Ik zei nog zo: "GEEN BOMMETJE!!!"

Discussie in 'Foto-Album' gestart door Roel van Essen, 14 feb 2004.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Nou Tom, dat is al gebeurd!
    Juni 2000 liet Jan Hofman van Vaargroep Flevoland zijn coaster Stefan Jan H. dopen door zijn kleinzoon Stefan Jan. (Toen een dreumes van 4 jaar)
    Betrokkene moest een lintje doorknippen en dan zou de coaster (ruim 2 meter lang en 50 kilo zwaar) met onze 'schepenlift' te water worden gelaten. De schepenlift is een trolley waar de grotere modellen op kunnen staan, die dan via twee rails schuin naar beneden te water kunnen worden gelaten. Normaal gaat dat heel beschaafd, met een handbediende lier, maar voor deze keer hadden we de lier losgemaakt. Toen het lint was doorgeknipt maakte Jan het touw van de trolley los en het hele handeltje, trolley met 50 kg coaster reed te water, een meter lager! Het ging allemaal goed; de coaster rolde een paar keer mooi, een mooie (schaal-)golf in het water...
    En we hebben getoeterd! Met zo'n voetbalhoorn op gecomprimeerde lucht, en alle schepen van de vereniging die een hoorn hadden, lieten zich horen. En dan produceert dat toch best wat geluid. Helaas heb ik er geen foto's meer van; wegens ruimtegebrek heeft de webmaster van onze site de foto's van de open dag 2000 een jaar geleden verwijderd, om plaats te maken voor nieuwe...
    Spectaculair was het wel... :lol:
     
  2. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Jammer dat ik er niet bij, lijkt me een schitterend gezicht zo'n tewaterlating. ik heb er ook eens een mee gemaakt:

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]



    Zijn al wat uit de oude doos, maar toch spectaculair om mee te maken.

    Tom Boere
     
  3. Kelvin

    Kelvin Guest

    Zo man,

    Het ziet er echt gaaf uit, kzou het zelf ook wel een keer mee willen maken.

    gr. Kelvin
     
  4. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Ok, de volgende tewaterlating staat bij Ferus Smit op het programma:

    Yard Number:361, Friday the 26th of august at the shipyard in Westerbroek, The Netherlands. (12:30)

    Misschien leuk om nog even als 'uitje' te doen in de vakantie!!

    Arnold
     
  5. volgensmij hoort dit topic beter in het fullscale forum :)
     
  6. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    je hebt zeker niks beters te doen!!!!
     
  7. mennojan

    mennojan Guest

    Ter info; het gaat hier om de Vlieland van Kustvaart Harlingen. Een multipurposeschip van 6000 ton.

    Ik ben van de partij met m'n camera 8)
     
  8. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    ik ook zoals het nu lijkt!

    Arnold
     
  9. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    We zijn weer thuis van de tewaterlating:


    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Arnold
     
  10. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Toch wel koele kikkers, die sleepbootbemanning.
     
  11. jon hummel

    jon hummel Guest

    Roel,
    Je moet eens naar Foxhol gaan, ik woon in Drenthe dus kom daar regelmatig. Alleen de laatste tijd niet meer, maar er schijnen daar vooral veel Wagenborg te water gaan.
    (Foxhol en Eemshaven liggen in Groningen) Foxhol ligt bij Hoogezand-Sappemeer in de buurt als ik me niet vergis. Maar de scheepswerven liggen wel weer net buiten Foxhol, maar dan heb je volgens mij ook zo wel 4 scheepswerven naast elkaar.

    Ga je voor de grote schepen, moet je naar de Eemshaven, daar liggen bij Wagenborg Stevedoring soms zelfs Cruise schepen, en aan de linkerkant van de Borkumlijn aanlegstijger, de veerboot naar Borkum dus, liggen vaak ook grote schepen waar nog net een laatste hand aan word gelegt.

    Laatst lag daar de Beluga Revolution, mooie schepen!!
     
  12. Dat bommetje geeft wel heel erg veel water overlast .k ben half verzopen achter m,n :? PC : maar klasse foto,s 8O :eek:
     
  13. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    En de volgende staat er alweer aan te komen:

    van de Wagenborg site:

    Terschelling “op smeer”

    Bij Scheepswerf Ferus Smit B.V. te Westerbroek staat bouwnummer 362 “op smeer”. De tewaterlating vindt plaats op 4 november a.s. om 12.30 uur. Het schip, dat als Terschelling in de vaart zal worden genomen, is het vijfde op rij van een serie van vijftien 1A ijsversterkte multipurpose 6000 tonners, die Ferus Smit in opdracht van Wagenborg Shipping B.V. en aan Wagenborg verbonden reders bouwt.



    Opdrachtgever voor de bouw van het m.s. Terschelling is Kustvaart Harlingen B.V. te Harlingen. Voor deze rederij bouwde de aan het Winschoterdiep gesitueerde werf ook zusterschip Vlieland, dat op 30 september jl. werd opgeleverd.

    De algemene gegevens van deze serie luiden: lengte over alles 110,78 meter, lengte tussen de loodlijnen 105,45 meter, breedte 14,00 meter, holte 8,13 meter, brutotonnage 3990, nettotonnage 2208 bij een DWT van ca. 6000 ton. In de machine wordt een 2640 kW MaK 8M24 geplaatst, die een snelheid levert van 14 knopen.


    De Terschelling is gepland eind dit jaar in de vaart te komen.


    Arnold
     
  14. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Mededeling:

    Winschoterdiep; KMR 10; Stremming

    In verband met een tewaterlating bij Volharding Shipyards Foxhol geldt de volgende beperking:
    Stremming thv. kmr 9.9 op zaterdag 3 december 2005 van 10:45 tot 12:00 uur. Voor het regelen van de scheepvaart is het dienstvaartuig "Aquarius" aanwezig en luistert uit
    op marifoonkanaal 10
    .

    Het gaat hier om een schip voor de duitse reder Intersee.

    Arnold
     
  15. mennojan

    mennojan Guest

    Was helaas niet bij de tewaterlating, kreeg nog een herkansing in haar thuishaven :)
    [​IMG]
    De Terschelling is inmiddels bezig met haar Maiden Voyage.
     
  16. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    En daar komt de volgende dikke dame al van de helling af glijden:

    Info Ferus Smit:

    Yard Number:364, Friday the 3th of februari (12:30) at the shipyard in Westerbroek, The Netherlands

    Info Wagenborg:

    Jan van Gent maakt zich op voor stapelloop

    Bij Scheepswerf Ferus Smit B.V. te Westerbroek wordt alles in gereedheid gebracht voor de stapelloop van hun bouwnummer 364 op vrijdag 3 februari a.s.

    Na naamgeving en doop door mevrouw Sarah Kok zal het schip als Jan van Gent om 12.30 uur kennismaken met zijn element. De Jan van Gent is, na de Pioneer, Dagna, Vlieland, Maasborg en Terschelling de zesde in successie dat de aan het Winschoterdiep gevestigde werf voor Wagenborg en aangesloten reders bouwt. Dit scheepstype (boxshaped, Finse ijsklasse 1A, DW 6000 ton, ruiminhoud 285.000 cbft, volledige uitrusting voor het vervoer van containers, verplaatsbare separatie-schotten, een 2640 kW motor die een snelheid levert van 13 mijl) past uitstekend in de door Wagenborg en partners opgezette systeemtraffiek: de Baltic, Europa, de USA en de Canada Meren. De verwachte oplevering van de Jan van Gent is 9 maart a.s.



    Arnold
     
  17. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    De volgende die op smeer staat:

    Yard Number:367, Friday the 27th of oktober 2006 (11:30), at the shipyard in Westerbroek, Netherlands.


    Het gaat hier om de Jaguar.

    Zie ook: www.ferus-smit.nl

    Arnold
     
  18. Tyrex

    Tyrex Guest

    Hoe groot zal de ware schaal zijn? :p lol
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    1:1 dan he :lol:
     
  20. BAS13

    BAS13 Guest

    ware groote heel groot
    ik woon in hoogezand-sappemeer en ga naar school in groningen dus ik kom er elke dag langs met fiets.
    af en toe een uurtje spijbelen om tewaterlating te kunnen zien
    het is en blijft een prachtig gezicht
     

Deel Deze Pagina