Wat een heerlijk weertje!
Ik moest zondag de F5J laten gaan omdat ik geen vrij kon krijgen, het is niet anders. Maar vandaag kwam het zo uit dat ik even naar de club kon rijden en heb mij daar weer heerlijk geamuseerd met de Inside!
Er stond een fractie meer wind dan de vorige keer: 6 tot 7m/s op de Geulhaven
Dit is overigens een windmeter voor de scheepvaart die ik gebruik. Deze zit hemelsbreed 4 of 5 km bij ons clubveld vandaan en is dus 1:1 over te nemen voor de actuele wind
http://webamethyst.portofrotterdam.com/data/windrozen/WINDROOSRP10WV05.jpg
Ik heb een tijdje naar de omgeving gekeken, de beweging van de wolken geprobeerd te interpreteren, vogels opgezocht en gevonden en onder het mom van "grenzen leer je door ze op te zoeken" heb ik de motor aan gezwengeld en de Inside de hoogte in gestuurd.
Ik had na de vorige keer een mixer tussen motor en hoogte ingesteld, 6%down bij vol gas, om te stijl klimmen te voorkomen maar die was iets te veel. Hiermee wilde ze alleen maar horizontaal weg en moest ik continu up geven om te klimmen. Hij staat nu op 3% en dat bevalt beter.
Ondanks de vorige keer al genoemde turbulentie ging ze goed omhoog en ik had de goede hoek gekozen want na motor uit ging ze als een spreekwoordelijke raket omhoog en was ik blij dat ik het telemetriekabeltje van de Altis aan mijn ontvanger heb geprikt want ik moest mijn best doen om braaf te blijven!
Deze vlucht begon geweldig! Na die eerste klim heb ik vol in de butterfly hoogte af geprobeerd te bouwen en zodra ik weer ging zweven ging ze wéér omhoog! Helaas begon mijn zender na 3 minuten te gillen dat de accu leeg begon te raken.(ik had al een tijdje met mijn Pawnee rond gejammerd) dus heb ik meteen weer alle kleppen uit gegooid en ben ik zo snel mogelijk geland.
Hier kon ik het niet bij laten natuurlijk! Dus snel de zender aan de lader gehangen, volgens het boekje mag ik met 1A laden, en een half uurtje met een clubgenoot mee gekeken die met zijn Hype Relax hetzelfde als ik zojuist met de Inside probeerde te doen.
(niet helemaal succesvol overigens)
Toen de MC20 weer wat lucht had mocht de Inside weer omhoog en hier was duidelijk te zien dat de eerste piek er af was voor de accu. Zo hard als die eerste klim ging ze niet omhoog en met redelijk wat sturen om naast klimmen ook een beetje naar voren te vliegen kwam ik nu niet verder dan 136meter. Gelukkig zat ik ook ver genoeg naar voren om 1 van de hoeken op te zoeken waar hier meestal wel iets los moet komen en met een beetje spelen tussen Speed en Cruise kon ik genoeg 'weg' afleggen om 'het' te vinden.
In thermiekstand en lekker draaien ging ze goed omhoog maar ook hard met de wind mee. Dat vond ik een beetje eng en ben toen weer, spelend tussen cruise en speed, langzaam aan de bovenwindse kant blijven hangen. Ik ben er best van onder de indruk dat die 2mm toch zo'n verschil maakt. Het is niet dat de Inside meteen gaat lopen maar het is wel het verschil tussen achteruit met de wind meedrijven en er heel langzaam tegenin kruipen.
Ik kon alleen niet meer ver genoeg naar voren komen om opnieuw een stijggebied te vinden en aangezien ik al 7 minuten onderweg was (ik heb voor de training nu eens een vluchttimer mee laten lopen) ben ik naar het veld terug gedreven en wilde ik de laatste minuten uitzingen. Helaas was het toen ineens over met de stabiele lucht en heb ik, zonder al te snel naar beneden te komen, gekozen voor een veilige landing. 20seconden te kort maar van 136meter vond ik dat al lang niet slecht!
LEKKER HOOR!!
Snel de Altis resetten en gáán!!
Nu zit de accu in het gebied waar hij het meest constant presteerd (nog steeds niets geladen overigens) en met een vergelijkbare startwijze kwam ik weer op 136meter. ( ,6 deze keer...de vorige was ,4)
Nou.....de vorige keer ging goed dus nu dezelfde hoek maar opzoeken dan! (die 2 meeuwen die er hingen hielpen ook wel een beetje mee in de besluitvorming moet ik toegeven ;-))
Het koste iets meer tijd en moeite en in die eerste hoek zat niets maar toen ik ervoor koos om, denkend aan wat wijze woorden van een Nederlands Kampioen, dwars op de wind de benen te maken bleek dat de juiste keuze want het lukte om toch weer wat meters te pakken!!
Ook deze bleef ik zo lang als ik durfde mee drijven maar ik moet ook een keer terug en, ik zal het nog maar een keer zeggen, daar heb je even tijd voor nodig, het kost ook wat hoogte maar dan doet ze het wél!
Hier pakte ik vervolgens een beetje hellingwind langs een bomenrij op en ik kon hier blijven hangen tot de timer aan gaf dat ik terug moest keren.
Wat wel jammer is: In de grafiek lijkt het alsof ik weer 20 seconden te vroeg ben geland maar mijn zenderklokje gaf toch echt aan dat ik 1 seconde te laat op de grond lag!
Nou vooruit.....nog ééntje dan!
Nu liet ik de neus iets meer omhoog staan, wat resulteerde in 146 meter en nog boven het veld hangen toen de motor uit ging.
Hierdoor lukt het niet om op die plekken te komen waar ik net succesvol was en met een gevoelsmatig iets aantrekkende wind (en zeker weten toenemende bewolking) liet ik mij toch verleiden om op die bomenrij te blijven hangen.
Dit ging een tijdje goed maar de turbulentie en het daardoor vele sturen wraakte zich in steeds lager komen. Tóch kwam er weer iets voorbij wat op thermiek leek (en de grafiek bevestigd dit) maar óf het was ineens over óf ik maakte een verkeerde keuze qua vliegrichting want het was snel weer klaar en op z'n egeltjes sturend (dat is heeeeeel voorzichtig) heb ik geprobeerd de tien minuten te halen.
Dit lukte net niet maar onder deze omstandigheden 3 vluchten maken met een gemiddelde starthoogte van 139 meter en een gemiddelde vliegtijd van 9:48 maken mij best wel heel erg blij!
De landingen waren alle drie binnen 3 meter van waar ik stond dus dat zit ook wel snor. Ik ga op zo'n dag niet alles op alles zetten om die fictieve 50punten te pakken, dat doe ik trouwens op de westrijden ook niet....daarvoor wil ik mijn spullen te graag heel houden, maar als het iets minder turbulent is moet elke landing 45 punten echt wel te doen zijn want met butterfly open-dicht-open-dicht-open-dicht is ze eenvoudig naar je voeten te sturen.
Ik ben helemaal blij met die Inside!
Het kost wel wat, alles bij elkaar ben je toch zo'n 5 a 600 euro verder voordat hij af is (met mijn wat prijzige componenten) maar het is een verdomd lekker ding om mee te vliegen hoor!!!