Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

  1. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Woeeeeiiiiiiii , 60C...... Dat is de nieuwe natte droom voor de electro rijders ;)

    Zeker de 1/8 rijders krijgen daarmee een flinke extra punch in de auto.
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Er zijn inmiddels 45C G3 hyperions uitgekomen.
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    inderdaad, de EX serie.
    Ik zal het even toevoegen in de startpost.
     
  4. kurtje

    kurtje

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    3.024
    Locatie:
    Beringen
    Heeft er iemand al ervaring met de EX lipo's?
    Zou mssn wel overwegen om een 3S 4200mAh 45C setje aan te kopen om eens wat mee te spelen in de Revo...
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hoogstwaarschijnlijk ik de EX serie nog iets robuster dan de CV en VX.

    De EX kan zelfs met 6C geladen worden!
     
  6. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Vandaag even met verbazing naar een icharger 208 zitten kijken.
    Waarom, Omdat 7S pakketten met 8pins connector alleen maar gesupport wordt door 7S hyperion laders, waren 2 * 7S 6500mAh VX accu's al 35 vluchten( van af nieuw) met een belasting van 12C to 20C en met 1.5C geladen, nog niet gebalanceerd.
    Vandaag dus voor het eerst balanceren, voor deze toch wel zwaar belaste pakketten. Het verschil bij de start van het laden en balanceren van de pakketten was max 0.03V, ja, je leest het goed 3 honderdste volt.

    Dit heeft mij doen besluiten om toch maar eens wat minder te balanceren. ik ga dus de eerste laad cycli van een vliegdag met balanceren beginnen en daar na dus niet meer, scheelt ongeveer 20% van de laad tijd :).

    Is er iemand die zich geroepen voelt om dit met andere merken te testen:twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

    Bart,
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het is en blijft een raar verhaal dat accu's beter zouden gaan presteren als je ze sneller gaat laden. Als je naar de chemie en de rest kijkt KAN dan gewoon niet. Dat kon in het verleden niet en dat kan nu nog niet.
    Het zijn allemaal van die verhalen, zo van: Volgens die en die...... Ik heb gehoord dat...... Op dat forum zeggen ze...... Volgens een kennis van een clublid van ons..... En zo nog meer van dat soort dingen. Er zijn "vroeger" en ook nu nooit harde meetbare bewijzen geweest en die zijn er ook nu niet dat dit soort beweringen juist zijn. Het is volgens mij veel meer een gevoel. Als die en die het zeggen moet het wel juist zijn dus zal ik het ook moeten merken. En als je niets merkt zeg je dat niet want dan sla je een modder figuur omdat die anderen toch zeggen dat het wel werkt.

    Het laden van een accu heb ik wel eens vergeleken met het inschenken van een glas cola of een pilsje. Als je te snel schenkt krijg je een berg schuim waarmee je glas al snel vol is. Helaas blijkt als je het glas een poosje laat staan dat het nog lang niet vol is. Je moet nog een keer gaan schenken en dan weer wachten tot het schuim is ingezakt.
    Als je niet te snel schenkt krijg je nauwelijks schuim en krijg je het glas in één keer vol zonder gevaar dat er schuim over de rand gaat. Dat heeft meerdere voordelen. Ten eerste kan het best wel eens zijn dat je uiteindelijk toch nog sneller bent. Ten tweede er is bijna geen gevaar van morsen. Ten derde blijft er meer koolzuur in de cola of je pilsje en heb je geen "dood" glas.

    Eigenlijk geldt dit dus ook voor het laden van de accu's. Doe het rustiger aan. Je krijgt echt meer energie in de accu. De kans op overladen, en dus schade aan je LiPo accu, is veel kleiner. De levensduur van je accu zal ook echt langer zijn.
    De fabrikanten staan "onder druk" van de modelbouwers die (nog steeds) ongeduldig zijn. Ze moeten de accu's zo maken dat ze steeds sneller geladen kunnen worden. Was het eerst 0,5C dus moest het 1C worden. Toen was het 1C dus moest het 2C worden. Geven de fabrikanten weer toe en maken ze de accu's zo dat ze zelfs met 2C geladen kunnen worden. Wat denk je? Dat is natuurlijk nog niet genoeg, het moet naar 5C en straks naar 10C en zo verder.

    De accu niet zal ontploffen als je hem met 5C gaat laden toch vinden ze dat binnenin niet echt lekker! Het verhaaltje over dat glas cola blijft ook hier gelden!
    Denk ook eens aan de nadelen van het laden met dergelijke hoge stromen. Je hebt steeds zwaardere laders en voedingen nodig. De weerstand van de kabels, connectors en alles wat er tussen de lader en de accu zit gaat een steeds grotere rol spelen. De verliezen worden namelijk steeds hoger hierdoor. Om die hoge stromen mogelijk te maken kan het nodig zijn om de laadspanning hoger te maken om de verliezen over de weerstand te compenseren. Die laadspanning kan dan hoger worden dan de maximaal toegestane 4,235V per cel. Er zijn dan weer speciale trucjes nodig om er voor te zorgen dat de celspanning toch nooit hoger wordt dan 4,235V.

    Laden met 1C of 2C is ruim voldoende voor eigenlijk alle toepassingen. Voor de accu is het nog redelijk te behappen en je hebt ook geen belachelijk zware laders en idem voedingen nodig. Eventuele weerstanden in het circuit spelen nog geen echt belangrijke rol en de verliezen blijven binnen de perken.
    Toch iets om over na te denken.
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik hoor iemand wel eens het laden van een Hyperion vergelijken met het vullen van schapen in een hok. Als je harder duwt krijg je er meer in.

    Nu nog de vraag waar lijkt een Lipo meer op, op cola of op schapen?

    ===

    Mijn eigen ervaring leert wel dat bij sneller laden de IR afname tijdens het laden meer is en dat ze dan ook wat beter presteren.

    Voor een volledig oordeel moet je wel diverse groottes en types vergelijken over een langere periode, maar het lijkt dat het niet als onzin afgedaan kan worden.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2010
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Een paar weekjes terug heb ik een review gelezen op Radio Controled Model Reviews en daar was de uitkomst ook dat de ontlaadcurve vlakker is als je ze snel hebt geladen. Ik kan de test nu niet meer vinden daar, de hele lijst met accu-tests lijkt wel verdwenen.

    De verklaring was volgens mij de interne weerstand die laag was en laag bleef, maar dat weet ik niet zeker.

    Wat is het meest kritische (en daarmee meest risicovolle) gedeelte van het volschenken van een glas? Het laatste deel natuurlijk, wanneer de accu 4,2V/cell heeft bereikt! Dat is het deel dat de lader goed zijn werk moet doen en voorzichtig moet zijn met wat hij doet. Laat dit nou net het gedeelte zijn dat de laadcurve identiek is!
    De kans op overladen is daardoor dus niet groter... (overigens enigszins tegenstrijdig dat je beweert dat je met 5C laden minder energie in je accu krijgt en toch meer kans hebt op overladen)

    Vwb de levensduur van de accu's zijn de feiten voorlopig nog niet te ontkennen. Bart (xyz) heeft al meer dan 200 laadcycly gehad en zijn accu's presteren nog steeds geweldig.

    Zolang wij met 35C ontladen, waarom zouden we ons dan druk maken om mogelijke problemen bij het laden met 'slechts' 5C?

    Twee plaatjes naast elkaar geschetst:
    - Traditioneel: van iedere 'maat' accu 3 stuks hebben liggen. Om een beetje door te kunnen vliegen 2-3 laders hebben.
    - 'Mijn benadering': van iedere 'maat' accu 1 stuk. Daarnaast 1 lader om alles te laden.
    Inderdaad :p
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Toen ik het verhaal van Ernst las, dacht ik echt de pot verwijd de ketel dat hij zwart ziet. Want je hebt namelijk zelf niet aan G3's getest en je hebt een mening over de accu's. Net als vele andere.

    Maar 1 ding moet ik nog wel toevoegen, en dat is dat Ernst toch nog steeds wel eens gelijk kan hebben. De G3 hebben een break in periode van 100 laad cycli. Dit betekent dat ze na 100 keer laden op zijn top zijn ( laagste iR) , het zou zomaar kunnen dat bij 5C laden die breakin periode veel korter is en dat die interne weerstand bij 5C laden al naar 20-25 cycli aan zijn top zit.

    Een voorbeeld
    Als ik mijn 5s 3000mAh nu een keer laad met 1C is er echt geen verschil te merken in het vlieg gedrag. Vaker heb ik dit niet gedaan.

    Dus of het echt aan het 5C laden ligt weet ik niet en heb ook geen zin om dat te testen. Ik wil vliegen en met vliegen kan ik ze alleen maar fatsoenlijk belasten. En daarom moet ik de accu's gewoon laden met max stroom.

    Even nog dit :
    Het zijn gewoon goed accu's en ik koop ze voor mijn volgende kist weer,
    heb gisteren even een vergelijking gedaan tussen HK en G3 accu's. Ik
    kwam op 600 Euro voor G3' en 400 Euro HK dit verschil is voor mij echt te
    klein, en dan zitten de transport kosten er nog niet in, om voor HK accu's
    te gaan. En de HK pack was nog eens 400 gram zwaarder.

    Bart,
     
  11. Aaalie

    Aaalie Guest

    Waar haal jij je hyperion packs?

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ik koop ze bij RCTechnics.
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Nou, Hobbycity pakt goed uit.
    De Nanotech accu's zijn binnengekomen, en raadt eens wat voor een max charge rate die accus hebben?
    8C voor de 35C versie

    En.....


    10C voor de 45-90C versie!


    Qua gewicht zijn ze gelijk aan de Hyperions.
    Ben benieuwd wat de werkelijke kwaliteit blijkt te zijn, de Chinezen denken iig goed spul in huis te hebben.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    qua specs lijkt dit erg leuk :) Even wachten op de grotere packs en prijzen....... en DE w arehouse........
     
  15. Jippieee

    Jippieee

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Etten-Leur
    Nu nog een betaalbare 1200W lader (6s 5000 mAh) en dan is het helemaal feest. Voor kleinere packs is dit heeel interessant!

    Leuk om te zien dat de ontwikkeling nog steeds doorgaat nu hoeven we alleen nog maar meer capaciteit bij hetzelfde gewicht.
     
  16. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    laden met 10C, wow, dan moet de Ri toch wel erg klein zijn wil dit niet te heet worden.
    Klinkt allemaal veelbelovend, nu nog kijken hoe dit in de praktijk gaat werken
    als ik een 12S pakket van 4500mAh met 10C moet "volblazen" .... dan heb ik dus een laadvermogen van 12x4.2x45 = 2268Watt nodig ...... 8O


    Bas
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Turnigy nano-tech 2650mah 3S 35~70C Lipo Pack
    [​IMG]

    More than just a fancy name. TURNIGY nano-tech lithium polymer batteries are built with an LiCo nano-technology substrate complex greatly improving power transfer making the oxidation/reduction reaction more efficient, this helps electrons pass more freely from anode to cathode with less internal impedance.
    In short; less voltage sag and a higher discharge rate than a similar density lithium polymer (non nano-tech) battery.
    For those that love graphs, it means a straighter, longer curve. For pilots it spells stronger throttle punches and unreal straight-up performance.
    Excellent news for 3D pilots!

    Unfortunately with other big brands; numbers, ratings and graphs can be fudged. Rest assured, TURNIGY nano-techs are the real deal, delivering unparalleled performance!
     
  18. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    jammer dat er nog geen 4S2650 versie is, zou perfect zijn voor mijn Extra..

    Ook kleine 3S 1000-1500 accu's mis ik nog, maar die zullen denk ik nog wel komen.
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Had bijna 2x 3s 2650 besteld voor m'n T500, maar voordat die betaling erdoor is zullen ze weer out of stock zijn denk ik...
    Dus maar niet gedaan.
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jammer, de rare maat past niet in m'n F5B kist.
    (4s 62mm breed, 23mm hoog :S )

    Was een leuke test geweest bij 250-350A

    Edit: Is ook nog eens 3S ipv 4S...laat maar

    Groet,
    Gerben
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2010

Deel Deze Pagina