Ook omdat 'gas'regelen tijdens een kunstvluchtprogramma niet te doen is.
Je hebt echt al je concentratie nodig om de figuren in de goede vorm en afmeting in dat kleine stukje lucht te plaatsen, zodat je iets als 'gas'regelen er niet ook nog bij kunt hebben.
Governor voldoet redelijk, maar je hebt toch een systeem nodig dat de vliegsnelheid constant houdt, en dat lukt met alleen governor niet.
Governor houdt de vliegsnelheid t.o.v. de omringende lucht constant.
Dat betekent , dat als je tegen de wind in klimt, je vermogen ( en dus de snelheid t.o.v. de grond) terugloopt en de lijntrek akelig dun kan worden.
Aangezien je minimaal een lijntrek moet hebben gelijk aan de kracht die nodig is om roeren en flaps tegen de luchtdruk in te laten uitslaan, snap je wel dat er in de buurt van die grens van goed sturen geen sprake meer is.
Op deze grens hangt de kist (bij volle roeruitslag) letterlijk aan 1 lijn.
De Amerikanen hebben een woord voor deze grens, de zgn. 'Netzeband Wall', naar Bill Netzeband, die dit fenomeen als eerste in een formule wist te vangen. Ik doe het altijd op intuitie.....
Gasregelingen bij LB vind je eigenlijk alleen bij schaal (F4B) en Carrier.
Wel worden (meestal mechanisch bediende) motorstops gebruikt bij speed (F2A), Teamrace (F2C) en sinds kort ook bij combat (F2D).