indoor lijnbesturing

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Niek, 9 okt 2008.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is de reden dat je met Lipo's altijd in governor mode vliegt. Die compenseert dat. Het probleem van governor is echter dat zodra de belasting afneemt ( tegenwind) het geleverde vermogen ook omlaag gaat. En dat kan je noodlottig worden tijdens de hoge figuren (staande acht, zandloper, acht boven het hoofd). De oplossing van Igor met de gyro compenseert dat ook.. Zelf zie ik nog meer in de versnellings sensor die de lijntrek meet en die compenseert. Maar de lichtste oplossing is waarschijnlijk toch de micro gyro.
    Overigens hebben de A123 cellen een veel vlakkere ontlaadcurve. En dus kun je de non-governor mode gebruiken.
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Tegenwind? Waaro? T gaat hier over indoor hee.
     
  3. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Bruno, tijdens de vergadering vorig jaar 2007 vond je dit geen oplossing. Wat heeft jou inzicht veranderd?

    groet Robert-Jan
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Niet helemaal zoals je nu stelt.

    De enige G-sensor die ik toen in bedrijf had gezien was op het NK, en die functioneerde overduidelijk niet zoals nodig zou zijn en vond ik dus geen goed alternatief. Maar met andere software zou het zeker moeten kunnen.

    Nu is er dan een nieuw prototype dat wel werkt. En dat maakt de tot nu toe gebruikte electro set-ups achterhaald.
    Minder vermogen tijdens kruisvlucht en meer waar dat nodig is.
    Maar deze unit is te zwaar voor indoor.
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ben ik niet helemaal met je eens. De governor zorgt ervoor dat als de motor toeren verliest omdat hij harder moet gaan trekken dat dit bijgeregeled wordt. De governor houdt dus de toeren op peil. Dit betekend dus dat in de klim de motor dezelfde toeren blijft draien als in horizontale vlucht. Dit heeft niks te maken met het spanningsverlies van de accu gedurende de vlucht. Om dat spanningsverlies op te kunnen vangen wil ik in het laatste stuk van de vlucht meer vermogen bij schakelen, dus meer gas geven om dan ook in horizontale vlucht een gelijk aantal toeren te hebben als in het begin van de vlucht.
    Het verhaal van Igor ga ik ook eens proberen, ik heb nog een kleine simpele gyro liggen, eens kijken wat dat brengt. Ik zie allen nog niet precies in hoe ik die zou moeten monteren en met welke richting ik rekening moet houden.

    Nee hoor Niek, ook straks voor buiten te kunnen gebruiken. Ik blijf lijnvliegen er nu bij doen en ga dadelijk ook buiten lijnvliegen. Mijn eerste lijnmodel voor buiten heeft al enkele vluchten gemaakt, maar moet een iets sterkere motor hebben.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Interessante redenering.
    Toch blijkt dat, als je een datalogger mee laat lopen, dat in governor mode, bij constant toerental de stroom omgekeerd evenredig toeneemt met het dalen van de accuspanning. (zowel experimenten van Mike Palko (elektro LB pionier), Dean Pappas (ontwikkelaar achter de set-up van Bob Hunt) als van Erik Janssen en mijzelf tonen ditzelfde beeld).

    Als een governor set-up goed funtioneert ( d.w.z. er is voldoende power overschot) dan wordt gecompenseerd voor alle veranderingen in luchtsnelheid.
    En daar zit 'm de kneep! Ga maar eens 70 km/h vliegen in 20 km/h wind. Het betekent dat je tegen de wind nog maar 50 km/h grondsnelheid heb (en die bepaalt je lijntrek en daarmee het stuurgedrag) Je ziet de stroom daar dramatisch dalen.
    In de praktijk is het nog erger en kan de governor niet voldoende compenseren voor de zwaartekracht. Zelfs als het toerental constant blijft, zal tijdens het klimmen de snelheid teruglopen. Gekoppeld aan het terugregelen van het vermogen tegen de wind in, kan dit van een kist die in rustig weer de tegenstanders moeiteloos respect afdwingt, tijdens een flinke bries een hopeloos geval maken... Je kunt van buiten de cirkel deze snelheidsvariaties nauwelijks zien, pas als je het gaat filmen vallen dit soort zaken op.
    Don't ask me how I know....;)
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Theo,

    Ik heb ook een gyro gekocht het is een Esky.
    Ik ben in de vakantie oa druk geweest met mijn team racer. We moeten een afslag hebben en die paste er niet zondermeer op.
    Ik heb de gyro geprobeerd op het droge.
    Mijn bevindingen:
    -Mijn gyro moet de juiste condities hebben om te starten hij moet op 50% aangestuurd worden. (hij werkt dus niet zondermeer op mijn timer)
    -Een gyro meet hoek verandering (ik heb het niet over een HH Gyro).
    -De gyro komt in serie met je timer signaal. Hij telt er dus wat bij op of haalt er wat af.
    -We vliegen op een halve bol. Als je vliegt met een bepaalde snelheid zal ook je hoek snelheid constant zijn. Ik weet niet hoe al die assen op een vliegtuig heten maar naar mijn idee moet hij op de as van je lijnen. Als je een looping draait reageert de gyro niet maar als de snelheid afneemt wordt de hoek snelheid minder en zal de gyro bij sturen. Als je na een wing over naar beneden gaat neemt de snelheid toe en dus neemt ook de hoek snelheid toe. Gevolg de gyro zal terug regelen.

    Ik hoop deze week de theorie aan de praktijk te staven.

    Naar aanleiding van de gyro kreeg ik een briljant idee. Met een PIC kan je het aanstuursignaal -meten- -regelen- en weer -uitsturen- net als een gyro. Het is dus technisch mogelijk een regeling op je timer te maken door een extra printje toe te voegen. Dit kan een Gmeter zijn of wat dan ook. Briljant he alleen wie gaat het uitvoeren.

    Groet Robert-jan
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is al gebeurd. Maar productie komt er niet. En er zit nog meer aan vast dan wat je nu schetst. Maar het principe werkt inderdaad zo. En vliegt aanmerkelijk beter.....
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Nog beter.. knip die touwen er af en gebruikl een zender, dan kun je alles sturen zoals je het hebben wilt, ipv. een soort van UAV te gaan bouwen ;)
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum

    Kan je wat meer vertellen. Wie heeft dit gedaan. Is er een beschrijving etc.

    Groet Robert-Jan
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :teacher:Dat is nou de denkfout die bijna iedere leek maakt.... met dat handvat en lijnen kan alles tot in perfectie gestuurd worden, op een wijze die met een zender nooit mogelijk is.
    Dus : breek af die antenne, gooi in de struiken die zender en pak een echt handvat.....:D
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Theo, governour probeert je prop constant te houden, dus ook bij lager wordende accuspanning, mits er genoeg regel ruimte over is
    (gouvenour hoort op ca 70 a 80% te werken, zodat er 20 a 30% regelbereik over is)

    Sommige blingbling hard core heli jongens zijn geil op gouvenour 100% -100% -100%..
    Ik heb nieuws voor ze.. dan doet/kan een gouvenour niks meer doen...
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Atmel Mega48 processor met twee mogelijke typen sensors (analoog & digitaal), werken allebei goed.
    Erik Janssen, met wat (electronisch theoretisch) ondersteuning van ondergetekende.
    Nee, komt misschien, maar daarvoor ontbreekt nu de tijd.
    Het probleem is, dat je er in no-time een dagtaak aan hebt en dat kunnen wij niet waarmaken.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zoals beloofd, alleen iets langer geduurd. moest nu toch het model binnen halen om de regelaar opnieuw in te stellen. Dus gelijk ook maar de foto's gemaakt.


    [​IMG]
    De motor staat ietsjes schuin naar buiten.

    [​IMG]
    De bovenzijde ter hoogte van de vleugel. aan de buitenzijde de plaats waar de 3s lipo vastgezet wordt. en aan de binnenzijde de triplex versterking voor de omlenk hevel. De timer zit er net voor.


    [​IMG]
    Het richtingsroer ook iets schuin gezet. Dit zit alleen maar vast met plakband en kan zo in elke hoek versteld worden indien nodig.


    [​IMG]
    De onderzijde van de neus met alle electronica die nu nodig is. Een CC phoenix 10 regelaar met nu de laatste nieuwe software van CC erin en ingesteld op controlline, governor low mode, brake 50% soft .6 seconden immediate. De rest van de instellingen zijn nog standaard. Misschien vanmiddag de laptop mee en eventueel klooien met de instellingen.

    [​IMG]
    De omlenkhevel met aansturing enzo. de lijnen hier zijn Dacronvislijnen. de stuurlijnen naar het handvat zijn Dyneema lijnen. De sluitingen komen ook uit de hengelsportwereld.
    [​IMG]
    De regelaar aan de andere zijde.

    [​IMG]
    onderdelen van een shockflyersetje voor de aansturing van het hoogteroer. Flaps worden niet gebruikt door mij.
    [​IMG]
    De leadout gewoon eenvoudig van triplex, hier valt ook nog iets te verbeteren.
    [​IMG]
    Totaal overzicht van de onderzijde.
    De tekening van deze shock komt gewoon van het internet af. staat op rc-groups als Yak 54 light.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanmiddag indoor gevlogen met de nieuwe software van CC.
    Als eerste moest ik de timer behoorlijk terug regelen, de motor liep een heel stuk harder dan van te voren. De eerste vlucht was rustig vliegen met voldoende lijntrek. Toch wilde ik iets sneller vliegen omdat ik niet helemaal overtuigd was van de power die er nu uit kwam. Bij de 2de vlucht een tandje bijgeregeld op de timer en het was al stukken beter. Bij loopings en wingovers (meer ken/durf ik nog niet) blijft de motor netjes op toeren en trekt zo mooi door de figuren heen. Bij de regelaar van Sal zakt ook in de governor mode het toerental iets in waardoor ook de snelheid afneemt wat bij de CC regelaar nu totaal niet gebeurd.

    Het instellen van de nieuwe software gaat goed en je kan zelfs een fixed toerental opgeven in de governor mode. Ook de snelheid waarmee de gorvenor moet bijregelen en de kracht wat hij moet bijregelen kun je instellen.
    Wel is het effe wennen voor de manier waarop de regelaar nu de motor opstart. de eerste keer dacht ik dat hij de motor niet meer kon aansturen en weigerde. Bij de 4de start bleek uiteindelijk dat dit zo schijnt te horen, maar toch spendeer ik er een mailtje naar CC aan.
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Net eens zitten spelen met een kleine Giro. (protech NT 300)
    Krijg het nu niet direct goed.
    Wat ik wel merk is dat bij abrupte bewegingen de giro de motor goed aanstuurt. Dit is dan alleen maar van korte duur. Ik ben ook nog niet zeker op welke wijze ik de giro zou moeten monteren om dat compenseren te kunnen gebruiken.
    Moet hij zoals een heli geplaatst worden om de draaiïng om de yaw as te compenseren bij te sturen of moet hij om de pitch as om de stuuruitslagen te compenseren of welke manier dan ook.
    Zoals ik nu effe heb zitten spelen zie ik er nog geen nut van.
     
  17. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik heb ook met mijn gyro gevlogen. Het resultaat was teleurstelled.
    Ik heb de govenor maar uitgezet dit was helemaal een ramp. De montage is zo dat als ik hem bij de tip pak en dan draai net zoals vliegen hij op deze beweging reageert. Ik had eerst de regeling helemaal voluit staan. Er gebeurde wel iets maar dit waren meer storende invloeden. Als ik het model met de hand beweeg dan reageert de gyro goed. maar met vliegen niet. Het probleem zou kunnen zijn dat je dat ding in stil stand aan zet. hierna ga je vliegen met een hoeksnelheid van 360 graden / 5 seconden. Dit kan wel meteen de volle uitsturing zijn zodat hij niet meer regeld. Igor zij dat hij een vertraging ingebouwd heeft van 0,2 seconde en dat het zonder deze vertraging niet werkte. Misschien moet hij in de lucht pas aangezet worden. Nu heb ik een behoorlijk grote schroef er aan hangen misschien moet ik er een kleinere op zetten zodat er meer snelheid variaties zijn. Zodat ik deze weer weg kan regelen. Kortom zonder werkt het tot nu to beter.

    Groet Robert-Jan
     
  18. wnieuwkamp

    wnieuwkamp Guest

     
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Wolfgang,

    Ik heb een 3 assige G meting chip liggen. Maar om dit ding aan te sluiten.....
    Er zitten onder de chip pad's waar je niet met je soldeerbout bij kan.
    Ik kan hem op zijn rug vastlijmen en dan de pad's met dunne draadjes solderen.

    Ik heb echter nog geen problemen dat ik mijn toerental moet variëren. Ik kan gewoon niet goed genoeg vliegen denk ik. Het leek me wel een leuk experiment.

    Ik zit hier ook op wat normaler weer te wachten. de laatste keer moest ik mijn vliegtuig zelfs schoon maken omdat er allemaal bagger op zat.

    Groet Robert-Jan
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest


    Wie durft dit te programeren voor mij.

    De huidige timer is goed, maar ik wil meer.

    De huidige timer heeft alleen maar een instelbare motorlooptijd en instelbaar vermogen.

    Ik wil meer, en wel het hier onderstaande.

    starttijd in stelbaar
    motorlooptijd instelbaar
    motorvermogen instelbaar
    dan als extra
    instelbaar na welke tijd het motorverm,ogen iets opgevoerd moet worden.

    Dus
    accu insteken,
    timer activeren en de ingestelde tijd telt af, je hebt dan tijd genoeg om naar je handvat te lopen. Deze tiujd instelbaar maken van 5 seconden tot 30 seconden.
    dan de motorlooptijd instelbaar houden zoals nu, alleen een optie erbij waar we na een bepaalde tijd de motor meer vermogen kunnen geven.(deze optie is 0 is uit en een getal is aan instelbaar vanaf halve vliegtijd tot.....
    dan het motorvermogen zoals nu met de optie die samen hangt met het vorige waarin we naar verloop van tijd de motor meer vermogen geven.

    Liefst alles programeerbaar vanaf de PC met een eenvoudig programmatje via de USB kabel.........

    En natuurlijk alles zo klein mogelijk..........
     

Deel Deze Pagina