imax b6 mini

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Michiel Milf hunter, 4 apr 2019.

1. Michiel Milf hunter

Michiel Milf hunter

Lid geworden:
    12 sep 2018
    Okee top,

En is dit een indicatie dat het einde oefening is voor deze accu?

2. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Gebruik al jaren dit accutype niet meer. Heb de inwendige weerstand ook nooit gemeten. Valt voor mij onder meetwaarden waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Maar 40 milliohm lijkt me niet verkeerd.

Je lader ken ik als een weliswaar goedkope, maar best betrouwbare lader. Gebruik die alleen om te laden en eventueel te ontladen. Je bent nu bezig met zaken waar je nog te weinig vanaf weet. Dat leidt alleen maar tot meer vragen.

Naar mijn idee (als modelvlieger) is ontladen van accu's een volkomen overbodige bezigheid. Maar autorijders denken daar heel anders over.

Laatst bewerkt: 12 apr 2019
  3. Michiel Milf hunter

Michiel Milf hunter

Lid geworden:
    12 sep 2018
    Al doende leert me, Sterker nog. Je bent nooit te oud om te leren:yes:

Ik heb zelf ook gevlogen, met een cessna dan wel.

Het ging goed tot de accu het begaf ( was toen een jochie van pak hem beet 12 )

En storten zo het meer in.

Daarna een tijdje nitro gereden en iedere keer na het rijden ging die aan de lader ( wel een standaard lader waar de honden nog geen brood van lusten ) en die accu heeft het best een tijdje volgehouden. Moet er wel bijzeggen dat ik maar 10 tot 20min aan het rijden was.

Deze Baja gaat met gemak 30 tot 45min mee op een tank als het niet meer is.
    :thumbsup:

4. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    NiMH accu's mag je zoals al eerder hier is gesteld niet te diep ontladen, in ieder geval zal je moeten voorkomen dat een of meer van de cellen wordt omgepoold, zie hiiervoor post #14 van Ernst.
    Je kan dir voorkomen door bij een redelijk accupak de ontlaadspanning niet lager in te stellen dan 1.1 volt maal het aantal cellen min 1.
    Dus bij een 5 cellen pak 1.1x(5-1)= 4.4 volt. Als het pak vrij ver ontladen is zal de celspanning nooit meer zijn dan 1,1 volt en zal er dus altijd maximaal 4.4 V op het pack staan wanneer er een cel zou ompolen.
    In tegenstelling tot NiCd moet je de NiMH cellen niet lang met een onderspanning bewaren. (NiCd's werden in de (vlieg)racewereld vaak op nul volt, met een weerstand erover bewaard).

Wat betreft de inwendige weerstand is het bij beide Nikkel accu's zo dat door het snelladen de inwendige weerstand afneemt. Als je snel wilt ontladen moet je ook snel laden.
    Dus slechts zo nu en dan een langzame lading van 0.1C om de cellen in balans te houden, nooit ontladen beneden de 4.4 Volt voor 5S en voor normaal gebruik in een auto of vliegtuig aandrijving snel laden met 0.5 tot 2C.
    Wanneer je accu bijna leeg was en bij het laden te vroeg afslaat moet je gewoon het laden nog een keer starten. Eerst even onthouden hoeveel er de eerste lading in ging zodat je aan het einde weet wat er totaal aan lading in is gegaan.

5. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Je zal merken dat de accu beter gaat presteren naarmate je hem meer gaat gebruiken. Ontladen is zinloos, en op de plank liggen vinden ze ook niet fijn. Na een jaar op de plank zal de lader ook vroegtijdig afslaan, geeft niks gewoon leegrijden en opnieuw laden. Hij gaat het gewoon weer doen.

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    In dit geval is het ontladen niet zinloos omdat het de bedoeling is de accu weer aan het werk te krijgen. Of dat zal lukken is niet te voorspellen maar je kan het wel proberen.
    Als de accu weer bruikbaar wordt is het inderdaad echt niet nodig de accu te ontladen voordat je hem weer gaat laden. Ook is laden met een giotere stroom (ongeveer 0,5C) dan een heel goed idee. Misschien is zelfs laden met 1C wel goed maar weest daar wel voorzichtig mee. Met zo'n, voor NiMH accu's, hoge stroom kan je de accu ook "pijn" doen.
    Een inwendige weerstand van 68mΩ (68 milliOhm) is voor NiMH geen slecht waarde. Een goed geladen volle accu zal wel minder zijn, dan kan 40mΩ best kloppen. Het ziet er wel naar uit dat dit een accu is die niet bedoeld (meer) is voor erg hoge stromen. Volgens mij zal het bij 10C (±50A) wel ophouden. Als je meer stroom gaat trekken zakt de accu spanning erg veel in en het doet de accu geen goed.

7. Michiel Milf hunter

Michiel Milf hunter

Lid geworden:
    12 sep 2018

Dit zijn echt zeeeer bruikbare tips.

Heb hem in de cycle gezet met 0.1A laden en ontladen.. en dat 2x gaat wel een poosje duren, Echter als ik jullie zeer goeie reacties lees is dit de weg die bewandeld moet worden om zonder al te veel kleer scheuren door het bos te komen...

Bijgevoegde bestanden:

8. Michiel Milf hunter

Michiel Milf hunter

Lid geworden:
    12 sep 2018
    Wel eerst op ontladen gezet natuurlijk want hij was voll

9. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Dan heb je nu tijd genoeg om een milf te hunten :D

10. Michiel Milf hunter

Michiel Milf hunter

Lid geworden:
    12 sep 2018
    HAHAHA :worship::rofl::rofl:

11. Michiel Milf hunter

Michiel Milf hunter

Lid geworden:
    12 sep 2018
    Heb er een cycle op zitten en dit is het resultaat

Bijgevoegde bestanden:

12. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als je er maar zo weinig uit kunt halen is volgens mij de accu compleet op. Je hebt zo te zien nog geen 20% van de capaciteit over.

Deel Deze Pagina