HYPERION YAK 54

• Topicstarter Topicstarter Koen
  • Startdatum Startdatum
Dit was toch jouw draadje Koen :lol:
Mooie kist Koen ziet er heel goed uit en prachtige foto's ook van Didier natuurlijk :thumbsup: Is dat nou het veld in Almere dit is voor mij dichterbij dan Hoofddorp moet misschien maar eens een kijkje komen nemen.

Mvg,

Daniël.

@ Daniel: was vanmiddag op de HLC (Hoofddorpse Luchtvaart Club)
Je bent uiteraard welkom...

@Didier: jij nog bedankt voor 't maken van foto's van m'n YAK!

Ziet er goed uit Koen. Ik ben heel benieuwd naar die verticale acceleratie! Ik ga zeker proberen of ik 6 Mei ook naar Boskoop kan komen zodat ik al dit moois live kan zien.

Groeten Jeroen.

Rick NT zei:
Ha Koen,

Goed te horen dat de Yak bevalt. Staat hier ook op het verlanglijstje, zoals je misschien wel weet.

Alleen schrik ik een beetje van die max. stroom die jij trekt. Mijn plan is/was namelijk om de accu's van m'n MP te gebruiken, maar dan natuurlijk in 5S2P combi. Packs bestaan uit Kokam 2000 15C cellen, m'n ervaring met m'n MP is dat het pack zich goed houdt tot zo'n 50A max, komt dan met 10S2P op een power van zo'n 1.6-1.7 KW.

Een voordeeltje van de Yak t.o.v. zo'n wentelwiek is dat de gemiddelde stroom veel lager (kan) liggen. Enig idee wat de gemiddelde stroom is, of anders verbruik en vluchtduur (reken ik het zelf wel uit :) )

Een iets mindere setup moet ook nog wel lukken, met jouw spec's zit je nu op zo'n 500 Watt/Kg 8O, in Schocky-termen zou dat 75 Watt op een 150 grams schocky zijn 8O

Groetjes,

Rick

Rick,

Ik denk gemiddeld maar zo'n 17A te trekken. Dat is het mooie van veel voltjens, want met 17A heb ik 0,4 PK :D
50A is nog altijd 862 watt / 1.15 PK, zat vermogen voor deze kist!

Mvg,

Koen

Om aan het kistje en weer buiten vliegen te wennen heb ik tot nu toe met redelijk kleine uitslagen gevlogen:

Rol: + en - 19mm / 50% expo
Hoogte: + en - 23mm / 40% expo
Richting: + en - 38mm / 40% expo

Dit zijn prima waarden voor de eerste paar vluchten.
De kist vliegt en landt bijna net zo gemakkelijk als een hoogdekker trainer...

Gisterenavond dual rate ingesteld:

Low rates: bovenstaande uitslagen / expo

High rates:

Rol: + en - 24mm / 60% expo
Hoogte: + en - 40 graden uitslag / 50% expo
Richting: + en - 40 graden uitslag / 40% expo

Just can't wait :wink:

Vandaag even met volle accu gemeten hoeveel rpm de 14 X 4.8 prop draait...
...10.350 (67A = 1145 watt = 1,53 PK) 8O

5S4200 accu besteld, vandaag was er lekker weinig wind, 4 heerlijke vluchtjes gemaakt :wink:

:D

Begin van de week de knoop doorgehakt en een Yak 54-40 bestelt bij Hoellein.
Ook maar meteen de servo's erbij bestelt, 2x Hitec 225BB, 2x HS81 MG, 1x Simprop SES 640 2BB MG.
De 80A Kontronik regelaar met BEC hadden ze niet op voorraad, dus die maar ff gelaten voor wat het is.
Eigenlijk was het plan om ook een Strecker voor de YAK te kopen, alleen na vergelijk met andere setup's en vooral de hoge stromen die Koen trekt is er toch twijfel.

Hier een listing van de verschillende setup's die ik gevonden heb op het net:

Hyperion/AircraftWorld/Ezone
Motor Hyperion Z4020-14
KV= 574 Rpm/V, 284 grams, max effic. 32-50A (500-900W), Peak 62A (1100W)
5S
Prop APC-E 14x7 of APC Sport 15x6 (57A max)
Max RPM 8120 op APC-E 15x8, 64.1A 1093W op 1700 boven zee-niveau
Regelaar Hyperion Titan 80 Pro Opto, 2S-5S, 96A Peak, 48 gram.

Koen
Motor Strecker 330.25 LU
KV= 700 Rpm/V, 210 grams, Continu vermogen 800W
5S
Prop RFM 14x8/4.8 of RFM 13x6.5
Regelaar Kontronik Jazz 80-16 BEC, 2s-6S, 100A Peak, 59 gram. 4A Bec

E-flightline
Motor Neu 1509/2.5D met 6.7:1 vertraging
KV= 2700/403 Rpm/V, 212/277 gram effic. 85+%, Peak 100A
5S
Prop APC-E 17x8 (54A statisch)
Regelaar CC Phoenix 60, 2s-6s, 80A Peak, 58gram, Bec niet bruikbaar (4S max)
Totaal gewicht 2,3 kg

Elektromodellflug
Motor Axi 4120/18
KV= 515 Rpm/V, 320g, max effic, 15-40A, Peak 55A
4S
Prop Aeronaut Cam Carbon 16x10 Drieblat op 47mm hub
Regelaar Kontronik Jazz 80/6-18, 2s-6s, 100A Peak, 59 gram 4A BEC
54A, 734 Watt, 5541 Rpm, eff. 81%, 3450 gr.
Totaal gewicht 2,1-2,3 kg

Vooral de laatste 2 spreken mij aan vanwege de grote prop (komt er toch nog redelijk wat blad buiten die ronde motor-kap uit) en de nog redelijke stromen.
Bij de laatste setup gebruiken ze een combi van zware motor met lichter pack (4s) om toch nog op een redelijk totaal gewicht uit te komen.
Aangezien ik het prefereer om op 5S te gaan vliegen (ivm al beschikbare accu's) valt die eigenlijk zo'n beetje af.
De Neu-variant is zo ie al lastig te verkrijgen begrijp ik en al helemaal binnen Europa denk ik. Verder is ie ook nogal prijzig.

Al met al lijkt me een motor/combi met de volgende spec's ideaal:
KV: 400-500
Gewicht: 250-300 gr
Vermogen: 800-1000W op 5S
Prop: 16x8-17x8 range

Iemand hier nog andere ideeen over?

Zover wat ik gevonden heb wat hierbij in de buurt komt is:

Hyperion Z4020/16 KV: 504 284 gram
Cyclon Elite 18 KV: 390 250 gram (duur + onderhoud??)
Mega 22/30/2 4:1 Kv: 440 280 gram (vermogen ??)

Iemand nog andere optie of tips?

m.vr.gr.

Rick

Rick,

Leuk dat je er ook een besteld hebt!

Jazz 80-6-18 nu in aanbieding bij www.lipo-shop.de, maar 169 euries, was met verzendkosten erbij maar 175 of zo... ...en snel in huis...

Ik zou zeker geen motor met vertraging kiezen...

Klopt het dat naast grotere prop je vooral andere motor wil omdat je 5S maximaal 50A continu aankan?

Overigens vlieg ik inmiddels met iets andere setup: Hyperion 5S4200 icm Freudenthaler 13 X 6,5 op 52mm middenstuk, moet alleen nog Ampjes meten. Had al paar vluchtjes van 16 minuten.

Mvg,

Koen

Ha Koen,

Die Jazz 80 hadt ik inderdaad al gezien bij Lipo-shop. Ben alleen niet zo'n voorstander van geschakelde BEC, sinds een minder prettige ervaring met een UBEC HV. Op Elelktromodellflug staat wel een zeer lovende test over die Jazz, zelfs meetingen gedaan op het gebied van stoor-frequenties. Dus wie weet, maar eerst ff een motor-selecteren dan wordt de keuze voor een regelaar makelijker.

Wat zijn de nadelen van een vertraging? Volgens de online-power-calculator op de Neu-site, draaid die setup met een 90%+ rendement. Misschien een beetje optimistisch??

Wil m'n Kokam 2000 5S2P toch nog ff wat langer gebruiken. Uit eigen ervaring weet ik dat ik dan niet veel hoger moet gaan dan 50-55A, al verwacht ik dat de gemiddelde stroom wel een stuk lager zal liggen als bij m'n heli.
Met 50-60A zit je dan al in het 800-1000W gebied.

Strecker heeft de naam en faam van een hoog rendement. Maar m'n gevoel zegt dat jouw setup, vooral met die 14" prop kantje-boord is. Ruim 1100 Watt in een 210 grams motor douwen ??? Daarin tegen draai je wel voldoende toeren (voor de motor dan)

Het middenstuk moet nog veel groter wil je effectief in de buurt komen van een 15" 16". Alhoewel ik (helemaal) niet thuis ben in hoe nu precies die maat aanduidingen van klap-props gaan. Maar je kunt niet onbeperkt het middenstuk vergroten, want ook dan klopt van de spoed over de bladlengte niks meer. Zoals je al gemerkt hadt bij dat -5graden middenstuk.

Filmpje van E-flightline al gezien: http://www.e-flightline.com/movies/Hype Yak 40e-3-24-06.wmv

Rick

Hoi Rick,

Het unieke van Jazz 80 is idd dat ie weinig "stoort" en ook bij 80A belasting 3A BEC continu (4A piek) blijft leveren.
59 gram en geen extra gewicht UBEC of aparte ontvangeraccu.

De Strecker die ik gebruik is met LU overigens 270 gram, maar idd iets te hoge KV voor grote prop.
Maar zelfs na vluchtje van 16 minuten met af en toe vol gas nog lauw...
(vlieg grootste deel hooguit half tot driekwart gas)

Nadelen vertraging? tsja, eigenlijk alleen herrie, onderhoud en iets dat stuk kan gaan.

Had filmpje idd al gezien, zeer goede piloot!

Ik denk dat zowel de Hyperion, de Neu als de AXI goede keuzes zijn, alleen axi wel zwaar en (wellicht te?) lage KV...

Hyperion met 15 X 6 lijkt me mooi....
Of Neu met 17 X 8 (wat weegt die Neu met vertraging eigenlijk?)

(of Strecker met 15 X 4 :wink: )

Mvg,

Koen

...overigens is deze Yak nu ook te koop in 1.85m spanwijdte (2500 watt)...

...komt deze Yak (1.38m spanwijdte) en de 1.85m spanwijdte binnenkort ook in R2 kleurenschema (rood, wit, blauw) op de markt...

...en komt Hyperion binnenkort ook met een KATANA F3A 1.80m spanwijdte (2000 watt) op de markt + nog een paar nieuwe modellen...

zie:

http://www.airstrike.com.au/HypModels.htm :wink:

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=45936

http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=46154

...pfff, ben nog financieel aan het bijkomen van Prodigy en YAK :wink:

'Doosje' is vandaag binnen gekomen, lekker vlot dus.
Geen transport-schade, wel enkele schoonheids-foutjes in het cover-werk en de cockpit-kap sluit eigenlijk niet.

Het gewicht van de Neu staat een beetje kriptisch in m'n 'grote' post. 212 zonder en 277 gram met vertraging.

Het meer klassieke rood-wit-blauw kleurenschema heeft ook wel iets.

Iemand anders nog tip/tricks voor een aandrijvng?

Rick

Rick NT zei:
'Doosje' is vandaag binnen gekomen, lekker vlot dus.
Geen transport-schade, wel enkele schoonheids-foutjes in het cover-werk en de cockpit-kap sluit eigenlijk niet.

Het gewicht van de Neu staat een beetje kriptisch in m'n 'grote' post. 212 zonder en 277 gram met vertraging.

Het meer klassieke rood-wit-blauw kleurenschema heeft ook wel iets.

Iemand anders nog tip/tricks voor een aandrijvng?

Rick

Rick,

Gefeliciteerd ! (jammer van schoonheidsfoutjes en kap die niet sluit)

Nog een tip: mijn 2 HS81MG's voor hoogte zitten naast richtingservo en aansturing door carbon stangen, accu (5S4200, 475 gram) kan niet verder naar voren. Dit omdat mijn motor / mount combi 111 gram lichter (nl 304 gram) is dan hyperion motor / mount combi (=415 gram). Ondanks dat zit er nu 35 gram lood vlak achter motor.
(Ik heb wel de cockpit voorzien van zwart depron en een pilotenpuppe, dit is weer extra gewicht achter zwaartepunt)

Ik heb aan achterzijde waar je het landingsgestel op kist schroeft een balse driehoekig latje van 8 x 5 x 5mm ongeveer 8 cm lang er tussen geklemd, zodat het landingsgestel / wielen iets meer naar voren staan, want standaard setup wel erg dicht bij zwaartepunt, waardoor kans op op neus duiken bij landing

Tevens de 50mm wielen gelijk vervangen door 65mm leichtrader ivm gras

Momenteel CG op 110mm, wil +/- 107mm nog proberen (maar ja, dan nog meer lood)

Doe 1e vlucht uitslagen rol 18mm + en - , hoogte 22mm + en -, en richting 40mm + en - en zo'n 55% expo, meer dan genoeg (!)
Later dual rate of langzaam meer uitslag...

Bouw ze, is heerlijke kist om mee te vliegen!

Vraag Bert evt nog om motorkeuzetip / evt nadelen vertraging...

Mvg,

Koen

...Oh ja, als ik 't kon overdoen zou ik de kleine YAK 54 stickers achter de cockpit plakken ipv op motorkap, daar zitten ze op de 100% YAK nl ook...

Back