Inside F5j Hollein / Gruner CNC

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 18 okt 2015.

  1. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja dat kan natuurlijk ook! Ik dacht dat je een 2meter zwever bedoelde vanwege het verkleinwoord.
     
    Fotor vindt dit leuk.
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Zierikzee
    IMG_0005.jpg


    Vliegklaar.:banana: 1126 gram.:D
     

    Bijgevoegde bestanden:

    vw4style, jve, Justus en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.947
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gaaf Adrie! Mooi gewicht ook. Wat voor motor en prop heb je gebruikt?

    Met deze kist kan je wel wat NK wedstrijden mee pakken :koud:
     
    vissermax en Justus vinden dit leuk.
  4. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Zierikzee
    Motor is een Sunnysky 2216 1100Kv met een 11x7 carbon prop van HK. Ga zeker met deze kist wat wedstrijden mee pikken, waaronder interglide in Engeland.
    Verbruik, amperage van deze combo heb ik helaas niet. Wattmeter die ik heb heeft de geest gegeven. Zal dus een andere moeten gaan aanschaffen, maar ik verwacht een verbruik tussen de 25/30 amp.
     
    vw4style en vissermax vinden dit leuk.
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.669
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi Adrie!

    Mijn Introduction (de rolroerloze broer van de Inside) is ook deze week afgerond. Vliegklaar 920 gram, exact volgens opgave van de fabrikant. De vleugelbelasting is hiermee 14 g/dm2.

    Nu even wachten op een mooie rustige dag.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    beerendonk, vw4style, jacobbos en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.152
    Locatie:
    Olst
    Vandaag mijn Inside ingevlogen.
     
    toostbeek, frankh78, RJA en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Gisteren eindelijk mijn Inside zijn maiden gegeven. Wat een geweldig model![​IMG][​IMG][​IMG]
     
    jve, aurectar, frankh78 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. ol1v1er

    ol1v1er

    Lid geworden:
    5 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Maastricht
    Geweldig om al jullie ervaringen te lezen. Ik hoop er mijn voordeel mee te doen. Vandaag de Inside besteld !
     
    vissermax vindt dit leuk.
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Doornspijk
    Na alle positieve verhalen over de Inside besloten om deze ook zelf aan te schaffen. De kit is vorige week vrijdag binnengekomen en ik ben direct begonnen met bouwen. Heb ondertussen de romp, kielvlak, stabilo en de roeren houtbouw gereed. Ben nu nog aan het nadenken over een kleurenschema. Zit nog wat te twijfelen tussen Oracover of Oracover light. Wat zijn jullie ervaringen? Hollein beveelt Oralight aan. Maar er zijn ook mensen die aangeven dat de vleugel hiermee sneller flutter vertoond. Wat is wijsheid?
     
  10. ol1v1er

    ol1v1er

    Lid geworden:
    5 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Maastricht
    De mijne vliegt prima op oracover. Echter, geen ervaring met oracover light. Veel succes met bouwen. Bij mij (relatieve beginner) is het, met alle info hier, heel goed gelukt. Vlieg nu wekelijks met de inside. Enjoy !
     
  11. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb gisteren ook nog wat specificaties bekeken. Er is ook een duidelijk verschil tussen Oralight transparant en de dekkende versie. Dit is ook het geval bij gewone Oracover. Er is verschil m.b.t. het soortelijk gewicht. Omdat ik een transparante kleur wil lijkt het me beter de Oracover te nemen. Anders wordt het mogelijk wel heel erg licht allemaal.
    Hoe bevalt de Inside je? Vliegt hij met wind ook nog goed?
     
  12. ol1v1er

    ol1v1er

    Lid geworden:
    5 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Maastricht
    Hij vliegt een stuk langzamer dan de easyglider de Libelle waar ik vorig jaar mee ben begonnen. Ik ben nog in het stadium waarin ik de wind zoveel mogelijk vermijd. Ik vermoed dat het niet z'n sterkste punt is, gewicht toevoegen ? Altijd zonde natuurlijk maar dat zou wel helpen. Bij mij moest er overigens nog best wat gewicht in de neus (60 gram) om hem goed te balanceren. De Inside bevalt verder prima. Vooral de mogelijkheid om in "crow-stand" super gedoseerd te landen maakt veel verschil voor mij. En natuurlijk gewoon super-gaaf om mee bezig te zijn. Ook het bouwen. Ik ga deze zomer experimenteren met FPV met headtracking. Ben heel benieuwd wat de mogelijkheden zijn (binnen redelijke financiele grenzen, want het is allemaal niet gratis. Ben wel benieuwd naar je toestel, foto'tje . ? Ik zal eens kijken of ik een plaatje van de mijne kan posten.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.534
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat zie jij als wind? Ik vlieg er to 6 m/s mee, dat is windkracht 3bf, en dan kan hij nog net rustig er tegen in terug zweven.

    Ik heb de mijne gebouwd met gewone, niet transparante, oracover omdat ik hier bij zijn voorganger (de Climaxx) hele goede ervaring mee had qua flutter. Of eerder het wegblijven daarvan.

    Climaxxvliegers met transparante en light folies klaagden steen en been dat hij zo snel flutterde en ik had nergens last van.

    Maar......een hele grote maar......ik zag ook Climaxxen die naar mijn idee veel en veel te snel gevlogen werden en dat is iets wat de Inside ook niet kan: heel snel vliegen.

    Dat moet je er gewoon niet mee willen en dan doet hij het echt heel goed!
     
  14. ol1v1er

    ol1v1er

    Lid geworden:
    5 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Maastricht
    IMG_2863 (1).jpg IMG_2865 (1).jpg IMG_0495.JPG
     
    Justus vindt dit leuk.
  15. ol1v1er

    ol1v1er

    Lid geworden:
    5 nov 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Maastricht
    Sorry . voor de 180 graden. Kreeg ze niet gedraaid. De laatste is nog de Libelle.
     
  16. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Doornspijk
    Ziet er mooi uit! Had als kleurenschema eerst aan een transparant rood, wit en blauwe vleugel gedacht. Dus linkertip rood, middendeel wit en rechtertip blauw. En dan de romp oranje. Maar transparant wit is alleen maar verkrijgbaar in Oralight en op dit moment zo'n beetje overal out of stock. Transparant blauw is dan weer alleen in Oracover verkrijgbaar. Krijg je dus verschillende foliesoorten op de vleugel. Ben daarom nu maar aan het nadenken voor een alternatief schema. Hoewel ik niet van plan ben om er gekke dingen mee te doen zit ik wel sterk aan Oracover te denken, zeker als het een transparante kleur wordt. Transparante Oralight is wel heel erg licht.
    Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen. Ben vorige week vrijdagavond begonnen met bouwen en heb nu in totaal een 5 a 6 uurtjes gebouwd schat ik in. De romp is folie klaar, evenals het stabilo, kielvlak en de roeren. Gaat erg snel allemaal. Morgenavond wil ik beginnen met de vleugel.
     
    Justus vindt dit leuk.
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.534
    Locatie:
    Rijnsburg
    Beste volgers van dit draadje,


    Ik heb hier nogal wat gepost en het is geen geheim dat ik een groot liefhebber ben van de Inside.

    Ik bouwde hem heel snel nadat hij geïntroduceerd werd en heb er daarna veel en lekker mee gevlogen op veldjes, op een duin, op een berg in Oostenrijk! In 2016 en 2017 heb ik hem zelfs ook een paar keer ingezet op een f5j wedstrijd en daar heb ik er heel veel plezier mee gehad en boven (mijn) verwachting gepresteerd! (heb een paar keer toch tegen de top 10 aan geleund)

    Nu ben ik iets actiever geworden binnen het f5j-gebeuren en loop dit jaar zelfs als wedstrijdleider over de veldjes…….gék!!:hammer::hammer:

    Maar….ik weet dus hoe leuk de Inside vliegt, ik weet hoe leuk een f5j-dagje kan zijn en ik zou er zo graag wat meer van (of andere vergelijkbare ‘houten’kisten) aanwezig zien op een wedstrijddag!

    Wat zou er voor nodig zijn om eens een paar Insiders naar een wedstrijd te krijgen om zo de competitie wat op te leuken?

    F5j is thermiek zweven. Je zet je motor even 30 seconden aan om op hoogte te komen, dan moet je daar tien minuten blijven, of eigenlijk nog maar 9 minuten en 30 seconden, en dan moet je weer netjes landen. Dat doe je 6 of 7 keer op een dag, tussendoor help je je concurrenten met tijdwaarnemen en coachen, vertel je wat sterke verhalen, en aan het eind van die dag kijk je wie dat het leukste heeft gedaan. Meer is het niet!

    Nu ligt het niveau best hoog tegenwoordig. De zeer ervaren toppers weten thermiek te vinden op onmogelijke plekken en vliegen met materiaal rond waarmee je op een mierenscheet kan klimmen, ze kunnen vanaf schijnbaar kansloze plekken nog terug op het veld komen en dat geef ik meteen toe….dat kan een Inside niet zo goed.(wel goed...maar niet zoals die carbon/glasbakken)

    Ik weet ook als geen ander dat, als je eenmaal door het virus gebeten bent, je op een gegeven moment graag méér wilt kunnen en ook de prestatie van een moderne competitie-kist wilt ervaren. Maar voor een leuke dag hoef je écht niet mee te gaan in de wedloop van de lichtste of langzaamste of de nieuwste of de snelste of de duurste…..neem je Inside mee, stop een logger van de organisatie in je kist en doe een rondje mee!

    Als je ‘gewoon’ naar een goede hoogte klimt, zeg maar een meter of 170-190, en je hebt een beetje geluk om binnen een paar minuten een lekkere thermiekbel te vinden. Dan is het echt niet ondenkbaar dat je een paar rondes heus je best moet doen om op tijd weer terug op je startplekje te komen.

    Als je je daarbij dan niet gek laat maken door wat er allemaal om je heen gedaan wordt door de mannen die strijden om de topposities kan je samen met de andere Insiders volgens mij een hartstikke leuke competitie binnen de competitie creëren!

    Dus nogmaals mijn vraag: Volgende ronde is 18 Juni en wat is er nodig is om een paar van jullie Insiders naar het mooie Zeeuwse Oosterland te krijgen??

    (pas wel op…je zou het best wel eens naar je zin kunnen hebben op zo’n dag!!)
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019
    jve, jdejager, PascalvO en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    429
    Locatie:
    Hengelo
    Goed initiatief :)

    Stel voor om dan de "houtbouw" een eigen klassement te geven binnen het algehele klassement met uiteraard een prijsje erbij. Je kunt zoiets een naam geven zoals "Rookie" klasse of " Goud voor hout" maar dat is niet zo belangrijk, het gaat erom dat het een leuke dag gaat worden voor de Insiders maar ook voor elektro RES of andere elektro aangedreven zwevers.

    In de NRW cup kent men ook zo'n regeling : http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=2121077&d=1555858359
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.534
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vanzelfsprekend kan er ook een apart klassement gemaakt worden, bij de 24h van LeMans rijden ook 4 klasses door elkaar die ieder voor hun eigen wedstrijd rijden, maar eerst maar eens zien of er animo voor is toch?

    Dan kunnen we er later altijd nog een label aan hangen.

    Maar dan blijft mijn vraag staan wat de drempel is voor, in dit geval de Insiders, om niet eens een rondje mee te vliegen met waar de kist voor ontwikkeld is?
    Het ding heet tenslotte Inside F5j :rolleyes::rolleyes:
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.669
    Locatie:
    Hillegom
    Of de Introduction F5J kan ook natuurlijk....

    Al diskwalificeer ik mezelf daarme meteen, want ik doe niet mee met mijn Introduction (die ook fantastisch vliegt bij rustig weer!). Maar daar heb ik zo mijn eigen redenen voor. Ik kan beamen dat deelname aan een wedstrijd een zeer leerzame en leuke ervaring is.
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina