Hydro houtbouw projectje.

goed gezien ja ;) kosten geen drol dacht gebruik ze vast wel ergens ooit. en ja hoor :P
hij gaat lekker zo maar ik heb nu wel snel hardware nodig anders sta ik straks keihard stil :P

Gr Thom Aka Archer

Hallo Thom,

Op de foto lijkt het, alsof je de inlaat van de spray pickup netjes in het midden achter de prop hebt gebogen.

Je had je de moeite kunnen besparen, want de spray komt rechts van het midden van de bladen af, denk hier even aan bij de eerste vaart, anders heb je bar weinig koelwater...

Groeten, Jan.

dat heb je goed gezien ja! dankje voor het opletten. ik had hem heen en weer gebogen om alles goed vast te krijgen daarna niet meer opgelet. en hoever rechts zou ik aan moeten houden. als de prop rechtop staat dan de het verst rechte punt of als de prop horizontaal staat het verste rechter punt?

en wat is props kiezen ingewikkeld! overal lees je weer tegenstrijdige dingen en theorien. Aaahhh ik zie door de bomen het bos niet meer... het is een redelijk zware motor 2000watt haalt hij niet op 5s zal eerder zon 1600 zijn. 40mm 65mm lang. ik heb ze in cats gezien met x445 en x447 en zelfs x645. wat is slim om mee te beginnen 40mm lijkt mij klein als ik deze motor met zelfde esc op 5s 47mm props zie varen. ik zit dan meer te denken 42 of 43mm als start prop. en dan verder kijken.

en verder hoe bereken je de spoed van een prop ik heb namelijk. een prop 45mm dia. en als ik de bladen meet over de schacht zijn die 18mm hoog. wat is mijn spoed dan? of gaat dat ook over blad oppervlak? wie kan mij helpen en mij vertellen wat ik voor prop in handen heb.

Gr Thom Aka Archer

Zoals ik al zei, een Cat is geen Hydro.

Ik zou vanaf hier beginnen met lezen.
Hier worden toch al verschillende suggesties gegeven.

Voor de prop die je nu hebt zul je in je eigen administratie moeten kijken waar je hem vandaan hebt of hier kijken of je wat kunt nameten.

jaa klopt. je hebt gelijk ;) ik heb er geen administratie bij das het probleem haha. maar ik zal dan eens kijken bedankt voor de links. en ik snap een cat is geen hydro maar de motor kan die props wel aan zo bedoelde ik het. zo van dat geeft een indicatie van wat de motor aan zou kunnen.

gr Thom Aka Archer

Okej, Nou heb ik even veel zitten lezen en zoeken nog wel een leuk artikel van andy brown gevonden zal wel even posten straks.

maar ik zit met het volgende. ik weet ongeveer waar ik ga beginnen dat is 43mm met 1.4 spoed. dat voor zover. doorgerekend zou ik daarmee 76km/h ongeveer kunnen halen.

maar even meer schroeven berekend. en met verschillende schroeven en spoed kom ik rond hetzelfde uit. maar wat ik niet kan vinden of snap is wat zwaarder is voor je je setup (motor esc lipo)

even als voorbeeld:

43mm met 1.6 spoed kom ik op afgerond 87km/h
41mm met 1.7 spoed kom ik op 89km/h afgerond (ik weet dit zijn geen gegeven snelheden maar richtlijnen wat er ongeveer uit zou moeten/kunnen komen benaderingen dus.
maar wat vind mijn motor zwaarder de 43 met 1.6 of de 41 met 1.7 en wat is het grote verschil in gedrag tussen de props dat snap ik niet helemaal. kleinere spoed is sneller optrekken geloof ik??

zelfde met 43mm op 1.7 spoed kom ik op 93 en 46mm op 1.6 kom ik op 94km/h zelfde vraag eigenlijk. wat is slimmer/effiecienter? even ter verduidelijking neit dat dat mijn props worden maar ik snap het grote verschil niet echt.
wie o wie heeft het antwoord.

nogmaals dit is puur theoretisch en ter verduidelijking wat props doen met je setup!

Gr Thom Aka Archer

andy brown over het aanpassen slijpen van props
http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?f=13&t=1131

(voor gevorderden) Ik dus NIET! haha

nee niemand die mijn vraag kan beantwoorden wat zwaarder is voor je motor kan er zelf niks over vinden. wat zwaarder is voor je motor kleinere dia meter met grotere spoed of grotere prop met kleinere spoed..

Gr Thom Aka Archer

Laatst bewerkt:
Zo op logische gedachte zou ik zeggen hoe groter de spoed hoe meer water er per omwenteling moet worden verplaatst, dus vraagt meer vermogen.

Praktijk bij een 1:1 speedbootje met buitenboordmotor.
Meer spoed op de schroef laten zetten, boot liep iets harder maar kwam moeilijker op snelheid.
In het voorbeeld waren diameter schroef en vermogen exact het zelfde gebleven.

jaa precies.

maar zoals jan ook al eerder zei water is niet op schaal :P
maar in elk geval als je een 46mm prop gebruikt op 1.4 spoed of een 43mm op 1.6 spoed kom je qua snelheid op ongeveer hetzelfde uit. maar wat is dan zwaarder voor de motor.
of is het beide ongeveer even zwaar maar trekt de ene sneller op dan de ander.

Gr Thom Aka Archer

Ik zou gewoon een paar props uitproberen 40 t/m 46 bijv.. met een pitch van 1,4 waarom zou je een pitch van 1,6 gaan gebruiken ?
de theorie allemaal leuk en aardig maar dat lijkt me grotendeels alleen wanneer het goed weer en perfect afgesteld is

dat ga ik ook doen zoals ik eerder zei is het puur voor de theorie. een deel kennis en begrijpen van wat het zou doen en of er ervaringen mee zijn. gezien het verschil in dia de motor verlicht en het vergroten van spoed weer verzwaard of het elkaar opheft of dat het juist zwaarder of lichter zou zijn.

Gr Thom Aka Archer

weer even veel gelezen over props en het lijkt wel hoe meer je erover leest hoe minder je begrijpt! bizar eigenlijk.

in elk geval. ik weet wel dat abc props progressive pitch hebben. sommige dan in elk geval. dat houd in dat de snelheid die de leading edge geeft die eerste 1/3 van je prop blad. dan gaat het water zo snel dat de andere 2 derde van je prop het water geen extra push geeft en dus grotendeel nutteloos is.... zo heb ik het begrepen in elk geval.

iemand hier een mening over of iemand die mij corrigeert? wat ik mij dus afvraag. omdat de abc progessive pitch dus meer contact heeft met het water is de prop dan ook zwaarder voor je setup? als je die vergelijkt met een tenshock van de zelfde maat die dat niet heeft of octura ? een prop topic zou ook wel leuk zijn aangezien je vaak leest dat "Prop choice is more art than science."
kunnen mensen hun verhalen en ervaringen delen. (of is die er al en l*l ik nu over iets dat er al is hier? en moet ik beter zoeken hahaha.

Gr Thom Aka Archer

Je moet ook uitgaan van de verkrijgbaarheid , en de 'gieting' vd prop.

Ik ben bv NIET weg van ABC props ,
vaak ongelijke bladdikte en grote/lengte (véél werk dus)

Daar je aan de pitch zonder (dure) meetapparatuur weinig kan doen ,
is 'spelen' met de diameter 'n stuk eenvoudiger en goedkoper.
Heb je de passende diameter bij je set-up gevonden ,
dan kan je idd de pitch gaan verhogen.

Start maar rustig met 'n Graupner carbon prop.
Heb je de diameter die bij je set-up past ,
neem dan 'n maatje (2mm) kleiner dus 'n 1,4 x D prop zoals de Octura X4** serie.
Alternatieven vindt je bij Grimracer (OSE/Aquacraft).

En houdt er rekening mee , alle metalen props behoeven nabewerking.
(Scherp slijpen & balanceren)
Zie voor foto's (van Bastiaan zijn prop) mijn A L B U M

jaa ik weet dat props bewerkelijk zijn en ook moet gebeuren. balanceerder komt met d post een dezer dagen.

ik zat gewoon wat te lezen en te zoeken en info te zoeken. beetje goed beslagen ten ijs komen. maar ik hoorde wel goeie dingen over de progressive pitch van abc props. maar jij zegt dus van niet :P haha altijd leuk die props en ieder die weer wat ander vind lekker duidelijk allemaal weer. ( niks persoonlijks)

in elk geval ik heb plastic props onderweg. van 38 tot zelfs 52 en ja ik weet het beetje overdreven meteen 52 erbij maar voor die paar euro per prop is van 38 mm naar 52 mm niet duur.

ik zit gewoon ervaringen en theorie te zoeken. ook over hoe je ze kan bewerken. met trailing edge cuts bar cuts etc. ( dat is nog een Hele Grote stap te ver) maar toch de info is nooit verkeerd.

ik hoor graag van andere ook de ervaringen en theorieen.

en btw hendricx heb jij ervaring met props aanpassen. het voor gevorderde deel ervan dan. slijpen en balanceren moet zelf wel lukken. maar het echt aanpassen niet en dat is nog toekomst muziek voor ik dat ga doen hoor.. geen zorgen mannen!

Gr Thom Aka Archer

ik hoorde wel goeie dingen over de progressive pitch van abc props.

hendricx heb jij ervaring met props aanpassen. het voor gevorderde deel ervan dan. slijpen en balanceren moet zelf wel lukken. maar het echt aanpassen niet

Het verhaal over de ABC props wordt je wel duidelijker als je de nieuw
geplaatste foto's in mijn A L B U M bekijkt.

Trailing edge cuts , bar cuts etc ben ik niet zo'n voorstander van ,
het verzwakt 't blad , en 'n milimeter van de diameter afhalen in de
draaibank gaat sneller en nauwkeuriger.
Wat ik wél doe is de 'cup' aanpassen ,
om bv 'n tamme prop méér 'bite' te geven.

Mijn wedstrijdprops komen uit de CNC-freesmachine (L I N K),
en kan ik krijgen zoals ik ze hebben wil.

http://rcboat.com/prop.htm

zoals hier de barr backcut staat lijkt me dat niet veel te verzwakken en wat daar staat dat het de prop unloads at top end rpm. lijkt me wel waar te zijn maar jij zegt dus niet doen. want dat verzwakt het blad. bij de back cut kan ik dat snappen. en theoretisch lijkt me dat ook logisch aangezien je een groot deel van de aanhechting verwijdert aan de prop shaft of hoe je dat deel wil noemen.

dit is puur op octura props gerichte modificaties. dat dan wel. en nogmaals heren Puur voor theorie om te begrijpen hoe een prop werkt in het water en wat je ermee kan doen/zou kunnen doen om meer uit dezelfde prop te halen.

en het buigen van je prop zou ik dus NOOIT doen want dat krijg je toch NOOIT gelijk... of wel??

in elk geval leuke theorie en ook nog best pittig aangezien iedereen andere ervaringen en meningen erover heeft wat nou DE BESTE prop is :P aangezien niemand dat weet ( en ik dus ook bij die groep hoor als Noob) leek me het een leuk discussie punt.

zal ik hier een nieuw topic voor aanmaken? het grote prop topic ofzo :P

Gr Thom Aka Archer

Even een update kleintje maar het is er 1

het zwarte carbon binnen dus lekker in de weer geweest met plakken.

full

full
full

gr Thom Aka Archer

Laatst bewerkt door een moderator:
Back