Uiteraard lees ik altijd met plezier dit soort discussies mee. Het blijft altijd moeilijk om te bepalen met welk model je begint en of dit dan te makkelijk of te moeilijk voor je is. Ik kan daarin ook niet echt helpen of adviseren. Wat voor de een zeer makkelijk is is voor een ander een vrijwel niet te nemen horde.
Wat ik wel kan doen is mensen die een model van Kolderstok gekocht hebben een stuk ondersteuning bieden en advies geven hoe dingen te doen zijn.
Dit geld onder andere voor het gebruik van een plankenbuiger. Je hebt vrij eenvoudige tangen die het hout aan de achterzijde indeuken en het zo rond maken tot en met ingewikkelde bouwsels met schroeven en klemmen en weet ik niet wat. En je hebt elektrische plankenbuigers.
Iedere plankenbuiger die elektrisch is is in basis een soldeerbout, want je hebt hitte en een beetje vocht in het hout nodig om een plankje te kunnen buigen. Vroeger (in de 17e eeuw dus) deed men dit met het stoken van een vuur onder de planken, maar ik zou dit in de hedendaagse appartementen / woningen niet binnen doen.
Er zijn bouwers die een waxinelichtje in een blikje zetten en het hete blikje als vorm om te buigen gebruiken. Andere werken weer met gemodificeerde waterkokers, buizen met water en ammoniak erin en nog veel meer dingen. Als het werkt is het prima, en als je je vingers niet brand, of het behang van de muur af stoomt is dat een goede manier. Maar dan is een soldeerbout wel een wat makkelijker te hanteren ding.
Het gaat bij de plankenbuiger (naast de hitte) ook om de vorm van de kop op de soldeerbout. De plankenbuiger van Kolderstok heeft een kromming die verloopt, zodat je verschillende bochten kan buigen. Daarnaast wordt er een tweede kop bijgeleverd die als een puntige strijkbout werkt en waarmee je latten over de platte zijde kan buigen.
De capaciteit van de bout in combinatie met de grootte van de kop maakt dat deze nooit te heet wordt en brandplekken kan veroorzaken.
Wanneer je zelf een dergelijke kop kunt maken kun je met een eigen soldeerbout prima uit de voeten (de koppen zijn ook los te koop bij ons).
En wat meerdere mensen ook wel doen is de complete buiger kopen en de tweede kop in een eigen soldeerbout zetten zodat ze niet telkens hoeven te wisselen.
Wat voor mij het meest belangrijk is is dat je plezier krijgt in deze hobby, en dat je die ook houdt. Of je dan met zelfgemaakt gereedschap iets in elkaar bouwt, of met de meest geavanceerde werktuigen en gereedschappen van welk fabricaat dan ook gaat werken doet er dan niet zo toe. Het gaat om wat je maakt, en waar je zelf trots op kunt zijn.
De kwaliteit van de hedendaagse modellen is in het algemeen goed, ongeacht welk merk je hebt. Je kunt dus kiezen op prijs, op uiterlijk, op tijdperk - noem maar op. En bij elke fabrikant (ja, ook bij Kolderstok) mankeert er wel eens iets, of is een latje of plankje soms wat van mindere kwaliteit. Dat geeft niet - als het probleem wat er door ontstaat (of kan ontstaan) maar op een goede manier opgelost wordt. En daar doe ik als Kolderstok uiteraard mijn best voor
Hans