indoor lijnbesturing

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Niek, 9 okt 2008.

  1. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - Belgiƫ - EBZW
    Cessna66, vriend, dit is nu al de zoveelste belachelijke opmerking die ik van jou heb gelezen. IK begrijp dat we rekening moeten houden met je leeftijd en misschien ook wel met je geestelijke toestand maar ik ben de zoveelste reeds die je er op wijst dat je interventies totaal ongepast zijn en dat ze vooral getuigen van een groot gebrek of zelfs een totale afwezigheid van kennis ter zake.
     
  2. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    In ieder geval makkelijker dan goed typen.
     
  3. cessna66

    cessna66 Guest

    sorry hoor ik stel maar een vraag, regaeren jullie altijd zo chagarijnig?
     
  4. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    soms
     
  5. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    en die zit:lol:

    back :eek:ntopic: maar weer??

    Indoor lijnbesturing lijkt makkelijker dan met een snel vliegtuig. Klopt dit, of maakt indoor en outdoor(met een grote brandstofkist) weinig verschil qua moeilijkheidsgraad?
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zeker niet, maar ik had wel de grootste moeite om te begrijpen wat je nu eigenlijk wilde zeggen.
    Begrijp me goed, ik weet dat er mensen zijn die niet goed kunnen lezen en schrijven, maar het lijkt zo langzamerhand wel of meer dan de helft van iedereen onder de 40 geen begrijpelijke tekst meer uit z'n keyboard krijgt. Net alsof het ze geen reet kan schelen of iemand het wel begrijpt. Vandaar.....

    Als ik je posting lees, dan zou ik er uit kunnen opmaken dat je LB geweldig leuk vindt en aangenaam verrast was dat je de eerste beginselen zo snel te pakken had. Kortom, daar wil je wel meer van weten...

    Als ik het anders lees, dan bedoel je met 'gemakkelijk' dat het lang niet zo interessant is als het (volgens jou - veel moeilijker) RC vliegen.
    Daaruit kun je weer afleiden dat LB eigenlijk geen serieuze tak van de modelvliegerij zou zijn. En dat is tamelijk beledigend zoals je wel zult begrijpen, want het is gewoon niet waar....


    Maar je snapt, het is niet duidelijk welke van deze twee verhalen je eigenlijk wilt vertellen. Want als je het laatste bedoelde, dan kun je je voorstellen dat zoiets niet echt leuk overkomt. Daar krijg je dan die 'chagrijnige' (sjaggerijnige) reacties door.

    Ik geloof eerder in het eerste....:D

    LB makkelijker?
    Dat zou veel te kort door de bocht zijn, want zeg nou zelf, heb je wel eens een LB wedstrijdmodel bestuurd waarmee op WK's en EK's gevlogen wordt. Dat is iets heel anders dan het trainertje dat je hebt gevlogen.
    Ik vind RC vliegen nog altijd een stuk makkelijker dan het vliegen met zo'n heel goed LB model. En daarom doe ik dat laatste nog het allerliefst.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2008
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De enige op dit forum die daar iets gefundeerds over kan zeggen is Sal Barile uit Genk. Hij heeft ervaring met beide typen model.
    Ik zou het dolgraag ook gaan proberen, maar mijn bordje ligt op dit moment nog te vol....
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De snelheid is gelijk, tenminste we doen ongeveer een rondje in 3-5 seconden. Alleen indoors gebruik ik 5 meter lijn en Salvatore gebruikt 5,5 meter lijn. Buiten gebruikt hij de maximale lijn lengte voor zijn wedstrijd model. Ik ben buiten nu ook bezig met lijnbesturing en gebruik daar nu 10 meter lijn vanwege het formaat van het model. Het volgende outdoor lijn toestel komt ook asan langere lijnen te vliegen en heeft veel meer power dan hetgeen ik nu heb.
     
  9. barile s

    barile s In Memoriam

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Het verbaast mij zeer sterk dat jij (indien het zo is ) van de eerste keer een volledige
    vlucht maakt en het toestelletje land zonder brokken te maken.Heb ik in mijn hele loopbaan nog niet meegemaakt. Je moet wel echt veel talent hebben.Maar zeg niet dat het makkelijk is, want dat is het zeker niet. Ik ben nu aan mijn tweede seizoen indoor vliegen bezig en ik moet zeggen dat het zeker niet makkelijker is dan het outdoor vliegen;integendeel. Je vliegt met slechts 5 m lijnen dwz dat de figuren zeer klein zijn en de vloer is zeer snel daar.
    Bovendien heb je een slechte achtergrond (slecht zicht) en de lampen die in je ogen schijnen. Daarbovenop is het windstil en vlieg je konstant door je eigen turbulentie enz.
    Maar wat een FUN.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag gezien tijdens de indoor in Zutendaal......

    [​IMG]

    Salvatore en ikke samen in actie met onze indoor lijnbesturingsmodellen.

    2 lb cirkels in een zaal gaat makkelijk.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Gaat zeker prima Theo...:cool:
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    klopt, maar waar blijven nu al die andere lb vliegers nu, of durven ze niet........

    Het kan heel eenvoudig en goedkoop.

    24 grams motortje van hobbycitty, 2 of 3 cel lipotje van hobbycitty, regelaartje met governor mode, timer en een simpele shockflyer welke een beetje met koolstof is versterkt. Geen flaps of wat dan ook nodig, wel goede lijnen. Het 1/2A setje van Sig voldoet perfect als stuurhandvat en de lijnen zijn ook bruikbaar, net zoals de omzethevel en het roerhoorntje.
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Heb vandaag eens goed op zitten letten,
    blijkbaar geen moeilijke dingen zoals flaps ed nodig.
    De rolroeren zaten bij jullie modellen gewoon vast.

    Heb straks een oude sjok over,
    Theo, kun je een schets van de div aanpassingen zoals je die opsomde?
    Stuurmechaniek, tiplood, richtingsroer instelling, plaats lijnbevestiging enz

    Hoe/waar aan een timer te komen?

    Hoe bepaal je de lijnlengte, boem bovenin = inkorten?
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Sal vloog met een Ikarus model, de 'Shock Flyer Superstar' en dat zag er gewoon goed uit!

    [​IMG]

    Wie weet, ik denk niet dat ik er geschikt voor ben, volgens mij zou ik na 3 rondjes al omvallen (duizelig).

    Het zag er in elk geval indrukwekkend uit, van Salvatore iets indrukwekkender dan van Theo (sorry Theo ;)) en als je zo'n man bezig ziet (beiden overigens) begrijp je ook wat voor onzin de opmerking van Jantje16 was. Ja sure, met een trainer een paar rondjes om jezelf heenvliegen, onder begeleiding.. dat zal best lukken. Maar een vierkante acht, cubanen, loopings, inverted.. denk dat je heel wat depronsnippers hebt gefabriekt voordat de helft van dat lijstje je lukt :p

    @Niek:

    Als timer zou je een simpel picje (=programmeerbaar CPU chipje) kunnen gebruiken. Wat ik zag was een goed zichtbare LED bovenop het toestel. Toestel neerzetten, inschakelen, dan gaat de timer lopen. Naar de gewenste plek lopen en dan wordt throttle rustig opgebouwd tot het gewenste toerental. Als het goed is, vlieg je dan. Dan ga je vliegen en na een ingestelde tijd gaat de LED branden zodat je weet dat je aan landen moet gaan denken. 1 16F628 picje, een uurtje programmerwerk, 2 of 3 condensatortjes, een ledje en een weerstandje, en je bent klaar.. totale kosten, exclusief het werk zelf, zal rond de 10 euro liggen maximaal.

    Het programmeren kun je zelf, hiervoor hoef je voor dit soort projectjes geen assembly te 'spreken'. Dat kan gewoon in picbasic: www.picbasic.nl. De gratis versie kan tot 50 regels code en daarin redt je dit programmaatje makkelijk. Bedenk je dat PWM slechts 1 instructie is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2008
  15. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Deze timertjes zijn door mij gemaakt.
    Als je interesse hebt doe me een PBtje,
    Kosten 25 euro/stuk.

    Groet Robert-Jan
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Sal heeft dit gedaan met een vislijn ( visstok zoals we in Belgiƫ zeggen )
    Zo kon ie de exacte hoogte van het plafond bepalen....:cool:
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest


    Ik zal morgen een foto maken voor je,dan kun je zelf goed bekijken hoe alles zit.
    In elk geval staat de motor een paar graden naar buiten en het richtingsroer wordt iest naar buiten gezet. Dat richtingsroer zit bij mij gewoon vast met tape en is zo verstelbaar.
    De lijnlengte bepaal je door met een oude vishengel de hoogte van de zaal op te meten. Een goede sporthal is minimaal 7 meter hoog, onder de 7 meter is hij niet goedgekeurd voor enkele sporten zoas tennis, batminton en volleybal.





    Geen problem, dat is het verschil tussen een ervaren rot en een beginner. En ja hetis moeilijker dan men wel eens denkt. Zeer zeker als je zo als ikke met indoor lb (her)begint. door de korte lijnen is de vloer sneller in de buurt.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee hoor, met mij er bij gebeurt dat niet....

    Dat laatste wil ik wel eens meemaken, kom het proberen op de LB dagen 2009;)(16 mei en 26 sept.) De rondetijden liggen flink lager dan bij indoor. Onze 2,5 cc trainers vliegen aan 15m92

    Uh, cubanen?:schrik: Met een LB kist rollen is geen optie...:nooo:
     
  19. hezik

    hezik Guest

    ah ja gewoon achten natuurlijk. Rollen zou wel geinige effecten opleveren denk ik :p
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De timers van Robert-jan werken perfect en zijn goed, maar toch wil ik ze iets uitgebreider zien.

    Nu kan ik alleen de motorlooptijd en het motorvermogen (gasstand) regelen. Graag zou ik er nog 2 opties bij willen hebben, maar dan wordt de chip ook groter samen met de bijbehorende electronica.

    Wat wil ik dan precies hebben.

    De opstarttijd instelbaar met stappen van 5 seconden, mag ook in kleinere stappen. Minimum opstarttijd 5 seconden en maximum 30 seconden. De 5 seconden op mijn indoor timer is eigenlijk toch net iets te kort als je alleen bent.

    Dan de motorlooptijd laten zoals nu is en ook het motorvermogen zo laten.

    Dan weer een nieuwe functie erin.
    Ik wil na een instelbare tijd het motorvermogen iets opvoeren. Aan het einde van het kunstvlucht programma zitten de kracht figuren en tegen die tijd laat de veelal gebruikte accu al iets na. Om dit te compenseren mag dan iets meer gas gegeven worden.

    eventueel programeerbaar/uitleesbaar via de pc op een simpele manier.

    Het ledje zoals Hezik al zegt moet blijven omdat dit een goede waarschuwing is dat je motor er mee gaat stoppen en je vliegtijd op is.

    Dus als iemand dit weet te realiseren hou ik mij aanbevolen. oh ja, wel rekening houden met het gewicht, dat willen we zo laag mogelijk houden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 dec 2008

Deel Deze Pagina