Hyperion 1210i

Hoi,

Heb deze lader aangeschaft en ben er erg tevreden mee. Nu vind ik het alleen vreemd dat de lader stopt met laden en na een paar seconden weer begint met laden!

Ik laad een lipo van 5s 3700 op 1c

Als ik een 3s 2100 op 1c laad gebeurt dit niet!

Weet iemand waarom dit is? Heb de handleiding al een paar keer doorgenomen maar kan
hier niks over vinden.

Bvd, Bennie

gebruik je de LBA-10 met dataport cable ?

Zoja dan kan de lader even een lager amperage kiezen om een wat te laag voltage (<10.9V bij 3S of 1 cell die beneden de +/- 3.6V) met een laag amperage de accu/cell weer op "peil te brengen". Zo werkt de TP1010 icm de T210 ook nl.

mvg, Z

De 1210 haalt elke minuut de laatste 5 seconden de complete laadstroom van het pakket af om zo nauwkeurig de accu-spanning te kunnen meten.
Mij viel dit ook op bij de eerste ladingen die ik er mee deed (10S 3700), ik heb toen de laadstroom maar iets hoger (4A ipv 3.7) ingesteld om effectief toch weer op 1C laden uit te komen, 5/60 is toch 12% laadtijd/capaciteit.
Heb er eigenlijk nooit zo opgelet of dit ook bij kleinere paketten ook gebeurd.

m.vr.gr.

Rick

De 1210 haalt elke minuut de laatste 5 seconden de complete laadstroom van het pakket af om zo nauwkeurig de accu-spanning te kunnen meten.

m.vr.gr.

Rick

Ja dit lijkt mij een logisch verklaring! Was wel handig geweest als ze dit in de handleiding gezet hadden. (vind de handleiding sowiezo al een beetje onduidelijk)

Mij viel het op omdat de fan van de voeding even uit gaat, deze gaat aan als er meer als 3 amp geleverd moet worden.
Zal even opletten of het met kleine paketten ook gebeurd, was mij nog niet opgevallen eigenlijk.

Mvg, Bennie

Even off-topic, maar ik heb een andere vraag over deze lader : kan hij met meer dan 2C laden ?
Of moet je hem dan "voor de gek houden" en 2 maal de werkelijke capaciteit opgeven om met meer dan 2C te kunnen laden .
Ik neem tenminste aan dat je de capaciteit van het pack moet invoeren.

Zo moet ik dat met mijn graupner ultra duo plus 30 wel doen, vind ik een beetje omslachtig.
(ik heb namelijk li-ion-mn cellen die > 2C geladen mogen worden)

Yeti,

Zie ook de Handleiding. Hierin wordt eigenlijk een klein beetje in het midden gelaten of de max laadstroom is beperkt op 2C voor Lipo's. Bij A123 staat wel een 'Note' dat die geen limiet kennen voor de laadstroom.
Dus net ff gecheckt en inderdaad bij Lipo is de laadstroom niet hoger in te stellen dan 2C.

Ook wel belangrijk, de 1210 kan naast Nixx en PB alleen maar Lipo en A123 laden. Mogen de Li-Ion-Mn cellen wel op een Lipo programma geladen worden, dus een nominaal spanning van 3.7V en een afslagspanning van 4.2V.

Het hoger instellen van de Capaciteit levert verder geen probleem op, de meeste laders gebruiken dit toch niet als een extra afslag. Iets gewoon een morele factor.

Rick

Yeti,

Zie ook de Handleiding. Hierin wordt eigenlijk een klein beetje in het midden gelaten of de max laadstroom is beperkt op 2C voor Lipo's. Bij A123 staat wel een 'Note' dat die geen limiet kennen voor de laadstroom.
Dus net ff gecheckt en inderdaad bij Lipo is de laadstroom niet hoger in te stellen dan 2C.

Misschien kun je dit omzeilen door dus een grotere capaciteit in te voeren dan in werkelijkheid, dan houd je de lader dus voor de gek, dat kan hij niet zien.

Ook wel belangrijk, de 1210 kan naast Nixx en PB alleen maar Lipo en A123 laden. Mogen de Li-Ion-Mn cellen wel op een Lipo programma geladen worden, dus een nominaal spanning van 3.7V en een afslagspanning van 4.2V.

Rick

li-ion-mn moet juist met het lipo programma geladen worden, anders laadt hij de cellen namelijk niet vol. Tijdens de allereerste keer laden had ik me vergist en geladen met li-ion.
Dat had als resultaat dat het pack maar voor ca. 80% volgeladen werd, bleek dus aan de te lage afslagspanning te liggen ....

Ik heb deze lader trouwens maanden geleden al eens bekeken en het lijkt mij een heel mooie lader, zeker voor het geld.
Ik heb een aantal laders waaronder een graupner ultra duo plus 30 en die heeft als nadeel dat er geen geheugens in zitten, dan moet je elke keer alles met het handje instellen, maar laadt verder wel goed.

Hyperion heeft nu ook een de eos 0610i duo , met 2 laaduitgangen en 2 ingebouwde balancers. Totaal laadvermogen 360W.
Daarmee kun je dus twee 6s pack tegelijkertijd laden met ca. 7A , da's heel wat.
Alleen als je meer dan 6s packs wilt laden moet je dat op een bepaalde manier doen door beide laaduitgangen te gebruiken.

HYPERION CHARGERS SUPPORT PAGE

Even off-topic, maar ik heb een andere vraag over deze lader : kan hij met meer dan 2C laden ?
Of moet je hem dan "voor de gek houden" en 2 maal de werkelijke capaciteit opgeven om met meer dan 2C te kunnen laden .

Nee je hoeft hem niet voor de gek te houden. Gewoon type lipo instellen in het geheugen bijv: lipo 3s 2100
En in de chargemode kun je de mah instellen waarmee je wilt laden en hoeveel procent je er in wilt laden.
bijv: C: 4.2 A EP100%

Bij kleine paketten stopt de lader ook even om de spanning te meten!

Mvg, Bennie

Waar hebben jullie de hyperion gekocht? Is er iemand die deze ergens in belgie gevonden heeft?

Ja, ik had 'm ook al zien staan bij JC RC Power maar ik zit nog te twijfelen tussen de Hyperion 0610i NET en de Robbe Infinity 3 BID....:confused:

De Hyperion kan 250 W leveren en de Robbe maar 180 W.
Nu is mijn vraag: kan de Hyperion die 250 W ook leveren bij een ingangsspanning van slechts 13 V ?
Volgens de technische gegevens kan de 0610 werken met een ingangsspanning tussen 11 en 28 Volt. De Infinity vraagt tussen 11 en 15 Volt.

Iemand al getest???

Volgens de manual heeft de Hyperion minimaal een voeding van 15V met 350W vermogen nodig om die 250W laadvermogen te kunnen leveren, rendement is dan 72%. Er wordt dan 100W aan warmte geproduceerd, dus zal er vermoedelijk een stevige ventiator inzitten ;)
Met een 12V accu gaat 250W dus niet lukken.

Laatst bewerkt:
Bedankt fbk, ik had al zo'n donkerbruin vermoeden...;)
Maar het blijven natuurlijk evenzeer "mooie" laders voor hun geld.:)

Laatst bewerkt:
Ik heb eigenlijk een lader en een balancer nodig vanaf 150W.
De Hyperion EOS 0606i is dus te licht.
Dan zou ik de EOS 1210i moeten kopen plus een balancer zoals EOS LBA 10.
Totale kost 129+37=168 euro
Misschien kan ik dan beter de EOS0610i net aankopen. Hier zit al balancer in en heeft nog eens 70W meer vermogen.
Totale kost : 150 euro
Of misschien de IMAX B8
Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je die 150€ teveel vind kun je de EOS0610i net ook voor <120€ uit japan laten komen.
Doe ik ook... maar dan gelijk met een pc kabeltje, lekker uitlezen die hap.

Nando,

Waar in japan heb je hem dan besteld? Goeie ervaringen mee?
Ik wil best wel wat meer betalen voor extra service, maar er zijn grenzen natuurlijk.
maar 30euro verschil is natuurlijk al wel de moeite.

Bedankt voor de tip!
Heeft er nu al iemand ervaring met die IMAX B8?

Back