veel aan de truck gebeuren en heb alleen in de weekenden wat tijd om er echt wat aan te werken.

Maar zodra de truck zijn eerste rondjes gaat rijden laat ik dat even weten.;)

De besturing zal via RC gaan gebeuren, ik hoef dan alleen de knopjes en handels maar te bedienen. :lol: Grapje..:)

Hallo boy's,
het is al weer twee weken geleden sinds de laatste bijdrage aan dit topic dus weer tijd voor een updateje. :)

Heb niet veel werk verzet tot nu toe.
Gezien het goede weer van de afgelopen weekende heb ik het chassis even naar de tweede prioriteit geschoven.
Heb de werkzaamheden aan de body voorrang gegeven i.v.m. het plamuur, schuur en grondlaag spuitwerk dat nog gedaan moest worden.

Gelijk nog enkele kleine aanpassingen gedaan voor en tijdens het plamuur, schuur en grondlak werk.

Zo is er in verband met de komst van het warmere weer eerst maar even een erco op de sleeper geplaatst.
Anders is het daar binnen denk ik niet uit te houden straks. :lol:
9glsme.jpg

28c3gc5.jpg

mvogw7.jpg

nd8v7k.jpg

Ook is de opening tussen het voorspatbord en het stuurcabinetrapje gedicht.

Als geheugen steuntje, zo was het voor de aanpassing.
28gqsug.jpg

en zo is het ma de aanpassing.
w0s1dt.jpg

tag9sn.jpg

mufsbs.jpg

2rptrlw.jpg

Gelijk maar even mee gespoten met grondlak, en dan ziet het er al weer heel anders uit.
2le5qok.jpg

xli64w.jpg

Al met al begint de body al aardig strak te worden.
Is wel een hoop werk met zo "grote lobbes" en dat doe je niet even in een weekendje. :lol:

Tijdens het plamuur, schuur en spuitwerk liep ik weer tegen een volgende horde op die nog genomen moet worden. :lol:
De kritische kijker zal het al wel gezien hebben op de foto's.
Op enkele plaatsen zijn de klinknagels op de body beschadigd en of verdwenen. :(
Zie de verlenging van de strip op de motorkap, onder de luchtfilter ophanging en op enkele plaatsen van de sleeper waar voorheen de bevestegings gaten van de body zaten.
Heeft iemand een goed idee om deze opnieuw aan te brengen?

Halllo Ruud,

Nu de cabine in de primer staat ziet er nu heel mooi uit zeg, het is een mooi geheel geworden hoor, SUPER !!!

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat !!!

Succes met de verdere bouw !!

ruud ziet er heel goed uit

misschien de airco iets naar achter plaatsen en er een vleugeltje ( die ongeveer zo hoog als de airco komt ) voor plaatsen
of eerst eens meten zodat u nog onder de bruggen kan op een baan

ruud ziet er heel goed uit

misschien de airco iets naar achter plaatsen en er een vleugeltje ( die ongeveer zo hoog als de airco komt ) voor plaatsen
of eerst eens meten zodat u nog onder de bruggen kan op een baan

Hoi Bart,
"uw wens is mijn bevel" :lol:

Hier even een shotje van hoe het tweede sleeperdak er uiteindelijk uit moet komen te zien.
124y79k.jpg

10i9xtd.jpg

De totale hoogte van de truck incl. erco is precies 29 centimeter.
Dus kan denk ik volgens de 1:14 schaal net onder de bruggen van een baan door.

Back