Hydro houtbouw projectje.

dankje ben er wel aardig trots op hoe hij/zij eruit ziet.

ik heb idd albastine polyester plamuur 2 componenten plamuur is dat.
dan moet ik even naar de autowinkel voor motip verf.

ik ga allesbehalve de bodem bedekken met carbon folie. het kapje/cockpit word grijs carbon de rest zwart carbon. lijkt me wel mooi.

maar okejj 1 laag alleen polyester dus. thnx voor de tip!

zijn er nog dingen waar je met polyester voor moet oppassen. had gelezen dat het zou krimpen en na loop van tijd ( jaren) broos kan worden. of zijn die bangmaak verhalen en valt het wel mee. want de krimp heb ik tot dusver geen last van gehad.

Gr Thom Aka Archer

en p.s. de gelcoat kreeg ik als tip van carbonwinkel.nl die had ik die vraag ook gesteld en die zeiden dat dat ook voor boten word gebruikt 1:1 boten dan. dus vandaar mijn vraag hier. leek mij ook meer voor mallenbouw.

Je mag er ook zeker trots op zijn! Ziet er goed uit!

Ik bedoel eigenlijk de spuitplamuur van alabastine. En de verf hoeft niet speciaal van Motip te zijn.
Er wordt ook veel gebruik gemaakt van action autoverf, ervaring heb ik er niet mee.

Krimp valt voor zo'n klein bootje wel mee, zeker omdat je het hout ermee bekleed.
Ik zou wel de boot een week uit laten dampen voordat je gaat spuiten.

*edit*: Ik zou trouwens wel zorgen dat je bij je ESC kunt komen nadat je hem dicht hebt gemaakt.
Je gaat er niet vanuit maar het kan voorkomen dat de ESC kapot gaat, als je dan de hele boot moet slopen om er bij te kunnen is ook zonde.

Hallo Thom,

Alleen als je op fluor geel water gaat varen zou ik een donker gekleurde boot nemen, dan valt 'ie lekker op...

Onder normale omstandigheden valt een donkere boot weg tegen de achtergrond, je zult 'm alleen kunnen localiseren aan de hand van de roostertail van de aandrijving.

Zorg in ieder geval voor een heldere kleur bovenop, anders zoek je je straks een ongeluk naar je boot als 'ie eens stilvalt (of op z'n dak gaat).

Groeten, Jan.

@ majestic. jaa daar ga ik wel voor zorgen in elk geval dat ik makkelijk bij de water in en uitgangen kan komen. de mount moet ik nog maken waar ik hem op vast ga zetten. die ga ik zo maken dat ik er bij kan het hele middendeel van de boot is de deksel. dus je kan er beter bij dan je denkt. zkr als je de mount slim maakt.
* edit * de plamuur die ik heb is iets dikker dan de spuitplamuur had met de man van formido even overlegd en het is in feite hetzelfde alleen hoe je het opbrengt is anders. en ik ben gewend met spatel/plamuurmes te werken dus heb ik daar voor gekozen.
en dankje voor de complimenten ;)

@ jan Dat klopt. ik ga de deksel/ cockpit helemaal grijz/bijna wit zilver maken met waarschijnlijk ook nog op de zijkanten witte/grijzezilvere strepen.

grootste deel word wel zwart dus daar heb je gelijk in maar het hoogste deel word lichtgrijs/zilver ik denk dat dat wel goed gaat komen. heb ook boten gezien die Helemaal zwart zijn. dus wat dat betreft. en als hij onderste boven gaat de bodem word wit ;) haha dan is hij wel te zien :P

Gr en bedankt voor het meedenken!

AAAAAAAAHHHHHHHHHHH help polyester hars hard niet uit.

nu heb ik al zoveel mogelijk verwijdert maar er blijft een kleine plakkerige laag op zitten die eerst droog lijkt maar als je probeert te schuren je hele schuurpapier vol troep zit.

wie weet de oplossing ik ben met aceton in de weer gegaan maar dat lijkt niet veel te doen. ( geen nagelakremover Echte aceton uit de bouwmarkt)

en heb zoveel mogelijk weggeschraapt met de verfkrabber.

wie heeft suggesties?

Gr Thom Aka Archer

wat is dat een K*t spul als het niet doet wat het moet doen!!!

Hallo Thom,

Als er verharder in zit, gewoon warm wegzetten en laten uitharden.
Afhankelijk van de hoeveelheid kan dat lang duren vandaar de warme plek.

Wáár zit de niet uithardende hars, wat is de ondergrond, foto?

Groeten, Jan.

kan even geen foto's maken maar het zit op triplex geschuurd met 80 korrel en afgestoft
is gewone albastine verharder 3 tot 5 % en had hem al ruim 24 uur boven een kachel gelegd. die op zn hoogst stond boven de kachel over de 30 graden lekker zweten hier in huis.

mja die 3 tot 5% is altijd maar gokken.

heb het boven op de hydro het kapje en deksel en zijkant versteviging voor de naden.

inmiddel alles eraf en na heel wat tijd met verfkrabber is eigenlijk alles er af en ook weer schuurbaar. dus probleem heeft zichzelf ook weer iets wat opgelost al koste het wat moeite! wat een smerig plakkerig spul is dat dan zeg!

En het is echt polyester van albastine met zon klein tubetje verharder

Gr Thom Aka Archer

Ook maar even een update van mij aangezien majestic lekker bezig was kan ik niet achterblijven natuurlijk :wink:

heb de bodem in het glas gezet en heb er een zwarte toevoeging bij gedaan. dit vanwege de zwarte glasvezelfolie die erop komt steekt het minder af naar de rest van de boot.

of het zo blijft is nogmaar de vraag... in elk geval zo goed als vlak geschuurd met een 240 korrel morgen ga ik hem nat schuren. 400 en 600 korrel.

Hierbij de foto's

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
nee geen idee. misschien en dat is mijn gok en lijkt me sterk dat ik de hars niet geschud had??... maar verder zou ik het neit weten of te weinig verharder. Maar ik doe altijd wat ik denk is 3 tot 4 procent en dan doe ik wat extra's erbij fout ingeschat maybe

het is GODZIJDANK opgelost na heel wat moeite en geplak en geklieder. Oja Sam Niet hard geworden polyester of epoxy DAT IS KLIEDEREN hahahaha. wat een gepruts!!

in elk geval dankje en nee word geen wedstrijd ;) ik probeer te doen wat ik kan aangezien ik geen hardware heb :( heb de strut en roer enzo maar nog geen motor of esc komen een dezer dagen :D

ik zit alleen te denken aan props heb er nu voor het passen van de as een 40mm prop op maar is geen hydro prop. Moet het een hydro prop zijn om te kunnen propriden ? of goed afgesteld doet elke prop het onder een hydro?

ik zat aan deze prop te denken van tenshock 45mm 3blad
Tenshock : CNC aluminium hydro 3 blads propeller - 2 Brothers RC

of is dit een te dure gok ik denk wat ik lees en zie onder hydro's met een soortgelijke leopard 4065 1800kv dat dat niet te groot of te klein is.

ik bestel ook van 40 mm tot 48 misschien zelfs 50 en 52mm graupner plastic props om te testen.

Gr Thom Aka Archer

Hallo Thom,

Ik heb dezelfde prop achter m'n Arowana en dat vaart uitstekend, of de prop voldoende lift genereert voor een hydro weet ik niet.

Voor je zoveel geld aan props besteed, zou ik inderdaad eerst gaan testen met de Graupner props, scheelt aanzienlijk...

Groeten, Jan.

Ik vaar met dezelfde prop in maat 40mm en een 2030kV motor op 4S met een vergelijkbaar formaat hydro en haal snelheden van net geen 80 km/uur. Ik zou 42mm nog wel aandurven, maar persoonlijk lijkt 45mm een maatje te groot.

Ik hoor graag je test resultaten!

Mvg Bastiaan

okejj ik draai dan wel een 1800kv 4065 leopard. 2000watt en ik ga op 5s draaien. zou dat nog verschil maken minder toeren maar wel meer vermogen?
ik ben bang namelijk dat die graupner props wel leuk zijn maar ze zijn compleet anders dan 3 blads hydro schroeven minder lift en minder verplaatsing. ik zoek eigen plastic 3 blad schroeven die op die tenshock lijken. had wel gezien op tenshock-motore.de dat er ook 42mm versies zijn van die 3blad prop. maar ja 3 tientjes de prop dure grap om daar mee te testen. en zoals ik zei die graupners ja goedkoop maar in mijn (leek) ogen niet vergelijkbaar materiaal..

gr Thom en het is nog in de toekomst maar elke info nu scheelt zoeken straks. ;)

3 tientjes voor 'n prop duur ?

Ik heb collega's met 120Euro props uit Australië .... :-)

Prop zo uit 't zakje sloopt je lagers , scherp slijpen en balanceren kost je 5€ per blad ,
plus heen en weer sturen , en dan ben ik relatief spotgoedkoop. .... ;-)

jaa even reclame maken voor jezelf :P haha goed bezig ;)

ik ga voor tenshock props die zijn al geslepen en gebalanceerd (sommige dan althans)

mar ja ik vind 30 eu voor ene prop prijzig maar 120 euro is natuurlijk belachelijk :P (maar dat is mijn mening) ik heb het er geld niet voor om 120 euro props te kopen haha
en als ik vragen mag wat voor props zijn dat wat maakt ze zo speciaal? linkje of een foto misschien?

en wat zou jij voorstellen voor props met mijn setup?

gr Thom Aka Archer

okejj ik draai dan wel een 1800kv 4065 leopard. 2000watt en ik ga op 5s draaien. zou dat nog verschil maken minder toeren maar wel meer vermogen?
ik ben bang namelijk dat die graupner props wel leuk zijn maar ze zijn compleet anders dan 3 blads hydro schroeven minder lift en minder verplaatsing. ik zoek eigen plastic 3 blad schroeven die op die tenshock lijken. had wel gezien op tenshock-motore.de dat er ook 42mm versies zijn van die 3blad prop. maar ja 3 tientjes de prop dure grap om daar mee te testen. en zoals ik zei die graupners ja goedkoop maar in mijn (leek) ogen niet vergelijkbaar materiaal..

gr Thom en het is nog in de toekomst maar elke info nu scheelt zoeken straks. ;)

Volgens mijn berekening heb jij op 5S meer toeren, meer snelheid hangt af of de temperatuur binnen de perken blijft.

Voor je props is het toch een onderzoek wat je niet binnen twee dagen geregeld heb.
Ik zou beginnen met de Graupner props en daarmee de keuze van props verkleinen. Daarna kun je een keer of twee keer 30euro uitgeven voor een metalen. En dan nog is het weer testen en kijken wat het wordt en wat fijn en goed vaart.

Het testen en afstellen is wel een deel van het zelf bouwen van een boot en de hobby.
Zeker als het niet een boot is die uit de schap komt van de plaatselijke modelbouwzaak.

maar ja ik vind 30 eu voor ene prop prijzig maar 120 euro is natuurlijk belachelijk (maar dat is mijn mening)
ik heb het er geld niet voor om 120 euro props te kopen haha
en als ik vragen mag wat voor props zijn dat wat maakt ze zo speciaal? linkje of een foto misschien?

en wat zou jij voorstellen voor props met mijn setup?

Ik vaar niet electrisch .. dus daar kan ik je niet van advies zijn.
Goedkoopste optie : Graupners tot je de maat weet voor jouw set-up.
Dan 2mm KLEINER in metaal zoeken ( plastic vervormd en is dus niet vormvast)

Die dure props zijn met levenslange garantie , en worden in Cobalt/Chrome gegoten.
Zie Peter Duggans website : cocr

@ hendricx
die 2 mm kleiner is omdat een plastic prop minder effiecient cq vervormt en dus niet even effectief is als een alu of metalen prop?

@ majestic
ik ga er ook niet vanuit dat ik die afstelling 123 geregeld heb en klaar heb ( dat zou ook niet leuk zijn) maar ik vroeg me gewoon af wat slim is en wijsheid is om mee te starten. aangezien een 3blad meer lift genereert dan een 2 blad. lijkt mij met me leken verstand dat geen vergelijkings materiaal. anyway props is nog toekomst muziek.

ben lekker bezig geweest met de bodem heb hem geplamuurd en alles recht en glad geschuurd met 240 korrel. straks gaat er een laag grondverf overheen :D kan momenteel toch nietveel anders doen aan de hydro dus dan maar even op de bodem concentreren ;)

hierbij de foto's

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back