Ik zei nog zo: "GEEN BOMMETJE!!!"

Nou Tom, dat is al gebeurd!
Juni 2000 liet Jan Hofman van Vaargroep Flevoland zijn coaster Stefan Jan H. dopen door zijn kleinzoon Stefan Jan. (Toen een dreumes van 4 jaar)
Betrokkene moest een lintje doorknippen en dan zou de coaster (ruim 2 meter lang en 50 kilo zwaar) met onze 'schepenlift' te water worden gelaten. De schepenlift is een trolley waar de grotere modellen op kunnen staan, die dan via twee rails schuin naar beneden te water kunnen worden gelaten. Normaal gaat dat heel beschaafd, met een handbediende lier, maar voor deze keer hadden we de lier losgemaakt. Toen het lint was doorgeknipt maakte Jan het touw van de trolley los en het hele handeltje, trolley met 50 kg coaster reed te water, een meter lager! Het ging allemaal goed; de coaster rolde een paar keer mooi, een mooie (schaal-)golf in het water...
En we hebben getoeterd! Met zo'n voetbalhoorn op gecomprimeerde lucht, en alle schepen van de vereniging die een hoorn hadden, lieten zich horen. En dan produceert dat toch best wat geluid. Helaas heb ik er geen foto's meer van; wegens ruimtegebrek heeft de webmaster van onze site de foto's van de open dag 2000 een jaar geleden verwijderd, om plaats te maken voor nieuwe...
Spectaculair was het wel... :lol:
 
Jammer dat ik er niet bij, lijkt me een schitterend gezicht zo'n tewaterlating. ik heb er ook eens een mee gemaakt:

afb14430.jpg



afb14432.jpg



afb14433.jpg




Zijn al wat uit de oude doos, maar toch spectaculair om mee te maken.

Tom Boere
 
Zo man,

Het ziet er echt gaaf uit, kzou het zelf ook wel een keer mee willen maken.

gr. Kelvin
 
Ok, de volgende tewaterlating staat bij Ferus Smit op het programma:

Yard Number:361, Friday the 26th of august at the shipyard in Westerbroek, The Netherlands. (12:30)

Misschien leuk om nog even als 'uitje' te doen in de vakantie!!

Arnold
 
volgensmij hoort dit topic beter in het fullscale forum :)
 
bombarst zei:
Ok, de volgende tewaterlating staat bij Ferus Smit op het programma:

Yard Number:361, Friday the 26th of august at the shipyard in Westerbroek, The Netherlands. (12:30)

Misschien leuk om nog even als 'uitje' te doen in de vakantie!!

Arnold

Ter info; het gaat hier om de Vlieland van Kustvaart Harlingen. Een multipurposeschip van 6000 ton.

Ik ben van de partij met m'n camera 8)
 
Roel,
Je moet eens naar Foxhol gaan, ik woon in Drenthe dus kom daar regelmatig. Alleen de laatste tijd niet meer, maar er schijnen daar vooral veel Wagenborg te water gaan.
(Foxhol en Eemshaven liggen in Groningen) Foxhol ligt bij Hoogezand-Sappemeer in de buurt als ik me niet vergis. Maar de scheepswerven liggen wel weer net buiten Foxhol, maar dan heb je volgens mij ook zo wel 4 scheepswerven naast elkaar.

Ga je voor de grote schepen, moet je naar de Eemshaven, daar liggen bij Wagenborg Stevedoring soms zelfs Cruise schepen, en aan de linkerkant van de Borkumlijn aanlegstijger, de veerboot naar Borkum dus, liggen vaak ook grote schepen waar nog net een laatste hand aan word gelegt.

Laatst lag daar de Beluga Revolution, mooie schepen!!
 
Dat bommetje geeft wel heel erg veel water overlast .k ben half verzopen achter m,n :? PC : maar klasse foto,s 8O :o
 
En de volgende staat er alweer aan te komen:

van de Wagenborg site:

Terschelling “op smeer”

Bij Scheepswerf Ferus Smit B.V. te Westerbroek staat bouwnummer 362 “op smeer”. De tewaterlating vindt plaats op 4 november a.s. om 12.30 uur. Het schip, dat als Terschelling in de vaart zal worden genomen, is het vijfde op rij van een serie van vijftien 1A ijsversterkte multipurpose 6000 tonners, die Ferus Smit in opdracht van Wagenborg Shipping B.V. en aan Wagenborg verbonden reders bouwt.



Opdrachtgever voor de bouw van het m.s. Terschelling is Kustvaart Harlingen B.V. te Harlingen. Voor deze rederij bouwde de aan het Winschoterdiep gesitueerde werf ook zusterschip Vlieland, dat op 30 september jl. werd opgeleverd.

De algemene gegevens van deze serie luiden: lengte over alles 110,78 meter, lengte tussen de loodlijnen 105,45 meter, breedte 14,00 meter, holte 8,13 meter, brutotonnage 3990, nettotonnage 2208 bij een DWT van ca. 6000 ton. In de machine wordt een 2640 kW MaK 8M24 geplaatst, die een snelheid levert van 14 knopen.


De Terschelling is gepland eind dit jaar in de vaart te komen.


Arnold
 
Mededeling:

Winschoterdiep; KMR 10; Stremming

In verband met een tewaterlating bij Volharding Shipyards Foxhol geldt de volgende beperking:
Stremming thv. kmr 9.9 op zaterdag 3 december 2005 van 10:45 tot 12:00 uur. Voor het regelen van de scheepvaart is het dienstvaartuig "Aquarius" aanwezig en luistert uit
op marifoonkanaal 10
.

Het gaat hier om een schip voor de duitse reder Intersee.

Arnold
 
bombarst zei:
En de volgende staat er alweer aan te komen:

van de Wagenborg site:

Terschelling “op smeer”

Bij Scheepswerf Ferus Smit B.V. te Westerbroek staat bouwnummer 362 “op smeer”. De tewaterlating vindt plaats op 4 november a.s. om 12.30 uur. Het schip, dat als Terschelling in de vaart zal worden genomen, is het vijfde op rij van een serie van vijftien 1A ijsversterkte multipurpose 6000 tonners, die Ferus Smit in opdracht van Wagenborg Shipping B.V. en aan Wagenborg verbonden reders bouwt.



Opdrachtgever voor de bouw van het m.s. Terschelling is Kustvaart Harlingen B.V. te Harlingen. Voor deze rederij bouwde de aan het Winschoterdiep gesitueerde werf ook zusterschip Vlieland, dat op 30 september jl. werd opgeleverd.

De algemene gegevens van deze serie luiden: lengte over alles 110,78 meter, lengte tussen de loodlijnen 105,45 meter, breedte 14,00 meter, holte 8,13 meter, brutotonnage 3990, nettotonnage 2208 bij een DWT van ca. 6000 ton. In de machine wordt een 2640 kW MaK 8M24 geplaatst, die een snelheid levert van 14 knopen.


De Terschelling is gepland eind dit jaar in de vaart te komen.


Arnold

Was helaas niet bij de tewaterlating, kreeg nog een herkansing in haar thuishaven :)
terschellingsmall8zy8bw.jpg

De Terschelling is inmiddels bezig met haar Maiden Voyage.
 
En daar komt de volgende dikke dame al van de helling af glijden:

Info Ferus Smit:

Yard Number:364, Friday the 3th of februari (12:30) at the shipyard in Westerbroek, The Netherlands

Info Wagenborg:

Jan van Gent maakt zich op voor stapelloop

Bij Scheepswerf Ferus Smit B.V. te Westerbroek wordt alles in gereedheid gebracht voor de stapelloop van hun bouwnummer 364 op vrijdag 3 februari a.s.

Na naamgeving en doop door mevrouw Sarah Kok zal het schip als Jan van Gent om 12.30 uur kennismaken met zijn element. De Jan van Gent is, na de Pioneer, Dagna, Vlieland, Maasborg en Terschelling de zesde in successie dat de aan het Winschoterdiep gevestigde werf voor Wagenborg en aangesloten reders bouwt. Dit scheepstype (boxshaped, Finse ijsklasse 1A, DW 6000 ton, ruiminhoud 285.000 cbft, volledige uitrusting voor het vervoer van containers, verplaatsbare separatie-schotten, een 2640 kW motor die een snelheid levert van 13 mijl) past uitstekend in de door Wagenborg en partners opgezette systeemtraffiek: de Baltic, Europa, de USA en de Canada Meren. De verwachte oplevering van de Jan van Gent is 9 maart a.s.



Arnold
 
ware groote heel groot
ik woon in hoogezand-sappemeer en ga naar school in groningen dus ik kom er elke dag langs met fiets.
af en toe een uurtje spijbelen om tewaterlating te kunnen zien
het is en blijft een prachtig gezicht
 
Back
Top