Hulp met profielwerkstuk: Het bouwen van een modelvliegtuig.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door PeterDeVliegtuigBreker, 31 aug 2010.

  1. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Haha, dat filmpje heeft me idd wel een beetje overgehaald wat serieuzer te gaan zoeken naar een club :p. Echt lullig voor die gast in dat filmpje van zijn eerste vliegtuig.

    Ik heb beetje naar clubs gezocht, probleem is alleen dat heel veel sites verouderd zijn, of de link niet werkt of niet duidelijk zijn (hoewel dat ook meer aan mijn gebrek aan kennis/ervaring kan liggen). Vond 2 clubs die me wel leuk leken en die ook een beetje in de buurt lagen. Eentje in rozenburg en eentje in barendrecht. (Bij die van rozenburg sprak het me vooral aan dat de club een redelijk groot veld had, en bij die van barendrecht sprak de site me heel erg aan, die was goed geupdate etc. en die club is ook dichterbij) Had ook gezien dat er 3 clubs in Gouda lagen (dit is nog dichterbij voor mij, daar kan ik zelf op de scooter heen). Maar als ik daarvan het adres zocht kwam ik in een normale straat uit (dat zal dus wel het adres van de penningmeester/voorzitter zijn). En uiteindelijk kon ik maar bij 1 van die clubs hun vlieglokatie vinden. Maar ik ga binnekort wel is eventjes kijken bij een van deze clubs.

    Edit:
    ff een vraagje over elektronica. Ik wou voor mijn Multiplex Twinstar ll servo's en een accu kopen. En ik wil deze ook graag gebruiken voor mijn uiteindelijke model. Dus zou ik deze servo: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec kunnen gebruiken voor mijn Multiplex Twinstar ll? Want ik zag hier: twinstar-ii-servo-keuze. En in een ander draadje. Dat het beter was een servo te hebben van tussen de 15-20 gram. Maar gaat dit om het gewicht van de servo zelf? Of over een bepaalde kracht die de servo moet uitoefenen? Aangezien die Metal Gear servo maar 12.5g weegt (tenminste, er staat 12.5 gram bij Config table. Maar onderaan staat 33 g :S.)

    Ook zoek ik een goede accu. Ik weet niet of de accu die robin15243 voorstelde geschikt is voor de Twinstar?

    Sorry als dit echt domme vragen zijn maar ik vind het allemaal maar ingewikkeld :p.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.967
    Locatie:
    Den Haag
    Je servo-vraag kan ik je niet echt mee helpen. Voor zoiets vraag ik advies aan een hobbywinkel als Hobby-In, waarvan ik zeker weet dat je er goed advies krijgt. En het is ook weer een vraag die je goed kunt stellen op een club.

    Succes!
     
  3. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Al tijdje niets gepost. Ben op het moment aan het wachten op servo's die ik besteld heb, en op zoek naar een goede Lipo. Ik had deze gezien: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...t_Name=Rhino_3700mAh_3S_11.1v_20C_Lipoly_Pack.
    Leek me wel een goede, ook al heb ik er niet zoveel verstand van (ik weet wel wat was is, maar geen idee hoe je er mee moet rekenen). Heb geprobeerd wat wijzer te worden in het beginners forum maar dat was helaas abrakadabra voor me.
    Dan naar een club en daar is rondvragen voor een goede zender. Hoe werkt dat eigenlijk met lessen? Moet je zender persee dezelfde zijn als die van je leraar? Of in ieder geval van hetzelfde merk?
     
  4. robin15243

    robin15243 Guest

    Natuurlijk! Ik heb zelf ook die zender en hij is prima. Het is niet het beste van het beste, maar "goed genoeg" staat ver onder wat hij kan. Er zit ook een ontvanger bij. En natuurlijk kun je hem later in andere modellen gebruiken.

    Een + is het bereik en de potentie voor profesionelere modelbouw. Hij is namelijk programmeble, dat wil zeggen dat je met de (meest simpele) computer je zender dan programmeren. Daar kun je kanalen mee mixen en fine-tunen (heel precies afstellen). Behalve dat hij er mooier uit kan zien weet ik niet echt veel dingen die beter kunnen zijn.

    Hoe je het zou moeten uitrekenen weet ik eerlijk gezegd niet. Je meet gewoon hoeveel druk er op de servo staat. Eigenlijk meet je dus hoeveel luchtweerstand zo'n stuurvlak uitoefend. Daarvoor moet je twee basis-dingen weten.

    -Frontaal oppervlak
    -hoe snel de lucht erlang stroomt

    Er komt ook nog luchtdichtheid bij en nog wat andere miniscule factoren maar hoe je het zou moeten combineren weet ik ook niet precies...

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 929MG Metal Gear Servo 2.2kg/ 12.5g/ 0.10sec

    Deze servo is sterk (2.2 kg/cm), snel (0.10 sec. voor volle uitslag), heeft metal gear's, is relatief heel goedkoop (ong. 4$) en is nog licht ook (12.5gr). Prima keuze dus. Ik heb er enkele weken geleden ook een paar besteld. Geweldige dingetjes. Ze verbruiken ook niet zoveel stroom, (current) 250mAh ongeveer per servo.

    Zo kun je er op bijvoorbeel een ESC met een BEC van 4 Amp wel (4:0.25=)16 op aansluiten! Nouja, zou ik niet doen maar toch. Zou kunnen.

    Nu heb je je servo's en Receiver/Ontvanger. deel 2 komt eraan...
     
  5. robin15243

    robin15243 Guest

    Leuk filmpje, zo was ik 3 jaar geleden ook :cool:

    Maarehm, over de zender. Ik heb hem zelf. het grootste nadeel van dat ding is dat je hem via de pc moet instellen. Dat betekend dat je hem of thuis moet instellen, of een notebook/laptop mee moet nemen maar het veld. Ik doe dat wel eens, maar ik begrijp dat het niet handig is.

    Ik neem zoieso een notebook mee omdat ik dan meteen m'n filmpje (ik neem een camera mee :)) kan terugzien.

    Deze zender heeft een failsafe en je kunt er werkelijk alles mee instellen. Ook servo-uitslagen. Mixen, trimmen, max. uitslagen instellen, gevoeligheid op je stick, channels veranderen ten opzicht van je stick (je kunt dus het gas naar links en rechts configuren), alles dus.

    Mode 2 (throttle on left) wordt het meest gebruikt. Ga naar een willekeurige intertoys en je zult zien dat ze zelfs daar throttle on left verkopen.

    deel 3 komt eraan...
     
  6. robin15243

    robin15243 Guest

    even wat korte theorie:

    Je motor verbruikt een bepaalde hoeveelheid stroom per uur. Dat wordt aangegeven op hobbyking, dat noemen ze max current. Dat geeft aan hoeveel ampères er per uur doorheen gaan op full throttle.

    Hoe lang je kunt vliegen bereken je door

    (capaciteit
    verbruik per uur) x60

    Voorbeeldje--> (3.7Amp: 100Amp)x60=2.22 minuten

    Conclusie, neem een zuinigere motor of een grotere batterij.

    Je kunt langer vliegen met een grotere batterij, da's logisch. Speel wat met de formule om te kijken met welke motoren en welke batterij je hoelang kunt vliegen. Over het algemeen vlieg je niet de hele tijd full throttle, dus 2.22 minuten is het minimale.

    Nog een kort voorbeeldje:
    Ik heb een axn floaterjet. Dikke motor erop, 22 Amp. Geeft ongeveer 750 gram thrust. Ik gebruik een 2200mAh batterij met 3 cellen. Het vliegtuigje zelf weegt 700 gram, dus ik kan oneindig recht omhoog. Maar nu dat berekeningetje-->

    (2,2:22)x60=0.1x60=6 minuten vol gas.

    Toch kan ik zo 30 minuten vliegen zonder de batterij te verwisselen omdat ik nauwelijks vol gas geef. Meestal iets rond de 20% om rustig te zweven. Ook kun je een model (en vooral de floaterjet) op hoogte brengen en dan minutenlang met de motor uit zweven.

    je moet dus zelf even kijken of je je motor aanpast of je batterij. Natuurlijk moet je ook aan gewicht denken. Ik denk dat je met je 3700mAh batterij wel goed zit (da's ongeveer 1850mAh per motor), maar dan moet je wel een kleinere motor nemen. Ééntje die zuiniger is.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.528
    Hier gaat iets ernstig fout. Een motor verbruikt geen stroom per uur. Een motor verbruikt stroom.

    Een accu levert die stroom en kan dat een bepaalde tijd volhouden. Dat is de capaciteit van de accu en deze wordt uitgedrukt in Ampereuur of de 1000 maal kleinere waarde milliAmpereuur.

    Een accu van bij voorbeeld twee Ampereuur (Ah) kan in theorie gedurende één uur een stroom van 2 Ampere leveren, of gedurende een half uur 4 Ampere, of gedurende twee uur één Ampere.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2010
  8. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Bedankt beide voor de heldere uitleg. Hier kan ik zeker wat mee. Zeker omdat leraren op de een of andere manier van berekeningen houden. Ik heb alleen 1 klein probleempje. Waar kan ik vinden hoeveel amp mijn motor heeft? Ik heb op de motor zelf gekeken, in de handleiding die erbij zat, en op internet. Nergens stond het aantal amp's. Het is een Permax 400 motor. En er staat 6V op. Is het ipv amp's niet het aantal Volt dat de motor heeft?

    Ook trouwens vandaag bericht gehad dat het verzenden van de servo's mischien nog wel 45 dagen kan duren :|. Want het wordt per boot gedaan ipv per vliegtuig. Beetje jammer... Maar komt wel goed. Mischien dat ik in de tussentijd maar is ga beginnen met een beetje plannetjes tekenen voor mijn uiteindelijke ontwerp. Om te voorkomen dat ik in tijdsnood kom :p.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2010
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.528
    De stroom die een motor uit de accu opneemt in afhankelijk van de belasting. Je kan dus niet zeggen dit is een motor van 8 Ampere. De fabrikant heeft aangegeven dat de motor geschikt is voor een maximale stroom van 8 Ampere, en zelfs dit is geen absolute waarde, maar is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden zoals koeling.

    De spanning waarop de motor is aangesloten heeft grote invloed op het presteren. Hoe hoger de spanning, hoe groter het stroomverbruik (bij gelijke belasting). Het vermogen dat de motor levert is de stroom maal de spanning. De uitkomst hiervan is het vermogen in Watt's.

    Gelet op je uitspraken denk ik dat wat beter opletten bij de lessen elektrotechniek of natuurkunde geen kwaad kan.
     
  11. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Dank u!

    Met alle respect :worship:, maar ik heb nog geen enkele uitspraak gedaan. Behalve dat ik niet wist met welke formule's ik moest rekenen. En aangezien ik een 8 sta voor natuurkunde zie ik ook niet echt in waarom ik daar nog veel meer zou moeten opletten dan ik nu al doe. ;)

    Dus, volgens dat berekeningetje van robin zou het dan zo moeten:
    (3,7 : (8*2) )*60= 0.23125*60=13,875 = 1*10^1 minuten volgas? Hmm dit lijkt me erg lang. Heb ik ergens een foutje gemaakt?

    Groet Peter
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.528
    Als je over basiskennis elektrotechniek zou beschikken, dan had je begrepen dat een motor geen Amperes per uur verbruikt, een motor geen amperes heeft, en was je zelf in staat geweest de motorlooptijd uit te rekenen.

    Dat laatste gaat heel eenvoudig volgens de volgende formule:

    Cap in Ah * 60 : stroom in Amperes= looptijd in minuten.

    Dit allemaal zegt meer over de kwaliteit van de opleidingen dan over jou.
     
  13. PeterDeVliegtuigBreker

    PeterDeVliegtuigBreker

    Lid geworden:
    31 aug 2010
    Berichten:
    27
    Dus: 3,7*60 : (2*8 (want 2 motoren)) = 13,9 minuten volgas? Dus dan had ik het volgens mij wel goed gedaan :D. Dus als ik het zo bekijk is het dus een goede accu voor mijn Twinstar? Of zie ik het nu fout? :p
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.528
    Ja, dat klopt. In theorie tenminste. Om te zorgen voor een lange levensduur van de accu is het beter nooit meer dan 80 % van de capaciteit te verbruiken. verder neemt de capaciteit van de accu af naarmate de ontlaadstroom hoger wordt.

    Een ander punt van aandacht is de ontlaadstroom. Is de waarde van 8 Ampere per motor gemeten of is deze afkomsig van documentatie. Daar kan immers verschil in zijn.

    De accu lijkt gechikt voor en Twinstar. Multiplex adviseert een 3200 mAh accu van 185 gram. Jouw accu zal iets zwaarder zijn. Maar als je niet alle onderdelen zwaarder maakt, zal dat geen groot probleem zijn.
     

Deel Deze Pagina