Indoor pilonnen racen met luxe pilonnen

Discussie in 'F3P' gestart door Sleurhutje, 20 jan 2010.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jeroen,

    omdat we komend seizoen in Dordt ook wat actiever willen gaan racen willen we ook zulke mooie pylonnen hebben :p

    Het maken van de pylonnen gaat het probleem niet worden. Iemand heeft nog wat stof liggen, dus dat komt alvast goed.

    Alleen zit ik nog met de fans. Werken die bij jou inmiddels naar volle tevredenheid? En zijn het nou de Nidecs geworden of de Delta's?
    Ik heb op tweakers.net wat zitten zoeken naar fans, maar kan er weinig vinden die een flinke druk op kunnen bouwen.
     
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    PC ventilatoren zijn niet toereikend. Deze kunnen geen druk opbouwen. Je hebt teveel lek langs en door de schoepen. Je hebt dus zogenaamde slakkenhuizen nodig. Die heb je niet op 12V maar wel gewoon voor 220V.

    Ondertussen zijn mijn pilonnen voorzien van 220V en een ingebouwde 12V/5A PSU (kosten een paar dollar in Hongkong). Momenteel voeden die nog de twee ventilatoren en de 4W LED t.b.v. de verlichting.

    Ander aandachtspunt is de constructie van de pilon zelf. Mijn pilonnen zijn heel steil en je hebt dan heel veel druk nodig om ze overeind te drukken (te houden is aanmerkelijk minder). Hoe schuiner de zijkanten, des te lager je druk kan zijn om de pilon uit lege toestand (of omver gevlogen) weer overeind te drukken.


    Ik heb heel licht vliegerdoek (Icarex rip-stop 31gr/m²). Dit soort doek is luchtdicht en heel licht van gewicht. Nadeel is dat een scherpe propellor een scheur maakt. :( Daarom bij ons alleen nog maar vliegen met GWS propellors, vastgezet met een elastiekje. :teacher:


    Overigens kun je ze morgen bij het NK F3P bewonderen. ;) Neem je GeeBee mee, kun je wel meedoen met de races. :yes:
     
  3. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bedankt weer Sleur!

    In principe hebben we voldoende stof om ook iets grotere pylonnen te maken. Dat maakt ook dat we grotere fans kunnen gebruiken. Zelf zat ik aan een 200mm fan te denken. Wellicht dat die wat meer 'static thrust' kunnen leveren.

    De bedoeling is om morgen eind van de ochtend een tijdje te kijken. ik wil 's middags ook weer eens buiten vliegen. Dus de EIM racer blijft lekker thuis ;)
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Die opgegeven luchtverplaatsing van de gemiddelde ventilator wordt opgegeven bij een vrije luchtstroom. Veel minder vind je al getallen over de druk (veelal uitgedruk in millimeter waterkolom). Die moet heel hoog zijn.

    Aan veel lucht verplaatsen heb je namelijk niet veel. Je moet dan het uiteinde open houden om de lucht kwijt te raken. Als je pilonnen te stijl lopen, zal het einde gaan wapperen (op zich leuk maar niet wenselijk omdat de hele pilon gaat wiebelen). Als de basis van de pilon groter is, kan het wel. Aardig bijverschijnsel is de luchtstroom bij de opening bovenaan. Afsnijden in het onzichtbare gedeelte zal een turbulent avontuur worden. :D

    Maar als je er bent dan kan ik je wel een pilon laten zien.
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    is goed. Data over drukken is inderdaad slecht verkrijgbaar. Ik heb er 1 gevonden die tegen de 90Pa zit. Dat is op zich aardig, als het in combinatie met een meer taps toelopende pylon is die iets lager is dan jouwe.

    maar morgen even kijken idd.
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag maar weer wat aan het zoeken geweest. Met veel ventilatoren kom je op een dood spoor, dus ben ik op zoek gegaan naar elektrische luchtpompen.

    Deze zou de job aan moeten kunnen:
    Speelgoed 573675 Elektrische Luchtpomp 220-240 V
    k ben alleen bang dat je elkaar niet meer kunt verstaan als dit ding aan staat...



    Welke (merk, type) ventilatoren gebruiken jullie nu Jeroen?
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De huidige zijn van Sunon en komen uit fileservers. Gemaakt om juist bij wat tegendruk harder te gaan blazen/meer kracht te zetten (seriemotor).

    Ik ga komend seizoen proberen met een bladblazer van de Aldi/Lidl/Action.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    vanmiddag bij de Praxis zo'n pompje gevonden als in mn vorige post. Werkt op 12V, zit gewoon een borstelmotortje in. Het levert niet geweldig veel power, maar vooralsnog durf ik hier wel mee te gaan testen.
     
  9. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Is het niet makkelijker een 90mm EDF'je erin te zetten ? ESC'tje erbij .... Klaar.
    Misschien moet je de uitstroomopening van de koker wat knijpen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

    Slakkenhuisventilators zitten vaak in witgoed apparatuur (in mijn combi magnetron zitten er 2, eentje voor de koeling, en eentje voor het ont-wasem-en). Er is een redelijke kans dat je die bij een onderdelenhuis kunt krijgen (kopen). Wel altijd 220V inderdaad.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2011
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Er zijn een hoop factoren die de keuze van de ventilator zullen bepalen. Vooral de breedte van de basis en de punt, de hoogte en de luchtdoorlaatbaarheid van het gebruikte materiaal hebben veel invloed.

    Als je lange ranke pilonnen gebruikt, zul je veel meer druk nodig hebben om de pilonnen recht te houden. Ik heb high flow/high pressure ventilatoren erin zitten. Als je luchtstroom minder wordt (dus als de pilon eenmaal opgeblazen is), zal de druk toenemen. Dit fenomeen is vooral bepalend voor de prijs van de ventilator. Als je zomaar wat specs (PDF) bekijkt, zie je een enorm verschil in de getallen van Inch-H2O (static Pressure), CFM (Air Flow) en de bijbehorende grafieken. De kleine 40x40mm ventilatoren, en zeker de dubbele achter elkaar, zijn voor platte fileservers die onder hoge druk lucht letterlijk door de server moeten persen (in totaal zitten er zo 6 meestal naast elkaar over de volle breedte kan de behuizing 8O).

    Ander vervelend feit is dat veel ventilatoren gemaakt zijn om een constante luchtstroom te hebben en niet ineens een verzagingspunt te hebben. Hierdoor ontstaat langs de bladen van de vetilator een luchtlek en begint de druk weg te lopen (om weer naar binnen gezogen te worden en dan kun je de ventilator net zo goed uit zetten want dan stopt de luchtstroom bijna).

    De meest effectieve ventilatoren voor deze toepassing zijn slakkenhuispompen omdat de lucht moeilijker weg kan lekken. helaas hangt daar gelijk een prijskaartje aan. :( Vandaar het idee om komend jaar goedkope bladblazers te halen bij de supermarkt.
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ze doen het!

    Vandaag hebben we de eerste pylon in huis en buiten getest.

    De uiteindelijke specs:
    Voet 31,5cm diameter
    top 16cm diameter
    hoogte 3 meter


    Het pompje is het eerder gelinkte luchtpompje, voor 12 euro gekocht bij de Praxis. De pylon staat binnen no-time overeind en is door zijn dikte niet meer te knikken.

    Het enige nadeel is de onbalans in het pompje waardoor hij veel herrie maakt. Ik voedde hem nu met 3 cellen, en dan maakt hij best veel toeren. We gaan nu nog 2 cellen proberen (heb ik zelf niet liggen) om te kijken of hij het daar ook goed genoeg mee doet.
     
  12. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    De organisatie van de laatste F3P wedstrijd en Zevenbergen heeft gevraagd of er interesse is om aansluitend op de wedstrijd een GEEBEE wedstrijd te vliegen.

    Dit in combinatie met een kleine show.

    wie brengt zijn geebee mee ?

    ik alvast wel
     
  13. Max scholten

    Max scholten

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik neem ook mijn pilon racer mee!

    Grt Max, tot zondag.
     
  14. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    breng die zaterdag ook mee, kunnen we alvast oefenen
     
  15. Max scholten

    Max scholten

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Veldhoven

    Ja is goed, tot zaterdag!
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Pilonnen zullen zondag aanwezig zijn (mits PH-ILS of 3DFresh ze mee willen nemen). ;)
     
  17. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Heel graag zelfs, we gaan ze nodig hebben ;)
     
  18. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Geregeld, komt helemaal goed. :thumbsup:
     
  19. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Yep, ze rijden met Jasper mee... en ik ook :D samen met Erik
     
  20. Remco_73

    Remco_73

    Lid geworden:
    3 sep 2005
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb je idee van je overgenomen Sleurhutje.

    Hier mijn versie van de Redbull airrace.
    li9heaP9lF4[/media] - YouTube

    4meter hoog, en 40 cm breed aan de voet.
    Ik gebruik PAPST centrifugaal ventilatoren op 220V
    (bijna) stil..

    Groet,
    Remco.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina