Hulpmiddelen voor de (scheeps-)modelbouwer

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 17 feb 2011.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zelf CA gebruikt? Kan tegen olie en vet.. en water is buitengesloten door laklagen in het onderwaterschip.
    Je warmt je as op... tot 100 graad... en de CA geeft op. Epoxy overigens ook.
    Loctites verken ook... maar kunnen soms ook veel te stevig lijmen.
    Rondsels aan e-motoren bijvoorbeeld... dat zit behoorlijk vast, ook al gaat er 3,5 kw door de Kontronik motor heen

    Heb CA op een van m'n spijkerbroeken.. wil er niet af.. zelfs niet in de hete was... klusbroek valt inmidels uiteen
    behalve waar de CA zit... duhhhh...
    Beetje ongein, maar er is niks mis mee.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  2. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Loctite Scelbloc
    Cat.No 13815
    Code 648
     
  3. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  4. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ni si de raad gevolgd en hier zijn ze voor een de prijs van een chinese as met lagers die roesten een eigen versie gemaakt met gesiterd bronzen lager en messing buis van 10mm 4mm as roestvrijstaal en hoge spoed schroef erop, smeer nippel gemonteerd 4mm schroef draad in getrokken en worden gevuld met uierzalf.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MikeMohawk, MicropropSport en kaapstander vinden dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is cryptisch geschreven... maar ik geloof dat ik het begrijp :yes:
     
  6. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Mooie tool zo
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die oude van mij draait gewoon op de accu. Meerdere oude borstelkoppen van haren ontdaan en verschillende soorten schuurlinnen op geplakt. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Ik wilde de mijne gelijk ombouwen was vrouw lief niet mee eens wand dan moet er ook weer een nieuwe komen .
     
  9. Jaap.B

    Jaap.B

    Lid geworden:
    4 mrt 2018
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Nissewaard
    Inmiddels gedaan en zeer tevreden mee.
    En een nieuwe aangeschaft voor tanden poetsen hi.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... als de accu’s op zijn, sloop ik de motortjes er uit. Accu’s naar het depot.

    Maar ze zijn wel erg hoogtoerig op 3,4v.
     
  11. Fred_M

    Fred_M

    Lid geworden:
    10 dec 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Flevoland
    Tja, Het zelfde probleem. Waar plaats ik dit.

    Ik las op het Modelbouw Forum een artikel over de Fairplay V. Voor mij een goede bekende omdat dit mijn eerste modelboot was en ik hier met veel plezier mee gevaren heb. We praten hier over rond 1971. De Fairplay was een bouwpakket van Hegi en bestond uit een kunststof romp en houten opbouw. Mijn vader heeft het schip gebouwd en enkele jaren later ook één voor mijn jongere broer. Mijn broer en ik maakten de boot compleet met verlichtring / waterkanon/ diesel geluid / hoorn etc.) De boten voeren regelmatig op open dagen van de Kennemer Model Boot Club in Spaarnwoude en de Tunnelput en bij de vaargroep Weesp.
    Ik ben later meer richting speedboten gegaan waardoor de Fairplay in de rust ging. Na jaren met diverse vormen van modelbouw bezig te zijn geweest de Fairplay weer wakker gemaakt. Wat bleek echter, in de loop der jaren was de kunststof romp totaal uitgedroogd. Zonder veel kracht drukte je er een gat in. Jammer echter kon ik het niet opbrengen het schip weg te doen. Nadat mijn vader was overleden wilde ik als eerbetoon aan hem toch de Fairplay weer varend hebben, temeer de technieken van tegenwoordig dusdanig zijn dat er best technisch iets moois van te maken is. Door mijn uitstapjes naar andere vormen van modelbouw heb ik redelijk geleerd om te gaan met polyester. Ik besloot dan ook de romp van de Fairplay te verstevigen en er een polyester mal van je maken. Niet de goedkoopste manier maar het werkte wel. Inmiddels heb ik een polyester romp van de Fairplay en ben het schip weer aan het opbouwen naar moderne maatstaven.
    Ik heb echter de polyester mal nog staan. Het is dus mogelijk meerdere rompen van de Fairplay V te maken.
    Is er iemand die interesse heeft in deze mal? Ik gun hem graag aan een liefhebber die de romp van zijn Fairplayboot wil maken van polyester om er nog jaren plezier van te hebben.

    Fred
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klinkt heel leuk.
    Van de Fairplay is ook een mooie bouwplaat geweest. Die was met lak te verzegelen tijdens en na het bouwen. RC te varen.


    De tekeningen zijn nog steeds te printen. Alles in rasters gedrukt. Is om te werken. Maar is een nogal omvangrijke operatie in photoshop.

    Maar goed, is te printen op dun 1 mm triplex, of op een goed watervast materiaal met UV bestendige inkten, en zo te bouwen als bouwplaat.

    Maar de kosten van platen hout, of van printmateriaal, schiet het wel stevig door in prijs als je naar een formaat groter dan 50cm romplengte wil.

    Maar zou wel grappig zijn als het zo uit te werken is op bedrukt PVC plaat of styreen.

    Mooie promotie voor een Reclamebureau dat in de uitvoering van dat soort klussen zit.

    Een epoxy romp uit een matrijs maken is nog het minste. Epoxy en glas niet zo prijzig meer

    De Hegi Fairplay was ook geliefd bij de HMBC in Den Haag. Monoperm met vertraging. Het stuurde zeer deftig.

    Groet Bas.
     
  13. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Die kant en klare dingen kosten geen drol, waarom dan zo moeilijk doen ?
     
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Deze methode gebruik ik ook. Werkt perfect met zo'n naald. Je kan verschillende diktes gebruiken van naalden. Ideaal om bij een historisch schip het tuig te sealen met ca. Als badje gebruik ik deksels van haarlakbussen of andere. Dit is buigzaam en als je het buig breekt de ca los, die hecht niet aan de dop.
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
  16. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik heb denk dat iedereen het onhandige vergrootglas wel kent. Het wiebelt, de voet zit vaak in de weg, geen verlichting of slechte verlichting met knoopcellen die leeg zijn op het verkeerde moment:
    Bekijk bijlage 507266

    Ik verzon daar wat op en kan nu niet meer zonder en wil het delen:

    Wat hout, smeltlijm, 12 volt LED + voeding en chassis deel:
    Bekijk bijlage 507267

    De voet vastgelijmd en er een plankje boven en een stuk snijmat:
    Bekijk bijlage 507268

    Zo heb ik het met de elektronica gedaan:
    Bekijk bijlage 507269

    Het resultaat
    Bekijk bijlage 507270
     
    Gerrit-Jan en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    1200x641.jpg
    ik heb dit en dit zit altijd juist voorhandig als je aan het solderen bent aan 0402 ledjes

    gr raf
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik heb al jaren deze op mijn bureau staan en een leesbril +3 voor het mobile werk
    [​IMG]
     
    Prutsertje, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  19. Armira

    Armira

    Lid geworden:
    17 feb 2018
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Papendrecht
    Voor diegene die een leesbril hebben
    Kreeg tip van kennis zet maar twee brillen tegelijk op is net zo goed als vergrootglas werkt prima
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  20. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ok ok, ik zie dat het overbodig was om te posten. Iedereen heeft zijn eigen manier zie ik :)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina