Indoor pilonnen racen met luxe pilonnen

Discussie in 'F3P' gestart door Sleurhutje, 20 jan 2010.

  1. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Zoals al eerder geantwoord, het gaat niet om wind maken, het gaat om druk opbouwen. Als ik wind ga maken, moet de bovenkant open en gaat de slurf oscilleren (zoals die reclameslurfen doen). Dat wil je natuurlijk niet.


    *filmpje en wat extra foto's toegevoegd*

    Zoals de eerste meter eruit schiet, zo moet eigenlijk die hele slurf. :yes:
     
  2. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    geluid maken doet ie wel:D
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Sleurhutje heeft het nu al een paar keer gezegd, en ik denk dat hij gelijk heeft, het gaat er niet om hoeveel lucht iets kan blazen, het gaat om (snel, een lichte) druk opbouwen. Een ventilator is niet gebouwd om iets op te blazen.

    Ik denk dat je beter naar luchtbedpompen kan kijken, zoiets:
    [​IMG]
    Als dat soort dingen hebben ongeveer hetzelfde ontwerp, totaal anders dan een edf/casefan/ventilator.
    Duurt wel een beetje lang, maar met 2 van die dingen moet het denk ik nog wel te doen zijn.
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Yep, een slakkenhuis is efficiënter als het gaat om druk opbouwen. Alleen die zijn een stuk lastiger te vinden als het gaat om snel veel druk opbouwen. Ik heb er wel gevonden maar om daar nu even 60 euro per ventilator voor neer te leggen.... :nooo: Tenzij een sponsor zich vrijwillig meldt. :worship:

    Er ontsnapt toch redelijk wat lucht uit de 3,6 meter lange stiknaad. Voldoende om een luchtstroom te houden voor de huidige ventilatoren. Als ik een opening van 1cm rond maak aan de bovenkant, dan is het al gedaan met het overeind blijven staan. De punt zakt dan in, druk zichzelf dicht en de druk wordt weer opgebouwd.

    Leermoment voor een volgende keer. De voet moet veel breder, zeg maar zo'n 60cm diameter zodat het oscilleren weg gaat en je op basis van luchtstroom overeind kunt komen (venturi).
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Oude stofzuiger die nog een blaasuitgang had.... maar dan heb je wel 220V nodig.

    Compressor voor electrische luchthoorn, maar die zuipen stroom en maken een klere herrie.

    Bovenin een beperkte opening maken zodat je 12V fannetjes niet stallen?

    Groet,
    Gerben
     
  6. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    ligt het aan mij, of ga ze daar ook een stuk harder dan de GB-modellen hier in nederland..
     
  8. knaller

    knaller Guest

    Morgen maak ik voor Sleurhutje nog een kistje maar dan met meer gaten voor ik denk 4 koelers. Dit gewoon om te testen of het met 4 koelers beter gaat. Ik ben benieuwd en post de results hier dan wel weer:).
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Jij hebt helemaal niet gezien hoe hard het in nederand gaat... Van filmpjes krijg je altijd een vertekende indruk...
    Maar ja, ik denk dat dat sneller gaat, hier willen ze dat iedereen mee kan doen, het lekker makkelijk houden.
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Twee palen is ook makkelijker dan drie. Door die derde moet je afwijken van de lijn tussen de buitenste palen. Toch even iets sturen dus een extra moelijkheidsgraad. :yes: Nando ging als een kogel. :yes:
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Kan ik mee(doen met)testen? :)
     
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er komt al bijna 20 man. 8O Dus het is al erg druk (te druk eigenlijk al) dan kan iedereen maar 1x vliegen in 3 uur tijd. :? Da's niet handig. :nooo: Wat er nu al gedaan wordt is dat mensen gelijktijdig gaan vliegen en er dan voor zorgen dat je een vlieger mee hebt die tegen een stootje kan of je moet niet op een aanrijding/aanvaring/aanvlieging kijken. :D Helaas dus niet. :(
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Door eigene verzoeken met een vakuumtafel zou ik 1 ventilator in het grote gat plaatsen zodat de lucht direkt in de pylon omhoog geblaast word .

    En 4 gaten als ingang .

    Als een ventilator de lucht om een winkel moet gaan drukken is de druk weg .

    Heb hier ook 220 ventilators die in een buis geplaatst worden (badkamer/wc).
    Die geven meer druk omdat ze in een stukje buis zitten .

    Mijn idee zou dan ook zijn 2 ringen uit depron of karton aan de ventilators te plakken zodat deze ook in een " buis "zitten .
    De werking word hierdoor veel beter .

    Mvg Johan
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Johan, dat is waar als het uiteinde van de buis ook open zou zijn. Maar dat is niet het geval (afgezien van de beperkte lek door het doek en het stiksel). De druk in een gesloten vat is overal gelijk. Uit tests is gebleken dat 1 ventilator het niet redt en het niet uit maakt waar je de ventilatoren plaatst.

    220V zou mooi zijn maar is geen optie. Al die snoeren door de sporthal is vervelend in het geval je moet landen en een draad tegenkomt. Ook net elke sporthal heeft contactdozen in de hal, dus je hebt beste snoeren nodig in sommige situaties. :D
     
  15. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Druk opbouwen

    @sleurhutje: als het gaat om het opbouwen van druk (en niet het verplaatsen van veel lucht) kun je betere resultaten krijgen als je beide ventilatoren in cascade zet. Dus 2 ventilatoren achter elkaar zetten in 1 gat van de kist.

    Succes,

    Harm
     
  16. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Een paar 12 volt ventilatortjes, en een 3 cell lipo lijkt me handiger dan met snoeren werken....
     
  17. knaller

    knaller Guest


    Onderbouw is wat je zegt want ik denk namelijk ook dat dit zo is :)
     
  18. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    axial fan

    Ventilatoren zoals gebrukt worden in PC's om de voeding te koelen, de zogenaamde axiale fan's, worden gebruikt om grote hoeveelheden lucht ter verplaatsen bij lage druk. Hun efficiency (en luchtverplaatsing) neemt snel af als er tegendruk wordt aangeboden. Onder een bepaalde luchtverplaatsing gaan de airodynamisch gevormde bladen zelfs 'tip stall' vertonen ... ons allen wel bekend.

    Om grote volumes lucht ter verplaatsen, en toch druk op te kunnen bouwen worden fans in serie gezet (niet parallel zoals eerder voorgesteld).


    Van de website van PABST (leverancier van fans)
    Two-stage Axial-flow fans

    Two-stage axial-flow fans have the configuration of two fans in series so that the pressures will add up. This is an easy solution when higher static pressures are needed, but excessive tip speeds and noise levels cannot be tolerated. The two fan wheels may rotate in the same direction, with guide vanes between them. Or they may be counter rotating, without any guide vanes


    Je kunt het hele luchtsysteem natuurlijk analyzeren, en de optimale fan erbij uitzoeken, maar als jullie gelijk hebben dat er meer druk nodig is, dan is de oplossing (met dezelfde fans) om ze in serie te zetten, en niet parallel. Dus: schroef beide fans op elkaar, en monteer deze combo in het ene gat. Wil je het helemaal goed doen dan zet je tussen beide fans een ring met vaantjes/stripjes die de luchtrotatie remmen en weer een axiale luchtstroom maken. ​

    Harm​
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    En dicht het andere gat.. ;)

    Ballonnetjes en afzetlint begint mij toch eenvoudiger te klinken :cool:
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Of gewoon van die luchtbed pompjes. Meer lawaai maar ze leveren ook enorm veel druk. Anders een edf :) Doet ook veel meer dan zo'n pc fannetje.....
     

Deel Deze Pagina