Hydro houtbouw projectje.

Je gaat super met de bouw! Erg mooi hoor, de romp is ook mooi groot. Dat gaat zeker spectaculair varen.[/QUOTE]

Dank u dank u!

ik zat idd even te rekenen. en de pitch maakt meer uit op de uiteindelijke snelheid dan wat iedereen zegt "ik ga binnenkort GROTER proppen"

dus ik ga daar vooral mee experimenteren. op 45mm bij 1.7 pitch zit ik op 97 theoretisch
Maar... ga ik op 42mm met 1.9 kom ik theoretisch uit op 102.
dus groter proppen is niet altijd meer snelheid je kan in mijn ogen theoretisch gedacht dan beter groter spoeden :P

mja is maar net wat me motor doet bij die grotes qua prop leopard 4065 1800kv hij schijnt flink wat koppel te hebben en staat op papier als 2000watt.. mja wat hij echt aankan ? nobody knows.

ik ga op 42 beginnen met 1.4 of 1.6 spoed en dan zien wat de temp doet zit ik ook respectabel qua snelheid. 75 en 85 km/h theoretisch.

wat zou de effiecientie zijn van een hydro die zoals die van mij en majestic niks heeft uitsteken behalve een turnfin :P zou je dan 0.9 ook als waarde kunnen nemen of .85 ofzo?

gr

oow het is eigenlijk bestikkeren?! maar dan met zo'n soort strijkijzer? net zoals in de vliegtuigenwereld veel wordt gebruikt? is wel leuk om daarmee eens een raampje te zetten!

jaa zon hetelucht verf brander kun je het wat rekken en stretchen zonder dat het kreukt. en het is niet zoals vliegtuig spul dat krimpt en trekt strak om een vleugel te maken. maar je zou het grofweg kunnen vergelijken ja ;) je kent het wel van auto's zon lotus elise met britse vlag op het dak. Of een sjeik in zon olie staat met een helemaal chromen audi r8. daar word het voornamelijk voor gebruikt. stickers kreeg je op de basisschool bij goed gedrag en goede resultaten ;)

Gr Thom Aka Archer

Hogere pitch props zijn ook weer minder efficiënt, vooral bij kleinere props. Ook gaat je toerental omlaag, dus die factoren moet je dan ook verlagen in de formule. De snelheidswinst die jij schetst is dus wat te rooskleurig :) Het is wel leuk om er wat mee te vogelen. Vooral als je een keer gevaren hebt met GPS. Dan kan je daarna de formule aanpassen op de gemeten snelheid en kan je nog nauwkeuriger de snelheid van verschillende setup veranderingen berekenen.

haha ben altijd wel iets te optimistisch geweest :P maar idd ik ben van plan op 42 te beginnen met 1.4 en 1.6 spoed en een prop van 45 op 1.6 als start props lijkt me dat een goeie keus niet te overdreven qua spoed. en qua grootte.

had even op youtube wat gekeken naar wat mensen draaien met die leopard 4065.
nja 45mm op 1.4 en 47mm x447 van octura en x445 maar dat waren cats met twin setup.

maakt het ook nog uit of je 2 of drieblads gaat gebruiken met die formule?

ik ben van plan 3 blads te gaan draaien namelijk.

Gr Thom Aka Archer

3 blads is minder gangbaar. Het blijkt wel rustiger te lopen dan een 2 blads, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik zou met 2 blads props gaan testen. Daar heb je meer keus in. Wat is je reden om met een 3 blads te varen? Als je rondkijkt (en zo te lezen doe je dat ;)) zie je dat 2 blads props veruit populairder zijn, ook bij electro hydro's.

jaa ik lees veel de kennis moet ergens vandaan komen ;) kan wel domweg alles hier vragen maar kan beter om verduidelijking vragen dan Alles hier weghalen ;)

de reden waarom ik 3blads wil varen is 3 bladen dus meer waterverplaatsing omdat ik minder toeren vaar met mijn 1800kv leek me dat een slimme zet om dat op te heffen zegmaar (puur theoretisch gedacht) en omdat de echte hydro's en offshore cats ook meer bladig varen. dus zou dat ook op schaal sneller/effiecienter moeten/kunnen zijn.

maar je hebt wel gelijk in 2 bladen heb je meer keus in spoed en diameter. misschien is het slimmer om dat te overwegen idd

maar ook omdat een 3blad meer lift zou moeten hebben had ik ergens gelezen. en omdat mijn hydro toch wel iets groter is dan majestic zijn hydro hij is vooral iets zwaar uitgevallen heb ik het idee dus meer lift zou geen kwaad kunnen denk ik dan. maar ook dat is voorbarig gedacht zonder hem getest te hebben ;) dat realisseer ik mij vandaar de opties afwegen en theorien opperen wat ik denk te gaan doen. en kijken wat iemand anders daar van vind of ervaring mee heeft ;).

full
full

vers in de verf dit keer Geen 1 druiper :P woehooee leer het wel dunne laagjes en wat droogt die spuitbus van motip snel! als je klaar bent aan 1 kant kan je de andere kant weer doen :O

in elk geval nu na 3 laagjes de sponsons zelfs 4 laat ik hem mooi uitharden en morgen met 600korrel nat licht schuren om alle oneffenheden eruit te halen en dan clear er over en klaar is de onderkant! hij gaat lekker :D

Laatst bewerkt door een moderator:
en omdat de echte hydro's en offshore cats ook meer bladig varen. dus zou dat ook op schaal sneller/efficienter moeten/kunnen zijn.
Hallo Thom,

"Echte" hydro's en offshore cats varen ook op 'echt ' water, bij een klein model is het water niet op schaal, daar moet je bij de bouw en de afstelling rekening mee houden.

Daar komt nog bij dat tweeblad props efficiënter zijn dan een drieblad van dezelfde diameter en spoed, iets met een groter bladoppervlak...

In de (model)racerij is de ervaring, dat een drieblad méér stroom trekt.

Met betrekking tot de afwerking; zorg dat de laatste laag dik genoeg is, om na het (volledig) doorharden de loopvlakken (nat) dof te schuren met korrel 600, scheelt je gelijk een paar kilometer (meer) topsnelheid.

Groeten, Jan.

jaa tuurlijk dat is ook wel logisch dat het water niet op schaal is en de weerstand etc. daar had ik niet aan gedacht ;) dan word het een 2 blad. bedankt voor de info jan. daar had ik inderdaad niet aan gedacht of rekening mee gehouden in me denkwijze.

Gr Thom Aka Archer

dankje ;) verft makkelijk zon spuitbus :P moet wel even nog wat bijschuren met een lichte korrel 600 nat erover en dan mooie laag clear erover om hem glas te maken en te laten shinen als een baas!
Gr Thom Aka Archer

vers in de verf dit keer Geen 1 druiper :P woehooee leer het wel dunne laagjes en wat droogt die spuitbus van motip snel! als je klaar bent aan 1 kant kan je de andere kant weer doen :O

in elk geval nu na 3 laagjes de sponsons zelfs 4 laat ik hem mooi uitharden en morgen met 600korrel nat licht schuren om alle oneffenheden eruit te halen en dan clear er over en klaar is de onderkant! hij gaat lekker :D

Zie nou wel, je kunt het wel. Neem minimaal 800 korrel en heel licht nat schuren.
De lak spuiten is wel lastiger hoor, niet te koud, 20 graden ongeveer. En niet te dun, want dan krijg je doffe plekken, niet te dik want dan gaat het weer druipen :p Ik had wat doffe plekken erin, dus kan weer opnieuw beginnen.

jaa ik leer het wel ;) heb ook geen ervaring verder met spuibussen behalve dat ik me zusjes fiets ooit zilver en goud moest spuiten van haar.... vraag me niet waarom.

maar okejj een goede laag clear niet te dik en te dun :P iets ertussen in dus hahaha.

ik heb wel 1200 korrel zelfs 1500 en 2000 maar tussen de 600 en 1200 heb ik niks. als ik hem met 600 nat schuur word hij toch ook super glad? want dat had ik dus al gedaan ;)

en het is de bodem dus een doffe plek maakt niet heel erg veel uit (liever niet natuurlijk) zolang hij maar super glad en strak is.

Gr Thom Aka Archer

jaa ik leer het wel ;) heb ook geen ervaring verder met spuibussen behalve dat ik me zusjes fiets ooit zilver en goud moest spuiten van haar.... vraag me niet waarom.

maar okejj een goede laag clear niet te dik en te dun :P iets ertussen in dus hahaha.

ik heb wel 1200 korrel zelfs 1500 en 2000 maar tussen de 600 en 1200 heb ik niks. als ik hem met 600 nat schuur word hij toch ook super glad? want dat had ik dus al gedaan ;)

en het is de bodem dus een doffe plek maakt niet heel erg veel uit (liever niet natuurlijk) zolang hij maar super glad en strak is.

Gr Thom Aka Archer

600 is al mooi joh, maar ik schuur het liefst zo fijn mogelijk, je ziet alles als je gaat spuiten, elk krasje.

jaa dat is waar. mja zoals ik zei het is de bodem. dus geen zichtvlak ;) zolang het krasje niet watervast houd en het oppervlak glad is dan is het goed ;)

ik ga de clear wel tot 2000 korrel nat schuren. maybe zelfs polijsten om hem echt spiegelglad te maken. hoe gladder hoe beter.

is het ook normaal om hem te te waxen zoals een auto om hem nog gladder te maken op het water?

Gr Thom Aka Archer

jaa dat is waar. mja zoals ik zei het is de bodem. dus geen zichtvlak ;) zolang het krasje niet watervast houd en het oppervlak glad is dan is het goed ;)

ik ga de clear wel tot 2000 korrel nat schuren. maybe zelfs polijsten om hem echt spiegelglad te maken. hoe gladder hoe beter.

is het ook normaal om hem te te waxen zoals een auto om hem nog gladder te maken op het water?

Gr Thom Aka Archer

Juist niet glad maken...:)

De meeste gaan er na het spuiten nog een keer met een schuurpapier overheen zodat het water niet plakt aan het oppervlak.

okejj :p dus na het lakken met de clear juist licht opschuren? met wat 600 1200korrel?

en waarom juist neit glad maken klinkt zo onlogisch haha om hem niet glad te maken wel vlak maar niet spiegelglad

Gr Thom Aka Archer

Er zijn verschillende onderzoeken geweest naar boot afwerkingen (zoek maar eens op sharkskin)
en ze zijn erachter gekomen dat als je een geribbeld ( op microscopisch niveau) oppervlak hebt er een
heel dun filmpje water erop blijft zitten waardoor de weerstand lager wordt.

Welke korrel gebruikelijk is in de modelbouw zal hier vast iemand je kunnen vertellen :)

Juist niet glad maken...:)

De meeste gaan er na het spuiten nog een keer met een schuurpapier overheen zodat het water niet plakt aan het oppervlak.

Hee dat heb ik niet helemaal, als het oppervlakte ruw is, krijg je toch een betere water hechting dan wanneer het glad en hoogglans is. Is het niet de wet van Cohesie en Adhesie :rolleyes:

Er zijn verschillende onderzoeken geweest naar boot afwerkingen (zoek maar eens op sharkskin)
en ze zijn erachter gekomen dat als je een geribbeld ( op microscopisch niveau) oppervlak hebt er een
heel dun filmpje water erop blijft zitten waardoor de weerstand lager wordt.

Welke korrel gebruikelijk is in de modelbouw zal hier vast iemand je kunnen vertellen :)

Ah dus ik heb gelijk en ook weer niet, het water blijft plakken en daardoor gaat ie sneller. :p

Back