Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

ruud ziet er goed uit
denk daar nog eens een trailer achter dan heb je een lange combinatie

Hoi Bart,
de trailer moet ik nog eens over na gaan denken.
Heb op dit moment echt nog geen idee wat ik er eventueel achter ga hangen.

Mss iets van "House movers" :lol:

Valt het manouvreren niet zo op. :rolleyes:
 
Hallo Ruud,

Nou Ruud, dat ziet er goed uit, volgens mij is de test geslaagd !!!

Hoi Piet,
lijkt op het eerste gezicht alllemaal vrij goed te kloppen.

Ben trouwens heel blij met de tip voor de zender keuze die je me gegeven hebt.
De FC-16 zender is echt een heel mooie zender die heel veel instel mogelijkheden heeft en waar ik straks goed mee uit de voeten kan. :D

Het hele zender/ontvanger verhaal heeft me tot nu toe € 237,45 gekost.
Dat is inclusief een 2700 mAh accu en verzendkosten.

Voor dat geld dus zeker de moeite waard.:D
 
Volgens mij is die draaicirkel nog niet eens zo gek met een chassis van ong. een meter ! (Of het ligt aan de chauffeur haha:p)
 
Hoi Piet,
lijkt op het eerste gezicht alllemaal vrij goed te kloppen.

Ben trouwens heel blij met de tip voor de zender keuze die je me gegeven hebt.
De FC-16 zender is echt een heel mooie zender die heel veel instel mogelijkheden heeft en waar ik straks goed mee uit de voeten kan. :D

Het hele zender/ontvanger verhaal heeft me tot nu toe € 237,45 gekost.
Dat is inclusief een 2700 mAh accu en verzendkosten.

Voor dat geld dus zeker de moeite waard.:D


Hallo Ruud,


Goed om te horen dat je tevreden bent over de aanschaf van de Futaba FC 16 zender !!
De prijs valt ook nog wel mee hoor, zeker incl. de grotere accu !

Ik ben ook zeer tevreden met de FC 16, ik had eerst een F14, deze voldeed ook goed maar deze is maar geschikt om 1 model te programmeren/af te regelen.

Ik heb een Campac in mijn FC 16zender zitten, nu kan ik 25 modellen programmeren !!
 
het kan aan mij liggen hoor maar het klinkt alsof alles een beetje zwaar draait:confused:

enne die draaicirkel dan moet je gewoon buiten de baan keren :D

Hoi Robert,
moet even terug komen op mijn vorige antwoord.

Ben vandaag nog weer even aan het uitproberen geweest en moet je inderdaad gelijk geven dat het geheel wat zwaar loopt. :(

Heb even snel gekeken en vermoed dat het probleem bij de vooras zit.
Zodra er een redelijk scherpe bocht gemaakt gaat worden, hoor je dat de aandrijving het moeilijk gaat krijgen en begint het chassis ook enigzins te stoten.
Heb alleen nu nog even niet echt de tijd om uit te zoeken wat er precies mis is.
Dat moet tot het weekend wachten.

Hou iedereen in elk geval van de gang van zaken op de hoogte en zal laat weten wat er fout is gegaan.

Kunnen we allemaal weer van leren. :lol:
 
hallo,

wat een geweldige mooie truck, daar gaat je chauffeurs hart toch echt sneller van kloppen. mijn diepste complimenten. ik heb zelf ook nog een vraagje en misschien een mooie oplossing.
vraagje, welke chroomverf heb je gebruikt? ziet er namelijk zeer realistisch uit.
het stroef lopen van de vooras kan komen omdat de dogbones half uit de wielasjes komen (heb hier nogal wat over gehoord van 3-speed/ trial rijders) oplossing moet een cdv aandrijving zijn.
http://www.rc4wdstore.com/2/product_info.php?products_id=797&osCsid=857fbb996b16519451be684e2b12874e
ik las ook ergens dat je voor de afwerking van je wielasmoeren hele mooie endcaps kan kopen bij verkerk modelbouw. dan krijg je een mooi afgewerkt wiel zonder de lelijke wielmoer.
http://verkerk.modelbouw-onlineshop.nl/product_info.php?cPath=29&products_id=40

Sander
 
Laatst bewerkt:
hallo,

wat een geweldige mooie truck, daar gaat je chauffeurs hart toch echt sneller van kloppen. mijn diepste complimenten. ik heb zelf ook nog een vraagje en misschien een mooie oplossing.
vraagje, welke chroomverf heb je gebruikt? ziet er namelijk zeer realistisch uit.
het stroef lopen van de vooras kan komen omdat de dogbones half uit de wielasjes komen (heb hier nogal wat over gehoord van 3-speed/ trial rijders) oplossing moet een cdv aandrijving zijn.
RC4WD - The Ultimate Site for RC Off-Road Enthusiast!
ik las ook ergens dat je voor de afwerking van je wielasmoeren hele mooie endcaps kan kopen bij verkerk modelbouw. dan krijg je een mooi afgewerkt wiel zonder de lelijke wielmoer.
http://verkerk.modelbouw-onlineshop.nl/product_info.php?cPath=29&products_id=40

Sander

Hoi Sander,
bedankt voor je compliment. :D

Voor mijn chroomwerk gebruik ik Alclad chrome.
Als je dit gaat gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat je een echt spiegelgladde hoogglans zwarte ondergrond hebt voor je het chrome gaat spuiten.;)

Is dat niet het geval, zal het chrome al snel op aluminium gaan lijken en dat zou jammer zijn van alle moeite.

Heb de dogbones al nagekeken en deze blijken goed op hun plaatst te blijven zitten.
Ze zouden ook niet echt naar binnen of buiten kunnen komen omdat deze met zegelringen opgesloten zitten in de fuseelagers.

Zoeken deze zaak nog weer verder uit.;)


Het ligt inderdaad in de bedoeling om het setje wielnaven en caps van Verkerk op mijn tuckwielen los te laten.
Zat er al een tijdje naar te lonken, en denk dat ik straks ook uit ga voeren.
 
De radius die ik op dit moment nodig heb om een rondje te draaien is, schrik niet, 2 meter en 13 centimeter. :lol:
Even ter referentie, 1 terrastegel is 50 x 50 centimeter.;)


Hallo Ruud,

Tja, dat is ook geen wonder dat King Hauler zo'n grote draaicirkel heeft, als je een IJSBEER laten sturen, hahahaha !!! :cool: :cool: :cool:

Het ziet er wel indrukwekkend uit zeg !!!
 
Echt probleempje.

Vandaag eens rustig aan het zoeken geweest waarom de aandrijving wat stroef/zwaar loopt.

Heb nog niet echt de "vinger op de zere plek" kunnen leggen.

Wel heb ik iets gevonden waar ik even geen raad mee weet.
Zodra ik de aandrijving van de achterassen of de voor-as los koppel en dan een rondje draai, loopt alles soepel en ligt.

Koppel ik alle assen weer aan de versnellingsbak en draai een rondje, dan gaat bij volle stuuruitslag de hele zaak weer zwaar lopen.

Rij ik gewoon rechtuit of maak een flauwe bocht, met alle assen aangesloten, rijdt de zaak ook nog soepel.

Sluit ik alle assen op de versnellingsbak aan en neem druk van een van de voorwielen af, til het linker of rechter voorwiel iets op, loopt de zaak weer soepel.

Het zwaar lopen treed dus pas op als alle assen op de versnellingsbak aangesloten zijn en ik dan met volle stuuruitslag naar links of rechts stuur.

Wie heeft hier een verklaring voor?
Ik heb de fusee's al nagekeken of daar toevalling iets aanloopt bij volle stuuruitslag maar dat is niet het geval.
 
Vandaag eens rustig aan het zoeken geweest waarom de aandrijving wat stroef/zwaar loopt.

Heb nog niet echt de "vinger op de zere plek" kunnen leggen.

Wel heb ik iets gevonden waar ik even geen raad mee weet.
Zodra ik de aandrijving van de achterassen of de voor-as los koppel en dan een rondje draai, loopt alles soepel en ligt.

Koppel ik alle assen weer aan de versnellingsbak en draai een rondje, dan gaat bij volle stuuruitslag de hele zaak weer zwaar lopen.

Rij ik gewoon rechtuit of maak een flauwe bocht, met alle assen aangesloten, rijdt de zaak ook nog soepel.

Sluit ik alle assen op de versnellingsbak aan en neem druk van een van de voorwielen af, til het linker of rechter voorwiel iets op, loopt de zaak weer soepel.

Het zwaar lopen treed dus pas op als alle assen op de versnellingsbak aangesloten zijn en ik dan met volle stuuruitslag naar links of rechts stuur.

Wie heeft hier een verklaring voor?
Ik heb de fusee's al nagekeken of daar toevalling iets aanloopt bij volle stuuruitslag maar dat is niet het geval.


Hallo Ruud,


De verklaring is heel simpel !!!

Als jij recht uit rijd of een flauwe bocht maakt is er niets of weinig aan de hand, maar nu komt het !!!!

Als jij scherp gaat insturen, gaan de achterassen wringen op het wegdek en dan begint de truck zwaarder te lopen, dit normaal hoor !!
Dit is alleen op te lossen door de laatste achteras sturend te maken, dan is het probleem minder, maar dan wringen toch nog de 2 andere achterassen, dit is ook bij een 1:1 zo hoor, dat deze zwaarder begint te lopen bij sterk insturen, maar dat merk je niet, want de truck heeft vaak pk's genoeg, maar luister maar eens een keertje bij de tademas trekker, als die scherp instuurt, dan hoor je de banden wel wringen op het wegdek !!

Dit wringen gebeurt ook bij 3 assige trailers met starre assen, dit kun je niet voorkomen !!!
Vandaar dat men tegenwoordig de trailers met stuuraasen uitvoert en met liftassen, om banden te sparen !!!
 
Laatst bewerkt:
Ik gok op het feit dat er tussen de voor en achteras geen tussen differentieel zit. En bij een volledige stuuruitslag (de stuurslag is aanzienlijk vergroot tov het origineel) het toerental tussen de voor- en de achterassen te verschillend wordt. Dat is slechts mijn mening natuurlijk maar zeker wanneer u zegt dat het "fenomeen" ophoud wanneer één van de voorwielen opgetilt wordt gok ik op het ontbreken van het tussen diff.

Groetjes jan
 
Hoi Piet en Jan,
bedankt voor jullie uit.
Zal met deze gegevens eens verder aan het uitzoeken gaan.

Vandaag nog heel even weer aan het proberen geweest.
Heb ondertussen nog weer een puntje gevonden in de aandrijving dat nagekeken moet worden.
Heb het chassis op blokken gezet, zodat alle wielen vrij waren van de grond.
Alle assen aangesloten op de versnellingsbak, en de assen heel langzaam laten draaien.
Het viel me toen op dat de voorwielen niet constant draaide maar een schokkende beweging hadden te gelijker tijd draaide de achterwielen wel egaal rond. Moet nu eerst uit gaan zoeken wat daar de oorzaak van is.
Wil nog gaan proberen of de aandrijving deze schokkende beweging ook heeft als ik de achterassen los heb gekoppeld.
Had daar vandaag alleen even niet de tijd voor.
 
Het viel me toen op dat de voorwielen niet constant draaide maar een schokkende beweging hadden te gelijker tijd draaide de achterwielen wel egaal rond. Moet nu eerst uit gaan zoeken wat daar de oorzaak van is.
Wil nog gaan proberen of de aandrijving deze schokkende beweging ook heeft als ik de achterassen los heb gekoppeld.
quote]

Hallo Ruud,

Even een vraagje :

De kruiskoppelingen die op de aandrijfassen zitten onder welke hoek staan deze als jij de voorassen laat draaien op de blokken ???

Waarschijnlijk is de hoek te groot voor de kruiskoppelingen, zo ja, ???, dan krijg je ook door de knikkende kruiskoppelingen schokkende draaibewegingen !!
Het is zelfs zo, als deze hoek te groot is, gaan de kruiskoppelingen niet zo lang mee en zullen defect raken !!!
 
Hoi Ruud,

Het probleem van het zwaar draaien is volgend mij het volgende;de vooras/banden moeten een grotere afstand afleggen tov de achterassen terwijl de draaisnelheid hetzelfde is;resultaat banden gaan slippen.(vandaar dat bij veel 4x4 auto's een visco koppeling wordt toegepast)

Over de kruiskoppelingen;de hoeken moeten hetzelfde zijn en de koppelingen moeten uitgelijnd zijn(koppelingen draaien,want als ze goed gemonteerd zijn is de in en de uitgaande as gelijkmatig qua draaisnelheid)

Succes,

Jan
 
Hoi Piet en Jan,

bedankt voor de inbreng van de nodige aandachtspunten. Ga dit allemaal eens even rustig na kijken en eventueel aanpassen.


Piet @ De kruiskoppelingen die op de aandrijfassen zitten onder welke hoek staan deze als jij de voorassen laat draaien op de blokken ???

De kruiskoppeling van de vooras heeft op dit moment een hoek van ongeveer 25 a 30 graden.
Ik zal proberen om deze hoek nog verder terug te brengen door de 3bak in het frame te laten zaken.
Moet denk ik mogelijk zijn om 15 a 20 graden te kunnen halen.


Jan @ vandaar dat bij veel 4x4 auto's een visco koppeling wordt toegepast.

Wil eens gaan kijken of die techniek eventueel ook bij mijn truck is toe te passen. Zou het mogelijk zijn een dergelijk soort koppeling tussen de achterassen en de 3bak te plaatsen. Daar heb ik namelijk de meeste ruimte.
Tussen de vooras en de 3bak is geen haalbare kaart omdat daar de ruimte voor zoiets echt niet meer aanwezig is.
 
Jan @ vandaar dat bij veel 4x4 auto's een visco koppeling wordt toegepast.


Hallo Ruud,

Ik weet niet of er voor de modelbouw een Visco koppeling in de handel is !!

En ja, de trekker is wel heel erg lang hé, dus krijg je inderdaad dat de voorassen ten opzichte van de achterassen iets verschillen in draaisnelheid op het wegdek, daardoor gaat de truck ook langzamer/zwaarder lopen, dit kan je enigzins oplossen door de achterste aanrdijfas sturend te maken maken, maar een Visco koppeling is de beste oplossing !!!
Ik ben benieuwd of die Vico koppeling leverbaar is !!!

Maar ook de hoek van 30 graden voor de kruiskoppelingen is te groot, maximaal is 20 graden toegestaan !!!
Maar 15 graden is het meest ideaal !!

Zo zie je maar weer Ruud, dat een truck buowen niet altijd eenvoudig is, want de theorie is vaak anders dan in de praktijk.
Bovendien is modelbouw consessies doen hé !!!

Maar ik hoop dat je het probleem toch zo goed mogelijk kan oplossen, maar je moet niet de illusie hebben, dat bij het maximaal insturen de truck wat wringt helemaal kan oplossen !!!
 
Hoi Ruud,

Ik ben bang dat deze er niet zijn voor modelbouw,maar misschien kan je wel zelf iets soortgelijks maken dmv een soort koppeling waar weer een drukveer in zit.
Een andere mogelijkheid is tussen de vooras/achteras een extra diffrentieel te plaatsen,
Het nadeel is wel weer dat de vooras het meest op z'n donder krijgt,zeker met een zware trailer.............

Lastig.....of gewoon je verlies nemen......(in de zin van;het is maar modelbouw,kan wel iets hebben......)

Succes,

Jan
 
Hoi Ruud.

Ik heb bij mijn M3 het volgende gedaan. Heb een oude nitro autogeloopt. De achterwielophanging heb ik gedemonteerd totdat ik enkel het achterdifferentieel over had. Het differentieel heb ik vervolgens dwars in het frame geplaatst (de l en de r as werden dus de as naar de voorzijdeas en de as naar de achteras) De uitgang van de versnellingsbak heb ik aangesloten op de as waar normaal het motortandwielzit. Dit werkt uitstekend, zelfs iets te goed want wanneer de scout nu één wiel van de grond heft staat hij stil (ga dus de differentieel werking van het midden diff beperken). Maar als ik het zo lees zou het inderdaad wel eens aan de kruiskoppelingen kunnen liggen ook. Het schokkend draaien van de vooras is op zijn minst te zeggen raar. Zou zoals u al zei eerst dit zaakje eens onderzoeken( zou goed de basis van het probleem kunnen zijn).

Hoop dat u het probleem vindt Ruud, verder zit de truck er prachtig uit, hebt u al verder nagedacht over de kleur?

Ps; zou uw probleem ook is voorleggen op het amerikaanse forum, aangezien ze daar redelijk wat verbouwen zijn zij mischien ook al op dit probleem gestoote

Jan
 
Hallo Ruud,

Ik weet niet of er voor de modelbouw een Visco koppeling in de handel is !!

En ja, de trekker is wel heel erg lang hé, dus krijg je inderdaad dat de voorassen ten opzichte van de achterassen iets verschillen in draaisnelheid op het wegdek, daardoor gaat de truck ook langzamer/zwaarder lopen, dit kan je enigzins oplossen door de achterste aanrdijfas sturend te maken maken, maar een Visco koppeling is de beste oplossing !!!
Ik ben benieuwd of die Vico koppeling leverbaar is !!!

Hoi Piet,
ben bang dat er inderdaad geen echt Visco koppelingen voor de modelbouw in de handel zijn. :(

Zal dus weer een alternatief moeten ontwikkellen. Heb daar al wel een idee voor, is alleen de vraag of dit ook gaat werken.
Ga dit in ieder geval proberen. Kom hier dus in de loop van de bouw weer op terug. :p

Maar ook de hoek van 30 graden voor de kruiskoppelingen is te groot, maximaal is 20 graden toegestaan !!!
Maar 15 graden is het meest ideaal !!

Denk dat ik de 3bak wel zover kan in het frame kan laten zakken dat 15 graden te halen is.

Zo zie je maar weer Ruud, dat een truck buowen niet altijd eenvoudig is, want de theorie is vaak anders dan in de praktijk.
Bovendien is modelbouw consessies doen hé !!!

Dat vindt ik nou juist zo leuk aan de truck modelbouw. Hou wel van een uitdaging. :lol:
Consessies wil ik best doen, maar dan moet ik het echt niet ander meer voor elkaar kunnen krijgen.

Lekker eigenwijs hé... :lol:

Maar ik hoop dat je het probleem toch zo goed mogelijk kan oplossen, maar je moet niet de illusie hebben, dat bij het maximaal insturen de truck wat wringt helemaal kan oplossen !!!

De illussie dat ik het wringen helemaal op kan lossen heb ik al laten varen.
Maaaar, wil wel proberen dit tot een minimum te beperken.

Heb gister nog weer even staan kijken toen men met een drie assige trailer bij mij op de fabriek aan het manouvreren waren.
Heb toen even goed kunnen zien wat een natuurgetrouwe frictie van de achterassen zou mogen zijn.
Heb dat nu als uitgangspunt genomen en ga mijn best doen omdat te realiseren. :lol:
 
Back
Top