Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hoi Ruud,

Ik ben bang dat deze er niet zijn voor modelbouw,maar misschien kan je wel zelf iets soortgelijks maken dmv een soort koppeling waar weer een drukveer in zit.
Een andere mogelijkheid is tussen de vooras/achteras een extra diffrentieel te plaatsen,
Het nadeel is wel weer dat de vooras het meest op z'n donder krijgt,zeker met een zware trailer.............

Hoi Jan,
heb het idee om een ball differentieel uit te gaan kleden en daar een alternatieve Visco koppeling van te maken. ;)
Deze koppeling werkt dan met een soort drukgroep en zou dan makkelijk tussen de aandrijfas voor de achterassen te plaatsen moeten zijn.
Moet nu alleen nog uit gaan zoeken welk ball diff. het meest geschikt is voor deze ombouw.


Lastig.....of gewoon je verlies nemen......(in de zin van;het is maar modelbouw,kan wel iets hebben......)

Succes,

Jan

Zo gauw geef ik me lekker niet gewonnen. :lol:

Ga door tot het bittere einde. :rolleyes:
 
Hoi Ruud.

Ik heb bij mijn M3 het volgende gedaan. Heb een oude nitro autogeloopt. De achterwielophanging heb ik gedemonteerd totdat ik enkel het achterdifferentieel over had. Het differentieel heb ik vervolgens dwars in het frame geplaatst (de l en de r as werden dus de as naar de voorzijdeas en de as naar de achteras) De uitgang van de versnellingsbak heb ik aangesloten op de as waar normaal het motortandwielzit. Dit werkt uitstekend, zelfs iets te goed want wanneer de scout nu één wiel van de grond heft staat hij stil (ga dus de differentieel werking van het midden diff beperken).

Hoi Jan,
die tip heb ik me ter harte genomen.:D
Heb eens een paar bouw tekeningen van een paar 4x4 aangedreven schaal 1/10 auto's zitten bekijken.
Kwam toen op het idee om een ball diff. om te bouwen en deze tussen de aandrijfas van de achterassen te plaatsen.
In deze diff's zit een lagertje waar een vrij zware veer tegenaan drukt. Je krijgt dan het idee van een soort slipkoppeling.
Hoop dat dat de oplossing zou kunnen zijn.


Maar als ik het zo lees zou het inderdaad wel eens aan de kruiskoppelingen kunnen liggen ook. Het schokkend draaien van de vooras is op zijn minst te zeggen raar. Zou zoals u al zei eerst dit zaakje eens onderzoeken( zou goed de basis van het probleem kunnen zijn).

Hoop dat u het probleem vindt Ruud,

Denk dat ik met de tips die ik van Piet op dit gebied gekregen heb nu dit probleem wel onder controle krijg.
Ga dit dan ook het eerste aanpakken, de diff moet ik toch nog verder uitzoeken en dat kan later in de bouw dan denk ik toch vrij eenvoudig aangepast worden.

verder zit de truck er prachtig uit, hebt u al verder nagedacht over de kleur?

Jan

Het kleurschema zal naar alle waarschijnlijkheid zoiets als de onderstaande foto zijn.
149s2li.jpg


De vlammen moeten dan weer uit een chrome of zilverkleurige band komen die van boven naar onder schuin over de sleeper loopt.

De ramen op de sleeper worden gemaakt van zwart naar wit reflecterende folie.
Die tip heb ik een tijd geleden van Cheeta gekregen en spreekt me heel erg aan.
Het blauw dat ik ga gebruiken zal de zelfde kleur zijn die ik ook op de achterspatborden heb gebruikt.

Maar voor ik tot spuiten over kan gaan, zal er nog heel wat geschuurt en geplamuurt moeten worden.
 
Ik heb je tweede filmpje bekeken en het lijkt net alsof de achterwielen je vooras rechtdoor willen duwen.Misschien daar een grote draaicirkel?Dat je voorwielen een beetje gaan 'glijden' door de bocht.
Of heb je het al opgelost?
gr Marcel.
 
Ik heb je tweede filmpje bekeken en het lijkt net alsof de achterwielen je vooras rechtdoor willen duwen.Misschien daar een grote draaicirkel?Dat je voorwielen een beetje gaan 'glijden' door de bocht.
Of heb je het al opgelost?
gr Marcel.

Hoi Marcel,
dat heb je inderdaad goed gezien. :)
Hoop dit op te lossen door de 3bak te in het frame te laten zakken waardoor de voorwielen een constante aandrijving gaan krijgen ipv de schokkende aandrijving die ze nu hebben.

Het geen dat je hebt gezien komt denk ik doordat de achterwielen meer omwentelingen willen maken dan de voorwielen.
Daarom wil ik kijken of ik een soort Visco koppeling in de achter aandrijfas kan gaan maken die er voor moet gaan zorgen dat de omtreksnelheid van de voor- en achterwielen gelijk blijven.

Hoop dan ook dat in dit geval de theorie een beetje met de praktijk overéén gaat komen. :lol:
 
Daarom wil ik kijken of ik een soort Visco koppeling in de achter aandrijfas kan gaan maken die er voor moet gaan zorgen dat de omtreksnelheid van de voor- en achterwielen gelijk blijven.


Hallo Ruud,

Ik zou de soort slipkoppeling niet op de achter aandrijfassen maken, want dat is eigenlijk de hoofdaandrijving !!
Ik zou de koppeling op de aangedreven voorassen zetten.

Nu vraag je natuurlijk waarom ???
Nou als de koppeling op de achterassen gemonteerd is en er komt 1 van de wielen toevallig van de grond dan heb je op de andere wielen geen aandrijving meer op de andere wielen !!
Tenminste als je van plan bent om een differential te gaan gebruiken !!

En als je een soort drukgroepkoppeling wil gebruiken, dan zal dat ook niet meevallen, want als een drukgroepkoppeling goed grip heeft, gaat deze echt niet slippen hoor !!!
Ik denk dat het nog niet zo eenvoudig is om een goed systeem te bedenken, wat gaat slippen als de draaisnelhied van de voorassen en de achterassen gaat verschillen bij het scherm insturen !!

Ik wens jou veel wijsheid toe bij het bedenken van een soort werkend slipkopelingsysteem !!
 
Hallo Ruud,

Ik zou de soort slipkoppeling niet op de achter aandrijfassen maken, want dat is eigenlijk de hoofdaandrijving !!
Ik zou de koppeling op de aangedreven voorassen zetten.

Nu vraag je natuurlijk waarom ???
Nou als de koppeling op de achterassen gemonteerd is en er komt 1 van de wielen toevallig van de grond dan heb je op de andere wielen geen aandrijving meer op de andere wielen !!
Tenminste als je van plan bent om een differential te gaan gebruiken !!

En als je een soort drukgroepkoppeling wil gebruiken, dan zal dat ook niet meevallen, want als een drukgroepkoppeling goed grip heeft, gaat deze echt niet slippen hoor !!!
Ik denk dat het nog niet zo eenvoudig is om een goed systeem te bedenken, wat gaat slippen als de draaisnelhied van de voorassen en de achterassen gaat verschillen bij het scherm insturen !!

Ik wens jou veel wijsheid toe bij het bedenken van een soort werkend slipkopelingsysteem !!

Oeps. :oops:, had het kunnen weten. :hammer::hammer:

Las het topic net even een stukje terug en Jan_m had namelijk ook al gemeld dat als bij hem een wiel vrij kwam van de grond zijn truck stil viel.

Dus toch maar kijken wat er aan de voorkant te regelen valt.
Zal er niet makkelijker op worden omdat daar zo goed als geen ruimte meer over is.
Zal dan iets strak tegen de 3bak moeten gaan maken. Maar een uitdaging, weet je wel.... :lol:

Dit zal dus nog wel wat tijd in beslag gaan nemen, ga dus onder tussen de werkzaam heden aan de cabine en sleeper ook maar weer oppakken en probeer daar tussen door dan wel een oplossing te vinden.

Maar Jan (Tanker), ik geef nog niet op. Heb de vooras nu wel tijdelijk los gekoppelt van de 3bak, maar wil deze er wel weer op aan gaan sluiten.
Hoe,.... zie ik nog wel. :lol:
 
Je zou eigenlijk moeten zien dat je er een 1 richtings lager tussen krijgt in je kardan as ofzo... bij het sturen nemen de voorwielen een langere weg dan je achterwielen.

Wat je dan wel hebt is bij achteruit rijden alleen voorwiel aandrijving hebt!!!


Ik zie dit over de wielen schuiven ook bij mijn volvo 8x8, maar het is een kwestie van keuzes maken....
maar in mijn geval ga ik voor veel aandrijving op alle assen zowel voor als achteruit en neem dat een beetje ruimer nemen van de bochten daarbij voor lief...

Robert
 
Ik zie dit over de wielen schuiven ook bij mijn volvo 8x8, maar het is een kwestie van keuzes maken....
maar in mijn geval ga ik voor veel aandrijving op alle assen zowel voor als achteruit en neem dat een beetje ruimer nemen van de bochten daarbij voor lief...

Robert

Hoi Robert,
blij dat ik niet de enigste met dit probleem ben. :lol:

Neem het over de wielen schuiven, zoals je dat zo mooi uitdrukt :), op dit moment ook voor lief.

Wil alleen wel proberen of dit straks op een niet al te moeilijke en goedkope wijze op te lossen is.

Zou het jammer vinden als ik er een aangedreven vooras in de truck heb liggen waar ik weinig of niets mee kan.

Heb alleen maar een ruimte van pak weg 4 a 5 cm breedte om in werken. Het kan dus nog spannend worden of het ook gaat lukken. :lol:
 
Hallo Ruud,


Vind jij het nou zo'n groot probleem dat het geheel wat wringt (over de wielenschuiven) als je sterk instuurt ???
Het scherp insturen komt natuurlijk niet constant voor hé, alleen maar bij het sterk manouvreren.

Zelfs mijn in aanbouw zijnde 4 assige Volvo F16 8x4 Zwaartransporttrekker wringt iets, ik lig hier niet van wakker hoor !!!
Maar ook mijn 5 assige MB Actros 10x4 Zwaartransportrekker wringt bij het scherp manouvreren !!!
Ik vind dit niet erg, want de 1:1 5 assige Zwaartranporttrekkers doen dit ook, het is bijna niet te vermijden !!!
Alleen bij jou is het iets erger, omdat jou chassis zolang is, maar volgens mij geen ramp !!!
Ik zou het veel belangrijker vinden dat je de kruiskoppelingen op orde krijgt ,want daar komt behoorlijk veel kracht op en als de draaihoek te groot is gaan deze redelijk snel stuk !!!

Nou Ruud, maar weer succes gewenst hé !!
 
Hallo Ruud,

vind jij het nou zo'n groot probleem dat het geheel wat wringt (over de wielenschuiven) als je sterk instuurt ???
Het scherp insturen komt natuurlijk niet constant voor hé, alleen maar bij het sterk manouvreren.

Hoi Piet,
ik kan best leven met dat de truck wringt als je maximaal instuurt, maar wil altijd even proberen de zaken zo optimaal mogelijk te krijgen.
Dat is gewoon een tik die ik van iemand in de familie geérfd heb. Grapje :lol:
Dat is trouwens niet aanstekelijk of overdraagbaar, alleen lastig als je dat hebt. :lol:

Nu weer even serieus,

Ik zou het veel belangrijker vinden dat je de kruiskoppelingen op orde krijgt ,want daar komt behoorlijk veel kracht op en als de draaihoek te groot is gaan deze redelijk snel stuk !!!

Nou Ruud, maar weer succes gewenst hé !!

Dat is inderdaad iets wat ik dus wel een probleem vindt, en dat heb ik inmiddels al aangepast.
Heb de 3bak nu tussen het frame liggen ipv er op, en de wielen schokken nu alleen nog heel iets als ik vol instuur.
Maar dat schokken lijkt mij te maken te hebben met het wringen van de wielen bij vol insturen.
Bij normaal rijden en bijsturen heb ik nu geen problemen meer met het schokken van de voorwielen en het rijgedrag van het chassis is ook een stuk rustiger.:D
De hoek van de kruiskoppeling licht nu op ongeveer 20 graden.


Maar blijf nog wel even doorzoeken naar een oplossing. (plagerijtje) :lol:
 
Hallo boy's,

wat dachten jullie van deze oplossing voor het wringen van de wielen tijdens het scherp sturen van de truck. (grapje) :lol:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bruut, Volgens mij zit hier een snellere en sterkere motor in.
Benieuwd hoe zijn versnellingsbak eruit ziet.
 
Kleurschema truck.

Hoi Ruud.

hebt u al verder nagedacht over de kleur?

Jan

Hoi Jan en iedereen,

heb een proefspuitje gemaakt van het kleuren schema dat ik voor mijn truck in gedachten had.
Zit nu alleen even met de keuze moeilijkheid.

Heb twee kleurschema's in gedachten en vind ze alle twee eigenlijk even goed.

Aan welke zouden jullie de voorkeur geven?

Schema 1.
20krx40.jpg



Schema twee.
316b11d.jpg
 
Ik zou het zelfde patroon, kleurstelling aanhoudenzoals je spatborden !!

Wanneer je die over wilt spuiten, zou ik starten met geel en overlaten vloeien.

Dat is iets waar mijn smaak op zou vallen.

((( je doet het voor je zelf !! )))

Als ik het zelfde patroon/kleurstelling van de spatborden aanhoud, moet ik de neus van de truck chrome spuiten, dat vind ik nu net even over de top.
Vandaar dat ik wit of geel in gedachten had.

Heb het proefspuit plaatje nu bij de truck gezet, en elke keer als ik even kijk begin ik steeds meer in de richting van het geel te denken.
Denk dat ik er dan verder geen streep of lijn werk op de cabine en de sleeper spuit.

Denk dat dit geel ook goed staat met de rest van het chromewerk, de tanks, bumper, uitlaten en zo.

Maar de stand is nu wit/blauw 1 tegen geel/blauw twee. :lol:
 
Ik geef de voorkeur aan wit blauw, ik vind het geel met blauw een beetje te kleurrijk. Maarja, jij beslist hé!

groeten
 
ik zou ook voor het geel gaan
ruud misschien een tip bekijk ze allebei welke je het eerste beu bent , of niet meer kan zien , hoef je al niet te spuiten
 
Back
Top