Omdat onze club volgende maand gaat indoorvliegen ga ik een indoorkistje maken.
Bij onze vooldelige vlienden aan de andere kant van de aardbol had ik dus een setup besteld, bedoeld in eerste instantie om een balsa rubber model RC met brushless te maken.
Op de club hoorde ik echter dat het vrij riskant is indoor te vliegen met een kwetsbaar balsa kistje.
(En dat geloof ik graag als ik zie hoe wij vliegen
)
Dus op zoek naar Depron.
Ik heb al 3 stuks TigerMoth (maar denk ik vrij groot voor indoor) dus ik wilde iets ander, maar wel graag een biplane vanwege de compactheid en lage vleugelbelasting.
Ook even op RC groups gekeken, de SE5A is daar net zo populair als de TM bij ons.
Maar toch gekozen voor een Fokker DVII.
Op RC groups waren 2 draadjes, 1 met een platte romp en 1 met een normale romp, de CLF (cute little fokker).
Deze tekeningen gedownload en verkleind naar 66% voor de gewenstste afmetingen.
Vooral de versie met KFm2 vleugel trok mij aan, omdat die beter schijnt te werken i.c.m. rolrroeren als een undercamber en een groter snelheidsbereik heeft.
Begonnen met de bouw:
[/IMG]
De CLF tekeningen hebben een monoblok stuk schuim waar alle belangrijke delen aan vast zitten (motor, accu, servo's, vleugels en landingsgestel) wat zeer sterk schijnt te zijn maar te zwaar voor mij.
Volgende stap was op zoek naar details.
Toen kwam ik bij het draadje van Ralf
large-scale-fokker-dvii
Dat is vakwerk en staat vol met informatie, dank je jongens!
Maar toen bleek dat de CLF absoluut geen schaal fokker is.
Ondervleugel te groot, motor te hoog in de romp, cabana's zijn van een SE5A, Rolroeren zijn striprolroeren, etc etc.
Voor mij voldoende reden om de CLF te demonteren en aan te passen.
Maar Action lijm is erg sterk, dus verdween de CLF in de Kliko.
Nu vond ik op het draadje van Ralf ook een bouwplaat van FiddlersGreen.
Leuke kartonnen vliegtuigje schaal 1:35.
De kleuren stonden mij ook wel aan en er zijn veel details te zien.
Dat zag er zo goed uit dat ik de bouwplaat 200% vergroot heb en op deze basis ben gaan bouwen:
De romp:
[/IMG]
(ik neem wel het idee over van een depron frame waar de setup vooraf ingebouwd zit)
En de vleugel:
[/IMG]
De ondervleugel al even geplakt, wordt dus wel KFm2 profiel.
Even getest met de Longeze camouflage kleuren met Bruinzeel viltstiften (50 kleuren voor 5 euro), uren werk en een fiasco
.
Deze ink is niet watervast en droogt gewoon niet op depron, blijft er los bovenop liggen.
Ik heb het er nu afgewassen met water.
Edding permanent marker blijkt beter te werken maar is veel duurder en er zijn minder kleuren.
Wel getest:
laag bruin over laag oranje geeft mooi helder bruin.
Laag bruin over laag grijs geeft mooi donker bruin.
Zo kan ik toch voldoende kleuren maken met de basis kleuren van Edding!
Groeten Willem
Bij onze vooldelige vlienden aan de andere kant van de aardbol had ik dus een setup besteld, bedoeld in eerste instantie om een balsa rubber model RC met brushless te maken.
Op de club hoorde ik echter dat het vrij riskant is indoor te vliegen met een kwetsbaar balsa kistje.
(En dat geloof ik graag als ik zie hoe wij vliegen

Dus op zoek naar Depron.
Ik heb al 3 stuks TigerMoth (maar denk ik vrij groot voor indoor) dus ik wilde iets ander, maar wel graag een biplane vanwege de compactheid en lage vleugelbelasting.
Ook even op RC groups gekeken, de SE5A is daar net zo populair als de TM bij ons.
Maar toch gekozen voor een Fokker DVII.
Op RC groups waren 2 draadjes, 1 met een platte romp en 1 met een normale romp, de CLF (cute little fokker).
Deze tekeningen gedownload en verkleind naar 66% voor de gewenstste afmetingen.
Vooral de versie met KFm2 vleugel trok mij aan, omdat die beter schijnt te werken i.c.m. rolrroeren als een undercamber en een groter snelheidsbereik heeft.
Begonnen met de bouw:

De CLF tekeningen hebben een monoblok stuk schuim waar alle belangrijke delen aan vast zitten (motor, accu, servo's, vleugels en landingsgestel) wat zeer sterk schijnt te zijn maar te zwaar voor mij.
Volgende stap was op zoek naar details.
Toen kwam ik bij het draadje van Ralf
large-scale-fokker-dvii
Dat is vakwerk en staat vol met informatie, dank je jongens!

Maar toen bleek dat de CLF absoluut geen schaal fokker is.
Ondervleugel te groot, motor te hoog in de romp, cabana's zijn van een SE5A, Rolroeren zijn striprolroeren, etc etc.
Voor mij voldoende reden om de CLF te demonteren en aan te passen.
Maar Action lijm is erg sterk, dus verdween de CLF in de Kliko.
Nu vond ik op het draadje van Ralf ook een bouwplaat van FiddlersGreen.
Leuke kartonnen vliegtuigje schaal 1:35.
De kleuren stonden mij ook wel aan en er zijn veel details te zien.
Dat zag er zo goed uit dat ik de bouwplaat 200% vergroot heb en op deze basis ben gaan bouwen:
De romp:

(ik neem wel het idee over van een depron frame waar de setup vooraf ingebouwd zit)
En de vleugel:

De ondervleugel al even geplakt, wordt dus wel KFm2 profiel.
Even getest met de Longeze camouflage kleuren met Bruinzeel viltstiften (50 kleuren voor 5 euro), uren werk en een fiasco

Deze ink is niet watervast en droogt gewoon niet op depron, blijft er los bovenop liggen.
Ik heb het er nu afgewassen met water.
Edding permanent marker blijkt beter te werken maar is veel duurder en er zijn minder kleuren.
Wel getest:
laag bruin over laag oranje geeft mooi helder bruin.
Laag bruin over laag grijs geeft mooi donker bruin.
Zo kan ik toch voldoende kleuren maken met de basis kleuren van Edding!
Groeten Willem
Laatst bewerkt door een moderator: