Da's mooi licht, 130 gram, maar niet nodig denk ik. Mijn kistje weegt 180 gram, net even gecheckt, zonder extra ballast. Met ballast heb ik nog niet geprobeerd en het zal er waarschijnlijk ook niet van komen.
Hoe krijg je hem zo licht??
Loet
geen extra ballast? ik zag bij jou volgens mij wel een flink plakje lood voorin liggen toch?
Vanwege dat extreem korte rompje was dat ook wel nodig voor het zwaartepunt gok ik.
Leon heeft net als ik gewoon het "rompje" (compleet met staart dus) gebouwd, en dan de vleugel er zo opzetten dat je zwaartepunt goed is. Die van mij was ook zo licht, heb nu wel best wat lood in het midden liggen.
Ik heb er nog aan zitten denken: wat maakt het uit of je
A: lange neus om zonder lood uit te balanceren en dan extra gewicht op het zwaartepunt om tegen de wind in te komen (totaal 180 gram)
B: Korte neus met daarin het lood om uberhaubt al op het zwaartepunt te komen (totaal ook 180 gram).
Bij A is het voordeel dat je ook extreem licht kan vliegen. goed voor lichte omstandigheden. Bij B is dat niet mogelijk omdat je anders je zwaartepunt verrot.
Ander punt zou kunnen zijn dat een kort neusje bij B minder weerstand heeft dan de langere neus/stokje bij A...
Andere ideeen?
Oh ja, zijn vleugeltje weegt dacht ik 56 gram