Hulp nodig bij het maken van een (racing FPV) quadcopter.

Oke, via WiFi?
Dat klinkt al als een goeie vooruitgang.
Wat betreft het bouwen? is solderen verplicht bij de naze32?

Via bluetooth of USB kabeltje. Voor bluetooth heb je module van een paar euro nodig, maar ik vind zelf een kabeltje ideaal.

Cleanflight topic is een goede starter misschien, maar ik zou gewoon voor een setup gaan wat meeste gebruiken en het zal altijd goed komen.

Via bluetooth of USB kabeltje. Voor bluetooth heb je module van een paar euro nodig, maar ik vind zelf een kabeltje ideaal.

Cleanflight topic is een goede starter misschien, maar ik zou gewoon voor een setup gaan wat meeste gebruiken en het zal altijd goed komen.
Ik weet alleen niet goed wat de meeste gebruiken, want ik zie iedereen wat anders kiezen.

Op het bord ben ik denk ik wel genoeg overtuigd, ik heb de Naze32 nu toegevoegd (wel met kant en klaar zonder solderen). De fans kan ik denk ik ook wel al confirmen. De motor weet ik niet, want er staat op de site van hobbyking niet de thrust die die motors leveren. Daardoor kan ik ook nog niet met zekerheid de ESC's kiezen. Het frame moet ik nog even over nadenken. de rest is goed denk ik.

Dáárom plaatste ik dus die verkooplink. Dat is een heel veel gebruikte setup. Kijk eens rond bij de bouwverslagen, dan vind je meer dan genoeg voorbeelden.
Als je iets zoekt wat veel gebruikt wordt voor FPV-racen, kun je beter stoppen met zoeken bij HobbyKing (tenzij je op zoek bent naar goedkope clones)

Dáárom plaatste ik dus die verkooplink. Dat is een heel veel gebruikte setup. Kijk eens rond bij de bouwverslagen, dan vind je meer dan genoeg voorbeelden.
Als je iets zoekt wat veel gebruikt wordt voor FPV-racen, kun je beter stoppen met zoeken bij HobbyKing (tenzij je op zoek bent naar goedkope clones)
Ik zal eens kijken tussen de bouwverslagen.

Wat ik alleen niet snap is waarom Hobbyking niet een goede website is voor FPV-racen onderdelen. De meeste onderdelen die daar staan zijn toch dezelfde als op andere sites? Misschien alleen de motors en de frames niet. De frame op hobbyking kan ik inderdaad nog zien als een clone.

EDIT:
Al hoewel deze frame:
http://www.multirotorparts.nl/frames/diatone/diatone-fpv-250-v2-frame.html
precies hetzelfde als die bij hobbyking. Dus op zich zie ik daar ook weer niks verschillend in.

Laatst bewerkt:
Ik lees veel over het board, mensen die liever Naze32 inplaats van KK board willen. Maar ik snap niet waarom precies. Ik heb liever KK omdat het simpeler is in te stellen. Is er een verschil in vliegperformance met deze boards?

Vliegen beide prima hoor :-) dit is wel een leuke vid

En deze vraag :

EDIT:
Al hoewel deze frame:
http://www.multirotorparts.nl/frames...-v2-frame.html
precies hetzelfde als die bij hobbyking. Dus op zich zie ik daar ook weer niks verschillend in.

Klopt exact dezelfde frames maar de basis is van plastic :-) Op zich houdt dat frame best goed...alleen de pootjes ben je bij een goed crash wel kwijt :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi hoi.
Ik weet er helaas niet veel van, maar weet wel dat een Naze 32 bordje SUPER goed zijn ding doet!!!
Ik vlieg met meerdere Multicopters van 200 tot 450 size en in allemaal heb ik een Naze 32 brein zitten.
Geloof me: ik wil NOOIT meer iets anders!!!
Ik heb andere piloten zien vliegen met een KK bordje van HobbyCity en dat vliegt ook wel goed, maar niet zo goed en smeuiig als mijn Naze 32 bordjes.
Ik heb piloten zien vliegen met een DJI Naza bordje en ook dat vliegt goed, maar.....is bij lange na niet zo goed als vliegen in Acro mode als mijn Naze 32 bordje.
De Multiwii bordjes schijnen het ook goed te doen, maar vond ik persoonlijk lastig wat settings menu betrof.
Ik ben dus echt zwaar in loveeeee met die Naze 32 bordjes.
En ik rag er toch flink overheen en.........alles altijd alleen maar in Acro mode.
Holy Smoke........wat vliegen mijn toestellen lekker.
Je zou het moeten zien om te geloven.
Vr Gr Erwin

Als je enkel nog maar met naze32 hebt gevlogen hoe kan je dan in feite een vergelijking maken.

Naze32 is een afkooksel van MultiWii. Zelfde software op andere MCU. Type gyro/acc sensor heeft dan meer invloed op vlieggedrag dan de MCU zeker bij gewoon acro of level modus waar weinig rekenkracht voor nodig is. Als je compas, gps, telemetry,... en heel de zever gaat gebruiken kan een snellere MCU zoals op een naze32 wel een verschil maken natuurlijk.

De configuratie software van MultiWii zelf is wat minder user friendly. Maar kan ook via usb, bleutooth geconfigureerd worden vanaf een pc of met smartphone (EZ-GUI Ground Station)

Daarnaast heb je APM/Pixhawk boardjes voorzien van arducopter software. Dit is andere software en dat merk je dan weer wel aan het vlieggedrag. Ik vindt persoonlijk dat arducopter boardjes met zelfde sensor als een multiwii boardje beter vliegen en ook veel makkelijker te tunen zijn. Configureerbaar via pc, smartphone via bleutooth, usb en ook wifi. PC software is veel uitgebreider maar gebruiksvriendelijker.

Vliegen beide prima hoor :-) dit is wel een leuke vid

En deze vraag :

EDIT:
Al hoewel deze frame:
http://www.multirotorparts.nl/frames...-v2-frame.html

Klopt exact dezelfde frames maar de basis is van plastic :-) Op zich houdt dat frame best goed...alleen de pootjes ben je bij een goed crash wel kwijt :-)
Leuke video, ben wel overtuigd ondertussen heb de naze32 in m'n lijstje als enige staan.

Ja die pootjes was ik ook al bang voor, dat die snel zouden breken.
Ik moet heb de ESC's en motors bijgewerkt, ik moet nu alleen nog een goed sterk frame. Die frames die op multirotorparts staan zijn helaas niet in stock. Maar ik vind die wel heel mooi.

Laatst bewerkt door een moderator:
HK DYS 1806 in combinatie met gemfan 5030 op 3 cell lipo

--->> 12A ESC voldoende.

Een 30A ESC geeft je geen meerwaarde en maakt je quad enkel zwaarder.

Hou er rekening mee dat die HK DYS motoren niet altijd van top kwaliteit zijn. Ze werken wel maar ze ratelen als koffiemolens. Dat zorgt dan weer voor vibraties. Dat beïnvloedt je sensors, wat negatieve gevolgen zal hebben op je vlieggedrag. Ikzelf heb 12 van deze DYS 1806, 3 daarvan heb ik aan de kant gelegd want ze deugen niet. Dus bestel 1 of 2 extra voor de zekerheid.

HK DYS 1806 in combinatie met gemfan 5030 op 3 cell lipo

--->> 12A ESC voldoende.

Een 30A ESC geeft je geen meerwaarde en maakt je quad enkel zwaarder.

Hou er rekening mee dat die HK DYS motoren niet altijd van top kwaliteit zijn. Ze werken wel maar ze ratelen als koffiemolens. Dat zorgt dan weer voor vibraties. Dat beïnvloedt je sensors, wat negatieve gevolgen zal hebben op je vlieggedrag. Ikzelf heb 12 van deze DYS 1806, 3 daarvan heb ik aan de kant gelegd want ze deugen niet. Dus bestel 1 of 2 extra voor de zekerheid.
Sorry had de main post ge-edit, maar het was niet opgeslagen, dus ik moest nog even snel de links opnieuw toevoegen. Check de motor en ESC's nog eens. :)

Ik heb ook een mooi sterker frame erbij gevoegd ( nr. 2). Tenzij iemand zegt dat ik deze frame niet moet doen en een goede reden heeft, wordt dit denk ik het frame. Is in ieder geval stuk sterker dan het andere frame.

Zijn er verder nog opmerkingen over de build lijst nu?
Zijn er nog dingen die ik vergeten ben? Kabels, schroefjes etc.

Moet ook nog een goede charger bij.

Als iemand nog tips heeft rond fpv goggle met bril dragers, ik hoor het graag.

Laatst bewerkt:
Met de flip 260 ben ik ook aan het stoeien. Is mooi spul en erg stevig. goo.gl/BgjlgH

Nadeel kan zijn dat je de armen niet los kunt vervangen. Dus mocht je die weten te slopen (ben je volgens mij heel knap bezig), moet je de hele onderplaat vervangen.

Materiaal is g10 glasweefsel. Nadeel is dat het iets zwaarder is dan carbon, voordeel is dat het geen stroom geleidt en geen radiosignalen blokkeert.

Wat betreft je goggles, heb je links en rechts een ongeveer gelijke sterkte nodig? Want dan kun je met zo'n lompe quanum box (hobby king) uit de voeten. Zitten verschillende fresnel lenzen bij die je kunt verplaatsen om scherp te stellen.

Zijn je beide ogen verschillend slecht, dan zou ik lenzen overwegen [emoji41]

Met de flip 260 ben ik ook aan het stoeien. Is mooi spul en erg stevig. ? Bekijk onderwerp - Hoverthings Flip 260 - The Flying Pumpkin

Nadeel kan zijn dat je de armen niet los kunt vervangen. Dus mocht je die weten te slopen (ben je volgens mij heel knap bezig), moet je de hele onderplaat vervangen.

Materiaal is g10 glasweefsel. Nadeel is dat het iets zwaarder is dan carbon, voordeel is dat het geen stroom geleidt en geen radiosignalen blokkeert.

Wat betreft je goggles, heb je links en rechts een ongeveer gelijke sterkte nodig? Want dan kun je met zo'n lompe quanum box (hobby king) uit de voeten. Zitten verschillende fresnel lenzen bij die je kunt verplaatsen om scherp te stellen.

Zijn je beide ogen verschillend slecht, dan zou ik lenzen overwegen [emoji41]
mooie build. Heb je hem al in elkaar en gevlogen?
Hoe zwaar is jouwn build in totaal?
Ja de frame lijkt mij ook erg stevig, ik denk niet dat ik hem ooit kapot ga krijgen. Ik ben sowieso altijd voorzichtig met mijn spullen. :)

Mijn ene oog is rond de -5 en de andere rond de -6 volgens mij, is een tijd geleden dat ik gemeten heb. Ik loop al heel lang met een bril, lenzen ga ik niet alleen voor fpv goggles aan beginnen :P. Ik had die quanum box van hobby king ook in mijn build staan als fpv set. Maar die lens die er in zit, werkt volgens mij niet als lens voor scherpte, meer van hoe je het beeld erachter ziet. Als het moet mod ik die hele box zodat mijn bril erin past, weet niet wat er dan nog van over blijft alleen :P

Mijn flip is rete zwaar. Maak ik me nu nog niet druk over. Pas als ik beter kan vliegen ga ik hem lichter maken. (Hij is vooral zwaarder omdat hij dubbele midden plaat heeft en standoffs van ijzer ipv aluminium of nylon)

Met -5 en -6 ben je inderdaad wel behoorlijk blind [emoji12]

Met mijn -1 kan ik perfect kijken in de quanum. Misschien kun je er een oud montuur bij in knutselen?

Ik heb al gevlogen en ben al een aantal keer ter aarde gestort. Ook hing ik van de week in een boom en heb ik daarbij een esc en een motor door gefikt. Kortom: ben haar aan het leren [emoji2]

Staat allemaal wel in mijn topic.

Fijn weekend!

Heb hier een lijstje met alle gewicht en de kosten en wat de thrust is:

weight:
- frame: 180 gram
- motors: 4x 22,5 gram = 90 gram
- proppelers: 4x 2 gram = 8 gram
- ESC: 4x 20 gram = 80 gram
- naze32: 7,3 gram
- PDB: 27,3 gram (met wires).
- servo lead: 15,2 gram
- receiver: 18 gram
- battery: 115 gram
- fpv camera: 59 gram
- fpv transmitter: 8 gram
- fpv antenna: 14 gram
totaal: 621,8 gram.
(dit is niet exact, want niet overal stond de juiste gram bij. maar merendeel zal kloppen).

thrust: volgens de website van de motors, zou ik met propellers van 5x3, 351 gram thrust hebben.
4x 351g = 1401g / 2 = 702g. Dus ik zou genoeg thrust moeten hebben.

kosten:
- frame: 72 euro
- motors: 4x 18,95 = 75,80
- propellers (wat extra, kan geen kwaad): 8x 1,15 = 9,20
- ESC: 4x 12,90 = 51,60
- naze32: 26,39
- PDB: 3,51
- servo lead: 2,23
- transmitter & receiver: 52,79
- battery: 4x 13,46 = 53,84
- fpv set: 87,99
totaal: €435,35

Is dit een normale prijs voor deze build, of kan het goedkoper?

Mijn flip is rete zwaar. Maak ik me nu nog niet druk over. Pas als ik beter kan vliegen ga ik hem lichter maken. (Hij is vooral zwaarder omdat hij dubbele midden plaat heeft en standoffs van ijzer ipv aluminium of nylon)

Met -5 en -6 ben je inderdaad wel behoorlijk blind [emoji12]

Met mijn -1 kan ik perfect kijken in de quanum. Misschien kun je er een oud montuur bij in knutselen?

Ik heb al gevlogen en ben al een aantal keer ter aarde gestort. Ook hing ik van de week in een boom en heb ik daarbij een esc en een motor door gefikt. Kortom: ben haar aan het leren [emoji2]

Staat allemaal wel in mijn topic.

Fijn weekend!

Zou ik de exacte meting in gram mogen weten?

Ja, het begon heel vroeg al, toen had ik nog -1, -2.. daarna werd het -3, -4, daarna werd het -4, -5, en nu -5, -6. Oud montuur is al weer te wazig om nog redelijk mee te vliegen. Ik mod die box gewoon dat ik er met m'n bril door kan kijken denk ik.

Veel succes met je quadcopter! Zou leuk zijn als je een filmpje maakt, ben wel benieuwd. :)
Jij ook fijn weekend.

Het scherm zit 10cm voor je oog, nooit geprobeerd, want ik heb wel lenzen, maar het scherm kun je denk ik wel zien. Alleen als he de goggle afzet heb je een probleem..

Mijne weegt zeker 800 gr. Hij hovert dan ook pas op ongeveer 60%. Hij ligt nu in onderdelen bij een vriend (die heeft een mooie werkplek), maar zal hem van de week eens wegen.

Prijzen zijn normaal hoor. Je mist nog een batterij lader in je lijstje. Of ik moet er over heen hebben gelezen.

Ik heb helaas geen Gopro of Mobius, dus filmpjes zitten er niet in. Jazzman vliegt ook met een flip 260 volgens mij. En in tegenstelling tot mij kan hij ook fatsoenlijk vliegen [emoji2]

Mijne weegt zeker 800 gr. Hij hovert dan ook pas op ongeveer 60%. Hij ligt nu in onderdelen bij een vriend (die heeft een mooie werkplek), maar zal hem van de week eens wegen.

Prijzen zijn normaal hoor. Je mist nog een batterij lader in je lijstje. Of ik moet er over heen hebben gelezen.

Ik heb helaas geen Gopro of Mobius, dus filmpjes zitten er niet in. Jazzman vliegt ook met een flip 260 volgens mij. En in tegenstelling tot mij kan hij ook fatsoenlijk vliegen [emoji2]
Zo dat is inderdaad zwaar. Ik hoop dat het gewicht klopt wat ik ongeveer berekend heb, alles minder is goed, alles meer is niet zo best.

Charger moet inderdaad nog, ik weet ook niet zeker of de batterij goed genoeg is voor ongeveer 8 minuten vliegen. Als je tips hebt, hoor ik het graag. :)

Back