Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Als ik vragen mag,

Het chassis / assen, welke kleur / kleuren zullen deze krijgen ?
Rood chassis zou zeker niet misstaan, zou een mooie neutrale kleur zijn tegenover de vlammen.

Misschien een geel chassis ??

Had daar, om eerlijk te zijn, nog helemaal geen idee over.
Maar een donker rood chassis lijkt me inderdaad ook wel iets hebben in combinatie met de andere gebruikte kleuren.

Geel zal het chassis zeker niet worden :), heb voor me zelf zoiets van een chassis moet een niet te lichte kleur hebben.
Met uitzondering hierop, als je het metaal gaat polijsten en het verder niet spuit.

Deze suggestie neem ik dus heel serieus mee.;)

Zo even een update van de stand van zaken op dit moment.

Heb me de afgelopen tijd bezig gehouden met het definitief inbouwen van de electronica.
Omdat ik genoeg ruimte in de sleeper heb, heb ik daar eerst maar eens een tweede verdieping in aangebracht.
Hoef ik de spullen niet op elkaar te stapellen en/of vast te plakken maar kan alles zijn eigen plekje krijgen.

De vloer van de tweede verdieping heb ik gemaakt van een aluminium raamwerkje en zit, hoe kan het ook anders bij mij, met magneten vast op de orginele vloer. :)

Ik heb voor magneet montage gekozen omdat ik nog wat magneten over had en de stippen voor de magneten al op de sleeper vloer zaten ivm de montage van de kap. Scheelt me zo weer een hoop werk.;)

Maar nu eerst wat foto'tjes.

De onderdelen voor de poten van het vloer raamwerkje.
Helemaal rechtsonder liggen de beruchte magneten.:)

8zeomg.jpg

De pootjes zijn aan de boven voorzien van M5 schroefdraad zodat de dwarsliggen makkelijk zijn aan te brengen.
9zpmz8.jpg

Het hele raamwerk is weer verlijmd met UHU Endfest 300 en heeft weer 5 minuten in de oven doorgebracht onder een temperatuur van 180 graden.

De foto's zijn genomen net voor het hele spul de oven inging en ligt al getaped en wel op het bakpapier.
29waa80.jpg

2dj6idi.jpg

Na het verlijmen de zaak in elkaar gezet en de elctronica er op gemonteerd. Dit ziet er dan zo uit.
fvyq9.jpg

2i8kole.jpg

2l907bl.jpg

Zo je ziet ruimte zat en kan straks ook de eventuele extra printjes voor de verlichting en andere extra's nog zat kwijt :D

Nu het geheel nog even van de ander kant bekijken.
23mvvbc.jpg

Zoals te zien op de bovenstaande foto, heb in het bedieningskastje van de MFC onder de tweede verdieping geplaatst. Zo is die mooi uit het zicht en straks toch makkelijk bereikbaar.

r25b0k.jpg

Nu nog een closeupje van de antenne die ik ga gebruiken.
Vind het geen mooi gezicht als er een lange spriet uit de truck steekt, dus heb gekozen voor het type antenne dat ik ook in mijn schaal 1/10 auto's heb gebruikt.
Voor een goede werking van dit type antenne mag de antennedraad niet worden afgeknipt, maar moet deze als een soort spoeltje om een plastic strookje worden gewikkeld.

16gljyu.jpg

Het wikkelen van de antennedraad moet op een speciale manier gebeuren. Niet zomaar van een zijde af de antennedraad om het plastic wikkelen.
Maar eerst het midden van de draad opzoeken, deze vouw je dubbel en leg het op het midden van het strookje plastic.
Daarna draai je beide kanten van de antennedraad, de ontvanger- en de antennekant, gelijktijdig vanuit het midden om het strookje plastic heen.

Als het goed gedaan is ziet het er zoals op de foto uit. Het midden van de antennedraad is op de foto te sien onder het stukje tape.
2elw5qf.jpg

Nu nog even een fotootje van het MFC bedieningspaneel als de kap op de truck zit.
Poppetje gezien,
3463vcj.jpg

Kastje dicht. :p
29c3yo.jpg

Zo nu zal ik jullie met de volgende foto eens verbazen.
Dit heb ik met de kap gedaan. :):):)
kdpnpy.jpg

Waarom.... om de volgende reden.
Ben met de kap aan het schuren e.d. en is niet echt handig om dan zo'n groot ding in één keer te bewerken.
Ook waren er plaatsen waar ik met het afwerken niet goed bij kon komen.
Zoals de inkeping tussen de sleeper en de stuurcabine.
Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en de beruchte draadje er maar in gezet om de sleeper en de stuurcabine van elkaar te scheiden.

Ik heb ze zo doorgesneden dar het niet te zien is als ze alle twee op het chassis geplaatst zijn.;)

Een ander voordeel is ook dat ik nu de hele kap niet meer van het chassis hoe te halen als ik ergens aan moet werken.
Moet ik bij de MFC of de accu's aan het werk, kan ik nu de stuurcabine gewoon laten zitten.
124br0p.jpg

Moet ik bij de motor of de stuurinrichting aan het werk, kan ik de sleeper gewoon laten zitten.
2h7opx2.jpg

Zijn er geen werkzaamheden en wil ik lekker rijden, zitten alle kappen er gewoon op en is van de splitsing niets te zien.
2ebyi52.jpg

Als laatste voor deze keer even een filmpje van de MFC geluidstest.
Altijd wel leuk om even te kijken en te horen dacht ik zo.
Helaas is het trillen van de truck bij stationair op het filmpje niet of nauwlijks te zien, maar het trillen doet het wel. ;)

Aan het begin van het filmpje kon Snowie alleen de koppeling niet direct vinden. De sukkel.:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ruud,

Nou dat ziet er netjes uit hoor, alle elektronica mooi gemonteerd.

Maar nu blijft er toch niet zoveel ruimte meer over met al die elektronica.

Het motorgeluid klinkt ook goed, Super hoor !!
Maar wat een grote draaicirkel zeg, het lijkt wel een olietanker, die heeft ook een behoorlijke draaicirkel hahahaha !!

Maar binnenkort zal je wel een een bezoekje van de ARBO dienst krijgen, want de werkplek van Snowie is wel er beperkt !!!
Geen wonder dat Snowie de koppeling niet kan vinden in zo'n klein hokje, hahahaha !!

Hallo Ruud,

Nou dat ziet er netjes uit hoor, alle elektronica mooi gemonteerd.

Hoi Piet,
dank je voor je compliment.

Maar nu blijft er toch niet zoveel ruimte meer over met al die elektronica.

Het begint inderdaad al aardig vol te raken. De bovenverdieping is nu vol, maar kan nu nog gebruik maken van de onder- en zijkant van de bovenverdieping.
Mocht dat niet genoeg zijn, heb ik nog iets ruimte tussen de accubakken.
Wat ik op dit moment nog op mijn verlanglijstje heb staan aan printjes, is extra rooflights, ongeveer 10 lampjes, en eventueel een paar zwaailichten.

Dat laatste is denk ik geen overbodige luxe met zo'n bakbeest. :lol:

Het motorgeluid klinkt ook goed, Super hoor !!
Maar wat een grote draaicirkel zeg, het lijkt wel een olietanker, die heeft ook een behoorlijke draaicirkel hahahaha !!

Heb op dit moment ongeveer 1 meter nodig om de truck te keren. Moet dan wel gebruik maken van een zijweggetje. :lol:
Maar oefening baart kunst en met zo'n dolle ijsbeer achter het stuur kan je ook niet anders verwachten.
Moet nog steeds een keer met het dier naar de oogarts. :lol:

Maar binnenkort zal je wel een een bezoekje van de ARBO dienst krijgen, want de werkplek van Snowie is wel er beperkt !!!
Geen wonder dat Snowie de koppeling niet kan vinden in zo'n klein hokje, hahahaha !!

Heb Snowie al op dieet gezet, maar helpt niet echt. Moet anders mss de stuurcabine maar eens gaan vergroten. (grapje)
Kan ook nog getint glas in de ramen zetten, valt krapte niet zo op. :)

Maar zoals je op het filmpje al hebt kunnen zien, ben ik nu uit de fase van het priemer en plamuur werk.
De stuurcabine heeft al een laagje zwarte grondverf. De sleeper heb ik vanmiddag zijn eerste zwarte laag gegeven.
Zal even een foto'tje maken en plaatsen.
Het ziet er nu al weer heel anders uit zo in het zwart.

Heb de keuze voor de kleuren nu ook definitief gekozen, en deze zijn wit en donkerblauw.
De neus en ongeveer de helft van de sleeper worden wit, waarna er een flame rand schuin over de sleeper naar boven gaat en daar achter wordt het blauw gespoten in blauwe kleur die ook op de achterspatborden zit.

Laatst bewerkt:
Volg dit al een tijdje en in het begin vond ik het er nog raar uit ziet met die slaapcabine maar als ik het nou zie ... ziet er gaaf uit.

Vlammen en alles ziet er goed uit, mooi gedaan. (malletje oid gebruikt of ?)
Vind alleen persoonlijk de 'overloop' van het wit en de vlammen niet zo mooi

Volg dit al een tijdje en in het begin vond ik het er nog raar uit ziet met die slaapcabine maar als ik het nou zie ... ziet er gaaf uit.

Vlammen en alles ziet er goed uit, mooi gedaan. (malletje oid gebruikt of ?)

Vind alleen persoonlijk de 'overloop' van het wit en de vlammen niet zo mooi

Hoi neonic,
bedankt voor je compliment.

In het begin had ik zelf ook zoiets van, waar ben ik aan begonnen en zal het uiteindelijk lukken om mijn idee te realiseren.
Maar met de inbreng en hulp van iedereen op dit forum ben ik erg te vreden met de truck zoals deze op dit moment is.

De vlammen zijn inderdaad met hulp van een malletje gespoten. Was even te lui om het uit de vrije hand te doen. :lol:

De foto in je quote is inderdaad het kleurschema dat het gaat worden.
Ben het met je eens dat de overloop tussen het wit en de vlammen te scherp is.

Heb daar inmiddels een nieuwe spuitproef voor gedaan en beloof je dat de uiteindelijke overloop tussen het wit en de vlammen veel vloeiender zal gaan worden. ;)

Nog even een nieuwtje, vers van de pers :lol:.
Ga mijn truck de naam "Eastern Dragon" geven. Vindt hem wel wat van een draak weg hebben.
Mag je zelf bedenken wat er nog voor een afbeelding op gespoten gaan worden.
Heb al wat spuitproefjes op papier gemaakt, maar dat hou ik nog even als een verrassing :lol:

Hier dan de beloofde foto'tjes van de truck in de zwarte grondlak.
Nu laat ik de lak even een paar dagen uitharden.
2j5mf6v.jpg

28utyxx.jpg

Ziet er al weer heel anders uit nu de truck uit de priemer fase is.:D

Het verder verloop van het spuitwerk heb ik als volgt in gedachte:
eerst de grondlak nog een dagje laten uitharden.
Dan een wetcoat grondlak laag aanbrengen en deze op hoogglans brengen.
Daarna kunnen de eindkleuren aangebracht gaan worden.

Als je bedenkt dat ik tussen alle gespoten lagen de zaak zeker een dag laat rusten, ben ik daar dus nog wel een poosje mee bezig.:)

ruud de draken zien er wel aan de dunne kant uit

ziet er goed uit die zwarte grondlaag

Hoi Bart,
was eigenlijke nog niet de bedoeling om de draak al mee op de foto te zetten. :oops: :hammer:

Dit is nog maar een spuitproefjes. Een Chinesche draak hoort dacht ik zo lang en dun te zijn.
Maar nu je het idee gezien hebt, zit nog te twijfellen of ik de kop van de draak op de motorkap of de sleeper plaats.
Moet daar nog wat mee experimenteren. ;)

Hallo Ruud,

Ziet er mooi strak uit hoor, nu de zwarte grondlaag er op zit !!

Maar ben je niet iets vergeten ?????

Hoi Piet,
mss Snowie zwart maken. :lol:

Help me even op weg, zou niet direct weten wat ik vergeten ben.

Hoi Bart,
was eigenlijke nog niet de bedoeling om de draak al mee op de foto te zetten. :oops: :hammer:

Dit is nog maar een spuitproefjes. Een Chinesche draak hoort dacht ik zo lang en dun te zijn.
Maar nu je het idee gezien hebt, zit nog te twijfellen of ik de kop van de draak op de motorkap of de sleeper plaats.
Moet daar nog wat mee experimenteren. ;)

Hoi Piet,
mss Snowie zwart maken. :lol:

Help me even op weg, zou niet direct weten wat ik vergeten ben.

ramen???

ziet r goeduit trouwens!!!

Grille,spatlappen,koplampen,knipperlichten,spiegels,luchthoorns?????????????Ik zeg maar wat.
Heeeeeeel stoer ding.
Is hij verlengd?Mijn roadtrain heb ik 12 cm verlengt,dat is dus eigenlijk een sleeperlengte die er bij gekomen is.
Mooi zwart metalic.Ja,dat zou ik doen.
succes verder met de bouw.
gr Marcel.

Grille,spatlappen,koplampen,knipperlichten,spiegels,luchthoorns?????????????Ik zeg maar wat.
Heeeeeeel stoer ding.
Is hij verlengd?Mijn roadtrain heb ik 12 cm verlengt,dat is dus eigenlijk een sleeperlengte die er bij gekomen is.
Mooi zwart metalic.Ja,dat zou ik doen.
succes verder met de bouw.
gr Marcel.

Hoi Marcel,
dank je voor je compliment. :D

Lijkt me niet echt handig om alle extra's al op de kap te zetten als je nog niet klaar bent met spuiten. ;)

Het geheel is inderdaad een "stukje" verlengd, de neus is 17mm langer dan de standaard King Hauler, en de sleeper is nu dubbel zo lang en 1½ keer zo hoog als de standaard King Hauler sleeper.

De afmetingen van de hele truck zijn op dit moment, 16 cm breed, 29½cm hoog en 80cm lang. :p

Heb na het aanbrengen van de zwarte grond ook even getwijfeld of ik de truck inderdaad niet helemaal zwart zou maken. Is inderdaad ook mooi.
Maar blijf toch maar bij mijn wit/donkerblauwe kleurschema, als dat niet bevalt kan ik het naderhand altijd nog helemaal metalic zwart maken.

Hallo allemaal,

hier een voorzetje van wat ik in gedachten heb op het gebied van de "Eastern Dragon".

Ik ben alvast een beetje met de gril aan het stoeien geweest.
Is een proto dus nog niet helemaal wat ik wil, maar dan hebben jullie alvast een idee.
17947m.jpg

Heb de foto onder een speciale hoek genomen zodat de kop goed zichtbaar is.
Onder normale rijomstandigheden moet je echt kijken om de afbeelding goed te kunnen zien. Hij is dan vrij onopvallend.

Zal morgen de gril even op de truck monteren er er dan nog een foto van maken zodat duidelijk is wat ik bedoel.

Verder heb ik in gedachte om alleen de deuren van de stuurcabine van een soortgelijk drakenkop te voorzien en op de achterkant van de sleeper een draken airbrush te maken. :)

Daar laat ik het dan bij. Denk dat het geheel anders een beetje over de top gaat. ;)

Back