hulp gezocht bij bouwtekningenvan mighty servant 1 !

Voor ik de update van dit topic las had ik een verzoek gekregen om jouw als vriend te accepteren.
Deze laatste 3 uur aan postings door gelezen hebbend ben ik blij dat ik dat geweigerd heb.
Als je met je, bij tijd en wijle onleesbare berichten die jij hier post, mensen als onder andere Roel, die jouw tracht te adviseren, tegen je in het harnas jaagt, maak je het wel heel bont.
Ik zou zeggen: steek je kostbare tijd eerst in het verbeteren van je schrijfvaardigheid (en dat is serieus bedoeld) en als je dan over een paar jaar mensen fatsoenlijk te geschreven te woord kunt staan, probeer hier dan nog eens serieus advies in te winnen.
Voor de rest sluit ik mij zoals eerder al geschreven bij Roel aan.

Laatst bewerkt:
Jonge honden

Beste Joostt,

op het forum zitten wel meer "jonge honden" die als eerste boot een groot schip willen bouwen of een moeilijke boot als een Happy Hunter, Smit Rotterdam of Nederland. Niks mis met ambities, maar de realiteit is anders. Dit soort half afgebouwde schepen worden na een paar jaar dan aangeboden op Marktplaats, omdat het te hoog gegrepen was. Je kan eindeloos door blijven zeuren over de MS1, maar met alle wijsheis die je nu hebt en hopelijk de komende 10 jaar ga opdoen als houtbewerker, is het een project dat heel veel zorg en voorbereiding nodig heeft. Ik ben modelbouwer vanaf mijn 15e en ben nu voor het eerst een boot vanaf tekening aan het bouwen. Ik ben nu 36 en leer nog elke dag van hele ervaren mensen op het forum. Met kreten als What the F*** krijg je geen vrienden en heb je zelfs kans dat de moderator je gaat blokkeren. Wees niet eigenwijs, biedt je excuses aan en laat zien met behulp van de Paula dat je kan bouwen. Daar win je respect mee bij de bouwers op dit forum. Veel succes met de modelbouw...

Ron

okke hier gaan we dan
ik moet van mij zelf zeggen dat ik vaak en veel te snel boos word:(
en dat ik anders had moete regiren bij dat van truwer :(
en dan ik hier bij mij exsxuses hier bij aanbied :(:(:(:((aan iedereen )
en als dit niet genoeg is dan weet ik het oook niet meer :(

Laatst bewerkt:
Oke joost bedankt voor je excuses.
maar denk niet dat het alleen voor mij geldt.
denk dat je een nieuwe topic moet aanmaken daarvoor:thumbsup:

Als moderator:

Allemaal even diep ademhalen :)

We hebben nu vastgesteld dat het bouwen van de servant geen gemakkelijke opgave is. Joostt is daar nu meer dan genoeg voor gewaarschuwd, maar wil er toch in doorzetten. Ik denk niet dat het zinvol is om hem nog een keer te vertellen dat ie het niet kan, dus dat graag vanaf nu ook achterwege laten.

Soms moet iemand zelf vallen, om te leren dat ie iets niet kan.

Aan joostt wil ik verzoeken om wat meer op z'n taalgebruik te letten. Dyslectie is een lastig iets om te hebben, daar ben ik mij van bewust, maar ook een dyslect kan netter schrijven dan je nu doet.

Bedenk je ook dat je hoopt dat andere mensen moeite voor jou doen (je wil graag dat ze je serieus helpen bij het bouwen van de servant), dus doe ook een beetje moeite voor die andere mensen. Type anders eerst je berichten in Word en copy/paste ze hiernaartoe, of installeer een spellingscontrole in je browser.

De meeste mensen hier hebben het beste met je voor.. sommigen ervan zijn zeer ervaren bouwers. Als die je een tip geven, is het verstandig om er naar te luisteren ;)

Als moderator:
Mooi verwoord Hezik!

(Nu een draadje "Goed zo Hezik!" ?) ;)

Joostt,

Misschien is het verstandig je vorderingen met de Paula eens onder onze aandacht te brengen.
Op deze manier kun je aan de andere deelnemers aantonen of je werkelijk een zo'n groot project aan kunt.
Dus:
Laat je Paula eens zien!
(Of heb ik dat bouwdraadje gemist? :oops: )

Je kunt natuurlijk informatie blijven verzamelen over dit schip. Als je het een interessant of mooi schip vind is daar naturlijk niets op tegen. Veel modelbouwers hebben wel ergens een stapeltje tekeningen en informatie liggen van een (of vaak zelfs meer) schepen die ze ooit nog eens willen bouwen.
Ooit is dan door gebrek aan kennis en ervaring in het modelbouwen, door tijd, door ruimte of weet ik wat voor andere redenen.
Maar: houd in gedachten dat jij nog niet toe bent aan dit schip. Verleg je grenzen en blijf bouwen!

In ieder geval: ik hoop dat we je niet al te veel hebben ontmoedigd in het modelbouwen. Het is een hele mooie hobby waar je vast veel plezier aan beleefd.

Dan even over je dyslexie: neem de tips die je hier gegeven zijn ter harte. Mijn beide zoons (13 en 17 jaar) hebben het ook, dus ik weet een beetje wat het is.
Een tekst waaraan aandacht is besteed nodigt meer uit om een goed antwoord te geven dan een slordige tekst.
Ook dyslectici kunnen een goede vraag stellen, ze moeten alleen wat meer aandacht besteden aan het op de juiste manier op papier zetten. Gelukkig zijn daar tegenwoordig hulpmiddelen voor. Ze zijn al aangegeven; gebruik ze!

Succes!

Wim

hallo

het programma dat ik heb aangegeven is meer dan alleen een spelling controle
de mogelijkheden die je met dit programma hebt zijn enorm
als je de rechter muisknop indrukt en je schuift naar links dan ga je een pagina terug
naar rechts ga je vooruit naar onder scrol je naar onder en een Z doet je tabblad sluiten
en zo zijn er nog wel een paar
je vind de opties onder extra en dan IE7pro preferenties
en voor mensen met dyslectie is het een heel handige tool zelfs voor mij hahaha
het verbeterd niet de fouten maar onderlijnt ze in het rood
en bij dyslectie is het niet zo dat je het woord niet kent maar het verkeerd neerschrijft
sommige letters staan niet op de goede plaats dus dan komt er een rood streepje onder
als je text na het typen volledig zonder streepjes is dan is het foutloos
servo ,text ,bec zijn woorden die je niet kan verbeteren want dit zijn geen Nederlandse woorden

wat de Paula aangaat ben ik ook wel eens benieuwd naar hoever joostt er mee staat
wat plannen inderdaad aangaat heb ik er nog voor 200 jaar op voorraad liggen
dus ik moet gewoon weg zo oud worden om al mijn projecten af te werken

en zelfs ik die reeds meer dan 30 jaar schepen bouw ga aan sommige plannen nog een harde noot te kraken hebben

groetjes raf

ik krijg paula pas vooor mij verjaardag .... das pas 25 mei
ik ben nu bezig met mij vaders boot smit rotterdam ...
groeten joost

Kijk Joostt: da's goed leesbaar :thumbsup:

Heb je foto's van jou werk op de SR?

Wim

(Sorry, ik was te snel. Ik zie nu je bouwverslag. Ik zal dat eens doorlezen.)

Ik heb een setje tekeningen liggen van de MS1 (moet wel even zoeken...)

Ik heb jaren geleden een werkend model van se Super Servant5 gebouwd. Ik ben daar al met al een jaar of 4 intensief mee aan het werk geweest, maar heb daarna ook mooie dingen gedaan: 2X WK zilver, op uitnodiging van Dockwise een week op de OTC beurs in Texas gestaan en voor AYOB in Aberdeen op de internationale offshore beurs mogen draaien..

De boot was gebouwd in de schaal 1:50 wat een model van bijna 3 meter opleverde en een kaal gewicht van zo'n 200Kg. (exclusief 140 liter ballastwater om af te zinken).

Ik spreek dus uit ervaring en mag de toekomstige bouwer van de MS1 veel succes wensen met zo'n project. Tips: stel duidelijke doelen, bouw het model in teamverband en verdiep je vooral in de gevolgen van een groot model (maar daar is al genoeg over gewaarschuwd).

Ik heb zelf de hobby een paar jaar geleden beëindigd en heb de boot weg gedaan (hij vaart zeer zeker niet meer:(). Als degene die de boot gaat bouwen tips nodig heeft, kan die altijd contact met me zoeken.

Groets,

Bowmore

Bowmore , welkom op het forum.

Dit topic was het laatst bezocht 13Maart 2009 dus vorig jaar .
En Joost heeft het al moeilijk zat met zijn Smit Rotterdam .

groeten, Brandaris

Hallo Bowmore,

Wow, hoe heb je die boot kunnen vervoeren? had je een speciale aanhangwagen ofzo, het zal in ieder geval een aardige operatie zijn geweest om hem te vervoeren
Heb je er toevallig nog foto's van? ben wel heel benieuwd zeker achter de techniek etc wat er allemaal achter zit om hem te laten afzinken

groeten
Koos

full
full
full
full
Ik heb (uiteraard) een flink aantal foto's. Ik moet ze 'ns scannen, dan kan ik ze op het forum plaatsen.
De boot was lang, breed en zwaar (dàà) dus heb ik een lange aanhanger gekocht en daar een hoge huif op gebouwd. Geleiderails op de bodem en kwetsbare onderdelen afneembaar gemaakt. Met 3 man was de boot prima in de aanhanger te parkeren. Bovenop de Servant kwam daarna het boorplatform te liggen (ook in die aanhanger,,.). daarne de boel zekeren met zware spanbanden en wat beleid en huppeké on the road.

Afzinken was een heel ander probleem. Ik had aanvankelijk één tank van ongeveer 100 liter, naar berekening moest dat voldoende zijn. Bij stom toeval (soms moet je wel een beetje mazzel hebben) zat de tank exact goed en hoefde er niets bijgetrimt te worden. Uiteindelijk bleek dat ik toch drijfvermogen (of zinkvermogen) miste om het boorplatform te compenseren. Dus zijn er naderhand 2 tanks van ca 20 liter (voor en achter de hoofddtank) bijgebouwd. Andre probleem: als je in 1,5 minuten 100 liter water wil wegpompen, moet er ook 100 liter lucht in.... Als het volledige perspex dek implodeerd blijkt lucht toch wel een beetje dik te zijn... Nog een probleem (de bouwer van de MS1 wordt nu helemaal gedemotiveerd om te bouwen..) zodra de pompen onder water staan en dus ook de wateruitlaten, gaat de boel hevelen. Klepje d'r bij klink makkelijk, maar ook door die klep moet zo'n 70 liter per minuut aan water.

Het schip had zware moteren (aanjagermotoren uit een auto) met 11 cm schroeven en een dubbele werkende boegschroef. De boot draaide (ik citeer een bezoeker) als een drol in een pispot. We hebben onze show opgevoerd in een badje met een diameter van 7 meter. Kun je het voorstellen in zo'n postzegelbadje: een Super Servant van 2,80, een boorplatform van 1,50X1,25 en 2 zware slepers van ongeveer 1 meter. Ik zal de foto's eens opsnorren en bij dit topic plaatsen.

Groets,

Bowmore

Laatst bewerkt door een moderator:
Er komen zo te horen idd meer problemen bij kijken dan je zo snel zou denken, zeker omdat je er simpelweg niet aandenkt (lucht in de tanken) Wat voor soort waterpompen lagen erin? ruitensproeier motoren lijkt mij een beetje te ligt. zoals ik al zei ben ik zeer geintereseerd in de techniek, was je niet bang dat hij zou gaan kapseizen, als je tanks halfvol zijn kan het water natuurlijk gaan klotsen

groeten
Koos

super servant

Ja, het komt nu over dat 1 persoon dit allemaal kan ondernemen, maar we moeten niet vergeten, dat bowmore hulp had met de bouw van zijn vader destijds, om dit mooie model te bouwen, en daarna met een ploegje van nog eens 3 personen zijn act kon opvoeren.
Anders was het model niet te tillen, laat staan dat het te water kwam.
Dus voor een model als een Mighty Servant, moet goed gedacht worden over aanpak met vervoer/opslag e.d,...

Back