Inside F5j Hollein / Gruner CNC

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 18 okt 2015.

  1. kdenhoed

    kdenhoed

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Lewedorp
    Als alleen de vleugelset 135 euro kost, heb je voor 24 euro extra een hele bouwdoos...van de Introduction dan hè...
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Jawel maar als je kiest voor 2 aparte vliegtuigen dien je er ook een extra motor, regelaar, 2 servo's, evt. ontvanger en wat andere kleinmateriaal bij rekenen.
    Het blijft niet bij die 24,- euro extra maar dan ga je al snel naar een 190,- tot 280,- euro extra.
    Dan is 135,- euro voor enkel een vleugel weer een 'koopje'.
    Bij Hoellein/Grüner zijn ze ook niet helemaal gek natuurlijk :D

    Gr.
    Paul

    **edit**
    Besef ik me nu pas, ik neem nu even aan dat je bedoelde dat men voor 24 euro dan een reserve rompje heeft.
    Mea culpa :hammer:
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2016
  3. kdenhoed

    kdenhoed

    Lid geworden:
    2 jul 2006
    Berichten:
    130
    Locatie:
    Lewedorp
    Je hebt helemaal gelijk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2016
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb vandaag de Inside met een klein beetje wind aan de tand gevoeld en ik moet zeggen: Hij doet het echt heel erg goed zeg!!

    Er stond een NoordWestelijke wind 5 a 6 m/s (3bf), zonnig, een paar uur vrijte tijd en ik had een paar kisten in de auto liggen om die door te komen:
    [​IMG]

    De blauwe wilde ik als zwaar weer kist gaan gebruiken bij de F5J maar door een ineens heel erg tranend oog en daaropvolgende nonchalance van mijn kant heb ik die in een boom geprakt
    [​IMG]

    Toen eerst de Orca omhoog gestuurd om te kijken hoe turbulent het was op hoogte (Ik ken de Orca beter dan de Inside en weet een klein beetje wat die kan). Dat ging weer erg lekker, Je kan met dat ding zoooooo veel afstand afleggen zonder heel veel hoogte kwijt te raken! Dus lekker kunnen kijken waar 'het'zit. Maar meer dan hier een daar een Nulletje vasthouden lukte mij niet.

    Daarna was het tijd voor de Inside. De Soft-start van de regelaar is mij toch echt te soft dus die ga ik, als ik weer in de buurt van de ProgCard ben, aanpassen.
    Maar als hij eenmaal draait gaat hij heel erg netjes met 5m/s omhoog. De eerste 20-30meter zijn op zwartewaal altijd heel erg turbulent maar daar was hij goed doorheen te sturen en daarna gaat hij gewoon braaf en m.i. geheel in lijn met de stijl van het model omhoog. Ik ga er niets aan veranderen i.i.g.

    Ik heb niet in 'F5J-modus' gevlogen en de motor gestopt als ik het idee had op een lekker hoogte te zitten.
    Dit bleek redelijk consequent na een seconde of 20-25 en op zo'n 150mtr hoogte te zijn.

    De wind op die hoogte was wat sterker maar in de Cruise-stand liep hij er heel rustig tegen in. Bij klappen turbulentie heeft hij wel de neiging om op 1 oor gegooid te worden en dan moet je wel even knuppelen om hem vlak te krijgen/houden.

    Aanvankelijk was ik alleen maar een beetje gecontrolleerd naar beneden aan het vliegen maar gaandeweg ging ik het beter naar mijn zin hebben dus ook maar eens proberen om wat heen en weer te vliegen om te kijken of er te klimmen valt.
    Ik ga qua zoekgebied even geen vergelijk trekken met de Orca, dat is zo'n totaal ander kaliber vliegtuig, maar ik kwam toch geregeld wat bewegende lucht tegen en met af en toe een rondje en af en toe een achtje werden de vluchten steeds langer......ogenschijnlijk langer dan de vluchten met de Orca!!!

    Het bleef wel veel sturen met de af en toe heftige turbulentie. Waar de Orca een beetje wiebelt maar verder rete strak blijft sturen is de Inside toch wat meer werk om hem de goede kant op te laten gaan maar het was nog steeds goed te doen en ik heb een paar heerlijke vluchten gemaakt zeg!!
    [​IMG]

    Toen ik op punt stond om mijn spullen in te pakken kwam er een clubgenoot bij (ik stond nog alleen op de club).
    Hij had met zijn schuimpje wat meer moeite met de omstandigheden. Ik probeerde wat nuttige tips te geven voor de landing maar in woorden kwam ik er niet uit dus ben ik het met de Inside gaan laten zien. Terwijl ik een paar starts en landing had gemaakt kwamen er in de verte een aantal meeuwen aan gecirkeld.
    Snel de motor aan en er achteraan! Ik moest er nog vrij ver voor weg maar in het altis logje is goed te zien wanneer ik erbij was!
    [​IMG]

    Na een paar rondjes was hij ver genoeg (voor mij) weggedreven maar met de recent opgedane kennis (over vliegen in wind) ben ik met een grote hoek t.o.v. de wind terug gaan vliegen en dat deed hij dus echt probleemloos en had ik zo terug de bel in kunnen draaien en doorklimmen. Aan de rand van het stijggebied blij hij i.i,g. nog netjes op hoogte.

    Heel vet!!

    Landen ging verder ook goed. Ik heb nu 70% down bij volle uitslag en dan blijft de neus mooi neutraal een tikkie omlaag staan.

    nu hoogste bedtijd!
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
    dumontwj, frans46, Terence en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Foutje...dubbelpost
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Weer (h)eerlijk beschreven, bijna een live verslag! En die zwaar weer F5j heb je niet meer nodig, dat kan de Inside straks ook...
     
    vissermax vindt dit leuk.
  7. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Het vlieggedrag wat je omschrijft doet mij denken aan de Pulsar 3600. De vleugels daarvan zijn wat gekraakt en ze wachten op reparatie op een stoffig plekje. Dat komt wel weer. Voor dat ie fout ging had ik de cruise stand al op 0 graden gezet met de thermiek stand hooguit 1,5 á 2 mm naar beneden. In de beschrijving hadden ze over 4 á 5 mm naar beneden en dat was te veel.
    Overigens bevalt mij die minimale thermiek-stand-verschil beter en die heeft dan geen behoefte aan hoogteroer correctie. Ook bij andere lichte zwevers.
    Lichtgewicht zwevers met een beetje koorde komen nooit zo snel vooruit, en een flap die via de thermiek-stand down staat zal de "snelheid" verminderen. Relatief zijn ze al niet zo snel en de speed-stand levert ook niet zo veel op. Ook verminderd de lift.
    Mijn vraag is nu: hoeveel milimeters down heb jij de thermiek-stand bij de Inside.

    Je schrijft een prettig verhaal om te lezen. Dat levert vliegkriebels op.

    Groetjes Frans
     
    Justus vindt dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb het boekje aamgehouden en ga in thermiek 2mm naar beneden met alle kleppen. Speed (als je daar over kan spreken) gaan de rollen 2mm omhoog.

    En is echt een duidelijk zichtbaar verschil, duidelijker dan bijvoorbeeld bij de Orca.
    Van speed in 1 keer naar thermal zie je hem meteen een paar meter hoogte pakken met vertragen
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat voor progcard moet je hebben Justus? En jammer van de springboom
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De ProgCardII die ik bij de Ice-regelaar mee heb laten komen ;)....Maar die ligt in Rijnsburg en ik zit nu in Brielle dus ff een paar dagen geduld.

    en die boom....tja.....elluk nadeel heb zun voordeel want nu mag er een vervanger voor komen toch????
     
    vissermax vindt dit leuk.
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Oww ok. Dacht als je er geen een hebt rij je maar langs, maar dat hoeft dan niet. Tuuuuurlijk mag er wat nieuws komen ;-)
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hé Justus,
    Wat een sterke kisten bouw jij.
    Die boom is meer beschadigd dan jouw model zo te zien.

    Rick
     
    Justus vindt dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is te veel eer voor mijn bouwkunsten Rick. Het is (wás) een ARF van BlackHorse en als ik niet de plannen voor een Cub had liggen zou ik er zo weer een kopen i.p.v. deze repareren. (Maar dan de Skywalker ofzo...ze hebben meerdere modellen in deze maat)
     
    beerendonk vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat een heerlijk weertje!

    Ik moest zondag de F5J laten gaan omdat ik geen vrij kon krijgen, het is niet anders. Maar vandaag kwam het zo uit dat ik even naar de club kon rijden en heb mij daar weer heerlijk geamuseerd met de Inside!

    Er stond een fractie meer wind dan de vorige keer: 6 tot 7m/s op de Geulhaven
    Dit is overigens een windmeter voor de scheepvaart die ik gebruik. Deze zit hemelsbreed 4 of 5 km bij ons clubveld vandaan en is dus 1:1 over te nemen voor de actuele wind

    http://webamethyst.portofrotterdam.com/data/windrozen/WINDROOSRP10WV05.jpg

    Ik heb een tijdje naar de omgeving gekeken, de beweging van de wolken geprobeerd te interpreteren, vogels opgezocht en gevonden en onder het mom van "grenzen leer je door ze op te zoeken" heb ik de motor aan gezwengeld en de Inside de hoogte in gestuurd.

    Ik had na de vorige keer een mixer tussen motor en hoogte ingesteld, 6%down bij vol gas, om te stijl klimmen te voorkomen maar die was iets te veel. Hiermee wilde ze alleen maar horizontaal weg en moest ik continu up geven om te klimmen. Hij staat nu op 3% en dat bevalt beter.

    Ondanks de vorige keer al genoemde turbulentie ging ze goed omhoog en ik had de goede hoek gekozen want na motor uit ging ze als een spreekwoordelijke raket omhoog en was ik blij dat ik het telemetriekabeltje van de Altis aan mijn ontvanger heb geprikt want ik moest mijn best doen om braaf te blijven!
    [​IMG]

    Deze vlucht begon geweldig! Na die eerste klim heb ik vol in de butterfly hoogte af geprobeerd te bouwen en zodra ik weer ging zweven ging ze wéér omhoog! Helaas begon mijn zender na 3 minuten te gillen dat de accu leeg begon te raken.(ik had al een tijdje met mijn Pawnee rond gejammerd) dus heb ik meteen weer alle kleppen uit gegooid en ben ik zo snel mogelijk geland.

    Hier kon ik het niet bij laten natuurlijk! Dus snel de zender aan de lader gehangen, volgens het boekje mag ik met 1A laden, en een half uurtje met een clubgenoot mee gekeken die met zijn Hype Relax hetzelfde als ik zojuist met de Inside probeerde te doen.
    (niet helemaal succesvol overigens)

    Toen de MC20 weer wat lucht had mocht de Inside weer omhoog en hier was duidelijk te zien dat de eerste piek er af was voor de accu. Zo hard als die eerste klim ging ze niet omhoog en met redelijk wat sturen om naast klimmen ook een beetje naar voren te vliegen kwam ik nu niet verder dan 136meter. Gelukkig zat ik ook ver genoeg naar voren om 1 van de hoeken op te zoeken waar hier meestal wel iets los moet komen en met een beetje spelen tussen Speed en Cruise kon ik genoeg 'weg' afleggen om 'het' te vinden.

    [​IMG]

    In thermiekstand en lekker draaien ging ze goed omhoog maar ook hard met de wind mee. Dat vond ik een beetje eng en ben toen weer, spelend tussen cruise en speed, langzaam aan de bovenwindse kant blijven hangen. Ik ben er best van onder de indruk dat die 2mm toch zo'n verschil maakt. Het is niet dat de Inside meteen gaat lopen maar het is wel het verschil tussen achteruit met de wind meedrijven en er heel langzaam tegenin kruipen.

    Ik kon alleen niet meer ver genoeg naar voren komen om opnieuw een stijggebied te vinden en aangezien ik al 7 minuten onderweg was (ik heb voor de training nu eens een vluchttimer mee laten lopen) ben ik naar het veld terug gedreven en wilde ik de laatste minuten uitzingen. Helaas was het toen ineens over met de stabiele lucht en heb ik, zonder al te snel naar beneden te komen, gekozen voor een veilige landing. 20seconden te kort maar van 136meter vond ik dat al lang niet slecht!

    LEKKER HOOR!!

    Snel de Altis resetten en gáán!!
    Nu zit de accu in het gebied waar hij het meest constant presteerd (nog steeds niets geladen overigens) en met een vergelijkbare startwijze kwam ik weer op 136meter. ( ,6 deze keer...de vorige was ,4)

    Nou.....de vorige keer ging goed dus nu dezelfde hoek maar opzoeken dan! (die 2 meeuwen die er hingen hielpen ook wel een beetje mee in de besluitvorming moet ik toegeven ;-))

    [​IMG]

    Het koste iets meer tijd en moeite en in die eerste hoek zat niets maar toen ik ervoor koos om, denkend aan wat wijze woorden van een Nederlands Kampioen, dwars op de wind de benen te maken bleek dat de juiste keuze want het lukte om toch weer wat meters te pakken!!

    Ook deze bleef ik zo lang als ik durfde mee drijven maar ik moet ook een keer terug en, ik zal het nog maar een keer zeggen, daar heb je even tijd voor nodig, het kost ook wat hoogte maar dan doet ze het wél!
    Hier pakte ik vervolgens een beetje hellingwind langs een bomenrij op en ik kon hier blijven hangen tot de timer aan gaf dat ik terug moest keren.
    Wat wel jammer is: In de grafiek lijkt het alsof ik weer 20 seconden te vroeg ben geland maar mijn zenderklokje gaf toch echt aan dat ik 1 seconde te laat op de grond lag!


    Nou vooruit.....nog ééntje dan!

    [​IMG]

    Nu liet ik de neus iets meer omhoog staan, wat resulteerde in 146 meter en nog boven het veld hangen toen de motor uit ging.
    Hierdoor lukt het niet om op die plekken te komen waar ik net succesvol was en met een gevoelsmatig iets aantrekkende wind (en zeker weten toenemende bewolking) liet ik mij toch verleiden om op die bomenrij te blijven hangen.

    Dit ging een tijdje goed maar de turbulentie en het daardoor vele sturen wraakte zich in steeds lager komen. Tóch kwam er weer iets voorbij wat op thermiek leek (en de grafiek bevestigd dit) maar óf het was ineens over óf ik maakte een verkeerde keuze qua vliegrichting want het was snel weer klaar en op z'n egeltjes sturend (dat is heeeeeel voorzichtig) heb ik geprobeerd de tien minuten te halen.

    Dit lukte net niet maar onder deze omstandigheden 3 vluchten maken met een gemiddelde starthoogte van 139 meter en een gemiddelde vliegtijd van 9:48 maken mij best wel heel erg blij!

    De landingen waren alle drie binnen 3 meter van waar ik stond dus dat zit ook wel snor. Ik ga op zo'n dag niet alles op alles zetten om die fictieve 50punten te pakken, dat doe ik trouwens op de westrijden ook niet....daarvoor wil ik mijn spullen te graag heel houden, maar als het iets minder turbulent is moet elke landing 45 punten echt wel te doen zijn want met butterfly open-dicht-open-dicht-open-dicht is ze eenvoudig naar je voeten te sturen.


    Ik ben helemaal blij met die Inside!

    Het kost wel wat, alles bij elkaar ben je toch zo'n 5 a 600 euro verder voordat hij af is (met mijn wat prijzige componenten) maar het is een verdomd lekker ding om mee te vliegen hoor!!!
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2016
    jve en bobt vinden dit leuk.
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Zondag deed er ook een Inside mee van Wim, was mooi om te zien.
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vliegt 'iedereen' overigens nog steeds met de uitslagen volgens het boekje?

    Ik denk dat ik hier een beetje aan wil sleutelen. Voor het thermieken bevalt het overigens uitstekend hoor, hij reageert goed en stuurt lekker,maar......er is altijd een maar....ik herinner mij een filmpje waarin er ook gerold wordt en dat kan ik dus niet.

    Met vol rol en richting kan ik na een duik iets doen wat je een rol zou kunnen noemen maar voor een speelse rol tijdens het hoogte afbouwen kom ik rol-snelheid te kort.

    Nu overweeg ik om op de rolroeren een gaatje korter te gaan op de hoorntjes om zo iets meer uitslag te krijgen. Tijdens de gewone vliegen werk ik dan wel met een kleiner gebied van de servo's maar er komt wel een beetje wendbaarheid voor terug.

    Daarnaast valt er waarschijnlijk ook wel wat te halen met de rolroeren. Ik laat de binnenste nu in alle vliegstanden ongeveer de helft meelopen maar ga ze in speed-stand beide maximaal uit laten slaan.

    Hebben andere Insiders hier al mee ge-experimenteerd?
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Zou het kunnen zijn dat de ontwerpers dat vergeten zijn mee te nemen :rolleyes::rolleyes:
     
    e.rukkers vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja, daar is hij ook niet voor bedoelt natuurlijk maar de rolsnelheid die dit filmpje bij ongeveer 1:08 laat zien haal ik niet



    Zou dat door mijn keuze voor T-tips komen?
     
  19. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik denk niet dat de tips veroorzaken.

    Ik heb de uitslagen van de binnenste rolroeren net zo groot gemaakt als de buitenste , en dan reageert hij ( voorlopig) voor mij goed.

    Terence
     
  20. Chip

    Chip

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Schoten, B
    Inside a tree:


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina