Iemand ervaringen met atmel Micro processors, en Atmel programmers ?? (iemand die voor mij 2x een 1

Nou ik weet 100% zeker dat je de werkfrequentie per fuse-settings moet instellen. Wanneer per ongeluk verkeerde fuse-settings zijn ingesteld voor de werkfrequentie is de uC niet meer aanspreekbaar over de ISP.

Mij is dit diverse malen overkomen en omdat ik geen High-Voltage programmer had, gingen de uC's rechtstreeks de prullenbak in.

maargoed, ik heb eigenlijk niet veel zin meer om in discussie te gaan.

ik zou zeggen: laat emiel dat boardje op ebay maar kopen en dan komt ie er zelf achter dat ie zijn uC kan weggooien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ik weet 100% zeker dat je de werkfrequentie per fuse-settings moet instellen. Wanneer per ongeluk verkeerde fuse-settings zijn ingesteld voor de werkfrequentie is de uC niet meer aanspreekbaar over de ISP.

Dat spreek ik ook niet tegen, maar staat los van de frequentie van het kristal op het bordje.

ik zou zeggen: laat emiel dat boardje op ebay maar kopen en dan komt ie er zelf achter dat ie zijn uC kan weggooien.

Liever niet.....
Ik heb ook nooit beweerd dat het zo werkte ;), ik ben noob, dus ik zeg niets, lees enkel met grote intresse deze draad ;)

Ik denk dat ik een goedkope isp koop, en per ic wel een bordje maak , met de nodige componenten! En daar komt vrolijk een 20mhz kristal op, ga geen risico nemen!

Dat werkt natuurlijk altijd, maar echt, het is niet nodig. Succes in elk geval :)

Even voor de volledigheid; het is dus echt niet waar wat fpvflyer zegt, de clockfrequentie tijdens het programmeren is niet relevant. Als je de fuses fout zou zetten, hoef je een chip ook nog niet weg te gooien, het zijn immers programmeerbare devices, je kunt 'm dan gewoon opnieuw proggen. Dit natuurlijk muv de fuse voor het programmeerbaar zijn, als je die vernaggelt, ja DAN kun je 'm weggooien.

een fuse setting defineert de klok instelling om zo de tijden in het programma te laten kloppen.

Een kristal bepaalt de snelheid uiteindelijk.
Een atmega op 40mhz draaien kan ook wel allen meestal vinden de transistors dit niet zo leuk en gaan ze hierdoor kapot. *ervaring van een klasgenoot die van opvoeren houdt.

Programmeren is kristal onafhankelijk. Alleen het draaien wat fpvflyer al aangeeft wordt er wel door beinvloed. 8Mhz 20ms op een fuse van 20mhz dan komt daar geen 20ms meer uit.

Wat ook nog wel eens zou kunnen is dat de programmeer snelheid daalt maar dat heb ik eigenlijk nooit getest of de kristal invloed heeft op de tijd die nodig is bij programmeren.

Programmeren is kristal onafhankelijk. Alleen het draaien wat fpvflyer al aangeeft wordt er wel door beinvloed. 8Mhz 20ms op een fuse van 20mhz dan komt daar geen 20ms meer uit.

Dat is dus als je zelf de fuse fout zet. Maar je kunt bv. met een 8Mhz kristal programmeren en dan de fuse op 20Mhz zetten. Als de chip dan eenmaal in het 20Mhz 'target circuit' zit, zal hij correct functioneren.

De programmeercyclus begint met een erase. Je programmer moet dus wel je CPU kunnen gebruiken. Stel dat er op jouw programmer een 20Mhz kristal zit en je de fuses zet op 8Mhz, dan kun je 'm daarna niet meer op die programmer programmeren.

Daarom is het juist handig om op een programmer een niet te hoge waarde te hebben.

Een chip waar de fuse op een lagere kloksnelheid is gezet dan het doelcircuit, is altijd weer te erasen en opnieuw te programmeren, met een programmer met een lage kloksnelheid.

De volgende keer je chips niet weggooien FPVFlyer, stuur ze dan maar naar mij, gratis chips zijn altijd welkom ;)

Even een update, ik heb iemand gevonden welke even de controllers voor mij wil proggen.
Daarnaast heb ik van een forum lid ook een email adres gekregen voor backup, dus ik heb nu 2 mensen welke dit willen doen!

Dus er gloort hoop door de kou!

Back