indoor Fokker DVII 50 cm span

Omdat onze club volgende maand gaat indoorvliegen ga ik een indoorkistje maken.
Bij onze vooldelige vlienden aan de andere kant van de aardbol had ik dus een setup besteld, bedoeld in eerste instantie om een balsa rubber model RC met brushless te maken.
Op de club hoorde ik echter dat het vrij riskant is indoor te vliegen met een kwetsbaar balsa kistje.
(En dat geloof ik graag als ik zie hoe wij vliegen ;) )
Dus op zoek naar Depron.
Ik heb al 3 stuks TigerMoth (maar denk ik vrij groot voor indoor) dus ik wilde iets ander, maar wel graag een biplane vanwege de compactheid en lage vleugelbelasting.
Ook even op RC groups gekeken, de SE5A is daar net zo populair als de TM bij ons.
Maar toch gekozen voor een Fokker DVII.
Op RC groups waren 2 draadjes, 1 met een platte romp en 1 met een normale romp, de CLF (cute little fokker).
Deze tekeningen gedownload en verkleind naar 66% voor de gewenstste afmetingen.
Vooral de versie met KFm2 vleugel trok mij aan, omdat die beter schijnt te werken i.c.m. rolrroeren als een undercamber en een groter snelheidsbereik heeft.
Begonnen met de bouw:
111534ab9e31f717ca.jpg
[/IMG]
De CLF tekeningen hebben een monoblok stuk schuim waar alle belangrijke delen aan vast zitten (motor, accu, servo's, vleugels en landingsgestel) wat zeer sterk schijnt te zijn maar te zwaar voor mij.
Volgende stap was op zoek naar details.
Toen kwam ik bij het draadje van Ralf
large-scale-fokker-dvii
Dat is vakwerk en staat vol met informatie, dank je jongens! :worship:
Maar toen bleek dat de CLF absoluut geen schaal fokker is.
Ondervleugel te groot, motor te hoog in de romp, cabana's zijn van een SE5A, Rolroeren zijn striprolroeren, etc etc.
Voor mij voldoende reden om de CLF te demonteren en aan te passen.
Maar Action lijm is erg sterk, dus verdween de CLF in de Kliko.
Nu vond ik op het draadje van Ralf ook een bouwplaat van FiddlersGreen.
Leuke kartonnen vliegtuigje schaal 1:35.
De kleuren stonden mij ook wel aan en er zijn veel details te zien.
Dat zag er zo goed uit dat ik de bouwplaat 200% vergroot heb en op deze basis ben gaan bouwen:
De romp:
111534ab9e31feff17.jpg
[/IMG]
(ik neem wel het idee over van een depron frame waar de setup vooraf ingebouwd zit)
En de vleugel:
111534ab9e31fb366b.jpg
[/IMG]
De ondervleugel al even geplakt, wordt dus wel KFm2 profiel.
Even getest met de Longeze camouflage kleuren met Bruinzeel viltstiften (50 kleuren voor 5 euro), uren werk en een fiasco :(.
Deze ink is niet watervast en droogt gewoon niet op depron, blijft er los bovenop liggen.
Ik heb het er nu afgewassen met water.
Edding permanent marker blijkt beter te werken maar is veel duurder en er zijn minder kleuren.
Wel getest:
laag bruin over laag oranje geeft mooi helder bruin.
Laag bruin over laag grijs geeft mooi donker bruin.
Zo kan ik toch voldoende kleuren maken met de basis kleuren van Edding!

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
nja, dat is wel ff balen natuurlijk.
mijn vriendin had haar vrijvluchtje ook eens met zo stiften gedaan, maar haar handen hingen vol, en niets op de zwever.

waarom zou de tigermoth te groot zijn?
ik heb al eens een filmpje gezien van een B25 bommenwerper die indoor vloog.
het strafste was dat het ding bijna 2m span had.

Ik heb 3 Tiger Moths
1 Depron 80 cm span met undercamber profiel. 250 gram
1 depron 80 cm span met Clark-Y profiel 250 gram
1 styropor 100 cm span GWS

De 2 kleine wil ik ook meenemen, maar ze zijn meer voor outdoor, te snel en te zwaar denk ik.

De fokker wordt dus 50 cm span en ik wil onder de 15 gram/dm2 vleugelbelasting blijven.
Dat is dus 120 gram vliegklaar.
Ik wil hem redelijk schaal maken, alleen de neus maak ik iets langer zodat de motor en accu iets meer naar voren komen.

Rolroeren maak ik ook iets groter, maar hoogte en richting hou ik schaal (dat is later eenvoudig aan te passen)
Omdat ik dus een klein vliegtuig heb dat 4 kanaals is hoop ik dat ik niet alleen indoor kan vliegen maar ook een paar figuren maken :-D.

En de Edding viltstiften werken prima.
Is wel wat "vlekkeriger" als verven, maar verf maakt het kistje echt te zwaar.
En 10 kleuren logenze schilderen, dat wil ik ook niet, ben je dagen bezig.
Ik had natuurlijk de logenze op papier kunnen printen en op de kist plakken, maar dat weegt denk ik ook te veel.

de radio besturing zit al in het frame

111534ab9ec0ae0a27.jpg
[/IMG]

111534ab9ec0a9bbf4.jpg
[/IMG]

Ik ben nu aan het stiften.

Groeten Willem

Kleuren met Edding stiften gaat goed.
Een clubgenoot vroeg of ik nu met mijn 2e of 3e jeugd bezig ben, en nu helemaal terug naar de kleuterschool ;).

111534ab9ec22bebaa.jpg
[/IMG]

Alle servo's en de motor werken nu.
Stuurstangen zijn 0,8 mm RVS lasdraad, kost bijna niets en is goed te buigen.
Richting en hoogte op 4 plaatsen ondersteund in een kort plastic buisje.
Ging bij 1 toch nog fout, maakte een U bochtje in de stang voor het trimmen, trok ik te hard aan de servo, was even bang dat ik de tandwielen gestript had maar het was het servo armpje :oops:.
Die had ik gelukkig nog reserve.

Wel een probleem met de motor.
Ik had dus deze 5 grams gekocht:
5g 2000KV Outrunner Brushless Motor Type D-1400 | HiModel
Deze zou met een 4,75X4,75 propje dus 120 gram thrust moeten leveren op 2 cellen lipo.
Maar bij de test werd de motor vrij warm en leverde maar 60 gram!
Ik kan nog verder testen met andere propjes maar ik denk dat de info op de site fout is.
Iemand anders ervaring met dit motortje?
De specs lijken mij erg optimistisch als ik het vergelijk met 9 grams motortjes.
Met 60 gram zal hij denk ik ook wel vliegen.
Streven is 15 gram/dm2 en dat geeft 105 gram.

Ook ben ik mijn lipo kwijt, 2S200 Himodel (edit: en weer gevonden in de auto!)
Heb nu 2 nieuwe besteld 2S360 Rhino, maar iets zwaarder en bijna dezelfde afmetingen.
Deze accu'tjes worden met de dag lichter en sterker!

Kijken of ik nog tijd heb om te stiften en te plakken, heb niet veel haast, moet toch wachten op de lipo.

Groeten Willem

hehe, dat ziet er niet uit zo :)
maar ik ben zeker dat het een mooi toestel word...
ik heb het fogleman profiel op mijn DLG toegepast, en dat is een aardig toestel om mee te vliegen.
het zwaartepunt tot halfweg net aan het punt dat het profiel overgaat.

je kan dus heel ver gaan, en dus ook indoor belangrijk om rustiger te vliegen :)

succes nog met de bouw!

Wel een probleem met de motor.
Ik had dus deze 5 grams gekocht:
Deze zou met een 4,75X4,75 propje dus 120 gram thrust moeten leveren op 2 cellen lipo.
Maar bij de test werd de motor vrij warm en leverde maar 60 gram!
Ik kan nog verder testen met andere propjes maar ik denk dat de info op de site fout is.
Iemand anders ervaring met dit motortje?
De specs lijken mij erg optimistisch als ik het vergelijk met 9 grams motortjes.
Met 60 gram zal hij denk ik ook wel vliegen.
Streven is 15 gram/dm2 en dat geeft 105 gram.

Groeten Willem
Die specs passen meer bij het 2000kV 10grams motortje met een 6x5 prop dat ik heb.
Trekt zelfs wel 120 tot 140gram.

Laatst bewerkt:
Ja ik denk echt dat de info op de site van Himodel fout is
120 gram thrust past meer bij een 9 of 10 grams motor.
Nu zal ik moeten zien hoe hij vliegt met 60 gram thrust.

Deze wordt 100% voor indoor, dus hoeft niet snel te gaan.

Ik ben nu met de bovenvleugel bezig, zal morgen weer eens wegen en wat foto's maken.

Groeten Willem.

Dit weekend even andere dingen aan mijn hoofd als de fokker, Ik heb namelijk afgevlogen voor mijn brevet motorvliegen met de clouds fly.
Het was prachtig weer, en ik heb het begeerde papiertje gehaald! :celebrate:

Maar nu dus weer verder aan de bouw van de Fokker.
het begint al ergens op te lijken.
111534ac1d52aaecfd.jpg
[/IMG]
Omdat ik dus niet van tekening bouw maar van een bouwplaat als voorbeeld ;) wordt het de vraag hoe dit gaat vlliegen.
Ik heb de volgende aanpassingen gedaan:
rolroeren 10% vergroot.
Neus 20 mm langer gemaakt voor het zwaartepunt (dat is achteraf redelijk veel)
De grote vraag is nu ook of het motortje sterk genoeg is, het levert dus ongeveer 50% van de specs van Himodel.
Moet ik er een zwaardere motor opzetten dan zal ik waarschijnlijk de romp moeten inkorten of lood in de staart moeten doen.
Maar ik wil eerst maar eens gaan proefvliegen.
Een nieuwe romp is snel gemaakt!
111534ac1d52a71836.jpg
[/IMG]
Groeten Willem

dat gaat zeker vliegen :)
maar de motor is ook wat zwak denk ik :)
ik denk dat je een 45gr moet hebben om wat te gaan kunnen vliegen.

je kan altijd nog met de lipo schuiven voor het zwaartepunt.

het komt heus wel goed :)

Hoi,

maar de motor is ook wat zwak denk ik :)
ik denk dat je een 45gr moet hebben om wat te gaan kunnen vliegen.

:confused: :shock: Nou dat lijkt me wat overdreven hoor.

Ik weet niet wat de Fokker gaat wegen, maar ik schat dat ie niet boven de 225 gram uitkomt ... dan kan je met een kleiner motortje echt wel af hoor :)

Ik vlieg een 150 gram Tiger Moth met een 19 grams 1400 Kv motortje, wat al veel te veel is :)

Willem, laat even weten waar je vliegklaar op denkt uit te komen.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Zoals ik eerder beschreven heb mik ik op 105 gram, dat is 15 gram/dm2, dat is met een 2S200 lipo.
Ik zit nu op 88 gram met de lipo dus dat gaat wel lukken
Ik heb net een 2S360 besteld (maar stom genoeg geen 9 grams motertje)
En dat zit ik op ongeveer 115 gram.

Volgens de website zou dit motortje dus 120 tot 140 gram thrust geven maar ik meet maar 60 gram met een GWS 4,5x4
Met een EMP 4,75x4,75 wordt hij erg warm en levert niet veel meer.
Ik wil nog wel gaan testen met een 6x3 (is meer schaal) of een afgetopte 6x3.
Hoe lager de spoed hoe meer thrust bij lage snelheid en dat wil je indoor.

Maar toch ben ik bang dat ik een 9 grams motortje nodig heb, en dan kom ik met de 2S360 op 120 gram.
En dan is naturlijk de neus ook weer 10 mm te lang.

Ik ben nu zo ver dat ik hem eerst maar afbouw.
Op de maiden kan ik dan alles testen.
Zwaartepunt.
Sterkte motor
grootte + uitslag hoogteroer
grootte + uitslag richtingsroer
Grootte + uitslag rolroeren
V stelling (nu 0 graden net als orgineel)
Instelhoek (nu ook 0 graden)

Vergeet niet dat ik dus begonnen ben met een blanco ontwerp en dus echt zal moeten testen.
Het zal mij dan ook niet verbazen als ik een 2e romp zal moeten maken.
(kost wel weer 50 cent aan materiaal ;))

Groeten Willem

Ik kan zondag helaas niet naar het indoorvliegen in Woerden omdat ik dan op vakantie ben.
Toch wilde ik het Fokkertje nog wel een keer vliegen.
Hij is nog niet helemaal klaar, de dummy motor en het landingsgestel ontbreken nog.
Het zwaartepunt ligt redelijk goed.
Hij is nu 95 gram met een 2S200 en 102 gram met een 2S360.
Dus precies op target van van 110 gram of 15 gram/dm2
Diverse propjes getest, de info van de leverancier was dus helemaal fout, dit 5 grams motortje levert geen 140 gram maar "slechts" 70 gram thrust.
Gelukkig is ook het verbruik geen 4 amp maar tussen de 2 en 2,8 amp afhankelijk van het propje.
Hij doet het het best met een 5x3 (900 RPM) of 6x3 (700 RPM) statisch

Vannavond was het windstil, dus testen in het park:
Eerst even ingevlogen met mijn Tigermothes, ik heb er 2, allebei 75 cm span en 265 gram zonder landingsgear.
1 met undercamber en 1 met Clark-Y vleugels.
Vooral de laatste kan zeer langzaam vliegen en zweeft goed, maar ik vond ze wat te groot en te zwaar voor indoor, vandaar de Fokker.

eerste vlucht van de Fokker met 6x3 prop en 2S360 ging prima.
Kistje vliegt goed met 2/3 gas tot volgas, maar kan wat meer downthrust op de motor gebruiken.
Met 1/2 gas kun je geen hoogte houden en remt hij zo af dat hij onbestuurbaar wordt.
De overtrek is zeer goedmoedig.
Na 8 minuten vliegen was de accu nog ruim halfvol!

Tweede vlucht met 5x3 propje ging ook goed, toch kom je vermogen tekort voor een nette looping of rol.
De bochten gaan het nets met zowel richting als rolroer en dan maak je een 180 graden bocht binnen 1,5 meter!
Toch viel de snelheid mij nog iets tegen (bijna even hoog als de grote Tiger Moth), hoewel de Fokker dus maar 100 gram is is de vleugelbelasting bijna even hoog als de 75 cm span grote Tiger moth (Fokker 15 gram/dm2 en de Tiger Moth 17 gram/dm2).
Het is dus wel te begrijpen dat de overtrek snelheid bijna even hoog is en de kleine Fokker dus visueel sneller gaat.
Toch vliegt hij fijn en het was lekker oefenen voor indoor en leuk slalommen tussen de bomen, dat ging prima!
Na 11 minuten was de accu nog lang niet leeg!

De 3e vlucht was met de 5x3 prop en 2S200 accu.
Maar ik was begonnen om 18.00 uur en nu was het 5 vluchten verder en 19.00 uur.
Het was behoorlijk donker en de Fokker is in camouflage kleuren.
Longenze bovenop en bruin onderzijde vleugel.
Dat is niet goed te zien in het donker en tussen de bomen raakte ik gedesorienteerd en land in een boom, geen schade maar ik moest naar huis om een ladder te halen.

Fokker had geen schade maar bij het naar beneden klimmen maakte ik een scheurtje in het hoogteroer (is alweer onzichtbaar geplakt)

Na de vakantie:
1) iets meer downthrust.
2) Landing gear voor indoor (is wel lastig in het park denk ik, maar het hoort erbij!)
3) Dummy motor als afdekking voor de liporuimte.

Toch overwegen om voor indoor een echte slowflyer met 10 gram/dm2 of minder.
Bij Quartel was de Robbe Sopwich Pup maar 25 euro, advies gewicht 160 gram met een 31 grams brusless en 8 gram/dm2.
Volgens mij kan die best vliegen met een 19 grams motor zoals mijn Tigermoth.
Dan moet ik dus onder de 150 gram kunnen blijven en onder de 7 gram/dm2.
Mischien toch maar een Tiger Moth kanibaliseren....

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Vorige week gevlogen met de Fokker tijdens het indoor vliegen in Woerden.
[URL="
- indoorvliegen[/URL]
Op 6.15 zie je een erg kort vluchtje, waar het landingsgestel al weer verdwenen was.
Ik had dom genoeg geen foto's gemaakt van het kistje met landingsgestel.
Na 2 vluchten lag dat er dus af....
Het kistje is voor mij duidelijk te snel en te zenuwachtig, ik heb het niet echt onder controle en moet zeer stijle bochten maken.
In zulke stijle bochten had ik diverse malen een overtrek.
Nog sneller vliegen, dus zwaardere motor zou dit oplossen, maar dan wordt hij echt te snel voor indoor.
Ik moet dus helaas zeggen dat het kistje niet vliegt zoals ik gehoopt had.

Ik zie maar 2 mogelijkheden:
1) nieuw kistje bouwen met deze span maar dan lichter, ik zit nu op 110 gram, ik moet dan naar de 70 gram, dan kan ik dit 5 grams motortje houden maar moet de rest van de setup lichter, dit kan alleen als ik de rolroeren weglaat.
2) Dit kistje opnieuw bouwen met een zwaardere motor (9 grams) maar dan met een grotere spanwijdte.
70 cm span geeft bijna 50% meer vleugeloppervlak!
Als ik precies dezelfde bouwwijze hanteer maar dan met 70 cm span denk ik dat het kistje met 9 grams motortje rond de 130 gram gaat wegen (nog meer op gewicht letten!)
Dan is 15 gram/dm2 dus haalbaar en kan ik wat langzamer vliegen.
Ook is 70 cm span wat beter voor buiten vliegen (bij windstil weer).

Groeten Willem

Iets groter maken lijkt mij. Dan heb je veel meer mogelijkheden om het goed vliegend te krijgen. Wel zo leuk als het ook een beetje schaal vliegt.

Daar zit ik ook aan te denken.
Het doel was een schaal kistje in depron te maken, en dat is lastig om zelf licht te houden.
50 cm span is schaal 1:17,5.
het vleugel oppervlak is circa 7 dm2
Wil ik dat zeg 70 gram maken dan moet ik een hele lichte setup hebben (ik keek tijdens het indoorvlieen jalours naar die Kyosho Minium's van Olaf, die wegen maar rond de 25 gram bij 40 cm span!)

Schaal 1:12 geeft 73 cm span en dat is geschikt voor zowel indoor als outdoor vliegen.
Dat is 46% groter en 113% meer vleugel oppervlak.
Stel dan 200 gram op 15 dm2 geeft zo'n 13 gram/dm2
Maar dat betekend dat ik vrijwel niets van de huidige setup kan hergebruiken!
Dat betekend of een Tigermoth slopen of alles nieuw kopen.
Ik wil 7 maart met een zware tigermoth (80 cm span en 220 gram met 18 grams motor) gaan indoorvliegen.
Als ik die dan sloop (kans is aanwezig ;)) heb ik de setup voor een 1:12 Fokker!

groeten Willem

Ik vlieg een 150 gram Tiger Moth met een 19 grams 1400 Kv motortje, wat al veel te veel is :)

Hoi Willem,

ik heb ff mezelf gequoot (raar woord eigenlijk ;) ).
Als je een 70 cm TigerMoth bouwt, kan je makkelijk onder de 150 gram komen.

Ik vlieg een 70 cm TigerMoth met de volgende setup:

• 19 grams 1400 Kv motor
  • Himodel Fly12A esc
  • Rhino 2S460 Lipo
  • 3 x HTX500 servo
  • Corona RS410II ontvangertje
Kan allemaal veel lichter:

1. Het motortje kan vervangen worden door een 9 of 10 grams
  2. Regelaartje kan veel lichter
  3. Lipootje kan veel kleiner worden
  4. Servo's kunnen lichter, hoewel deze me goed bevallen ;)
  5. ik heb alles met stekkertje gemonteerd, kan ook worden gesoldeerd
  6. Ik heb bij de bouw niet echt op gewicht gelet. Valt ook nog wel wat te winnen denk ik.
Als je bij elkaar telt wat er te besparen valt, schat ik dat je vliegklaar zo rond de 120-125 gram kan uitkomen. Misschien nog wel lichter.

70 cm span is een mooie maat om binnen te vliegen. met ong. 13 dm2 vleugeloppervlak zou je net onder de 10 gram/dm2 komen :)

Onderstaande foto is een rolroerversie, die weegt ongeveer 150 gram, vliegt echter ook nog steeds prima in de sporthal.

TigerMoth016.jpg

EDIT: nog even een filmpje toegevoegd. Vanaf ong. 5.55 min zie je het rolroermothje vliegen :)

Grtz,
Menno

Hallo Menno

Ja ik ken de Tigermoth goed.
Ik heb er dus 1 die vrij zwaar geworden is door de acrylverf, maar wel goed vliegt.
Deze is 80 cm span.
Net nog even gewogen, 260 gram met een 3S800 lipo.
Deze heeft een 18 grams motor corona ontvanger en 5 grams servo's, en veel reparatie's.
Nieuw was hij wel lichter!

De fokker is veel kleiner en de vleugels zijn zowiezo kleiner (de ondervleugel is maar half zo groot als de bovenvleugel)
De Fokker heeft dus:
3 stuks 2,7 grams blue arrow servo's (compleet 3,5 gram)
GWS ontvanger (lichter als de Corona)
5 grams motor
6 amp ESC
2S360 Lipo
De setup zit dus op de 45 gram met propje.
Ik heb hem net gewogen en hij is 108 gram met landing gear, dat is 16 gram/dm2
Maar als ik zeg 10 gram/dm2 wil op deze fokker moet ik 67 gram totaal halen en dat lukt dus niet als je schaal details en rolroeren wil.
Nu weegt de lege kist dus 55 gram (zonder landingsgestel), en ik weet wel een paar punten waar ik fout gegaan ben:
1) De wingstruts en cabana struts zijn er in totaal 14 stuks, als sate prikkers is dat met lijm ongeveer 10 gram, dat is veels te zwaar en onnodig sterk op deze schaal.
De cabbana's zijn ook veel langer als bij een tiger moth.
2) De stuurstangen zijn 0,8 mm staal en dat is ook veel te zwaar.
3) De functionerende rolroeren maken het ook wel zwaar, zeker op schaal want ik heb dus alleen rolroeren aan de wingtips dus lange stuurstangen.
4) Verder is de lipo ook veel te zwaar, een 2S200 zou ook weer 10 gram besparen.

Ik zie dus de volgende opties:
A)
Nieuw kistje maken met 50 cm span, maar dan zonder rolroeren, carbon wingstruts en carbon stuurstangen.
Besparingen: rolroeren (6 gram??)
Wingstruts en stuurstangen (10 gram)
Lipo (10 gram)
overig (7 gram???)
met een lichte lipo moet ik dan op 75 gram met landing gear moeten komen (11 gram/dm2).
De 5 grams motor moet dan zeker voldoen!

B)
Nieuw kistje maar dan iets groter, zeg 60 cm span. (zeg schaal 1:15)
Zelfde setup maar dan met een 9 grams motor.
Ik kan dan dezelfde lipo en servo's houden (dus ook rolroeren).
Er komt alleen 4 gram extra motor en 8 gram (??) depron bij.
Dus 120 gram op 9,6 dm2 = 12 gram/dm2

C)
Hele nieuwe kist, flink groter, 73 cm span (schaal 1:12)
Dan weet ik niet hoeveel ik van deze setup kan behouden.
Kan een 2,7 grams servo dit aan?
Kan een 9 grams motor dit aan?

Een kist groter maken maakt hem niet veel zwaarder zolang je geen zwaardere setup nodig hebt!

Groeten Willem

Hoi,

welke 9 grams motor doel je op ?

De servo's zullen het zeker aan kunnen, mits je aansturing natuurlijk licht werkt. De druk op de roeren is minimaal bij zo'n slowflyer ...

Er zijn inmiddels 1,5 grams servo's voor 6 dollar te koop bij HC :yes: , maar die blijken in de praktijk 2,5 gram te wegen :evil:

Maar qua gewicht moet je hier en daar wel wat kunnen winnen, want zoals ik al zei weegt mijn 70 cm rolroermoth ongeveer 150 gram.
Ik gebruik de HXT500 servo's, die in de praktijk zo'n 6-6,5 gram per stuk wegen.

Ik ben wel benieuwd naar je light versie :mrgreen:

Grtz,
Menno

Hallo Menno

Nu zit dit motertje erin:
De specs zijn aangepast op de site nu, de beloofde thrust is geen 140 gram meer maar slechts 70 gram, dat is dus correct.
Ik heb nu dus deze ook liggen:
9g 2200KV Outrunner Brushless Motor Type A1504 | HiModel
Met een klein propje gaat de 6 amp ESC nog wel, maar met een zwaardere prop zal ik een 12 amp ESC moeten nemen.

In ieder geval heb ik nu dus 3 kisten op de bouwplank staan:
1) Het "speed 400" kistje van dit forum, deze wil ik redelijk gaan pimpen met retracts etc.
Dit is een redelijke uitdaging want ik wil op 400 gram uitkomen met een 36 grams motortje.
1100KV HiModel Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2208/17 | HiModel
Ik heb dit motortje ook in mijn grote Tigermoth 100 cm span liggen en weet dat hij 450 gram thrust geeft met een 8x4 GWS
2) de 52"Marston Pterodactyl.
Hier gaan 2 van dezelfde motortjes in, maar dan de 1400 Kv versie met een 6x5 propje.
denk ik totaal 900 gram thrust bij 700 gram gewicht, moet dus wel vliegen!
Ook deze krijgt extra's zoals hele felle rode leds in de ogen.
3) De Lazy Ace uit 1977, hier komt een Saito 100 op en deze moet 5 kilo gaan wegen.

Even dus geen tijd voor een nieuwe Foker, eerst moeten deze 3 kisten vliegen!

Groeten Willem

Back