Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Zelf CA gebruikt? Kan tegen olie en vet.. en water is buitengesloten door laklagen in het onderwaterschip.
Je warmt je as op... tot 100 graad... en de CA geeft op. Epoxy overigens ook.
Loctites verken ook... maar kunnen soms ook veel te stevig lijmen.
Rondsels aan e-motoren bijvoorbeeld... dat zit behoorlijk vast, ook al gaat er 3,5 kw door de Kontronik motor heen

Heb CA op een van m'n spijkerbroeken.. wil er niet af.. zelfs niet in de hete was... klusbroek valt inmidels uiteen
behalve waar de CA zit... duhhhh...
Beetje ongein, maar er is niks mis mee.
 
ni si de raad gevolgd en hier zijn ze voor een de prijs van een chinese as met lagers die roesten een eigen versie gemaakt met gesiterd bronzen lager en messing buis van 10mm 4mm as roestvrijstaal en hoge spoed schroef erop, smeer nippel gemonteerd 4mm schroef draad in getrokken en worden gevuld met uierzalf.
 

Bijlagen

  • 29472629_1643325002419934_3018776278628040704_o.jpg
    29472629_1643325002419934_3018776278628040704_o.jpg
    285,4 KB · Weergaven: 603
heb van een oude elektrische tandenborstel, met losse borstelkop,
de accu verwijderd en een stekkertrafo met de juiste spanning aan gesloten.
de borstelkop van z'n haren ontdaan, stukje tweezijdig tape daarop een stukje schuurpapier en zie een prachtige schuurmachine.
bij het schuren van abs helemaal het einde
groetjes piet

Mooie tool zo
 
Die oude van mij draait gewoon op de accu. Meerdere oude borstelkoppen van haren ontdaan en verschillende soorten schuurlinnen op geplakt. Gr. Klaas.
 
Die oude van mij draait gewoon op de accu. Meerdere oude borstelkoppen van haren ontdaan en verschillende soorten schuurlinnen op geplakt. Gr. Klaas.
Ik wilde de mijne gelijk ombouwen was vrouw lief niet mee eens wand dan moet er ook weer een nieuwe komen .
 
Haha... als de accu’s op zijn, sloop ik de motortjes er uit. Accu’s naar het depot.

Maar ze zijn wel erg hoogtoerig op 3,4v.
 
Tja, Het zelfde probleem. Waar plaats ik dit.

Ik las op het Modelbouw Forum een artikel over de Fairplay V. Voor mij een goede bekende omdat dit mijn eerste modelboot was en ik hier met veel plezier mee gevaren heb. We praten hier over rond 1971. De Fairplay was een bouwpakket van Hegi en bestond uit een kunststof romp en houten opbouw. Mijn vader heeft het schip gebouwd en enkele jaren later ook één voor mijn jongere broer. Mijn broer en ik maakten de boot compleet met verlichtring / waterkanon/ diesel geluid / hoorn etc.) De boten voeren regelmatig op open dagen van de Kennemer Model Boot Club in Spaarnwoude en de Tunnelput en bij de vaargroep Weesp.
Ik ben later meer richting speedboten gegaan waardoor de Fairplay in de rust ging. Na jaren met diverse vormen van modelbouw bezig te zijn geweest de Fairplay weer wakker gemaakt. Wat bleek echter, in de loop der jaren was de kunststof romp totaal uitgedroogd. Zonder veel kracht drukte je er een gat in. Jammer echter kon ik het niet opbrengen het schip weg te doen. Nadat mijn vader was overleden wilde ik als eerbetoon aan hem toch de Fairplay weer varend hebben, temeer de technieken van tegenwoordig dusdanig zijn dat er best technisch iets moois van te maken is. Door mijn uitstapjes naar andere vormen van modelbouw heb ik redelijk geleerd om te gaan met polyester. Ik besloot dan ook de romp van de Fairplay te verstevigen en er een polyester mal van je maken. Niet de goedkoopste manier maar het werkte wel. Inmiddels heb ik een polyester romp van de Fairplay en ben het schip weer aan het opbouwen naar moderne maatstaven.
Ik heb echter de polyester mal nog staan. Het is dus mogelijk meerdere rompen van de Fairplay V te maken.
Is er iemand die interesse heeft in deze mal? Ik gun hem graag aan een liefhebber die de romp van zijn Fairplayboot wil maken van polyester om er nog jaren plezier van te hebben.

Fred
 
Klinkt heel leuk.
Van de Fairplay is ook een mooie bouwplaat geweest. Die was met lak te verzegelen tijdens en na het bouwen. RC te varen.


De tekeningen zijn nog steeds te printen. Alles in rasters gedrukt. Is om te werken. Maar is een nogal omvangrijke operatie in photoshop.

Maar goed, is te printen op dun 1 mm triplex, of op een goed watervast materiaal met UV bestendige inkten, en zo te bouwen als bouwplaat.

Maar de kosten van platen hout, of van printmateriaal, schiet het wel stevig door in prijs als je naar een formaat groter dan 50cm romplengte wil.

Maar zou wel grappig zijn als het zo uit te werken is op bedrukt PVC plaat of styreen.

Mooie promotie voor een Reclamebureau dat in de uitvoering van dat soort klussen zit.

Een epoxy romp uit een matrijs maken is nog het minste. Epoxy en glas niet zo prijzig meer

De Hegi Fairplay was ook geliefd bij de HMBC in Den Haag. Monoperm met vertraging. Het stuurde zeer deftig.

Groet Bas.
 
De volgende is van Helimax:
Profiel-kam voor het maken van een standaard of het overnemen van contouren van je model:

die kan je zelf "voor weinig" maken.:
- koop bij de plaatselijke "toko" 4a5 pakken "saté-prikkers", bamboe groot model, die zijn behoorlijk recht
- neem 2 stevige latten 400x50x8mm, liefst beetje krom voor de voorspanning
- lijm op 1 lat op het bolle vlak 5 stukken saté-prikker tegen elkaar aan op de uiteinden (brede zwarte lijn)
- plak zelfklevend foam ( 2mm dik) tussen de hierboven gelijmde eindstukjes op de bolle zijde
- de overgbleven lat ook met zelfklevend foam opde bolle zijde bedekken, uiteinden stukje vrijlaten zodat de lijm daar goed kan hechten
- lijm (of schroef) de latten met de foamzijden naar elkaar toe (dus aan de binnenkant) op elkaar
- steek de overgebeven saté-prikkers tussen de latten zodat die mooi vol zit, is nu klaar voor gebruik, werkt prima voor grof werk, als je beter wil kan je de prikkers door koolstof stafjes van 2mm vervangen.

kamdz.jpg





M.vr.grt., Max
Die kant en klare dingen kosten geen drol, waarom dan zo moeilijk doen ?
 
We gebruiken allemaal weleens sekondenlijm,het nadeel van de tube's en flesjes is dat als je kleine hoeveelheden wil doseren er meestal een veel te grote druppel uit de tuit komt.
de volgende oplossing gebruik ik, in een stukje nylon of plastic van ongeveer 5 tot 10 mm, boor ik met een 8mm boor napjes van ongeveer 6mm diep. Verder neem je een stopnaald waarvan je het bovenste stuk van het oog afslijpt je krijgt dan als het ware een vorkje. Je vult een napje met sekondenlijm en doopt denaald (vorkje) in de lijm er blijft nu een kleine hoeveelheid lijm in het vorkje zittenwat je dan nauwkeurig kunt positioneren.
Na gebruik kun je de hard geworden lijm in het vorkje er met een vlammetje uit branden de lijm in de napjes boor ik er na harding voorzichtig uit.

met vriendelijke groet
Deze methode gebruik ik ook. Werkt perfect met zo'n naald. Je kan verschillende diktes gebruiken van naalden. Ideaal om bij een historisch schip het tuig te sealen met ca. Als badje gebruik ik deksels van haarlakbussen of andere. Dit is buigzaam en als je het buig breekt de ca los, die hecht niet aan de dop.
 
Ik heb denk dat iedereen het onhandige vergrootglas wel kent. Het wiebelt, de voet zit vaak in de weg, geen verlichting of slechte verlichting met knoopcellen die leeg zijn op het verkeerde moment:
Bekijk bijlage 507266

Ik verzon daar wat op en kan nu niet meer zonder en wil het delen:

Wat hout, smeltlijm, 12 volt LED + voeding en chassis deel:
Bekijk bijlage 507267

De voet vastgelijmd en er een plankje boven en een stuk snijmat:
Bekijk bijlage 507268

Zo heb ik het met de elektronica gedaan:
Bekijk bijlage 507269

Het resultaat
Bekijk bijlage 507270
 
Back
Top