i dreamed of a Cirrus...

Uit diverse bronnen verspreid over het internet heb ik begrepen dat Hard plastic lijm van Bison geschikt is om ABS te lijmen.
Dit ben ik zojuist even gaan kopen en inderdaad, het staat ook duidelijk aangegeven op de verpakking.
Ik heb net even een kleine scheur in de romp ingesmeerd en vastgeklemd, nu moet ik alleen wel 3 uur! wachten op het resultaat, ik ben zeéééér benieuwd.
Als dat goed houdt dan verlijm ik het voorste gedeelte van de romp daar ook mee en als dat netjes uitgehard is leg ik er een matje glasweefsel in met 24 uurs epoxy, ik heb hier nog een flinke rol van 300gr/m² liggen.
Ook lijkt het me slim om er een paar reepjes spread tow band in te plakken, evenwijdig aan de lengte van de romp, als trekontlasting wanneer de Cirrus achter een sleepkist hangt.
Maar dat heb ik zelf niet, misschien iemand hier die een stukje wil doneren ? :rolleyes:
Voor de staart heb ik het volgende in gedachten:
staart.jpg

Een "plug" van hout maken die precies strak in de beide helften van de staart past en die verlijmen met Stabilit express.
Natuurlijk zal de plug wel hol moeten zijn aangezien er 2 stuurstangen doorheen moeten.

Net een klein succesje geboekt, de hard plastic lijm van Bison blijkt super te werken, de gelijmde scheur heeft 3 uur kunnen drogen en zit nu muurvast.
Ik heb echt geprobeerd hem weer los te trekken maar dat lukte niet.
Met deze lijm kan ik dus gerust verder om de rest van de romp te lijmen.

Inmiddels zit de Cirrus alweer helemaal in elkaar, wat een goed spul zeg die Hard plastic lijm van Bison.
We zijn er nog lang niet want om het weer een strak geheel te maken zal ik nog wel een aantal ideale vliegdagen (zoals vandaag) moeten opofferen.

Zo ligt ze er nu bij:
IMG_0654.JPG

De voorkant met 2 lapjes glasweefsel ingelijmd met epoxy:
IMG_0655.JPG

Ik had nog 100 grams keeperweefsel liggen, daar heb ik 2 laagjes van gebruikt, met de vezels van de 2e 45 graden gedraaid tov de eerste.
Het oude servoplankje moet ook nog vervangen worden

Voor de staart heb ik precies hetzelfde gebruikt maar het was nog even een klus om te bedenken hoe ik dat moest gaan doen.
Ik ben geen voorstander van glasweefsel aan de buitenkant omdat er dan toch een verdikking in komt dus wilde ik het graag vanaf de binnenkant repareren.
Dus heb ik het volgende gedaan:
2 lapjes glasweefsel ingesopt en op elkaar gelegd en opgerold tot een kokertje.
Dit kokertje heb ik in de romp geschoven en ongeveer 3cm uit laten steken.
Vervolgens heb ik een lang stuk messing buis met aan het eind een ballon erop geplakt helemaal door de romp heen gestoken, zodat de ballon precies in het kokertje van glasweefsel zat.
Vervolgens de lijmnaden van de romp en staart ingesmeerd met de hard plastic lijm en tegen elkaar gedrukt.
Het geheel stevig tegen elkaar gezet met een grote hoeveelheid glasvezeltape en toen ik tevreden was met de stand van het kielvlak heb ik de Cirrus op de standaard gelegd en de ballon opgepompt met de fietspomp.
Dit werkte zo goed dat de epoxy door de kleinste kiertjes naar buiten kwam :D
Helaas knapte mijn ballon na een poosje maar gelukkig was het glasweefsel goed verdeeld en bleef het goed tegen de wand geplakt zitten door de epoxy en is het resultaat alles wat ik er van gehoopt had.
IMG_0656.JPG

Nu moet het geheel nog flink geschuurd, geplamuurd en nog meer geschuurd worden en als ze weer helemaal strak is een nieuwe laag spierwitte verf erop.
Ik kan haast niet wachten :cool:

Laatst bewerkt:
Hahaha, ja was dat maar waar (zo! dat zijn een hoop a's) :p
Nee, zoveel tijd heb ik nou ook weer niet, ja of ik moet een nachtje door halen maar dat was ik niet van plan ;)

Hoi,

goed bezig Jesse :thumbsup:

Hoe heb je trouwens gezorgd dat de romp recht blijft, ik zie dat nergens op de foto's terug, maar je zult de delen best gefxieerd hebben of zo ?

Ik heb er alle vertrouwen in dat het weer goedkomt met de Cirrus :yes:

Grtz,
Menno

Bedankt Menno,

ja alles zit weer netjes recht tegen elkaar aan, de breuk was ook zodanig dat wanneer je de 2 delen tegen elkaar klemde het eigenlijk direct recht zat.

lees ook hierboven:
en toen ik tevreden was met de stand van het kielvlak

@ Serge: het heeft wat denkwerk gekost maar dit was naar mijn mening de beste/mooiste oplossing, en die truc met de ballon heb ik afgekeken uit bouwverslagen van GFK/CFK DLG rompjes.
Daar gebruiken ze speciale ballonnen om het glasweefsel/Carbon tegen de binnenkant van de mal te drukken.

Gisteren en vanmiddag ben ik nog even lekker aan de Cirrus bezig geweest, gisteren ben ik zo'n beetje de hele middag bezig geweest met de 3 8O verschillende kleuren verf van de romp te schuren.
Daarna heb ik de diverse gaten/gaatjes in de staart en romp in de polyesterplamuur gezet en glad geschuurd, het stinkt als de neten maar wat een fijn spul is dat zeg, supersnel uitgehard en het schuurt vreselijk glad.
Toen het geheel in de grijze primer gezet toen dat droog was (gaat lekker rap met dit weer ;)) de eerste 2 witte lagen erop.
Waarschijnlijk moeten er nog wel een laagje of 2-3 op voordat het echt mooi dekt maar dat is niet erg, ik ga gewoon morgen op het gemak verder.

IMG_0688.jpg

IMG_0690.jpg

Wow, toen ik hem gister op tafel zag liggen had ik niet gedacht dat je aan het einde van de dag zo ver zou zijn. Goed bezig gast. Zondag bij zusje achter maar een rondje doen dan;)

haha, ja gaat hard he, mooi spul die acryl verf in spuitbus, droogt lekker snel vooral met dit weer ;)

misschien een beetje laat maar kan je van de circus geen vacuform maker

Ik weet het niet, zou dat sterk genoeg worden? en hoe ga je dan de 2 helften aan elkaar maken, ik weet dat de originele kit van ABS een lipje heeft waarmee je de 2 helften aan elkaar lijmt.
Op zich wel een uitdaging natuurlijk, maar dan ga je wel een flinke vacuform machine nodig hebben.

Zo, de verf zit erop, ze heeft een mooie nieuwe witte jurk van me gekregen ;)

IMG_0694.jpg

Rood accentje op de voorkant:
IMG_0695.jpg

Komende week moet ik nog even water decals halen en de stickers uitprinten en aanbrengen alvorens de blanke lak erop gaat.

"Stay tuned" :cool:

Back