indoor lijnbesturing

klein vraagje, waarom vliegen jullie allemaal met een timer en niet met een regelaar in het handvat? dan kan je zelf het gas regelen geen geklooi met gyro's en governours, of mis ik iets?

mvg
Jacar

dat verklaart een hoop, maar wordt er dan al indoor wedstrijd gevlogen?
behalve als je carrier vliegt natuurlijk.

Jacar

Laatst bewerkt:
Ook omdat 'gas'regelen tijdens een kunstvluchtprogramma niet te doen is.
Je hebt echt al je concentratie nodig om de figuren in de goede vorm en afmeting in dat kleine stukje lucht te plaatsen, zodat je iets als 'gas'regelen er niet ook nog bij kunt hebben.

Governor voldoet redelijk, maar je hebt toch een systeem nodig dat de vliegsnelheid constant houdt, en dat lukt met alleen governor niet.
Governor houdt de vliegsnelheid t.o.v. de omringende lucht constant.
Dat betekent , dat als je tegen de wind in klimt, je vermogen ( en dus de snelheid t.o.v. de grond) terugloopt en de lijntrek akelig dun kan worden.

Aangezien je minimaal een lijntrek moet hebben gelijk aan de kracht die nodig is om roeren en flaps tegen de luchtdruk in te laten uitslaan, snap je wel dat er in de buurt van die grens van goed sturen geen sprake meer is.
Op deze grens hangt de kist (bij volle roeruitslag) letterlijk aan 1 lijn.
De Amerikanen hebben een woord voor deze grens, de zgn. 'Netzeband Wall', naar Bill Netzeband, die dit fenomeen als eerste in een formule wist te vangen. Ik doe het altijd op intuitie.....:rolleyes:

Gasregelingen bij LB vind je eigenlijk alleen bij schaal (F4B) en Carrier.
Wel worden (meestal mechanisch bediende) motorstops gebruikt bij speed (F2A), Teamrace (F2C) en sinds kort ook bij combat (F2D).

iets wat ik dan niet snap is waarom er bij elektrisch met allemaal elektronica (extra dan;)) moet worden gewerkt en bij brandstof niet?

Jacar

Laatst bewerkt:
Hoezo extra electronica?
Het enigste wat we met electrovliegen gebruiken is die Timer. De Governor zit in de regelaar ingebakken, die moet alleen goed geprogrammeerd worden en dan werkt het ook goed. De timer is als de ontvanger van een rc model, die stuurt de regelaar aan.

Misschien even belangrijk toe te voegen dat timer en regelaar alleen nodig zijn als je met lipo's en borstelloze motoren vliegt. Voor de lipo is een timer nodig omdat je lipo's vernielt als je ze helemaal leeg vliegt (sterker nog, dan kunnen ze in brand vliegen toch?), en een borstelloze motor is een drie-fasenmotor (toch?) die niet draait als je hem alleen maar aansluit op een stroombron. De regelaar (hetzelfde ding als je bij een radio-electrokist gebruikt om het toerental te regelen) is dus alleen al nodig om de motor te laten draaien. Van de combinatie van beide is bovendien het voordeel dat je de boel vooraf kunt instellen, zodat je in bepaalde delen van het stuntschema meer of minder vermogen hebt. Tenslotte is voor wedstrijdstunt van belang dat het niet langer dan 7 minuten na het startsignaal mag duren voor het model weer stil op de grond staat. Voor serieus electrostunt ben je overigens wel aangewezen op lipo's en borstelloze motoren, dus ook op regelaars en timers, anders bereik je niks. In de pioniertijd van het electro-LB (dat is dus Jan Odeyn) waren die er nog niet of nog erg duur. Hij vloog gewoon met een borstelmotor en NiCd's of NiMh's. Die accu's vloog hij gewoon leeg zoals je met een brandstofmodel de tank leegvliegt. Omdat hij er geen wedstrijden mee vloog had hij ook voor de vluchtduur geen timer nodig. Als je alleen een funmodel of trainer wilt is er natuurlijk geen enkel bezwaar tegen om ook een borstelmotortje en een NiMh-pakket te gebruiken. Je mag dan echter niet verwachten dat je meer kunt doen dan vlak vliegen en een beetje stijgen en dalen. Figuren zul je er dan niet mee kunnen vliegen, of je moet héél licht bouwen (zoals Jan Odeyn deed en kon).

iets wat ik dan niet snap is waarom er bij elektrisch met allemaal elektronica (extra dan;)) moet worden gewerkt en bij brandstof niet?
Omdat brandstofmotoren voor LB kunstvlucht een extra eigenschap hebben die ze onderscheidt van RC motoren.
Als een tweetakt motor te rijk wordt afgesteld, gaat deze 'viertakten', er wordt geen topvermogen geleverd.
Zo wordt de motor op de grond ingesteld. Tijdens horizontale vlucht gebeurt er dan verder niet zoveel.

Wordt het model in een klim gebracht (=neus omhoog), dan komt de tank t.o.v. de sproeier lager te liggen en zal door de zwaartekracht de motor meer moeite hebben met aanzuigen. De afstelling wordt dus (tijdelijk) armer.

De motor reageert hierop met (als je alles goed op elkaar hebt afgesteld) de juiste vergroting van het vermogen, zodat de vliegsnelheid niet in elkaar zakt.
Zo houd je voldoende lijntrek over om helemaal tot boven het hoofd te komen.
Op dezelfde manier gaat in een duik de motor rijker lopen, zodat er geremd wordt.

Al experimenterend -sinds 2006- hebben tests uitgewezen, dat een dergelijk gedrag ook voor electrische aandrijving gewenst is, vandaar mijn aanbeveling. Het idee van het instellen van het vermogen voor verschillende delen van het programma is eigenlijk inmiddels wel achterhaald. Een constante correctie van het vermogen om de lijntrek constant te houden heeft wel het gewenste effect.

Laatst bewerkt:
van het elektro aandrijvings deel klopt helemaal;)

en nu snap ik het beter, ik wist niet dat die govenour in de regelaar zat (al zegt het me wel iets bij heli's)

jacar

Back