Ik stel mezelf voor !

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Cyril Marien, 15 mrt 2021.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb net een ronding gemaakt met zijkant van de soldeerbout, moest een kleine ronding worden. En ja een plankenbuiger vergemakkelijkt het buigen een heel stuk. Geen weggegooid geld. En ik begrijp van veel mensen hier en op SOS dat de kolderstok 1 van de betere is.
     
  2. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Wees niet bang, hoor. Ik ga echt geen scratch schip bouwen, hooguit proberen wat stripjes rond een zelfgemaakt framepje te buigen als oefening. En ik denk dat de drie modellen waartussen ik tot nu toe wil kiezen uitdagend genoeg zijn. Het buigen, en het mini gepriegel met klosjes en touwtjes lijken me het moeilijkst. Maar we gaan het zien !
     
    Ronk vindt dit leuk.
  3. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Een plankenbuiger is toch gewoon een soldeerbout ?? Die heb ik hier nog drie liggen, dus één ervan iets aanpassen kan makkelijk.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Jup, scheelt geld als je dat bedoeld.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  5. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ook, maar het lijkt me overbodig met wat ik hier heb liggen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Uiteraard lees ik altijd met plezier dit soort discussies mee. Het blijft altijd moeilijk om te bepalen met welk model je begint en of dit dan te makkelijk of te moeilijk voor je is. Ik kan daarin ook niet echt helpen of adviseren. Wat voor de een zeer makkelijk is is voor een ander een vrijwel niet te nemen horde.

    Wat ik wel kan doen is mensen die een model van Kolderstok gekocht hebben een stuk ondersteuning bieden en advies geven hoe dingen te doen zijn.
    Dit geld onder andere voor het gebruik van een plankenbuiger. Je hebt vrij eenvoudige tangen die het hout aan de achterzijde indeuken en het zo rond maken tot en met ingewikkelde bouwsels met schroeven en klemmen en weet ik niet wat. En je hebt elektrische plankenbuigers.
    Iedere plankenbuiger die elektrisch is is in basis een soldeerbout, want je hebt hitte en een beetje vocht in het hout nodig om een plankje te kunnen buigen. Vroeger (in de 17e eeuw dus) deed men dit met het stoken van een vuur onder de planken, maar ik zou dit in de hedendaagse appartementen / woningen niet binnen doen.
    Er zijn bouwers die een waxinelichtje in een blikje zetten en het hete blikje als vorm om te buigen gebruiken. Andere werken weer met gemodificeerde waterkokers, buizen met water en ammoniak erin en nog veel meer dingen. Als het werkt is het prima, en als je je vingers niet brand, of het behang van de muur af stoomt is dat een goede manier. Maar dan is een soldeerbout wel een wat makkelijker te hanteren ding.
    Het gaat bij de plankenbuiger (naast de hitte) ook om de vorm van de kop op de soldeerbout. De plankenbuiger van Kolderstok heeft een kromming die verloopt, zodat je verschillende bochten kan buigen. Daarnaast wordt er een tweede kop bijgeleverd die als een puntige strijkbout werkt en waarmee je latten over de platte zijde kan buigen.

    plankenbuiger2.jpg

    De capaciteit van de bout in combinatie met de grootte van de kop maakt dat deze nooit te heet wordt en brandplekken kan veroorzaken.
    Wanneer je zelf een dergelijke kop kunt maken kun je met een eigen soldeerbout prima uit de voeten (de koppen zijn ook los te koop bij ons).
    En wat meerdere mensen ook wel doen is de complete buiger kopen en de tweede kop in een eigen soldeerbout zetten zodat ze niet telkens hoeven te wisselen.

    Wat voor mij het meest belangrijk is is dat je plezier krijgt in deze hobby, en dat je die ook houdt. Of je dan met zelfgemaakt gereedschap iets in elkaar bouwt, of met de meest geavanceerde werktuigen en gereedschappen van welk fabricaat dan ook gaat werken doet er dan niet zo toe. Het gaat om wat je maakt, en waar je zelf trots op kunt zijn.
    De kwaliteit van de hedendaagse modellen is in het algemeen goed, ongeacht welk merk je hebt. Je kunt dus kiezen op prijs, op uiterlijk, op tijdperk - noem maar op. En bij elke fabrikant (ja, ook bij Kolderstok) mankeert er wel eens iets, of is een latje of plankje soms wat van mindere kwaliteit. Dat geeft niet - als het probleem wat er door ontstaat (of kan ontstaan) maar op een goede manier opgelost wordt. En daar doe ik als Kolderstok uiteraard mijn best voor :)

    Hans
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2021
    Jaques, Ronk, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Hans, ik las al her en der op dit forum dat jij Kolderstok 'bent', en hoe behulpzaam je bent voor de bouwers hier ! Dank voor je reactie. Je bent ook erg eerlijk, dat mag wel eens gezegd worden. Ik vind de Kolderstok modellen waartussen ik twijfel steeds aantrekkelijker worden: vooral de Duyfken vind ik net iets aparter ogen dan de Barentsz en de Artesania San Francisco. Dus ik wik en weeg nog even lekker verder !
     
    *Hans* en Ronk vinden dit leuk.
  8. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn allereerste daden richting het bouwen van een Fraai Zeilschip. Ik heb uit wat reststukken abachi en sapele hout een stapeltje dunne latjes gezaagd met mijn lintzaag. Daar kan ik eens naar hartelust mee experimenteren (glad schuren, lijmen, buigen).

    Het zagen gaat op mijn lintzaagje redelijk nauwkeurig. Wel komen de latjes er ruw uit, en ik heb geprobeerd ze glad te schuren tussen twee leveling beams (kaarsrechte aluminium schuurblokken met erop gelijmd schuurpapier). Dat lukt op den duur wel, maar het is monnikenwerk. Maar dat zal er nog wel meer komen. Ik ben trouwens niet van plan om de latjes voor de beplanking zelf te maken: ik koop een mooie kit waar alles in zit. Dit is puur om te proberen.

    Als ik echt aan een schip ga bouwen zal ik trouwens een nieuw topic aanmaken !

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dun sapele:

    [​IMG]

    4,5 mm breed:

    [​IMG]

    Iets dikker abachi:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2021
    TIMBERWOLF, Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  9. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De pogingen om de dunne latjes glad te schuren tussen twee leveling beams. Ze ‘grijpen vast’ op de grove grit (100 geloof ik) van de onderste, en de bovenste met een fijnere grit (240 als ik het goed heb) schuurt de bovenkant van de latjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog lang niet glad, maar het lukt uiteindelijk wel, zo.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2021
    Ronk en Herby63 vinden dit leuk.
  10. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Toen heb ik meteen maar eens geprobeerd hoe dat buigen gaat. Het zachte abachi buigt makkelijk; het veel hardere sapele heeft wat meer hulp en geduld nodig. Maar met de soldeerbout kan ik een redelijk scherpe bocht maken.

    100 watt (geloof ik) soldeerbout:

    [​IMG]

    Meteen maar een stukje hout achter het latje gepakt, want ik brandde natuurlijk meteen mijn tengels.

    [​IMG]

    En natuurlijk brak het eerste stukje meteen.

    [​IMG]

    Daarna ging het prima: elk latje kostte me maar een paar minuten. Het abachi voel je gewoon soepel worden als je het verhit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Experiment geslaagd.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2021
    TIMBERWOLF, Ronk en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Je kan jouw foto's ook gewoon hier uploaden
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  12. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Oh ok, bedankt !
     
  13. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Beetje zitten spelen met wat triplex en de lintzaag. Ik heb uit de vrije hand een bootje getekend, en een framepje (met ‘valse kiel’ en ‘spanten’ ?) in elkaar geschoven. Ik ga eens kijken hoe dat beplanken werkt. Ik zal jullie niet te veel lastig vallen met deze beginnersperikelen: ik sta op het punt om een Echte Kit te bestellen.

    8FB2762F-4B21-402E-9030-19F5341C8EC3.jpeg 12F08DC0-1E76-4E9E-9D1A-61FD790F616A.jpeg 6A25A1B2-C6F4-499F-A841-1FAD871D1147.jpeg 1E572DBE-681C-457D-A96E-B6345CDB97F6.jpeg
    14C93279-5995-431A-853B-B9F8B23E69D2.jpeg

    Het frame is van 6 mm triplex, de dekken van 3 mm.

    9260430C-1D0C-4865-87C0-305A7E6B0006.jpeg FEC8EF9B-3941-43F5-A941-48520554E25B.jpeg B99E211C-F3F0-451A-9E1F-EB0EE90E7461.jpeg
     
    Flying Scotsman, Ronk, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Cyril,
    Je moet nu wel de zijkanten van de spanten in lijn schuren met de romp, zodat een lat de volle breedte van de spant raakt. Anders heb je geen lijmoppervlak
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  16. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, daar zat ik al naar te kijken. Eerst die spanten er maar eens in lijmen. :)
     
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Cyril, naar mijn mening hoef je niet te kijken naar een beginnerskitje.... Je hebt ervaring, gereedschap en gezond verstand.... Mijn eerste kit was de San Juan Nepomuceno van Artisana, en dat zou expert-niveau moeten zijn (wist ik toen niet), dat is goed gelukt en het is voor mij geen twijfel dat jij dit zeker kan, dus ik zou zeggen, kies gewoon het schip wat je mooi vindt en laat je niet beperken door het niveau en laat je uitdagen, wanneer je iets niet weet, genoeg kennis op dit forum

    PS: Welkom bij de club!
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  18. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je !

    Nou, overschat me niet ! Ik denk dat bij modelbouw andere vaardigheden komen kijken dan die ik nu heb. Vooral het fijne gepriegel zal totaal nieuw voor me zijn (ik zag dekpompjes die net zo groot waren als een halve punaise !), en vooral het geduld wat ik in heel veel bouwverslagen zie. Ik neem mijn petje af voor de ervaren bouwers !

    Verder zijn er wat praktische zaken aan mijn keuze. Ik wil maar één prachtig schip bouwen (maar dat zei ik met gitaren ook, en nu is nummer 5 bijna klaar), omdat ik dat eigenlijk mijn hele leven al supergaaf vind, en het moet hier ook nog op een plank in mijn wandrek passen van 80 cm breed. Ik moet even bekijken of ik er een vitrine overheen wil, want het schoon en stofvrij houden van een opgetuigd en gezeild model lijkt me niet makkelijk.

    Alles bij elkaar blijf ik twijfelen over de drie schepen: de twee van Kolderstok en de San Francisco. Die laatste zou met 68 cm al weleens te groot kunnen zijn; dat zal ik gauw nameten. De Kolderstokken zijn net een paar cm kleiner. Al met al moet ik wel de knoop eens doorhakken, haha !
     
  19. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik vond ook nog deze: de OcCre Endurance. Heel anders dan de andere drie die ik op het oog heb, maar wel een heel fraai schip, met een mooi verhaal ! Ik kan er op dit forum niks over vinden, en bij Nederlandse modelbouwwinkels kan ik het schip ook (nog ?) niet vinden, dus het is volgens mij een nieuw model. Hier de beschrijving op de OcCre website. Weet iemand er iets over ?

    Video's over de bouw vind je hier op Youtube.

    endurance.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
  20. Willie85

    Willie85

    Lid geworden:
    25 sep 2019
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Veere
    Het is inderdaad het nieuwste model wat ze hebben, ik had het ook nog nergens gezien! Ziet er uit als wel een serieuze uitdaging voor een beginner... Maar met gezond verstand, een beetje geduld en dit forum kun je heel ver komen hoor! Velen beginnen met een wat eenvoudiger model, maar sommigen gaan gelijk voor moeilijker, dat zul je uiteindelijk toch zelf in moeten schatten. Occre heeft wel duidelijke bouwbeschrijvingen met veel foto's, ik vind het een aanrader!
     
    TIMBERWOLF en Cyril Marien vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina