Hydro & Marine Bluebird

Hey,

dat heb je goed begrepen.

als je er echt van af wilt zou ik jaimy eventjes een pm sturen en dan in het verkoopgedeelte op het mbf, extremercboats en dutchelectricpowerboats kijken of je daar een leuke boot tegenkomt, bij ruilen moet je allebei elkaars boot leuk vinden, dat is meestal moeilijk. zeker op het dutchelectricpowerboats staan een paar leuke boten (ik weet niet of er ook cats staan)

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
Er zit een speed 600 motor in, en inderdaad dat was vol gas.
Dan deugt er iets niet aan de set-up, deze romp moet gemakkelijk 40 km/h kunnen halen met een Speed 600.
Welke prop gebruik je?

Een catamaran kantelt niet terug na een flip, als je snel wilt, zal je dat toch regelmatig overkomen...

Groeten, Jan.

Ik heb geen idee wat voor een prop erop zit. Wat voor één zou erop moeten zitten volgens jou dan? Het kan ook zijn dat de accu niet de volledige power afgeeft want die was niet helemaal geladen.

ik heb nog wel een sigma evo m2 voor je liggen.
die is zeker geschikt voor je lipo's
moet wel op 3 a 4 s gevaren worden en dient een speed 700 of een bl 540a600 formaat in te komen.
in deze boot dient alleen wel een nieuwe as gezet te worden
roer en servo blijfen wel zitten.
deze stuurt zowel links als rechts alleen rechts om wel beter dan linksom

tegen meerprijs heb ik er ook nog een as (powertrim) en een bl motor bij.
dan heb je een setje waarmee ik 80km.h en sneller heb gevaren

Hey,

de prop die je gebruikt kun je meten, van het puntje van het ene blad naar het puntje van het andere blad. het zal wel een 1,4 pitch zijn gok ik, dat wordt meestal gebruikt.

Groetjes,

Jelmer

Ik hou mijn bluebird voorlopig nog wel, ik ga met de tips aan de slag. Accu verplaatsen, eventueel andere prop plaatsen, etc.

Ondertussen wil ik mijn ogen wel open houden voor een leuk bootje die (aardig) snel is maar toch ook goed wendbaar (zowel rechts als links)

Nu heb ik deze balancer/lader gekocht:
12052009551.jpg

12052009553.jpg

12052009555.jpg

Maar ik heb er geen handleiding bij.
En ik kan de accu er niet op aansluiten, blijkbaar heb ik daar weer een speciale kabel voor nodig. Heb even op internet gezocht maar kon zo snel niks vinden.

De spoed van de prop is 1,4 cm en de diameter is 3,8 mm.
De spoed heb ik hetzelfde gemeten zoals je de spoed zou meten van een gewone schroef (hoeveelheid verplaatsing in 1 omwenteling)

Ik weet niet wat je gedaan hebt tijdens het meten van de spoed maar deze props hebben een spoedfactor van 1.4 wat resulteerd in een spoed van 38*1.4=53.2mm

mvg,

Robbert

OK .. maargoed .. de vraag is nu: is deze prop de juiste om de snelheid te halen die jullie denk en dat ik met deze boot met speed 600 motor kan halen.
Of moet ik een andere prop aanschaffen om sneller te kunnen... en zo ja .. welke dan?

Ik vind dat je as nogal scheef uit de spiegel komt waardoor de motor niet op snelheid komt omdat deze teveel weerstand ondervind van de verkeerde stand van je as . Ik neem aan dat er een starre as in zit en geen flex .

En probeer eens een 36mm propje .

mvg

Michiel.

OK .. maargoed .. de vraag is nu: is deze prop de juiste om de snelheid te halen die jullie denk en dat ik met deze boot met speed 600 motor kan halen.
Of moet ik een andere prop aanschaffen om sneller te kunnen... en zo ja .. welke dan?

In principe moet een mono I op 7 cellen NiMH of 2S Lipo met een 36K of een 37,5K van Graupner goed vooruit willen.
Welke 600 motor heb je, de 7,2V of de 8,4V versie?

Op de foto lijkt het alsof de compressiekant van de prop niet scherp is, maar dat zal aan de belichting liggen, neem ik aan.
Als de prop niet scherp is, zal de boot ook niet goed varen.

Groeten, Jan.

wat is de compressiekant van de prop??

Er zit een Graupner Speed 600 7,2V motor in. Ik heb de motor er net uit gehaald en vervolgens de as gecheckt, maar de as geeft geen/nauwelijks weerstand dus ik denk dat de vertraging niet in de as zit.

vandaag krijg ik hopelijk een goede balancer kabel binnen zodat ik mijn lipo's eindelijk fatsoenlijk op kan laden. dus als het weer het toelaat gaan we dit weekend nog maar eens een vaartje maken met een provolle accu.

OK, ik heb nu de accu geplaatst aan de kant van de kantelkamer. De boot ligt nu scheef in het water, maar niet overdreven scheef.
Als ik hem op de kop in het water leg dan kantelt hij nog steeds niet automatisch terug.

Zou mijn accu met zijn 370gr. dan toch te zwaar zijn door dit bootje?

OK, ik heb nu de accu geplaatst aan de kant van de kantelkamer. De boot ligt nu scheef in het water, maar niet overdreven scheef.
Als ik hem op de kop in het water leg dan kantelt hij nog steeds niet automatisch terug.

Zou mijn accu met zijn 370gr. dan toch te zwaar zijn door dit bootje?

Hallo Ploman,

Kun je een paar foto's laten zien van de huidige opstelling?

Misschien zijn een paar stukjes plaklood tegen de buitenkant in de vloedkamer geplakt wel wat je nodig hebt.

Groeten, Jan.

waar heb je allemaal gaten in de kantelkamer.?
indien je alleen achterin hebt kan het kloppen dat ie niet draait.
je moet voorin in de kantelkamer ook een gaatje hebben zodat de lucht ontsnapt.

edit:
zie net dat je voorin ook netjes je gaten hebt zitten.
inpresipe als je accu echt tegen de kantelkamer aan ligt moet ie draaien.

Laatst bewerkt:
Back