Hulp met profielwerkstuk: Het bouwen van een modelvliegtuig.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door PeterDeVliegtuigBreker, 31 aug 2010.

  1. firefly

    firefly

    Lid geworden:
    7 jul 2010
    Berichten:
    79
    Een profielwerkstuk moet toch een onderzoek zijn? Nu is de onderzoeksvraag "kan ik een modelvliegtuig maken?" niet onmogelijk, maar is dat wel de bedoeling?
    Het lijkt me interessanter om bijvoorbeeld de prestaties van verschillende vleugelprofielen te onderzoeken, bijvoorbeeld de Kline-Fogleman profielen. Het aardige is ook dat ze goed geschikt zijn voor goedkope vliegtuigen van +/- 1 tot 2 meter span. Ze zijn ook goedkoop te bouwen uit schuim e.d.
     
  2. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Nee het hoeft niet persee een onderzoek te zijn. Het mogen 3 dingen zijn: Iets onderzoeken, Iets bouwen of iets Schrijven (gewoon normaal werkstuk). En ik heb gekozen om iets te bouwen. Dus eigenlijk hoef ik alleen (als je het alleen kan noemen :p) een goed functionerend modelvliegtuig te bouwen. Met als pluspuntje dat ik na mijn school er gewoon lekker zelf mee kan vliegen :cool:.

    Bedankt trouwens voor alle reacties!
     
  3. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    dan heb je geluk dat je alleen iets mag bouwen. Ik heb met veel moeite er door heen gekregen dat mijn vliegtuig een onderdeel is van mijn pws omdat ik alle theorie die er bij komt kijken beschrijf en die gewonnen informatie toepas op het uiteindelijk eind resultaat vliegtuig

    mvg.

    andreas
     
  4. Harold

    Harold The First Aviators

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.198
    Locatie:
    Almere
    EMCR in Rozenburg ook overwogen? Hebben ook een clubdraadje op dit forum.
     
  5. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Hey allemaal. Sorry voor mijn lange tijd zonder posts. Even een update van hoe het er nu voor staat: Ik heb vandaag een bouwkit gekocht van de Multiplex Twinstar II. Daar ga ik na het eten aan beginnen (moest vanmiddag voetballen). Ik moet alleen nog een goede zender hebben. Heeft iemand suggesties?

    Ook heb ik donderdag een model van een Douglas Dc-3 (1:72) in elkaar geknutseld om een beetje te oefenen. Is niet RC maar het geeft me wel een beetje inzicht hoe een vliegtuig in elkaar zit.

    Ik ga nu mijn Twinstar in elkaar zetten en een beetje daar mee vliegen om ervaring op te doen. (foto's komen later) Daarna ga ik wel weer verder kijken naar een model voor mijn profielwerkstuk. Ik wil eventueel nog proberen zelf een tekening te maken en het model dus zelf te ontwerpen. Als dit niet lukt ga ik denk ik met het model wat door Teus werd voorgesteld. Ookal weet ik (dankzij de Blonde Baron) dat ik de lat dan erg hoog leg voor mezelf, wil ik het toch proberen. (ik hou wel van een uitdaging, ook is het cijfer wat ik uiteindelijk haal niet echt relevant, aangezien ik voor al mijn vakken toch wel boven de 8 sta en niet echt compensatie punten nodig heb :p)

    Peter

    Update: weet niet of dubbelposten mag hier, dus edit me oude post maar even. Ik heb mijn Twinstar in elkaar gezet. Moet alleen nog de electronica erin zetten (servo's, accu etc.). Verder was ik ook al een beetje begonnen aan het zelf ontwerpen van een model en ik had een vraagje. Is het handig om meerdere materialen te gebruiken voor je model? Ik dacht namelijk aan een frame van balsahout. Met Depron voor gebogen delen. En dit alles dan vervolgens indekken met glasvezel. Of werkt dat niet goed?
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2010
  6. robin15243

    robin15243 Guest

    hoe groot wil je hem maken? het moet kleiner dan 4m, dat kost je een vermogen. 10.000 euro is zwaar overdreven, maar dan ga je wel richting de €500,- als je het goed wilt doen.

    Ik raad je echt gigantisch aan een transal te maken. Echt, ik denk dat dit DE oplossing is. Een transal is het kleine broertje van de hercules. Een c-130 dus.
    Een transal heet "c-160". 2 motorig, niet 4. Ze hebben ongeveer dezelfde performance behalve dan dat de hercules meer vracht kan meenemen, aangezien het extra vermogen. Maar jij hoeft geen bakstenen rond te vliegen, dus 2 motoren is ook goed.

    Google ff op transal, dit is de oplossing. Ga voor een leuke 2 meter span, als je het goed wilt doen kun je zo wel 3 meter bouwen. Wel één naadeel, bij de c serie (c-130, c-160), die dingen zijn gebouwd voor vracht. Grote romp, veel ruimte etc. Dat is kut voor je aerodynamica, je wilt je romp zo klein mogelijk. Maar okay, als je hem netjes nabouwt is die transal toch nog priority nr. 1.

    Vleugeltjes maak je van schuim dat je met een hete gloeidraad uitsnijdt. Dat bekleed je dan met balsa hout. 1 of 2mm (geen glasvezel! te zwaar!!!!!!)

    Versterk je met carbon staaf, giga sterk.

    Romp maak je volledig uit balsa. Je kunt of

    -1 de romp van schuim maken en dan bekleden met balsa (stevig maar zwaar)
    -2 alles van balsa bouwen (bouwt makkelijk, lichter maar helemaal niet stevig)

    Optie 2 kun je verhelpen door extra carbon in te bouwen. Goedkoop, sterk, licht.

    De staart maak je van balsa, dat zal geen uitdaging zijn. Gewoon snijden, lijmen en klaar is kees.

    Denk wel aan ruimte voor je landingsgestel en de motor die nog op de vleugel moet komen.


    Dat is globaal gezien wel hoe je een vliegtuig bouwt. Voor verdere informatie, vraag verder! (iets specefiekere onderdelen, 't is al laat, moet zo slapen. ga niet helemaal uitleggen hoe je een vliegtuig bouwt)

    maar in ieder geval, heel veel succes. Ik hoop voor je dat het lukt, stuur me anders maar een persoonlijk bericht. Mijn specialiteit zit hem in de vleugel en elektro-techniek, voor landingsgestellen en romp moet je niet bij mij aankomen. Nog niet zoveel ervaring.

    Good luck!
     
  7. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Deze post geeft me heel veel hoop :p. Mijn budget ligt rond de 600 euro. Als ik iets ga doen doe ik het meteen fanatiek :p. Ik had al besloten de wingspan kleiner te maken. Ik dacht aan 2 meter. Ook dacht ik eraan om niet meer een vliegtuig echt precies na te bouwen. Dit kost veel te veel moeite en is onnodig voor het project. Het word dus een soort van kunstzinnige interpretatie van een vliegtuig :p.

    Ook heb ik nagedacht aan de grote romp en aerodynamica zoals u zij. Kleinere romp. Daarom dacht ik aan een romp die een beetje lijkt op die van de ATR-72, boeing 737, airbus a340. Een beetje een standaard romp. Een ronde buis. Ik heb alleen wel een vraagje. Als je de romp maakt van schuim. Hoe kan je die dan met balsa bekleden? Is balsa hout zo buigzaam? Of moet je dat bewerken met water ofzo? Is het niet makkelijker een frame van balsa te maken en die met schuim af te dekken?

    Grootste uitdagingen waar ik nu mee zit zijn de vleugelprofielen (ik heb op het forum rond gekeken en zag dingen staan als: NACA 2415 enz., maar ik heb geen idee hoe je aan zon vleugelprofiel kan zien welke het meest geschikt is voor wat je wilt. Dus ben naar zon simulator gegaan op de site van nasa, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van), elektronica en de motoren (ik weet niet hoe ik kan uitrekenen hoeveel thrust ik nodig heb).

    Verder zoek ik nog een zender/ontvanger. Ik wil deze zender gebruiken voor zowel mijn Multiplex Twinstar ll en mijn uiteindelijke model en eventueel nog voor modellen in de toekomst. Ik wil minimaal een 5 kanaals zender. Mischien meer (als ik later ingewikkeldere modellen wil bouwen/kopen met retracts/flaps/lampjes). Ik kan ook nog niet echt kiezen tussen 35/40mHz en 2.4gHz. Iemand suggesties.

    Enne, nu ga ik naar bed :p.

    Peter
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.954
    Locatie:
    Den Haag
    Het is duidelijk dat je serieuze belangstelling hebt voor het modelvliegen en gelukkig heb je nu eerst een klein model gekocht voordat je aan een project begint dat zonder ervaring niet te verwezenlijken is.

    Mag ik even vragen of je ondertussen al bij een club bent geweest? Dat is echt verstandig om te doen. Onderschat het vliegen met een model niet! Ga alsjeblieft met een ervaren persoon erbij met je Twinstar vliegen en niet ergens in je uppie op een veldje in de buurt.

    De vragen die je hebt over het bouwen kan je ook beter op een club vragen. Niet dat het verkeerd is om het hier te vragen, maar face-to-face gaat dat gewoon beter.

    KNVvL Modelvliegsport - Clubs
    Modelvliegclubs database op Airtoi

    Verder wil ik je erop wijzen dat een simulator weliswaar een goed hulpmiddel is ter voorbereiding/ondersteuning bij het vliegen, maar dat het niet te vergelijken is met vliegen in 't echt. Dat je het in de simulator 'heel' houdt zegt helemaal niets en bovendien kan je jezelf verkeerde dingen aanleren.

    Ook las ik dat je conclusies over verschillende vliegtuigtypen trok aan de hand van hoe ze in de simulator aanvoelden. Ook dit is niet te vergelijken. Ik heb zelf Aerofly en vind daarin de big scale DC-3 ook veel makkelijker vliegen dan de verschillende trainertjes, maar vergeet maar gerust dat ik in 't echt zo'n grote bak al vliegen kan!
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Tiel
    @ robin15243:

    Zo overdreven is die 10.000 echt niet op die schaal. Misschien kan het wel voor minder maar een paar 1000 ben je echt wel kwijt. en 500 wordt het zeker niet.

    Een C130 van die afmetingen heeft al snel 4 motoren van tenminste 400 euro p/s dus rekenmaar uit. En dan nog zeg 2 servo's per sturend vlak van á 70 euro ps. Powerbox, goede accu's en dan nog het model zelf en dat tikt ook aan met 1,30 per plankje balsa.
     
  10. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    792
    Locatie:
    Enter
    haha Dennis dat vind ik nou een grappige reactie:p Je zult zeker wel 4000 euro moeten neertellen, beter gezegt. Dit gaat je niet lukken:p

    Ik ben bang dat het je niet lukt om zo uit het niets een dikke Hercules in elkaar te bouwen,
    ook al is het een meterkistje op electro, het is een berg werk. Gelukkig kan je het dan maken
    van depron, wat spotgoedkoop is en goed te bewerken valt, maar een 2 meter kist is
    wel heel anders, kwa bouw, kwa versteveging, alles is anders bij een model van 2 meter.
    Je hebt niet meer de 9grams servootjes die je al voor 2 euro hebt, maar je telt gewoon
    veel meer neer. En ook belangrijk. Hoe groter het model, hoe meer electronica, hoe meer hout, meer kosten, en er kan veeeeeeeeeeeel meer aan kapot gaan. Bovendien is een groter
    model écht lastiger te repareren dan een wat kleiner modelletje van piepschuim (roofmate met depron en balsa bijvorobeeld)
    Groter model gebruik je voornamelijk balsa, en dit is wel ietsjes lastiger in het begin omdat het
    toch wel hout is, wel zacht, en erg goed te bewerken met enig ervaring, maar ik zou toch
    echt voor depron gaan. Fantastisch spul!

    Type model? Een twinstar is een leuk begin! Voor je schoolproject zou ik zeker weten een model
    bouwen, en geen kitkopen, zoals ARF, want daar komt veel te weinig bij kijken voor je werkstuk.
    Ik moet zelf ook profielwerkstuk doen namelijk;) Over ander onderwerp maar ze zeggen me
    duidelijk, dat als ik iets kies met weinig inhoud, Dat ik er desnoods wat dieper op in ga (in jou geval aerodinamica bijvoorbeeld)
    2 motorig moet trouwens goed kunnen;)

    Hopelijk heb je er wat aan!

    Ike
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.954
    Locatie:
    Den Haag
    Dat een balsa constructie lichter is klopt, maar "helemaal niet stevig", dat is flauwekul. Een vliegtuig wordt niet stevig door stevig (zwaar) materiaal, maar door constructie.

    "Build light to fly, not strong to crash."

    Op een model van een paar meter spanwijdte ga je toch geen massief balsa staartvlakken zetten, toch?
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Tiel
    Dat idee had ik ook al dat hij dat bedoelde.

    Zoals je al zei het zit hem niet in het materiaal maar in de constructie. Ofwel een stabilo uit latjes opgebouwd is waarschijnlijk net zo sterk of in ieder geval sterk genoeg voor zijn functie maar al snel 50% lichter.

    Stevig bouwen is niet veel gebruiken maar logisch nadenken over wat en waar je iets gebruikt.
    En dan heb je inderdaad het probleem dat je een heel mooi licht kistje kunt bouwen alleen kunnen ze een harde landing dan niet echt waarderen.

    Toch kan je met weinig wel een degelijke constructie maken. Zeker met latjes, driehoek contructies en een liggertje op zijn plaats.

    Een massief staartstuk is hoe dan ook een slecht idee. zeker als je motoren aan de vleugel komen. Zwaartepunt wordt dan al snel lastig goed te krijgen dor het extra gewicht achterop en het ontbreken van een motor voorop.

    Gr. Dennis
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.954
    Locatie:
    Den Haag
    Als een model heel stevig gebouwd is, dan is het ook zwaar. Het model heeft dan een hogere vliegsnelheid + meer gewicht en dat betekent dat die harde landing veel harder is dan bij een licht model. Meer gewicht gaat sneller kapot.

    Natuurlijk kan je ook te licht bouwen (... theoretisch, want in de praktijk bouwt iemand eerder te zwaar in de wens een stevig model te hebben). Je model wordt dan niet alleen fragiel, een te licht model vliegt ook weer niet goed. Een model heeft wel wat momentum nodig.

    Kortom, het gaat om de ideale middenweg en dat betekent inderdaad de constructie begrijpen, de verschillende krachten die daarop (kunnen) werken ... waar hou je het licht en waar voeg je stevigheid toe.
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.954
    Locatie:
    Den Haag
    Maar alles wat je moet weten om een model te bouwen zo groot als Peter's eerste plan, dat kom je niet te weten via een forum. Daarvoor moet je eerst ervaring opdoen met het bouwen van andere, kleinere modellen en veel opsteken van bouwers met ervaring. Dus ... naar een club, zoals ik een paar posts terug al zei.

    Je kan niet meteen al een grote vrachtwagen willen rijden, als je je rijbewijs nog moet halen.

    En ook een model van 2 meter spanwijdte vind ik al hoog gegrepen voor iemand zonder bouwervaring.

    Peter, je plaatst dit topic onder "Algemeen modelvliegen", maar je hoort hier: Beginners. Je bent een beginner en dan is het verstandig bij het begin te beginnen.

    En mocht je leraar een mening hebben over wat voor model je moet bouwen, realiseer je dan dat hij niets van modelvliegen weet.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2010
  15. robin15243

    robin15243 Guest

    Kort lijstje:

    2x een redelijke motor, moet zo wel 2kg thrust each hebben. Daar tel je 2x30 euro voor neer, 60 voor 2 motoren. (elektro hè, geen brandstof) http://www.hobbyking.com/hobbyking/...XT_42-60_600Kv_43A_Brushless_Outrunner_M(3530) Geschikt voor 3S, geeft 900 tot 3000gram thrust. Kost 20 dollar, met de kwaliteit van turnigy. Hell yea :p Max load 50 Amp, met een 70 amp ESC zit je dus wel goed.

    Doe er nog een prop bij, zit je op 65 euro. 2kg trhust trekt redelijk wat amps, doe er 2x een 70amps ESC bij en je zit op 65 euro plus 2x50. 165 voor de motor. http://www.hobbyking.com/hobbyking/...&Product_Name=Hobbyking_SS_Series_90-100A_ESC <-- Hier een 90-100 Amp ESC, dit moet genoeg zijn. Kost je 2x $24, ongeveer 20 euro. Maar neem wat marge, we rekenen 50 (dan kan het tenminste niet duurder worden)
    Okay, ik geef toe, er zit nog geen BEC bij. Maar die dingen zijn gewoon zooo goedkoop!

    een 5 amp. batterij, €30,- http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9183 3cell, 5 ampere. 25C, moet genoeg zijn toch?

    Nog een ontvangertje, €15. Voor een 2m model zou ik servo's nemen van minimaal 2kg/cm, anders heb je kans op falende servo's. En dat wil je echt niet. Dus geen hxt900, iets betere kwaliteit mag wel voor zo'n groot model. Leuke servo's, 2.2 kg. Metal gear :p http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._929MG_Metal_Gear_Servo_2.2kg/_12.5g/_0.10sec

    Denk aan 4x5,-, 20 euro voor de servo's.

    In totaal zit je dan op €230 voor de hele set-up.
    Kleine accesoires als hinges, clevis en push rods, neem €10 marge daarvoor, €240.

    Voor schuim trek je €10,- uit, dat is wel genoeg voor een vliegtuig van zeker wel 2 meter. €250,- Balsa erbij (1-2 euro per plankje 10x100cm), zit je op ongeveer 260-265 euro. Carbon, 270. Wieltjes erin, zit je op €285.

    Een goeie afstandsbediening kost veel, ik heb zelf een 6ch voor $28 maar dat vinden mensen hier vast te goedkoop (en dus slecht), trek er €50 voor uit en je zit goed. Totaal tot nu toe: €335,- http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Name=Hobby_King_2.4Ghz_6Ch_Tx_&_Rx_V2_(Mode_2) 't is maar een voorbeeld, maar toch een kwalitatief leuk zendertje. I love it! je kunt alles programmeren, mixen en 't is nog 6ch ook. geweldig :p

    Neem een marge op alles. Plugs, wires en extra dure dingetjes etc, neem een maximale prijs van €400,-



    Als iemand denkt dat het niet zo goedkoop kan, tell me. Ik wil je graag uitleggen dat modelbouwen helemaal nie tzo duur hoeft te zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2010
  16. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Ehh ja sorry, mischien dat een admin dit draadje zou kunnen verplaatsen naar het beginners forum?

    Nu het toch over prijzen gaat, had ik wat vraagjes:

    Ik had een vraagje over de afstandsbediening. Ik had deze gezien (en dan Mode 4): HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2).
    Volgens mij zat hier ook nog een ontvanger bij.

    Deze is 23$. Maar wat ik niet snap is is dat als ik bij een modelbouwwinkel in Nederland ga kijken al die afstandsbedieningen echt kneiter duur zijn (150-250 euro). En ik snap niet hoe daar zo'n groot verschil in kan zitten? Is deze afstandsbediening gewoon bagger? Of zijn die andere nou gewoon zo high-tech? Ik merk namelijk dat veel benodigdheden nog al verschillen van prijs.

    Een voorbeeld, In het boekje van mijn Multiplex Twinstar staat deze: Quartel Modelbouw B.V. ontvanger. Dat is 80 euro terwijl die van Hobbyking een afstandsbediening + ontvanger is voor maar 23$. Is deze ontvanger dan zoveel slechter ofzo? Of werkt deze ontvanger niet voor de Twinstar? Of zou ik deze gewoon kunnen kopen?

    Zelfde verhaal is met de servo's. Sommige zijn 4$ en andere zijn 40$. Hier zal wel een verschil zitten in kracht/gewicht etc. maar toch vind ik het een beetje raar. Zou iemand mij ook kunnen vertellen waar ik op moet letten bij het uitzoeken van servo's? Bij mijn Multiplex Twinstar stond bijvoorbeeld dat er Tiny-S UNI servo's voor nodig zijn. Deze zijn 20 euro. Maar zou ik dan bijvoorbeeld ook deze: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec servo kunnen gebruiken? Of werkt dat niet?

    Met andere woorden. Waarop moet ik letten bij het uitzoeken van mijn materiaal? (vooral elektronica)
     
  17. robin15243

    robin15243 Guest

    Duur is niet meteen beter. De dure dingen komen meestal van kleinere merken. De grote merken (vergelijkbaar met Albert Heijn, C1000) kunnen veel goedkoper verkopen omdat ze toch wel winst maken. hobbyking is net zo. Het is een winkel. Die wil zoveel mogelijk verkopen. Dat doe je door je prijs laag te houden.

    Ik heb zelf zo'n zender HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2).
    en ik vind hem echt geweldig. ONgeveer een km bereik, je kunt alles instellen en je kunt kanalen mixen. Dat is echt een pro. Hij is heel gebruiksvriendelijk, niet te veel moeilijke dingen, lekker licht maar als nadeel verbruikt veel stroom.

    Die zenders in Nederland zijn inderdaad echt ontzettend duur, waarom weet ik niet precies. Ik zie niet in waarom je niet zo'n zender zou kopen. Mensen met meer ervaring, commentaar erop los!


    p.s. heb m'n vorige bericht geüpdated, kijk even naar de links. Echt handig, ik heb al wat rekenwerk voor je gedaan ivm stroomsterktes etc. (denk aan motor/ESC/batterij)
     
  18. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Okee bedankt, dat heldert een hoop op. Ik zou die Hobbyking zender dus gewoon kunnen kopen (daar zit toch ook een ontvanger bij?) en die zou ik dan kunnen gebruiken voor zowel mijn Twinstar en mijn uiteindelijke model? (als ik de ontvanger omwissel bij gebruik).

    En met dat rekenwerk, zou je mischien de berekeningen kunnen laten zien of beter nog uitkunnen leggen hoe je dat soort dingen kan uitrekenen? (hoeft niet persee, alleen als je tijd hebt en het niet erg vind :lol:). Leraren houden namelijk van berekeningen, en dan kan ik het ook alvast zelf leren voor toekomstige projecten.

    Trouwens nog enig idee hoe je Servo's kan vergelijken? Ik zoek namelijk een vergelijkbaren servo met deze: http://www.quartel.nl/webshop/produ...21&PHPSESSID=17e30b418e412d8baf2d9f90e07e34e8 alleen dan goedkoper. Ik wil hem gebruiken voor mijn Twinstar ll.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2010
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.432
    Locatie:
    Tiel
    Lekker slordig van Q-tel om een foto te nemen die van een andere shop afkomstig is.

    Als je het goed wilt doen kan je gaan uitreken hoeveel druk er op de roeren komt te staan bij maximale snelheid en zo je maximale servo stelkracht berekenen. Vraag me niet hoe maar het zou vast wel kunnen.

    2 belangrijkste dingen bij de keuze van een servo zijn stelkracht in kg/cm en de steltijd (bv10ms.)

    Voor een normaal modelletje is de tijd niet zo belangrijk. Kracht wel. Voor kleine roertjes en een niet al te snel model zit je goed rond de 2kg. Worden de roeren groter zoals bij 3d kisten dan moeten er ook grotere servo's in.

    Kwaliteit zit hem in de nauwkeurigheid (aantal stapjes) en het nulpunt (altijd zelfde punt terug)

    Gewicht en afmetingen kunnen ook een rol spelen. Je wilt geen 50 grams servo in een licht parkflyertje hebben of een 20mm dikk servo in een 10mm dikke vleugel.

    En ook de speling in de tandwielen en kwaliteit van de tandwielen. Zo zijn er diverse dingen om rekening mee te houden maar hoe groter en zwaarder je model dest te beter moet je de keuze gaan maken. En die keuze is met een beetje googlen naar diverse modellen in die afmetingen snel gedaan. Dan kom je zelf de hobbyisten tegen (goed spul) en de wedstrijd mensen. (top spul.)
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.954
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn punt was meer dat het verstandig is bij het begin te beginnen. Of je je topic goed plaatst vind ik minder belangrijk.

    Even over die HobbyKing zender ...
    Ik lees dat het ding alleen via een PCkabel te programmeren is. Stel nou dat je na een rondje vliegen, wat wilt veranderen aan je servo-uitslagen ... heb je dan op het vliegveld een PC bij je? Als het überhaupt mogelijk is om servo-uitslagen in te stellen, want dat staat er niet bij.
    Wat er ook niet bij staat is of de ontvanger een fail-safe functie heeft en dat is toch ook wel belangrijk, zeker als je (ooit) met grote modellen wilt gaan vliegen.
    En dan zie ik ook nog dat de zender "Mode 2 (THROTTLE ON THE LEFT)" is. Als nou blijkt dat er op de club mode 1 (gas rechts) gevlogen wordt, dan sta je daar met een zender waarmee men je niet kan leren vliegen.

    Robin heeft wel een punt dat je niet het duurste hoeft te hebben. Die fantastische computer-zender met kleurenscherm, geluid en giga-mogelijkheden hoef je niet te hebben. Maar je moet ook geen zender hebben die "okee genoeg" is voor een kleine parkflyer, als je met grote modellen wilt gaan vliegen.

    Ik zeg weer: ga eerst naar een club! Word lid en praat met de mensen daar, dan wordt je goed geholpen en hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. Doe dat voordat je iets koopt, dan weet je dat je straks met de juiste spullen op het veld staat.

    KNVvL Modelvliegsport - Clubs
    Modelvliegclubs database op Airtoi

    En mocht je soms denken dat je geen club nodig hebt, kijk dan even naar onderstaand filmpje. Denk niet dat de jongen in het filmpje een kluns is, want toen hij uiteindelijk toch bij een club ging en daar les kreeg, bleek hij een talentvolle en snelle leerling te zijn. Hij was alleen eigenwijs en wist toen niet waar hij mee bezig was.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina