Hulp gevraagd met zoeken naar een f5j zwever

@Berrie & Rick:

Daarin zit het voordeel van de kunststof tandwielen.
Mbt. karbonite tandwielen, ik weet dat ze bestaan, maar ik heb nog geen ervaringen over de speling erop. Ik heb er ook nog nooit een in mijn vingers gehad om de speling te voelen. In mijn komende projecten overweeg ik Hyperion HighVoltage servo's (mijn Weatronic ontvanger kan direct op 2S lipo), grote kisten (dan is HV handig ivm. lange servo-snoeren). En Hyperion heeft dat soort servo's met carbonite tandwielen. Maar zoals gezegd, ik weet nog niets van de speling en kwaliteit van carbonite ...

Dat is dan ook precies de reden dat de kunststof tandwielen in de pitch en rol bepalende plekken zitten.
De Graupner DES427BB en Hyperion HP-DS09-SCD hebben karbonite tanden en hebben wat speling betreft vrijwel de zelfde eigenschappen als gewoon kunststof. Karbonite is wel wat stijver dan ongevulde kunststoffen, maar is toch veel meer vervormbaar dan metaal.

Rick

Hoi Bertus,
Dat bedoelde ik nou helemaal aan het begin.....een echte F3J met een elektromotor is onnodig sterk. Maar....héél veel F3J's zijn ook met een elektroromp leverbaar. Kijk maar eens bij FVK. Het enige verschil is dan de rompneus en vaak zitten de servo's voor hoogte en richting in de staart, in plaats van voor in de romp zoals bij de echte zweefversie.

Echte F5J toestellen worden steeds lichter, en heel anders dan een F3J met motor. Op wedstrijdnivo is dat belangrijk....voor jou ook? De keus is aan jou :-)

Weliswaar geen F3J electro maar dit moet wel in je straatje passen misshien;

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Grt Lyckele

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij wil geen ribbenvleugel.....ik heb er zelf ook naar zitten kijken maar deze schijnt het vooral bij weinig wind goed te doen. En ook dat wil Bert niet. Denk toch nu ik er zo over nadenk dat Bert het meest heeft aan een F3J met elektro-romp. Wat Berrie in post 10 al zei eigenlijk.....

Bertus,
Wat ik begrijp vind je wedstrijd vliegen niet belangerijk.
Je wilt de prestatie's van een F3J maar dan met elektro.

Zoals al aangegeven in deze topic maken veel fabrikanten speciale rompen voor de modellen. Het probleem van een F3J is niet zo zeer het gewicht ik heb gezien hoe ze de pike maken deze is vanwege de lier niet echt zwaarder gemaakt maar er is meer gewerkt met hoogwaardig laminaat (koolstof en kevlar) want ook de F3J jongens letten op hun gewicht.
Dit soort modellen hebben vanwege de materialen ook een leuk prijs kaartje €1000,00 >. Wil je een F3J voor wat minder dat kan dan kom je bij de overjarige modellen bij voorbeeld de Eraser nog steeds nieuw verkrijgbaar bij Modellbau Pollack, Ansbach - Benkendorffstr. 38, 91522 Ansbach, Tel (0981) 14224 maar voor dit model moet je ook al €800,00 neer tellen. En andere optie is bij voorbeeld de Condor Topmodel CZ - Condor een F3J met schuimbouw vleugel is wel weer wat zwaarder en je moet de neus eraf halen.

Wat een laag uitlopend kielvlak betreft, ik zag diezelfde beren als jouw ooit op de weg. Ik vlieg veel met F3K modellen en die hebben het allemaal ik heb ook de Bubble Dancer een 3m met zo'n staart en ik heb nog nooit schade gehad aan het kielvlak, en ik vlieg veel op de hei.

Als ik dan kijk den ik dat de Cummulus F5J een kist is die aan jouw eisen voldoet, je moet je alleen over het kielvlak heen zetten.

Inderdaad ik wil geen ribben.
Wat Dirk eerder aanhaald hoe groter hoe beter is waar.
Ik ben ook iemand die graag een groot bereik wil hebben.
Ik zit alleen met het knollenland waarop ik moet landen.
Dat is een strookje land van 10 tot 15 meter tussen een breede sloot en de bebouwing en prikkeldraad.

Als ik met een zwever van 5500 mm span wil gaan vliegen wordt dat te krap.
Ik moet dus eerst met de zwever in een bootje over varen. (het is trouwens erg appart je model uit een klein roeibootje de lucht in de gooien ;))
Als het te groot wordt lukt dat niet meer.
Vandaar dat ik de gedachte had van rond de 3.5 meter.

Misschien is het handig om het bedrag wat ik er voor uit wil geven vermelden.
Ik wil vliegklaar onder de 1500 euro uitkomen.

Ik regeer gelijk even in deze wijziging op Rob wat staart betreft.
Dat is goed nieuws want ik zat daar een beetje mee.

Er schiet me nog wat te binnen.
Zijn bij de duurdere kisten het kleurenschema zelf te kiezen, en zouden jullie dat een belangrijk aandachtspunt vinden?
Ik wil hem namelijk goed kunnen zien en zou wat fellere kleuren willen.

Laatst bewerkt:
Voor 1500 moet het mogelijk zijn een vol GFK F3J/F5J aan te schaffen inclusief elektro aandrijving en servo's.

Niet heel duur is Heinrich in Slowakije. Daar heb je voor minder dan 900 euro een goede kist.

Heinrich s.r.o.

Als je een nieuwe bestelt kun je normaal gesproken zelf de kleur kiezen.

Onderkant van de vleugel is vaak in een blokkenpatroon, dat zie je goed.

Het voordeel van kleur is relatief omdat het menselijk oog op een paar honderd meter al geen kleur meer kan onderscheiden, enkel grijstinten. Dus contrast is belangrijker dan de precieze kleur.

Mooi zwevertje die Electra:

electra%20fr.jpg

(post 6, Rob)

Als je een keuze gemaakt hebt, moet je ook checken of je een 2.4GHz vriendelijke romp hebt gekozen..... (maar misschien was dat al gemeld in dit draadje)

Laatst bewerkt:
Ik vind dat ook een erg mooi zwever.
De Pike Perfect vind ik ook erg mooi.
De romp voor bij de spinner vind ik erg slank en een mooie vorm hebben.
Ik vind alleen nog wat weinig info over deze zwever.
Of er bijvoorbeeld ballast makkelijk in kan.
Maar heb nog niet zo goed gezocht.

Dus we hebben nu de:
electra van mudo
Pike Perfect
sharp wind, alleen heeft hij volgens mij geen pendel stabilo en dat wil ik wel.

Laatst bewerkt:
Bertus.

Ben nu op mijn werk.
Zal vanmiddag zoveel mogelijk informatie voor je vergaren van de Pike Perfect.
Ik ken de fabrikant namelijk erg goed.

Adrie

Het juiste plekje

Met interesse heb ik de afgelopen dagen gelezen wat zoal de reacties zijn op één proefwedstrijd F5J en aangezien F5J zeer nauw verwant is met F3J denk ik dat ik hierin ook een bijdrage kan leveren.

Het belangrijkste bij het thermiekvliegen is dat je herkend waar de z.g. `goede` lucht zit (zoals wij dat noemen) en dat je daar komt te vliegen, deze goede lucht kan afhankelijk van het moment, de weersgesteldheid of tijd van het jaar sterke thermiek zijn maar ook een geringer dalen dan op overige plaatsen.
Een belangrijke eigenschap van het model moet dan ook zijn dat dit zo stabiel en gemakkelijk vliegt dat de piloot aan het vlieggedrag kan herkennen dat de lucht goed is. Om dit te bereiken moet er veel gevlogen worden met het model onder alle weersomstandigheden en het liefst tegelijk met soortgelijke modellen om referentie te hebben. Mijn eigen ervaring is dat ik hier wel een paar maanden tot een heel seizoen mee bezig ben voordat ik een model succesvol op een wedstrijd kan inzetten.

De meest gevlogen modellen in de NK F3J voldoen hier wel aan ( zie : De F3J modellen ), persoonlijke voorkeur, prijs en beschikbaarheid bepalen uiteindelijk de definitieve keuze. Modellen die veel gevraagd zijn hebben meestal een lange levertijd die kan oplopen van enkele maanden tot zelfs wel een jaar.

Het ideale model bestaat niet, anders had ik die al lang gehad ;), het blijft een compromis van een aantal factoren.
Gezien het feit dat het wedstrijd seizoen zowel nationaal als internationaal ligt tussen half april en eind september en de NK wedstrijden gehouden worden tussen 09.30 uur en 17.00 uur hoef je hiervoor geen extreem licht model te kiezen zoals bijvb. een Supra of Maxa ( het mag uiteraard wel :yes:) en volstaat een normale F3J zwever met een spanwijdte zo rond de 3,5 meter en een gewicht vliegklaar van 2000 tot 2200 gram.

Hier de link naar Mibo. Misschien had je het zelf al gevonden.

Mibomodeli.com

Er staat ook nog een mooi flimpje op zag ik.

Zoals Karel al aangaf is er geen enkel ideaal model. Welk F3J model je ook gaat kiezen, ze vliegen allemaal goed. Hoe je met zo'n model gaat vliegen is afhankelijk hoeveel tijd je er in steekt.

In de zit F5J versie van de Pike Perfect zit standaard geen mogelijkheid voor ballast. Er is genoeg ruimte die overblijft om zelf wat te maken. Die van mij weegt 2380 gram en bij normale omstandigheden is het ook zeker niet nodig om te ballasten.

:rolleyes:
Met interesse heb ik de afgelopen dagen gelezen wat zoal de reacties zijn op één proefwedstrijd F5J en aangezien F5J zeer nauw verwant is met F3J denk ik dat ik hierin ook een bijdrage kan leveren.

Het belangrijkste bij het thermiekvliegen is dat je herkend waar de z.g. `goede` lucht zit (zoals wij dat noemen) en dat je daar komt te vliegen, deze goede lucht kan afhankelijk van het moment, de weersgesteldheid of tijd van het jaar sterke thermiek zijn maar ook een geringer dalen dan op overige plaatsen.
Een belangrijke eigenschap van het model moet dan ook zijn dat dit zo stabiel en gemakkelijk vliegt dat de piloot aan het vlieggedrag kan herkennen dat de lucht goed is. Om dit te bereiken moet er veel gevlogen worden met het model onder alle weersomstandigheden en het liefst tegelijk met soortgelijke modellen om referentie te hebben. Mijn eigen ervaring is dat ik hier wel een paar maanden tot een heel seizoen mee bezig ben voordat ik een model succesvol op een wedstrijd kan inzetten.

De meest gevlogen modellen in de NK F3J voldoen hier wel aan ( zie : De F3J modellen ), persoonlijke voorkeur, prijs en beschikbaarheid bepalen uiteindelijk de definitieve keuze. Modellen die veel gevraagd zijn hebben meestal een lange levertijd die kan oplopen van enkele maanden tot zelfs wel een jaar.

Het ideale model bestaat niet, anders had ik die al lang gehad ;), het blijft een compromis van een aantal factoren.
Gezien het feit dat het wedstrijd seizoen zowel nationaal als internationaal ligt tussen half april en eind september en de NK wedstrijden gehouden worden tussen 09.30 uur en 17.00 uur hoef je hiervoor geen extreem licht model te kiezen zoals bijvb. een Supra of Maxa ( het mag uiteraard wel :yes:) en volstaat een normale F3J zwever met een spanwijdte zo rond de 3,5 meter en een gewicht vliegklaar van 2000 tot 2200 gram.

Ik heb bij een andere tak van zweefsport (DLG) laatst een nieuw model voor de hobby gekocht. (had een Turbo nu een Twister2)

Heb daarbij heel duidelijk gemerkt dat er zoveel vooruitgang geboekt is de laatste jaren.
Ik bedoel op het aangeven van goede lucht en het daardoor beter leren vliegen in thermiek.

Ik denk dat het daarom niet verkeerd is om voor de beste kist te gaan die ja kan/wil betalen.
De ervaring met Twister2 heeft dat zeker bevestigd.8)

Bij de F5J uitvoering van de Pike Perfect staat trouwens dit "Wings are with special layup for the lightest possible yet still the same performance"
Wordt dus rekening mee gehouden.

MvG
Rob

Ik ben trouwens de vliegmaat van Bertus met ook een "honger" voor een F5J toestel.

Bij electro-uitvoeringen van F3J modellen wordt er vaak op de hoofdligger / vleugelconstructie beknibbeld. Deze kunnen minder zwaar worden uitgevoerd omdat deze niet zo extreem worden belast in de start als een F3J. Hierdoor pakt het gewicht van de electro-versie wat gunstiger uit.
Nadeel hiervan is dat als je ooit mocht besluiten te willen gaan zweven en een zweefrompje bijbestelt, deze vleugels bij een F3J-start niet te zwaar belast kunnen worden.
Dus mocht je plannen hebben om er ooit ook F3J mee te gaan vliegen, dan kun je beter een (2e hands) F3J zwever kopen en deze ontneuzen of een electrorompje bijkopen.

Paul

Vandaag trouwens lekker aan het raggen geweest met mijn mini excel.
Het viel mij op dat hij minder snel zakte als mijn excel comp. 3
Even met de timer er bij haalde ik 5 min.
Het licht dus voor mijn gevoel toch bij mijn excel comp 3 aan het zwaartepunt
Ten minste gedeeltelijk, toch nog eens veranderen dus.
Ik vond hem in een bel lekkerder vliegen zo maar naast een bel dus niet.

Over de nieuwe zwever welke ben ik zo snel nog niet uit.
Maar ja er zijn erger dingen om over te piekeren toch? ;)

Back