imax b6 mini

Beste RC fans!


Ik heb een imax b6 mini lader ( na mijn menig best een goeie prijs / kwaliteit verhouding )


Ik heb een Baja 5b ss waar een 4600mah Nimh accu in zit. 5 cell 6 volt

Nu is het zo dat die al even in de auto zit en niet gebruikt wordt.

Nu vraag ik me af of ik hem moet ontladen, of dat ik hem gewoon moet vol laden.

Heb er nu 4,99 V in zitten volgens de accu lader
 
Neen! Dat zogenaamde memoryeffect treedt niet op bij NiMH accu's. Alleen de NiCad hebben daar last van maar dat is heel makkelijk op te lossen door de accu een keer langzaam helemaal te laden.
Waar vrijwel alle NiXX accu's last van hebben is dat de afgegeven spanning langzamerhand lager wordt. Dit effect is feitelijk de normale veroudering maar het is (veel) sterker als je steeds een niet helemaal lege accu weer oplaadt. Dat is veel lastiger op te lossen want je moet de accu daarvoor een aantal keren helemaal laden en helemaal ontladen.
Dit voltage depression effect, zoals het heet, zal dus erger worden naarmate de accu ouder wordt en dan is het ook steeds lastiger om op te lossen. Uiteindelijk komt het ook niet meer goed en zal de accu versleten zijn.
Wanneer je voordat je de accu weer oplaadt hem eerst helemaal ontlaadt, tot ongeveer 0,8V per cel, zal je dit effect minder sterk ondervinden. De normale veroudering gaat echter gewoon door!
 
Neen! Dat zogenaamde memoryeffect treedt niet op bij NiMH accu's. Alleen de NiCad hebben daar last van maar dat is heel makkelijk op te lossen door de accu een keer langzaam helemaal te laden.
Waar vrijwel alle NiXX accu's last van hebben is dat de afgegeven spanning langzamerhand lager wordt. Dit effect is feitelijk de normale veroudering maar het is (veel) sterker als je steeds een niet helemaal lege accu weer oplaadt. Dat is veel lastiger op te lossen want je moet de accu daarvoor een aantal keren helemaal laden en helemaal ontladen.
Dit voltage depression effect, zoals het heet, zal dus erger worden naarmate de accu ouder wordt en dan is het ook steeds lastiger om op te lossen. Uiteindelijk komt het ook niet meer goed en zal de accu versleten zijn.
Wanneer je voordat je de accu weer oplaadt hem eerst helemaal ontlaadt, tot ongeveer 0,8V per cel, zal je dit effect minder sterk ondervinden. De normale veroudering gaat echter gewoon door!


Okee, als ik het goed begrijp doet men er verstandig aan om de accu leeg te trekken tot 0,8 volt, per cell. ( denk dat de lader zelf uit vogeled dat iedere cell een bepaalde volt bereikt)

Echter schrik ik me het apen zuur als ik aan het discharge ben. Dan pompt die juist voltages bij.... in plaats van dat die het eruit haalt. Enige idee wat ik misschien verkeerd doe??
 
Laatst bewerkt:
Staat de lader wel ingesteld op NiMH? Heb je het ontlaad programma wel gekozen?
De lader vogelt niets zelf uit. Jij moet hem instellen op het laden of in dit geval ontladen van NiMH accu's. Dan moet je opgeven hoeveel cellen de accu heeft. Er zijn ook laders die op het scherm laten zien hoeveel cellen zij "denken" dat de accu heeft. Jij moet dan bevestigen of dit klopt of niet. Bij welke spanning de lader stopt met ontladen is verschillend. Sommige laders hebben een vaste instelling en bij andere kan je dat zelf instellen. Die 0,8V per cel is een veel gebruikte waarde en veel laders die een vaste instelling hebben gebruiken die 0,8V. Er zijn ook laders die 1V per cel gebruiken. Die 0,8V per cel betekent dus dat een 5 cellen accu ontladen wordt tot 4V. Let op de lader kijkt niet naar de cellen afzonderlijk, hij kijkt alleen naar het geheel! Daarom moet je opgeven hoeveel cellen de accu heeft.
Als de lader in plaats van ontladen eerst gaat laden kan dat gebeuren doordat je een verkeerd aantal cellen hebt opgegeven, doordat de accu al (te) ver leeg is maar ook als je een "cycle" programma hebt gekozen. Dan laad de lader de accu eerst helemaal op waarna hij hem ontlaad en dan weer oplaad. Bij veel laders kan je opgeven hoe vaak de lader dat doen moet. Dit kan je gebruiken om een "slome" accu weer op te peppen. Het duurt alleen een hele poos want normaal gesproken laad je NiXX accu's met 0,1C. Het laden van een helemaal lege accu duurt dan ergens tussen de 12 tot 16 uur! Ontladen zou je sneller kunnen doen als je lader dat tenminste aan kan. Zo niet dan ontlaad je dus ook met 0,1C wat zo rond de 10 uur zal duren. Daarom zal één cycle dus tussen de 22 en 26 uur duren.
Kijk eens bij de Modelbouw FAQ. Hier staat een uitgebreide uitleg over de NiMH accu's. Dit zal je waarschijnlijk veel duidelijk maken.
 
'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
  • Modelbouw FAQ's
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    → De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS)

Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is.
Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden (in onderhavige geval is dat 0,1A = 100mA) zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet.
En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen.
 
Staat de lader wel ingesteld op NiMH? Heb je het ontlaad programma wel gekozen?
De lader vogelt niets zelf uit. Jij moet hem instellen op het laden of in dit geval ontladen van NiMH accu's. Dan moet je opgeven hoeveel cellen de accu heeft. Er zijn ook laders die op het scherm laten zien hoeveel cellen zij "denken" dat de accu heeft. Jij moet dan bevestigen of dit klopt of niet. Bij welke spanning de lader stopt met ontladen is verschillend. Sommige laders hebben een vaste instelling en bij andere kan je dat zelf instellen. Die 0,8V per cel is een veel gebruikte waarde en veel laders die een vaste instelling hebben gebruiken die 0,8V. Er zijn ook laders die 1V per cel gebruiken. Die 0,8V per cel betekent dus dat een 5 cellen accu ontladen wordt tot 4V. Let op de lader kijkt niet naar de cellen afzonderlijk, hij kijkt alleen naar het geheel! Daarom moet je opgeven hoeveel cellen de accu heeft.
Als de lader in plaats van ontladen eerst gaat laden kan dat gebeuren doordat je een verkeerd aantal cellen hebt opgegeven, doordat de accu al (te) ver leeg is maar ook als je een "cycle" programma hebt gekozen. Dan laad de lader de accu eerst helemaal op waarna hij hem ontlaad en dan weer oplaad. Bij veel laders kan je opgeven hoe vaak de lader dat doen moet. Dit kan je gebruiken om een "slome" accu weer op te peppen. Het duurt alleen een hele poos want normaal gesproken laad je NiXX accu's met 0,1C. Het laden van een helemaal lege accu duurt dan ergens tussen de 12 tot 16 uur! Ontladen zou je sneller kunnen doen als je lader dat tenminste aan kan. Zo niet dan ontlaad je dus ook met 0,1C wat zo rond de 10 uur zal duren. Daarom zal één cycle dus tussen de 22 en 26 uur duren.
Kijk eens bij de Modelbouw FAQ. Hier staat een uitgebreide uitleg over de NiMH accu's. Dit zal je waarschijnlijk veel duidelijk maken.

Hartstikke bedankt voor de tips!! Ik ga er zeker naar kijken.

En dat over de lader gesproken,

Ik heb hem ingesteld op ontladen met het programma Nimh.

Gek genoeg kan ik niet het aantal cellen instellen

Zal morgen wel even wat plaatjes schieten hopelijk gaat er met behulp van ieder zijn reacties een lampje bij mij branden
 
Ik kan alleen de 1.0A en CUT: 1.1V aanpassen op de lader blijkbaar?
 

Bijlagen

  • 15548117883311665022453109364165.jpg
    15548117883311665022453109364165.jpg
    245,2 KB · Weergaven: 210
Deze moest er nog bij
 

Bijlagen

  • 15548118085781346757364531894597.jpg
    15548118085781346757364531894597.jpg
    234,6 KB · Weergaven: 229
  • 15548119206885175920032450959004.jpg
    15548119206885175920032450959004.jpg
    309,1 KB · Weergaven: 212
Bij NiMH (en NiCd) wordt bij vrijwel geen enkele lader het aantal cellen opgegeven.
De lading gebeurt met een constante stroom, eventueel wat afhankelijk van de inwendige weerstand bij de meest luxe laders, en de afslag gebeurt op basis van relatieve spannings versandering.
Wanneer bij het laden de NiXX accu vol begint te raken zal de energie die niet chemisch meer wordt omgezet gaan zitten in een temperatuursverhoging.
Nu heeft het op Nikkel gebaseerd systeem een negatieve temperatuurscoëfficiënt op de spanning, dus zal bij hogere temperaturen de spanning gaan zakken.
Dit is voor de meeste modelbouw(snel) laders het criterium om af te slaan. De zgn. delta piek detectie.
Wanneer de spanning omgeveer 1% voor NiCd of 0.25% voor NiMH is gezake ten opzichtte van de maximaal gemeten spanning zal de lader afslaan.

In het begin van de lading kunne ook korte dipjes in de spanning voorkomen en daarom treed de delta piek detectie meestal pas na een aantal minuten in werking.
 
Bij NiMH (en NiCd) wordt bij vrijwel geen enkele lader het aantal cellen opgegeven.
De lading gebeurt met een constante stroom, eventueel wat afhankelijk van de inwendige weerstand bij de meest luxe laders, en de afslag gebeurt op basis van relatieve spannings versandering.
Wanneer bij het laden de NiXX accu vol begint te raken zal de energie die niet chemisch meer wordt omgezet gaan zitten in een temperatuursverhoging.
Nu heeft het op Nikkel gebaseerd systeem een negatieve temperatuurscoëfficiënt op de spanning, dus zal bij hogere temperaturen de spanning gaan zakken.
Dit is voor de meeste modelbouw(snel) laders het criterium om af te slaan. De zgn. delta piek detectie.
Wanneer de spanning omgeveer 1% voor NiCd of 0.25% voor NiMH is gezake ten opzichtte van de maximaal gemeten spanning zal de lader afslaan.

In het begin van de lading kunne ook korte dipjes in de spanning voorkomen en daarom treed de delta piek detectie meestal pas na een aantal minuten in werking.[/QU


Ik heb hem nu op 0,2A staan met 1,1V moet goed zijn toch? Het gaat erom dat die ontlaad
 
Neen! Dat zogenaamde memoryeffect treedt niet op bij NiMH accu's. Alleen de NiCad hebben daar last van maar dat is heel makkelijk op te lossen door de accu een keer langzaam helemaal te laden.
Waar vrijwel alle NiXX accu's last van hebben is dat de afgegeven spanning langzamerhand lager wordt. Dit effect is feitelijk de normale veroudering maar het is (veel) sterker als je steeds een niet helemaal lege accu weer oplaadt. Dat is veel lastiger op te lossen want je moet de accu daarvoor een aantal keren helemaal laden en helemaal ontladen.
Dit voltage depression effect, zoals het heet, zal dus erger worden naarmate de accu ouder wordt en dan is het ook steeds lastiger om op te lossen. Uiteindelijk komt het ook niet meer goed en zal de accu versleten zijn.
Wanneer je voordat je de accu weer oplaadt hem eerst helemaal ontlaadt, tot ongeveer 0,8V per cel, zal je dit effect minder sterk ondervinden. De normale veroudering gaat echter gewoon door!

Denk dat ik een fatale fout heb gemaakt..

Heb de accu ontladen.. en kwam tot mijn ontdekking dat ik hem fout heb ingesteld, Dit omdat de situatie het bloed onder mijn nagels haalde en ik me niet gewonnen wilde geven.

De lader stond ingesteldop 4,0V.... ontladen terwijl deze naar 1V had gemoeten,

Toen ik hier achter kwam heb ik de schakelaar die op auto zit aangezet en de servos het werk laten doen.

De volgende dag stond deze op 1,44V
YES hij is leeg!! ( dacht ik )

Vol blijdschap zet ik hem aan de lader en begin het laat proces. 1,5A tot 6V Vol laden.

Kom ik terug... zit er 6,43V in... en heeft de lader 1153Mah geladen.... dus ik denk...... Kut. Is me accu nu naar zijn grootje???
 
Bij NiMH (en NiCd) wordt bij vrijwel geen enkele lader het aantal cellen opgegeven. …..
Komt inderdaad veel voor maar als de lader ook kan ontladen zal de lader toch echt moeten weten bij welke spanning hij moet stoppen. Daarvoor zal je of de eindspanning moeten opgeven of het aantal cellen.
Deze lader geeft als eindspanning 1.1V, dat is per cel dus zal je ook ergens het aantal cellen moeten kunnen opgeven anders kan de (ont)lader nooit bij de juiste spanning stoppen met ontladen.
..... De lader stond ingesteld op 4,0V.... ontladen terwijl deze naar 1V had gemoeten.
Pas op, die 1V is per cel! Voor een 5cellen accu is de eindspanning dus 5V. Die 4V kan ook maar dan ontlaad je de accu tot 0,8V per cel. Op zich is dat ook prima, als je de accu redelijk snel ontlaadt.

..... De volgende dag stond deze op 1,44V
YES hij is leeg!! ( dacht ik )
Ja hij is leeg, helemaal, totaal, compleet leeg! De spanning is nu 0,288V per cel en dat is wel heel erg laag om niet te zeggen te laag.
Als je de mogelijkheid hebt moet je de spanning van elke cel eens meten. Met een goede multimeter en een paar spelden om door de isolatie te prikken is dat wel te doen. Als je mazzel hebt zal de spanning van de cellen ongeveer gelijk moeten zijn. De kans is groot dat er cellen bij zijn die heel laag zijn en andere die (wat) hoger zijn. Het is zelfs goed mogelijk dat er cellen bij zijn waarvan de spanning omgekeerd is. De + en de - zijn omgedraaid!
Dat laatste is niet bepaald goed voor de cellen en kan betekenen dat het einde accu is.

..... zit er 6,43V in... en heeft de lader 1153Mah geladen.... dus ik denk...... Kut. Is me accu nu naar zijn grootje???
Een eindspanning van 6,43V is voor een 5 cellen accu niet veel. "Normaal" zou het ergens rond de 7,2V moeten zijn. Iets meer of minder kan ook.
Ook dat er maar 1153mAh in is gegaan geeft aan dat die 4600mAh accu nog lang niet vol zou moeten zijn. Dit zou er dus op kunnen duiden dat het einde accu is.
Wat je kan proberen is de accu op de juiste manier ontladen tot een eindspanning van 0,8V tot 1V per cel. Voor die 5 cellen accu is dat dus tussen de 4V en 5V. Daarna laadt je de accu op met een stroom van 0,1C.
Zoals al aangegeven zal de delta piek dan zo klein zijn dat de lader niet uit zichzelf zal stoppen met laden maar dat is eigenlijk ook de bedoeling. Laadt de accu met deze stroom gedurende 14 uur tot maximaal 16 uur.
Na die maximaal 16 uur laat je de accu een poosje rusten, een uurtje is waarschijnlijk wel voldoende. Dan ga je de accu op de juiste manier weer ontladen tot de aangegeven spanning. Daarna weer opladen en dit herhaal je een aantal keren. Hou daarbij in de gaten wat de eindspanning van de accu is na elke keer laden.
Na verloop van een aantal keren laden en ontladen zal die spanning weer boven de 7V moeten zijn. Als alles goed gaat zal ook de energie die de lader in de accu weet te krijgen weer in de buurt van de 4600mAh moeten komen. Iets meer (ongeveer 10%) is heel normaal want ook bij het laden gaat energie verloren dus je stopt er altijd meer in dan je er uit kunt halen.
Wordt alles weer "normaal" dan kan je de accu ook weer normaal gaan gebruiken. Je kan de accu dan ook weer met een hogere stroom laden. De kans bestaat dat de accu niet meer zo goed zal presteren als voorheen maar hij kan nog best bruikbaar zijn.
Blijft de spanning direct na het stoppen van het laden laag (~6V of minder) en/of komt de capaciteit niet meer boven de 3700mAh (= 80% van 4600mAh) dan zal één of meerdere cellen overleden zijn. Ga niet "knoeien" door er een nieuwe cel in te zetten want dat is bijna altijd een recept voor problemen. Koop dan een nieuwe accu, het is helaas niet anders.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Komt inderdaad veel voor maar als de lader ook kan ontladen zal de lader toch echt moeten weten bij welke spanning hij moet stoppen. Daarvoor zal je of de eindspanning moeten opgeven of het aantal cellen.
Deze lader geeft als eindspanning 1.1V, dat is per cel dus zal je ook ergens het aantal cellen moeten kunnen opgeven anders kan de (ont)lader nooit bij de juiste spanning stoppen met ontladen.

Pas op, die 1V is per cel! Voor een 5cellen accu is de eindspanning dus 5V. Die 4V kan ook maar dan ontlaad je de accu tot 0,8V per cel. Op zich is dat ook prima, als je de accu redelijk snel ontlaadt.


Ja hij is leeg, helemaal, totaal, compleet leeg! De spanning is nu 0,288V per cel en dat is wel heel erg laag om niet te zeggen te laag.
Als je de mogelijkheid hebt moet je de spanning van elke cel eens meten. Met een goede multimeter en een paar spelden om door de isolatie te prikken is dat wel te doen. Als je mazzel hebt zal de spanning van de cellen ongeveer gelijk moeten zijn. De kans is groot dat er cellen bij zijn die heel laag zijn en andere die (wat) hoger zijn. Het is zelfs goed mogelijk dat er cellen bij zijn waarvan de spanning omgekeerd is. De + en de - zijn omgedraaid!
Dat laatste is niet bepaald goed voor de cellen en kan betekenen dat het einde accu is.


Een eindspanning van 6,43V is voor een 5 cellen accu niet veel. "Normaal" zou het ergens rond de 7,2V moeten zijn. Iets meer of minder kan ook.
Ook dat er maar 1153mAh in is gegaan geeft aan dat die 4600mAh accu nog lang niet vol zou moeten zijn. Dit zou er dus op kunnen duiden dat het einde accu is.
Wat je kan proberen is de accu op de juiste manier ontladen tot een eindspanning van 0,8V tot 1V per cel. Voor die 5 cellen accu is dat dus tussen de 4V en 5V. Daarna laadt je de accu op met een stroom van 0,1C.
Zoals al aangegeven zal de delta piek dan zo klein zijn dat de lader niet uit zichzelf zal stoppen met laden maar dat is eigenlijk ook de bedoeling. Laadt de accu met deze stroom gedurende 14 uur tot maximaal 16 uur.
Na die maximaal 16 uur laat je de accu een poosje rusten, een uurtje is waarschijnlijk wel voldoende. Dan ga je de accu op de juiste manier weer ontladen tot de aangegeven spanning. Daarna weer opladen en dit herhaal je een aantal keren. Hou daarbij in de gaten wat de eindspanning van de accu is na elke keer laden.
Na verloop van een aantal keren laden en ontladen zal die spanning weer boven de 7V moeten zijn. Als alles goed gaat zal ook de energie die de lader in de accu weet te krijgen weer in de buurt van de 4600mAh moeten komen. Iets meer (ongeveer 10%) is heel normaal want ook bij het laden gaat energie verloren dus je stopt er altijd meer in dan je er uit kunt halen.
Wordt alles weer "normaal" dan kan je de accu ook weer normaal gaan gebruiken. Je kan de accu dan ook weer met een hogere stroom laden. De kans bestaat dat de accu niet meer zo goed zal presteren als voorheen maar hij kan nog best bruikbaar zijn.
Blijft de spanning direct na het stoppen van het laden laag (~6V of minder) en/of komt de capaciteit niet meer boven de 3700mAh (= 80% van 4600mAh) dan zal één of meerdere cellen overleden zijn. Ga niet "knoeien" door er een nieuwe cel in te zetten want dat is bijna altijd een recept voor problemen. Koop dan een nieuwe accu, het is helaas niet anders.
Succes.

Hartelijk bedankt voor het advies!! Dit helpt mij zeer! Ik heb alleen nog een dingentje ontdekt.. Heb de weerstand met behulp van de lader weten te achter halen en die is 40 ohm. Is dit een goed teken of ben ik in de aap gelogeerd?
 
Een accu[pakket met een weerstand van 40 ohm lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Weet je zeker dat je alles goed hebt ingesteld, aangesloten en afgelezen?
 
Je doet echt iets verkeerd. Een weerstand van 40 ohm is zo onwaarschijnlijk. Is het misschien 40 milliohm? Een milliohm is 1000 maal kleiner dan een ohm. het verschil is net zo groot als tussen een meter en een millimeter...
 
15550652385112379070472647593440.jpg
15550652623494152501799356956500.jpg
15550652722857823560943823317421.jpg
15550652886259006719631559500781.jpg

Je doet echt iets verkeerd. Een weerstand van 40 ohm is zo onwaarschijnlijk. Is het misschien 40 milliohm? Een milliohm is 1000 maal kleiner dan een ohm. het verschil is net zo groot als tussen een meter en een millimeter...

Een accu[pakket met een weerstand van 40 ohm lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Weet je zeker dat je alles goed hebt ingesteld, aangesloten en afgelezen?

Ik heb de in de voorgaande reactie een paar foto's bijgevoegd.

Op een daar van is te zien dat de totale waarde 68m ( ohm teken ) is. Wat kun je daar uit concluderen, twee koppen weten uiteraard meer dan een.
 
milliohm....

Dit is de inwendige weerstand van de accu. Waarde is niet constant, maar varieert onder invloed van temperatuur, lading, e.d.
 
Back
Top