Hydro & Marine Bluebird

Gisteren maar eens eerst het bootje laten drijven in het bad in de badkamer.
Beetje pech .. want de accu blijkt wat de groot en te zwaar te zijn voor dit redelij klein uitgevallen speedbootje.
Ik heb 2 van die accu's dus als iemand er belang bij heeft, ze staan op marktplaats

Te zwaar lijkt me sterk; een vaarklare Mono I zoals de Bluebird weegt ruim een kilo.

Te groot is natuurlijk mogelijk, wat zijn de afmetingen?

De Flightmax 5000 2S1P, waarmee ik Mono I vaar, zijn 14 x 5 x 1,7 cm.

Groeten, Jan.

Het is nog niet direct zo zeer het gewicht misschien ... maar hij pas niet ..
als ik hem erin leg zoals hij past dan is de boot niet ik balans.
En als ik hem plaats zoals de boot in balans is dan pas het dak er niet op

misschien is een foto er van plaatsen.
de meeste mono's liggen niet in balans.
daarbij als je een kantelkamer hebt is het alleen maar goed als de linkerkant zwaarder is

greetz jaimy

Hey,

ik gok dat hij bedoelt dat het gewicht dan te ver naar voor of achter ligt.

ik weet ook niet of iemand de link van marktplaats heeft bekeken maar die pakketten zijn 2s3p er zijn er dan twee keer drie op elkaar gelegd, dat geeft dezelfde afmetingen als een 6s1p pack en die zijn best groot. een 2s1p pakket zal de helft in lengte schelen en 1/3 in de hoogte, dat is toch wel redelijk wat. dat zal ook de reden zijn waarom hij er gewoon domweg niet in past.

Groetjes,

Jelmer

Ik ben vanmiddag nog even zitten knutselen aan het bootje.
En nu heb ik het toch voor elkaar om de accu schuin over de as van links naar rechts te plaatsen. Met een kabelbinder vast gezet.
Net even in de vijver laten drijven ... hij ligt niet te diep en ook nog eens (bijna) precies in balans.
Morgen dus tijd voor een eerste testvaart.
Ik zal mijn ervaring hier plaatsen. Bedankt voor jullie meedenken.

Dus ik heb de marktplaats advertientie maar weer verwijderd.

Hey,

het evenwichtspunt moet niet in het middel liggen he. dit moet op 28-30% van de romplengte liggen (vanaf achter) de achterkant zal dus erg diep liggen of zelfs onderwater, dat is normaal, er kan toch geen water naar binnen.

je kunt het evenwichtspunt meten door eerst je romplengte keer 28-30% te doen en dan eventjes markeren waar dat is op de boot kan met tape of een stiftpuntje bijvoorbeeld. liefst aan twee kanten maar 1 is ook goed. dan met 1 vinger aan de ene kant en 1 vinger aan de andere kant hem oppakken en op het punt waar hij in balans is is je evenwichtspunt.

Groetjes,

Jelmer

bluebird

hoi
ikzelf vaar mn bluebird op 8 cellen nimh die helemaal links liggen.
ikzelf denk dat als je jou lipo schuin heb liggen dat het bootje niet gaat kantelen.
maar daar kom je wel achter als je heb gevaren.
over het te diep liggen of niet te diep zou ik me geen zorgen over maken.
als ik de mijne in het water leg dan gaat ie links helemaal onder water en zodra ik gas geef komt ie mooi uit het water.
is verder een heel leuk bootje om te spelevaren
hou ons op de hoogte
groet patrick

En inderdaad patrick je had gelijk. Mijn bootje sloeg om (te ver van de kant) en kantelde niet vanzelf terug. .. .gelukkig was min 2,5 jarige zoontje in de buurt met zijn Nikko bootje. :)

Hier ook nog een paar foto's van het apparaatje:
10052009544.jpg

10052009545.jpg

10052009546.jpg

10052009547.jpg

En oh ja ... ik merkte trouwens wel erg dat het sturen niet echt lekker ging. De ene kant op gaat perfect (ook bij lage snelheid) ... de andere kant op gaat bij lage snelheid helemaal niet .. .en bij hoge snelheid lang zo scherp niet.

Hey,

hij hoort scheef te liggen, zodra hij dan in plane is komt hij vanzelf recht door de wielwerking van de schroef.

over het slechte sturen:

het roer zit rechts, daarom stuur je rechterbochten beter dan linkerbochten, in wedstrijden varen ze namelijk alleen maar rechtsom. verder heb je ook nog een turnfin rechts zitten, die zorgt er ook voor dat de rechterbochten beter gaan.

ik zie alleen wel dat je turnfin recht naar beneden staat, normaal staat hij een beetje onder een hoek (meestal 90 graden tegenover de bodem) ik weet ook niet of dat nog uit maakt, daar kan iemand anders vast nog wel wat over zeggen. ook zie ik dat je hem naar achteren heb staan, dan raakt hij ook stukken minder, ik denk dat hij meer naar benden moet maar daar kan iemand anders ook vast wel uitspraak over doen

Groetjes,

Jelmer

Jelmer, je haalt dingen door elkaar.

Een boot met een kantelkamer ligt scheef vanwege het volume van die kantelkamer en de batterij, die aan de linkerkant ligt (hoort te liggen), om de kantelkamer z'n werk te laten doen.
Het is het moment van de aandrijving, die de boot rechtop laat varen zodra de kantelkamer leeg gevaren is.

Wielwerking is het effect, dat je boot, bij een van achteren gezien linksom draaiende prop, naar rechts wil sturen.

@Patrick, welke prop en welke motor gebruik je in het filmpje?
Was dat vol gas?

Jouw romp is opgezet als wedstrijdboot, met een voorkeur voor rechterbochten, linksom gaat wel, maar veel ruimer en bij vol gas vaak resulterend in een flip...

Een turnfin staat vaak onder een rechte hoek met de V-vorm van de romp, maar omdat de Bluebird nogal smal is , zou vertikaal ook kunnen werken.

De water pick-up zit aan de verkeerde kant van de prop, van achteren gezien moet 'ie in het kwadrant rechtsboven, niet links.
As je voldoende koeling hebt, niks aan doen, als de boel te warm wordt (da's niet met het tempo in het filmpje) zou ik het aanpassen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Er zit een speed 600 motor in, en inderdaad dat was vol gas.
Ik heb dit bootje 2e hands gekocht, eigenlijk puur om een leuk (redelijk) snel bootje te hebben. Ik heb echter een bootje puur voor recreatie varen. Ik heb geen ambitie om er wedstrijden mee te gaan varen.

Dus eigenlijk heb een een verkeerd type bootje gekocht, ik ka nhem natuurlijk gewoon weer verkopen en er weer een andere voor terug kopen. Maarja heeft iemand een tip welke ik dan zou moeten kopen. Ik wil wel een bootje die lekker snel is of snel te maken is.

Hey,

@jan: je hebt gelijk, ik haalde inderdaad dingen door elkaar, bedankt voor je verduidelijking.

@Ploman??: snelle boten zijn vaak gewoon wedstrijdboten, ik vaar ook een wedstrijdboot voor recreatie en het roer zit ook rechts, daar kom je toch bijna niet onderuit tenzei je de boel gaat verbouwen en er een ander roer op zet dat achter de prop zit maar die moet ook weer langer zijn omdat hij het beste stuurt met water en niet een mengsel van water en lucht wat er achter je prop vandaan komt.

als je scherper wilt sturen moet je de bochten gewoon langzamer nemen, zo een boot is gemaakt om rechte stukken te varen en ruime bochten, je moet dus ook wel voldoende water hebben om een mooi recht stuk te kunnen varen, ik gooide eerst ook het roer alle kanten op, nu na een paar keer varen ga ik er veel beheerster mee om en vaar ik mooie rechte stukken.

Groetjes,

Jelmer

Ik ga er over nadenken wat ik ga doen. Om de kantelkamer goed te laten werken moet ik in ieder geval de accu aan de kant van de kantelkamer plaatsen als ik het goed begrijp.

misschien is het voor mij wel handiger om een wat breeder bootje te hebben dan, misschien zo'n catamaran achtig model ofzo ... dus als iemand een leuke ruil heeft laat het dan even weten...

Back