Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

wordt een zeer stoere auto
en ik zie dat je al een chauffeur gevonden hebt:lol:

Hoi Volvo_freak,

even kennis maken met de chauffeur van de truck.
Dit is Snowie, de knuffel van mijn 5 jarige kleinzoon.
2dvivf8.jpg

Snowie heeft van mijn kleinzoon de opdracht gekregen met de truck te rijden en er op te passen als hij niet bij mij is. :lol:

Als mijn kleinzoon wel bij mij is, moet hij Snowie natuurlijk zelf hebben.

Ja en dan heeft opa niets meer in te brengen. :)

Hallo Ruud,

Hij begint er wel op te lijken zo. Het is gewoon een genot om hier naar te kijken. Ik ben nog steeds benieuwd naar zijn eerste gereden meters. Blijf zo door gaan.

Groetjes Ton...

ruud zo bedoelde ik het niet , u zou dat eens kunnen proberen als dat staat
dat is een mooie hoogte ,dat zal nog wel onder de bruggen kunnen ik denk dat een brug iets van een 35 hoog is

Hallo Ruud,

Nou dat ziet er goed uit hoor, het wordt echt een hele stoere Amerikaan !!

Wat de hoogte betreft is er geen probleem hoor !!

De meeste bruggen en viaducten zijn minimaal 32 cm hoog of 35 cm hoog !

Wat is wijsheid???

Als eerste allemaal bedankt voor de complimenten, ben daar weer heel blij mee. :D

In eerste instantie bouw je een truck natuurlijk voor je zelf en zoals je hem zelf mooi vindt, maar het streelt je echo toch altijd weer als andere je werk ook waarderen. :lol:

Hallo Ruud,

Nou dat ziet er goed uit hoor, het wordt echt een hele stoere Amerikaan !!

Wat de hoogte betreft is er geen probleem hoor !!

De meeste bruggen en viaducten zijn minimaal 32 cm hoog of 35 cm hoog !

Hoi Piet,
blij met je info over de hoogte van de bruggen en viaducten.

Had er al zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden door de Tamiya schaalgrote aan te houden bij alle veranderingen die ik heb gemaakt, maar je bevesteging geeft toch even weer een fijn gevoel dat ik goed zit met de hoogte zo. ;)

Ben even aan het twijfelen, wat is hier wijsheid?

Ik heb de besturing van de truck zo eens een beetje door zitten nemen.
Nu kom ik tot de conclusie dat ik starks bijna zeker meer dan 4 kanalen voor de totale besturing nodig zal hebben.
Dit is dan MFU, extra verlichting en dan nog eventuele andere uitbreidingen zoals zwaailicht ect.

Als ik nu een 6 of 8 kanaals ontvanger aanschaf, ben ik ergens tegen de 70 a 80 euro kwijt. Dan moet ik ook nog een servo aanschaffen van rond de xx euro.
Daarna moet ik nog maar zien hoe ik de besturing via mijn huidige Futaba TX4e 4 kanaals zender kan regelen.

Nu heb ik gezien dat je voor 120 a 140 euro al een Robbe F14 set incl. 8 kanaals ontvanger en servo hebt. :)

Is een F14 set een goede keuze voor de besturing van een truck incl. MFU?
Is het wijsheid om voor zo'n set te gaan?

Ik heb ook de Robbe F14 zender en de MFU van Tamiya en dan ga ik nog 2 extra kanalen gebruiken.
1'tje voor het aansturen van de lichtbaren en 1'tje voor het aansturen van mijn pinkers.
Ik weet dat deze al op de MFU zitten maar deze werken niet goed naar mijn mening.
Daarom zet ik mijn stuurstick direct op mijn stuurservo en zet ik een extra schakelaartje op de MFU zodat als ik stuur niet altijd de pinkers gaan branden, maar enkel als ik aan het schakelaartje kom.
Net zoals bij de echt dus:D

Ik kan je de Robbe F14 enkel maar aanraden en er zullen er hier nog wel vele zijn.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat andere zenders slecht zijn he, begrijp mij niet verkeerd he.

ruud ik heb ook een robbe f14 zender en ik ben er tevreden over alleen moet je de 3 en 4 omdraaien dacht ik , als je dat niet deed moet je anders sturen en gas geven of als je links stuurde dat de truck naar rechts gaat zoiets was het dacht ik

Als eerste allemaal bedankt voor de complimenten, ben daar weer heel blij mee. :D

In eerste instantie bouw je een truck natuurlijk voor je zelf en zoals je hem zelf mooi vindt, maar het streelt je echo toch altijd weer als andere je werk ook waarderen. :lol:

Hoi Piet,
blij met je info over de hoogte van de bruggen en viaducten.

Had er al zoveel mogelijk rekening mee proberen te houden door de Tamiya schaalgrote aan te houden bij alle veranderingen die ik heb gemaakt, maar je bevesteging geeft toch even weer een fijn gevoel dat ik goed zit met de hoogte zo. ;)

Ben even aan het twijfelen, wat is hier wijsheid?

Ik heb de besturing van de truck zo eens een beetje door zitten nemen.
Nu kom ik tot de conclusie dat ik starks bijna zeker meer dan 4 kanalen voor de totale besturing nodig zal hebben.
Dit is dan MFU, extra verlichting en dan nog eventuele andere uitbreidingen zoals zwaailicht ect.

Als ik nu een 6 of 8 kanaals ontvanger aanschaf, ben ik ergens tegen de 70 a 80 euro kwijt. Dan moet ik ook nog een servo aanschaffen van rond de xx euro.
Daarna moet ik nog maar zien hoe ik de besturing via mijn huidige Futaba TX4e 4 kanaals zender kan regelen.

Nu heb ik gezien dat je voor 120 a 140 euro al een Robbe F14 set incl. 8 kanaals ontvanger en servo hebt. :)

Is een F14 set een goede keuze voor de besturing van een truck incl. MFU?
Is het wijsheid om voor zo'n set te gaan?

Hallo Ruud,

De Futaba F14 40 Mhz zender is wel geschikt en ook een goede zender, maar als ik jou was zou ik toch voor de digitale Futaba FC16 40 Mhz gaan, om de volgende redenen.
Wel wat duurder in aanschaf, maar echt een hele goede zender !!
(deze zender is lange tijd niet leverbaar geweest, maar is nu weer leverbaar)
Ten eerste : kan je heel veel instellingen digitaal instellen,
Ten tweede : met een campac kan je 25 modellen programmeren, dus je hebt dan maar 1 zender nodig.

Ik heb eerst een Futaba F14 40Mhz zender gehad, maar ik heb nu de Futaba FC16 40 Mhz zender, ik ben hier zeerl tevreden over !

Nou, succes met je beslissing over de aanschaf van een nieuwe zender !!

p.s.
Wel 40 Mhz aanschaffen, want de 35 Mhz zenders geven veel problemen, bij de meeste Modelbouwclubs niet meer toegestaan !!

Hallo Ruud,

als ik jou was zou ik toch voor de digitale Futaba FC16 40 Mhz gaan, om de volgende redenen.
Wel wat duurder in aanschaf, maar echt een hele goede zender !!
(deze zender is lange tijd niet leverbaar geweest, maar is nu weer leverbaar)
Ten eerste : kan je heel veel instellingen digitaal instellen,
Ten tweede : met een campac kan je 25 modellen programmeren, dus je hebt dan maar 1 zender nodig.

p.s.
Wel 40 Mhz aanschaffen, want de 35 Mhz zenders geven veel problemen, bij de meeste Modelbouwclubs niet meer toegestaan !!

Hallo Piet,
klinkt goed, dat de set wat duurder is is niet zo'n probleem, maar werkt deze zender ook goed met de Tamiya MFU?
Dacht dat dat problemen kon geven met digitale zenders. :confused:

Zal er aan denken dat ik bij een eventuele aanschaf de 40MHz bestel. ;)

Hallo Ruud,

De FC16 werkt prima met de MFU, daar deze ook een normale trim heeft.
Verder is deze set heel compleet met ontvanger 1 servo 2 schuifregelaars kristallen en aan-uit schakelaar, en dat voor 199 euri's.

hey Ruud,

Dat ziet er weer super uit, nu hij in de grondverf staat geeft het direkt een ander beeld.

ivm met de verdwenen klinknagels, ik doe dit op 2verschillende manieren (hangt een beetje af van het materiaal) ofwel een gaatje boren en een "echte" spijkertje gebruiken of langs de binnenzijde met een warme naald of zo in het kunststof duwen zodat aan de buitenzijde een bultje ontstaat.

Over de zender, persoonlijk gebruik ik nog altijd m'n oude getrouwe graupner 316 (8kan.) maar heb veel goeds gehoord over de f14 en f16 gehoord dus lijkt me wel een goede keuze.

Iedereen bedankt voor hun inbreng en uitleg over de F-14 en FC-16 zendersets tot zover. :D

Heb ondertussen de handleiding van beide zendersets op internet gevonden en ga deze eens even rustig doornemen. ;)

Mocht ik nog dingen tegen komen die me niet duidelijk zijn over deze zenders laat ik dat nog weer even weten.

Heb ondertussen ook nog snel een tekeningetje gemaakt voor de verlengde Aircleaner intake kapjes.
2mq2ef4.jpg

Ga hier het weekend aan werken.
Hou jullie daar weer van op de hoogte.

Hallo Piet,
klinkt goed, dat de set wat duurder is is niet zo'n probleem, maar werkt deze zender ook goed met de Tamiya MFU?
Dacht dat dat problemen kon geven met digitale zenders. :confused:

Zal er aan denken dat ik bij een eventuele aanschaf de 40MHz bestel. ;)

Hallo Ruud,

De Futaba zender werkt probleemloos met een MFU, Servonaut, Wedico, Robbe en USM !!

Verlengde Aircleaner intake 1

Zo vandaag eens lekker buiten in het zonnetje zitten prutsen.

Heb de kapjes voor de Aircleaner intake gemaakt.
ze zijn gemaakt van 2mm dik Polystyrolplaat en in elkaar gelijmd met Revell modelbouwlijm.
Nu moeten ze nog verder afgewerkt worden, dus weer aan het plamuren, schuren en spuiten. :lol:
whhee1.jpg

2psrhpu.jpg

Ook de pijpjes waar ze op moeten komen zijn al op maat gemaakt.
Hier voor heb ik een 6mm aluminium pijpje in stukjes gezaagt.
Er moet een hoek in de pijpjes komen, anders wordt het uitzicht van de trucker vanuit de cabine te veel belemmerd.
Vandaar de verstek gezaagde pijpjes.
j9ncyh.jpg

2e1u3y8.jpg

Morgen het hele spul maar eens verder in elkaar en aan elkaar zetten.

Hallo Ruud,

De Futaba zender werkt probleemloos met een MFU, Servonaut, Wedico, Robbe en USM !!

Hoi Piet,
bedankt voor je "gouden tip". :D

Heb de handleidingen eens rustig door zitten lezen en ga voor de Robbe FC-16 set.
Voor de paar tientjes meer ten opzicht van de F-14 is dat inderdaad een veel beter keuze.

Verlengde Aircleaner intake 2

Zo vandaag weer verder gewerkt aan de Airintakes.

Als eerste heb ik de pijpjes aan elkaar gezet.

Daar ik niet over een lasapparaat beschik en geen aluminium kan lassen, heb ik een goed beproefde methode gebruikt die ik van Timo (Tiemke) uit zijn topic scania-r560-6x2-voorloopas-trekker heb afgekeken. ;)

Hij zat met een soort gelijk probleem en heeft het met UHU Endfest 300 lijm opgelost.
Dus Timo bedankt de uitleg over het lassen van aluminium zonder lasapparaat. :D

Voor het recht verlijmen van de pijpjes heb ik eerst een malletje gemaakt van aluminiumfolie om alle delen goed tegen elkaar aan te leggen en zodat deze tijdens de verlijming niet zouden kunnen verschijven.
730wfd.jpg

Nadat het geheel gedurende 5 minunten in de oven had gelegen bij een temperatuur van 180 graden, zaten de pijpjes zo vast als een huis aan elkaar vast.
fut3wz.jpg

Daarna even de kapjes passen en kijken of alles nog klopte.
2002xa9.jpg

Alles is in orde dus tijd voor een proefmontage.
2k0ksh.jpg

6huc5c.jpg

2hxmxi8.jpg

jae58o.jpg

21cs21y.jpg

19m6o1.jpg

Daarna alles er weer af, en in de grondlak gezet.
nq4t2w.jpg

en na ongeveer een uurtje of 2 in de zwarte hoogglans gespoten om straks te kunnen verchromen. :p
2ik4404.jpg

28mhhe9.jpg

Nu moet het hele spul eerst een nachtje goed drogen voor het verder kan worden afgewerkt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ruud,

Graag gedaan, zo leren we allemaal weer van elkaar. Zien er goed uit die luchtinlaten. Zo te zien word het een imposante verschijning die truck van jou.
Wat komt er straks achter te hangen? Is nu al een Supertruck:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

hey ,
daar ik ook bezig ben met een tamiya , ( container afzet systeem )
8x6 of 6x6 heb ik ook een vraagje,
ik heb ook de aangedreven en gesperde as van getriebe doktor + de
versnellingsbak met tussen bak van veroma.
Maar daar er maar 1 armpje perkant is aan de as .
Kan ik alleen maar de stuurstang verbinding aansluiten.
Nu zie ik bij jouw de zelfde vooras en ook zie ik op jouw foto's dat de servo aansluiting ook nog niet gebeurd is.
Hoe zouden we dat kunnen oplossen. Ik dacht gewoon een gaatje erbij boren in de armpjes
maar ja zijn ze dan nog sterk genoeg , al hoewel erbij de andere uitvoering ook twee gaatjes zitten ;
Sorry ik kom er maar niet uit .

PS: jouw truck lijkt me een knap BEEST

Hallo Ruud,

Nou dat ziet er mooi uit hoor, Super die lucht-inlaten, echt heel apart !!!

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat !

Back