Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat linkje is wel al erg oud hoor, en dat de hyperion g3 aan andere accu is dan de vorige is ondertussen bewezen.

    Het is al jaren dat geval dat niet de fabrikant (of 'verpakker') de C rating (voor laden en ontladen) bepaald, maar enkel het merk zelf, is idd vooral marketing met een vleugje testgegevens.
    De vorige kon je idd al met 5C laden, en huidige waarbij het niet opgegeven is ook, je kon 5jaar geleden met zoon 2,5C laden zonder echt merkbaar verschil...
    De huidige kunnen het alleen met net weer iets minder schade.

    Wat je met je lader meet is de statische interne weerstand, een redelijk nuttelos gegeven om 2 verschillende accu's met elkaar te vergelijken, het kan enkel heel iets zeggen als je een verandering kan waarnemen.
     
  2. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Dat bedoelde ik ook, veroudering/slijtage. Ik weet niet meer precies wat de gemeten weersatnd was maar het is iig van dik onder de 100 naar vet boven de 200 mOhm gestegen.
     
  3. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Van zeer betrouwbare bronnen, De EX serie komt er aan.
    Wat zijn dan wel de EX G3's ?

    45C G3's

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2010
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  5. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Mag ook wel b.v zippy zit al geruime tijd aan de 40C continu.
    Ben deze nu aan het testen.


    Is er ook iets bekend met hoeveel C die te laden zullen zijn?
    5C of gaan ze verder met deze serie.
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vermoedt dat ze niet verder zullen gaan met de laad stroom.
    schiet ook niet heel hard op. 1/4 tot 1/3 van de tijd is hij bij mij met de laatste 200mA bezig en tegelijkertijd balanceren. 1C meer levert ongeveer 1 minuut tijd winst. op 14 minuten maakt dat niet zoveel uit.

    Ik ga binnen kort wel over naar Cellpro powerlab 8 laders, die kunnen sneller balanceren, daar verwacht ik dus aardig wat tijd winst.

    Ook zou ik het draadje wat Hans aan gaf eens door lezen ( van af post 750 ) dan kom je er achter dat de C rating iets heel anders betekend dan dat je denkt. :)

    Bart,
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2010
  7. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Even wat meet gegevens delen

    Hier nog wat in-flight data van mij EF yak op 7s CX G3 5000mah
    de accu zou nog niet aan zijn top zitten want ik heb er nog maar 10 luchten me gedaan. na 50 tot 100 vluchten zit hij pas op full power.
    [​IMG]
    wat mij opvalt is dat de spanning na de 2.5 minuten bijna niet meer zakt onder vol belasting.
    De laatste 4 pieken is het moment waar de accu bijna 80% leeg is. Die pieken zijn full power testen om de herrie van deze kist te meten. ( oeps, het lijkt erop dat hij op het randje zit 94 dB op 3 meter ) Daar is de spanning onder belasting met 20C nog steeds 3.45 volt.

    Ik heb deze vlucht wel meer verbruikt dan normaal. Heel veel high alpha KE.

    Bart,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Kun je dat toelichten? Ik heb daar nog nooit van gehoord, wel dat na 100 cycles onder belasting de prestaties merkbaar af kunnen gaan nemen.
     
  9. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Heb ook niet zelf ondervonden/verzonnen, NipponDave op rcgroups is betrokken bij de ontwikkeling van de G3 lipo's voor Hyperion, daar wordt dit gezegd( ook everdayflyer erkent dit ). Dat de G3's na 100 vluchten niet slechter worden kan ik wel beamen. Ik zit op 170 vluchten met mijn 3300 CX G3 ( ~ 30C max) en die is niet slechter gaan presteren, en ik behandel ze niet netjes.
    Ik heb niet het gevoel dat hij dat binnenkort gaat doen. Ik heb met die 3300 mAh aan het begin te veel aan de setup gewijzigd om te kunnen zeggen dat de IR ( interne weerstand ) minder wordt de eerste 50-100 vluchten.

    De Eagletree is nu uit de kist maar gaat over 50 vluchten er weer terug in om weer een vergelijkbare meting te kunnen doen.

    Bart,
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Okay dank. Heb zelf ook wat G3's in gebruik en ben erg blij met deze info. Oudere generaties lipo's van andere merken werden bij mij steevast na 100 cycles merkbaar slechter. En dat terwijl ik ze netjes behandel en laag belast (maximaal 10 tot 15C, terwijl de rating 25C was).
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Nippondave=hyperion=aircraft-world.com
     
  12. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg


    Met balanceren.... dat duurt vaak maar raak ja..
    Maarrrrrr

    Op mijn icharger zit ook de functie (snel) laden zonder balancer.
    Dan gaat er zeg 97% in van zeg normaal 100% maar dan is hij wel veel sneller klaar omdat hij werkt op basis van de totale eindspanning.
    Als je cellen gebalanceerd zijn kan een paar keer ongebalanceerd laden geen kwaad.

    Zijn er zelfs die pas op de 25+ laadbeurten balanceren.
    Dit is vooral handig voor op het veld.


    En dan = sneller wel leuker.
    Ook kan je er voor kiezen om hem er eerder vanaf te halen want dat balanceren van die 0.1v verschil is ook niet echt boeiend.
    terwijl hij al voor 99% vol zit.
     
  13. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik weet dat ik niet tot het einde moet wachten doe ik zeker ook niet altijd,
    maar ik blijf nooit bij de lader staan wachten:)
    En dan is het piepje de queue om weer op te staan en te gaan vliegen. Soort
    van een coach :D

    Niet balanceren ga ik echt niet voor, ik vlieg de G3's zo ver leeg ( >90%)
    dat er toch redelijk rap onbalans ontstaat. Moet eerlijk zeggen dat ik het
    ook niet geprobeerd heb, of de onbalans die ik zie bij leeg accu's na het
    laden , zonder balancer, toch weer redelijk in balans zijn.

    Bart,
     
  14. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Vanaf het begin vlieg ik mijn Trex500 op 6S 3300mAh 20C Zippy's (cycle of 60)

    Gisteren een Hyperion 6S 2600mAh 35C (cycle of 30) in de 500 gevlogen....DAMN

    ruim 400rpm meer: 3140rpm tegen 2700rpm met de Zippy......

    Erg fijne LiPo's... gebruik ook 4S 2200mAh 35C in m'n FunJet
    en 3S 1100mAh 35C in m'n Trex250.

    Laad altijd met 3C en vlieg ze soms leger dan 80% ;)

    Altijd weer perfect in balans en no puffing !
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Gelijksoortig gedrag heb ik ook in mijn mini titan heli gezien. Voorheen flightpower evo 25 en daarna hyperion VX-G3. Om dezelfde headspeed te houden moest ik de governor met wel 20% terugnemen.
    De hyp hebben dus een aanzienlijk lagere inwendige weerstand.

    Bas
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Valt me nu eigenlijk pas op dat dit draadje eigenlijk beter bij Accu's en laadtechniek hoort. Verplaats hem meteen even.
     
  17. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De reden dat hij verkeerd stond was dat het LiFePo draadje ook bij elektro vliegtuigen stond en mensen hem daar wisten te vinden.
    Verplaatsing is prima, dan die van LiFePo ook even doen.

    (netjes van het forum dat ik als topicstarter een PM krijg met daarin het bericht dat hij verplaatst is)
     
  18. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    @ Jitze topicstarter:
    Ik kan na aardig wat getest te hebben wel zeggen dat hobbycity 40C pakketten ook wel bij het rijtje alternatieven kunnen van je openingspost..

    Stuk goedkoper, leveren langer een hoger voltage dus ook meer punch.
    Omdat ze meer kunnen hebben is de levensduur ook langer dan normale lipo,s en natuurlijk ook te laden met 5C.

    Hoeveel langer dat is nog door testen....

    Ze zijn al bezig met het testen van 60C continu lipo,s van turnigy
    HobbyKing Warehouse (HobbyKingLive) on Twitter


    60C dat belooft wat..!!
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2010
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dag Ralf,

    op zich wel leuk zo'n 60C pakket, maar wel zo zwaar als een olifant. En als je een setup hebt die 60C continu uit je accu trekt, hoeveel vliegtijd heb je dan? 3 minuten? is wel heel weinig.

    anyway, ik heb de hobbycity 40C pakketten toegevoegd aan de startpost. Daarbij wel gezegd dat ik niet weet wat de ontlaadcurve en inwendige weerstand is. Tot nog toe zie ik weinig tot geen accu's de G3's evenaren op deze punten.
     
  20. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.962
    Locatie:
    Tilburg
    Zwaar? nee ik las dat ze maar iets van 10% zwaarder zijn dan een gelijke 30c pakket. Verder is 60c er uittrekken niet echt de meest voorkomende toepassing. Dat is ook niet bij een 40c pakket Heb hier een 4000mAh pakket om daar nu 160/200A uit te gaan trekken.... Het nut is eerder nog sneller laden maar vooral minder zwaar belast is een langere levensduur en zon pakket houdt het voltage onder belasting nog beter op een hoog nivo.

    Maar ik denk niet dat er veel verschil zit in ontlaad curve tussen hyperion en zippy 40C lipo,s. Dit soort lipo,s hebben het gewoon 2X zo makkelijk in een zelfde setup. Als ik er dan de prijs nast zet dan koop ik 2X een 40C voor 1 hyperion.

    Ik merk zelf hier dat mijn flightmax 40C met 50 laadbeurten nog steeds een stuk meer watt geeft in een setup dan een nieuwe flightmax 20C die ik net heb.

    Stop nu met typen, op een gsm gaat het wat lastiger....
     

Deel Deze Pagina