Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

ik zou het ronde raam weg laten.
voor de rest ziet het er schitterend uit.

Hoi Niels,
mijn gedachte bij het ronde raam was om er een bolraam van te maken.
Zoiets als een halve knikker :lol:
Maar zal er eens een gewoon raam op uitzetten en kijken hoe dat staat.
Plaats er eerdaags dan wel een voorbeeld fotootje van.;)

Ruud,ik heb je filmpje zitten te bekijken,maar er wordt toch best wel wat sterkte van de kap verwacht qua sterkte.Lijkt mij dat er best wel wat kracht op komt te zitten.Of vergis ik me?
En een Dremel?Werkt dat niet?
Die gebruik ik tegenwoordig.Maar wil niet zeggen dat jou oplossing geniaal is!!!Nooit gezien in de modelbouwwereld dan.

Wel zag ik vroeger dat er op deze manier autoruiten verwijdert werden.Maar die zaten ook nog rubber.Nu zitten ze geplakt.

Wordt een mooie truck waar je mee bezig bent.Ga zo door!!!!
gr Marcel.

Hoi Marcel,
de kracht die er nodig is om het draadje door het materiaal te krijgen valt opzich hard mee.

Normaal haal ik het draadje na ongeveer 30 a 35 keer het draad door het materiaal te hebben gehaald, even een stukje door, zodat je weer met nieuwe draad verder kan werken.;)
In het filmpje had ik dat even vergeten te doen, daardoor vervuilde de draad en gaat het snijden/zagen inderdaad wat zwaarder.
Was even meer met mijn gedachte bij het filmen dan bij het snijden/zagen. :hammer:

Voor de makkelijk berijkbare en rechte stukken gebruik ik ook wel eens een dremmel, maar zodra er bochten en moeilijk plekken moeten worden bewerkt, komt het draadje weer te voorschijn.
Dit gaat dan net even iets makkelijker en preciezer.:)
Wil je echt precies werken met deze methode, is het aan te raden om lang het te snijden/zagen gedeelte het materiaal af te plakken. Je bent dan in staat om heel recht en zuiver te werken.;)

Zo ga ik straks ook te werk bij het uitsnijden/zagen van de ramen. Dit moet nl vrij nauwkeurig gebeuren omdat ik raamrubbers wil gaan gebruiken en dan moet echt alles goed in elkaar passen.

Als er nog verdere meer belangstelling is in deze methode, wil ik wel kijken of ik van het uitsnijden van de ramen eventueel ook een filmpje kan maken.;)
Laat maar even weten.

Nu eerst maar weer even het ramenplan verder op me inlaten werken.:)
Ben er nog niet helemaal uit of ik het ronde raam er nu in zal maken, of dat ik daar een recht raam maak.:confused:

Hallo Catweazle,

Allereerst mijn complimenten voor deze truck. :p
Dit gaat zeker een speciale truck worden.
Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat...:rolleyes:

Klein vraagje vanaf wanneer worden de wielen tegengestuurd?

Om hier even op te antwoorden...

Alles wat voor een starren (aandrijf)as(sen) zit, sturen net zoals de voorwielen.
Alles achter een starre (aandrijf)as(sen) zit, stuurt tegengesteld.

Laatst bewerkt:
Nieuw ramenplan voor cabine

ik zou het ronde raam weg laten.
voor de rest ziet het er schitterend uit.

Heb op aanraden van Niels mijn ramenplan nu aangepast.
Moet eerlijk toegeven dat dit nieuwe ramenplan inderdaad beter in de lijn van de truck past.
id6akh.jpg

2qnyyj9.jpg

Laat deze nieuwe opzet nog even op me inwerken, maar heb nu al zo'n vermoeden dat dit de definitieve uitvoering zal worden.;)

Niels bedankt voor je inbreng in deze.:worship: :D

Is dit niets?
Persoonlijk vind ik het zo kaal bovenop aan de zijkant
aangepastHeavyHauler.jpg

P.S. Wat geel gekleurd moet een raam voorstellen

Misschien een ander idee,

De 2 strepen boven aan zijn je ruiten ( zwart maken ).
En dan voor de sier 2 zwarte strepen over de cabine en motorkap.
Met als hoofdkleur geel..

Is maar een idee hoor ;)
En het Hot0Rod raampje ( druppel ) moet wat kleiner..

Op mijn eigen PC heb ik 10 tallen plaatjes van dit soort Custom trucks..
Maar die krijg ik niet meer opgestart ( nieuw PC is in aankomst )

Anders had ik ze wel even naar je doorgemailt.

Misschien een ander idee,

De 2 strepen boven aan zijn je ruiten ( zwart maken ).
En dan voor de sier 2 zwarte strepen over de cabine en motorkap.
Met als hoofdkleur geel..

Is maar een idee hoor ;)
En het Hot0Rod raampje ( druppel ) moet wat kleiner..

Op mijn eigen PC heb ik 10 tallen plaatjes van dit soort Custom trucks..
Maar die krijg ik niet meer opgestart ( nieuw PC is in aankomst )

Anders had ik ze wel even naar je doorgemailt.

Hoi truck-freak,
dat is nog eens een raamplan met spuit ontwerp. :D

Gooit wel mijn hele oorspronkelijke plan over boord :lol:

Het probleem bij deze layout met mijn truck is, dat als ik echte ramen op deze manier aan zou gaan brengen ik de constructie sterkte van de daken onnoemelijk zou gaan verzwakken.:(

Moet dan door de t-verstevigingen aan de binnenkant dan de daken snijden en daar stukken uit gaan verwijderen.
Het onderste ramen zou dan ook aan de zijkant door een vrij zware plamuur laag moeten gaan lopen.
Deze ingrepen vind ik eigenlijk te riskant.:(

Wil deze layout alleen niet maar zo aan de kant schuiven en ga eens kijken of ik een mogelijkheid kan vinden om goede fakeramen te maken.;)
Dat zou op de manier kunnen van de ruitjes zoals deze ook al op en naast de deur van de sleeper zijn gemaakt.
Mss dat een zwarte onderlaag met chroomverf de truck zou kunnen zou.
Je krijgt dan een soort spiegelglas ramen. :lol:

Ga hier toch eens een boompje over opzetten, de layout die je gemaakt hebt spreekt me toch te veel aan om zomaar aan de kant te schuiven.
En het past enorm goed bij de truck zoals ik die in gedachten heb. :)

Mocht je nog een keer bij je Custom truck plaatjes kunnen komen, hou ik mij aanbevolen.

Hey Ruud,

Je zou de ramen ( getint met een folie in ongeveer de kleur van de lijnen vb zwart) enkel kunnen aanbrengen op de rechte vlakken (zoals in jouw ontwerp), en tussen de ramen spuit je dan de grafische lijnen door (glimmend zwart :halfrobot:).

Dit zie je vaak op jachten, het is net of er een heel zwart raam als een band rond het schip gaat maar in werkelijkheid zijn het allemaal apart getinte ruiten met de tussen stukken zwart gespoten.

Dit heeft volgens mij meerdere voordelen, je verzwakt de constructie niet, kan echte raampjes gebruiken (leuk met een kleine verlichting aan de binnenzijde), en je kan het oorspronkelijk ontwerpen behouden op een meter of twee afstand valt het niet op de de ramen niet doorlopend zijn, tenzij je de binnenverlichting opzet.

Hoop dat je mijn chaotische uitleg een beetje begrijpt :confused::rolleyes:zal anders eens zoeken naar een foto.

Ps; al een kleur in gedachte voor de truck?

Met vriendelijke groeten Jan

Om ''fake'' ramen te maken kun je de gedeelte zwart ( met glans ) spuiten, en om deze rand een ABS lijntje kunnen omtrekken.
Deze beplak je met Bear Metal Foil ( zoiets ).
Dat spul lijkt net op chroom, en zij krijg je ene chrome omlijsting om je raamen heen.
Dat kan je dan ook op je deurstylen / rubbers doen.

Ik moet nu even weg, ik zal zo dadelijk wat foto's gaan zoeken op het web.

Hey Ruud,

Je zou de ramen ( getint met een folie in ongeveer de kleur van de lijnen vb zwart) enkel kunnen aanbrengen op de rechte vlakken (zoals in jouw ontwerp), en tussen de ramen spuit je dan de grafische lijnen door (glimmend zwart :halfrobot:).

Dit zie je vaak op jachten, het is net of er een heel zwart raam als een band rond het schip gaat maar in werkelijkheid zijn het allemaal apart getinte ruiten met de tussen stukken zwart gespoten.

Dit heeft volgens mij meerdere voordelen, je verzwakt de constructie niet, kan echte raampjes gebruiken (leuk met een kleine verlichting aan de binnenzijde), en je kan het oorspronkelijk ontwerpen behouden op een meter of twee afstand valt het niet op de de ramen niet doorlopend zijn, tenzij je de binnenverlichting opzet.

Hoop dat je mijn chaotische uitleg een beetje begrijpt :confused::rolleyes:zal anders eens zoeken naar een foto.

Ps; al een kleur in gedachte voor de truck?

Met vriendelijke groeten Jan

Hoi Jan,
kan mss ook doorzichtig glansfolie nemen en daar zwart getint raamfolie achter plakken. Vervolgens de fakeramen in zijn geheel uitsnijden en op de cabine plakken.
Krijg dan geen naden meer. :)
Moet dan alleen een eventuele binnenverlichting laten vervallen.
Maar als je een voorbeeldje van zo'n boot hebt, zal ik eens kijken hoe dat gedaan is. ;)

Als kleuren had ik eigenlijk in gedachten om met Sapphire blauw en wit als hoofd kleuren te gaan werken, dit eventueel aangevuld met zwart, candi geel en goud.
Op de achterzijde en mss de zijkanten zou ik dan een leuke dame of een ander leuk ontwerpje kunnen airbruschen :p
Iets in deze stijl:
2yl3ebm.jpg

Of zoiets:
j6n3vt.jpg

Met een omlijsting van open gescheurt metaal er omheen. :lol:

Om ''fake'' ramen te maken kun je de gedeelte zwart ( met glans ) spuiten, en om deze rand een ABS lijntje kunnen omtrekken.
Deze beplak je met Bear Metal Foil ( zoiets ).
Dat spul lijkt net op chroom, en zij krijg je ene chrome omlijsting om je raamen heen.
Dat kan je dan ook op je deurstylen / rubbers doen.

Ik moet nu even weg, ik zal zo dadelijk wat foto's gaan zoeken op het web.

Hoi truck-freak,
moet dan wel halfrond ABS van 0,5 mm dikte worden denk ik, anders komen de randen er te veer bovenuit.
Zal hiervoor even op internet snuffellen.
Maar daar vinden we wel wat op, de afwerking zal denk ik niet het grootste probleem zijn. ;)
Had ook al ingedachte om de omlijsting van ramen en deuren in het chroom af te werken.
Ga dat dan alleen niet plakken maar spuiten. Heb bij mijn vorige 1/10 project voldoende ervaring opgedaan om het chroomspuiten in dit project ook te gaan doen. :lol:

Maar ben er nu vrijwel zeker van je layout over te nemen op mijn tuck. :yes:

Foto's zijn altijd welkom. :)

hallo
nep ramen maak je van reflecterende grijze plakfolie,
te verkrijgen bij de reclamebedrijven die hebben alle kleuren plakfolie,
heb ik ook gedaan bij 1:10 caravans,in opdracht,
mvg markioo

Hallo iedereen,

Ruud zal morgen een foto van zo'n jacht posten, lijkt me inderdaad wel mooi, zo'n mooie airbrush dame op de achterzijde van de truck. Zo hoef je je ook niet meer druk te maken over de kale achterzijde.

Dit is nu het leuke aan een goed forum, ideeën delen, tips geven en zoeken naar oplossingen. Dit kan alleen maar leiden tot een beter eindresultaat. Ps als dit in dit geval nog mogelijk is....

Sorry nu terug :ontopic:

hallo
nep ramen maak je van reflecterende grijze plakfolie,
te verkrijgen bij de reclamebedrijven die hebben alle kleuren plakfolie,
heb ik ook gedaan bij 1:10 caravans,in opdracht,
mvg markioo

Hoi markioo,
de tip waar ik op zat te wachten :lol:
Zoeken we even op. Ga wel even met :google: zoeken naar reflecterende grijze plakfolie.

Hallo iedereen,

Dit is nu het leuke aan een goed forum, ideeën delen, tips geven en zoeken naar oplossingen. Dit kan alleen maar leiden tot een beter eindresultaat. Ps als dit in dit geval nog mogelijk is....

Sorry nu terug :ontopic:

Hoi Jan,
Sluit me bij deze geheel bij de spreker aan. :D

De Ps in je quote, in mijn geval is dat zeker mogelijk.
Kijk maar eens naar de zeer goede tips in dit topic, je moet alleen open staan voor goede ideeen en niet bang zijn om deze uit te proberen. ;)

Ik krijg door alle hulp cq ideeen steeds meer plezier in de bouw van deze truck en het eind resultaat zal, zoals je al schreef, er alleen maar mooier en beter door worden.
Het topic heet dat ook niet voor niets "Hulp gevraagd bij..." :)

Gelukkig krijg ik alle hulp en heel goede ideeen, wat ik heel erg waardeer en ik maak daar maar al te graag gebruik van. :D

Ruud zal morgen een foto van zo'n jacht posten, lijkt me inderdaad wel mooi, zo'n mooie airbrush dame op de achterzijde van de truck. Zo hoef je je ook niet meer druk te maken over de kale achterzijde.

Ben nieuwsgierig naar de foto.
Het airbush thema leek me op dit moment de mooiste oplossing voor de achterzijde. Maar wie weet wat de toekomst nog brengt.
Ben er al wel achter gekomen dat bij de bouw van deze truck niets meer zeker is zolang het nog niet uitgevoerd is :lol:

Hallo iedereen,

@ Ruud, hier volgen de twee foto's van jachten. Op de eerste kan je zien dat de tussen stukken bij de voorste ramen zwart zijn gemaakt. OP de tweede foto ziet je het effect op een grotere afstand zo lijkt het of er één band over het schip loopt

54t4sy.jpg

2e2lzqr.jpg

Groetjes

hallo catweazle
als ik het goed zie wel,
maar wat een prijs zeg voor zo een stukkie,
kijk eens bij een reclame bedrijf bij u in de buurt,
kunt u het ook even vergelijken met andere kleuren,
ik had reflecterend grijs,
mvg markioo

hallo catweazle
als ik het goed zie wel,
maar wat een prijs zeg voor zo een stukkie,
kijk eens bij een reclame bedrijf bij u in de buurt,
kunt u het ook even vergelijken met andere kleuren,
ik had reflecterend grijs,
mvg markioo

Ho markioo,
zit een lichtreclame fabrikant bij mij in de buurt, zal daar eens langs gaan en vragen of hij me kan helpen. ;)

Raam sjablonen gemaakt.

Hoi fans :lol:, het is weer weekend, dus daar was ik weer met een updatetje.

Ben dit weekend druk geweest om invulling te geven aan het ramen- spuitplan waar truck-freak een voorzetje over gaf.

Heb de sjablonen voor de ramen gemaakt en aan de hand daarvan een voorbeeld met ducktape op de cabine aangebracht. :)
Op de foto's is ik ook de laatste aanwinst voor dit project, één van de setjes extra daklampjes, te zien.
Denk dat ik nog twee van deze setjes extra nodig heb.
Heb een ruwe schatting gemaakt en kom op zo'n totaal van 17 lampjes. Heb er nu 10 dus moet er nog een stuk of 7 bij zien te krijgen in de eBay veilingen. :)

Nu even weer wat foto's.
25itaiq.jpg

De moeilijkheid zat in het onderste dakraam.
Deze loopt om de dakronding heen dus was heel wat passen en meten om de rechte lijn in orde te krijgen.
Maar dacht dat het redelijk gelukt is.:)
2ag9m6r.jpg

10ickrl.jpg

Op deze foto's is goed te zien dat het onderste raam lang de zijkant van de cabine van achter af naar voren toe taps uitloopt om goed aan te kunnen sluiten met de voorkant.
2jcsi7m.jpg

10h2k4n.jpg

Heb nu ook eindelijk eens wat aan de achterzijde van de cabine gedaan en hier extra strips aangeberacht.
De totale breedte van de achterkant van de cabine is hierdoor gelijk geworden aan de totale breedte van de voorkant van de truck, de voorspatborden, en is nu 18cm.
25tj58l.jpg

2ujkvvp.jpg

Zo, nu de achterkant nog weer even netjes afwerken en de ruwbouw van de cabine is dan zo goed als klaar voor dat moment.
Ik beloof alleen niet dat er niets zal worden aangepast, dat weet je bij deze bouw natuurlijk nooit. :lol:
Zodra ik een beter idee van iemand binnen krijg, dan .... :lol:

Maar zal nu zachtjes aan ook maar eens gaan brainstormen over het chassis. Wordt denk ik tijd dat de cabine eens een keer op een paar wielen komt te staan. :lol:

Back