Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hoi Ruud,

Graag gedaan, zo leren we allemaal weer van elkaar. Zien er goed uit die luchtinlaten. Zo te zien word het een imposante verschijning die truck van jou.
Wat komt er straks achter te hangen? Is nu al een Supertruck:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Hoi Timo,
bedankt voor je compliment en het idee van de verlijming. :worship:

Wat er straks achter komt durf ik nog niet te zeggen. Mijn idee op dit moment gaat uit naar een roadtrain maar hoe precies weet ik op dit moment nog niet. ;)

hey ,
daar ik ook bezig ben met een tamiya , ( container afzet systeem )
8x6 of 6x6 heb ik ook een vraagje,
ik heb ook de aangedreven en gesperde as van getriebe doktor + de
versnellingsbak met tussen bak van veroma.
Maar daar er maar 1 armpje perkant is aan de as .
Kan ik alleen maar de stuurstang verbinding aansluiten.
Nu zie ik bij jouw de zelfde vooras en ook zie ik op jouw foto's dat de servo aansluiting ook nog niet gebeurd is.
Hoe zouden we dat kunnen oplossen. Ik dacht gewoon een gaatje erbij boren in de armpjes
maar ja zijn ze dan nog sterk genoeg , al hoewel erbij de andere uitvoering ook twee gaatjes zitten ;
Sorry ik kom er maar niet uit .

PS: jouw truck lijkt me een knap BEEST

Hoi Fabi,
wordt inderdaad een knap Beest, denk dat ik hem maar "Lobbes" ga noemen. :lol:

Nu even over de aansluiting van de servo op de vooras.
Had ook al aan een extra gaatje gedacht, maar net als jij ben ik dan niet meer zeker van de sterkte van de fuseearm.
Heb dat idee dus maar in de prullebak gedaan.

Mijn volgende idee is om de servostang aan een dubbelle kogelkop te maken die dan op een van de fuseearmen wordt gemonteerd.

De dubbelle kogelkop wordt gemaakt met een boutje van 3mm waar twee kogelkop hulsjes over heen worden geschoven.
De kogelkop hulsjes die ik hiervoor denk te gaan gebruiken zijn op de onderstaande pagina te vinden. Het gaat hier om artikel 30005 :
Der Getriebedoktor

Deze kogelkop hulsjes zijn 5mm en hebben een gaatje van 3mm , dus de zelfde grote als die van de stuurstang en de servostang.
Dit zal dus geen probleem opleveren.

Moet alleen nog even na gaan of ik met de hoogte van de dubbelle kogelkop op de fuseearm ook weg met de chassisbalken.
Bedoel dat de stuurstang en de servostang er beide onderdoor kunnen als deze boven elkaar zitten.

Mocht dit te hoog worden, verplaast ik de stuurstang naar de onderkant van de fuseearmen en zet dan alleen het kogelkopje voor de servo aan de bovenkant van de fuseearm.

Dus even kort:
Bij voldoende ruimte aan de bovenkant van de fusee:
Boutje 3mm daar twee kogelkop hulsjes overheen en in de bovenkant van de fuseearm schroeven.

Bij onvoldoende ruimte aan de bovenkant van de fusee:
Stuurstang naar de onderkant van de fuseearmen.
Boutje met daar omheen 1 kogelkop hulsje door de fuseearmen schroeven.
Aan de andere kant van de fuseearm het tweede kogelkop hulsje om het vastgeschoefde boutje schuiven en deze met een moertje vergendelen.

Hoop dat je het een beetje kan volgen. Zal ander als ik even tijd heb een foto'tje maken van hoe ik het in gedachte heb.

Hallo Ruud,

Nou dat ziet er mooi uit hoor, Super die lucht-inlaten, echt heel apart !!!

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat !

Hoi Piet,
bedankt voor je compliment.

Sta er zelf ook steeds weer verbaast van wat je met een beetje geduld en proberen voor elkaar kan krijgen. :lol:

Helemaal omdat dit mijn eerste echte "zelfbouw project" is en ik eigenlijk in het begin niet wist waar ik aan begon.
Maar krijg er steeds meer plezier in en doe nu dingen die ik bij mij voorheen niet voor mogelijk had gehouden. :D

Ben nu dus echt helemaal met het truckvirus besmet. :)

Verlengde Aircleaner intake 3

Vandaag, ondanks alle Koningendag toestanden, even de tijd genomen om de verlengde Aircleaner intakes af te maken.

Hier is het spuit resultaat.
De kapjes zijn voorzien van een diep blauwe laklaag.
De pijpjes zijn van een mooi chroom laagje voorzien. :lol:
2itgbki.jpg

Zo ziet het geheel er nu op de aircleaners gemonteerd uit.
200r1wh.jpg

23jrhfs.jpg

Nu alleen nog even goed over nadenken of ik de verlenging naar binnen lopend op de aircleaners monteer, of deze er recht naar achterlopend op zet.

Zo staan ze recht naar achter.
x40kr4.jpg

33e4v91.jpg

en weer een stapje afgewerkt met de bouw, op naar het volgende stapje.

Dat volgende stapje zal, als alles volgens planning verloopt, het vervangen van de achter spatborden van kartonnen naar kunststof zijn.

Je mag alvast weer gaan raden welke kleur ze krijgen. :lol:

Hoi Catweazle , Ik weet niet of je dit al eens gezien hebt ? maar ik plaats hem evengoed even , kun je zien dat er in het echt ook lange trekkers zijn ;)

[URL="
- 7 Axle Tractor[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Catweazle , Ik weet niet of je dit al eens gezien hebt ? maar ik plaats hem evengoed even , kun je zien dat er in het echt ook lange trekkers zijn ;)

[URL="
- 7 Axle Tractor[/URL]

Hoi Kobus,
had dit filmpje nog niet gezien.
Als ik mijn truck daar 1 op 1 naast zou zetten is het er nog maar een mini bij. :lol:

Wat een beest van een truck zeg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ruud,

Mooi filmpje !!!

Hmmm, maar 4 starre achterassen, hoe zo wringen, hoezo rubber op de weg ???

Dus Ruud maak je geen zorgen, gewoon 3 starre achterassen maken, je ziet dat het ook met 4 starre achterassen kan !!!

Hallo Ruud,

Mooi filmpje !!!

Hmmm, maar 4 starre achterassen, hoe zo wringen, hoezo rubber op de weg ???

Dus Ruud maak je geen zorgen, gewoon 3 starre achterassen maken, je ziet dat het ook met 4 starre achterassen kan !!!

Hoi Piet,
heb besloten om in eerste instantie inderdaad de truck met 3 starre achterassen te maken.
Daarna kijk ik wat er precies gebeurd en waar ik de zaken eventueel aan moet gaan passen om het bochten werk eventueel te kunnen verbeteren.

Als ik het youtube video'tje van de 1 op 1 7 assige truck zo bekijk, is die van mij er nog maar een mini truckje bij. :lol:

Vervangen kartonnen achterspatborden 1

Afgelopen weekend begonnen met het vervangen van de kartonnen achterspatborden van mijn truck.

Heb het uiterlijk van de truck een tijdje op me in laten werken en ben wel tevreden met het type achterspatbord dat ik van karton had gemaakt.

Dus tijd om het karton te vervangen en de spatborden van polystyrol te maken.

Eerst alles maar eens opnieuw uitgetekent en aan het snijden gegaan met de zijkanten.
2rzp5so.jpg

Daarna de stukken voor de boven-, voor- en achterzijde op maat gesneden.
3020vgx.jpg

Toen kon het lijmwerk gaan beginnen en zie hier, twee onafgewerkte achterspatborden van polystyrol.
2s7arso.jpg

Natuurlijk weer even passen of ik alles goed op juiste maat was uitgevoerd.
rizxo0.jpg

zvq0z8.jpg

Zo te zien klopt het geheel. :D

En het weekend was weer goed besteed.

Nu beginnen met het aanbrengen van de bevestigingen en de naden nog extra verstevigen.

Daarna begint het plamuur, schuur en spuitwerk weer.

Hallo Ruud,

Nou dat ziet keurig uit, die ABS spatborden, SUPER hoor !!!

Hoi Piet,
bedankt voor je compliment.

En dan is dat nog maar een onafgewerkte versie.:lol:

Heb zelf natuurlijk al wel een idee hoe het er uit moet gaan zien, maar ben toch ook wel benieuwd of ik het eindplaatje wat ik in gedachten heb ook in het echt waar kan maken.

En dan doel ik eigenlijk op het spuitwerk. Dat moet een kleur combinatie worden waar chrome in verwerkt gaat worden. ;)

Dat type spuitwerk is de eerst keer dat ik dat ga proberen.
Dus lekker spannend.

Zal als het mislukt, het resultaat ook laten zien en dan vertellen wat de bedoeling WEL was. :lol:

dat ziet erg mooi uit zo

ga je die wiel bogen nog rond maken of blijven ze hoekig?

graats Chris

Hoi Chris,
het is de bedoeling dat de wielbogen hoekig blijven.
Omdat het voorstuk van de truck ook vrij hoekig is, wou ik die zelfde lijn ook aan de achterzijde aanhouden.
Wel zullen de scherpe punten enigzins afgerond worden, maar dit zal zodanig gedaan worden dat het hoekige effect toch behouden blijft en de afrondingen nauwelijks opvallen.

Vervangen kartonnen achterspatborden #2

Weer even een kleine update.

Heb de ophanging voor de spatborden in de spatborden gemaakt, de naden extra verstevigd met reepjes ABS en het geheel van een eerste grondlak/microvuller voorzien.

Voor de ophanging heb ik aluminium buisjes gebruikt die in de spatborden zijn gelijmd en waar een draadeindje van M3 doorheen wordt gestoken.
Om het geheel spelingsvrij te krijgen worden er om de draadeindjes messing busjes geschoven die precies om de draadeindjes en in de buisjes passen.
Op het einde van het draadeindje wordt aan het achtereind dat onder het spatbord zit een zelfborgend moertje gedraaid zodat het draadeindje niet zomaar los kan lopen.
vellcy.jpg

s42paw.jpg

Nu kunnen de spatborden verder klaar gemaakt worden om ze te spuiten.

Dus dat wordt een poosje plamuren en schuren. :lol:

Hallo Ruud,

Nou dat ziet er toppie uit zeg, heel mooi gemaakt hoor, jij bent een echte ABS kunstenaar !!!
SUPER hoor, (VOLVO) petje af voor jou bouwkunsten !!

Ik vind het echt nheel gaaf project..
Leer hier in korte tijd ook meteen weer hoe je van nix heel veel kan maken.. hahaha..
Heel gaaf ben benieuwd hoe je vordert!

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie complimenten. :worship:

Ben er elke keer weer heel blij mee. :D

Ben op dit moment de spatborden aan het plamuren, schuren en grondverven.

Moeten in de voorbreiding al echt spiegeltjes worden voor wat ik in gedachte heb.

Dus nog even verder poetsen. :lol:

Houdt jullie op de hoogte van de vorderingen.

Back