Inside F5j Hollein / Gruner CNC

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 18 okt 2015.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.414
    Locatie:
    Rijnsburg
    Introduction kan natuurlijk ook!
    Ik heb dit in het draadje van de Inside gezet omdat ik die zelf ook vlieg (inmiddels wel een beetje verbouwd maar dat moet kunnen lijkt mij) maar met elke zwever kan je mee doen.

    Easygliders, elektro-res kisten, je kan met elke zwever die je in 30 seconden op een lekkere uitgangshoogte krijgt mee doen.

    Het gaat er om dat je jezelf kunt vergelijken met gelijkgestemden. 1 introduction zal het gevoel krijgen dat hij voor joker staat tussen de Pike's en Xplorer maar als er 2 of 3 zijn wordt het al een stuk interessanter.
     
  2. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Een zijsprong:
    Ik vlieg een "houten" F5J maar dan een Pulsar 3200. Die komt met het lage gewicht van 1360 gram en ca. 70 vierkante decimeters uit onder de 20 gr/dm. Het profiel is AG 25 en dus eigenlijk hol.
    Om de zwever toch met 3 bft te kunnen verplaatsen in het luchtruim, op zoek naar thermiek, heb ik de thermiek / speed stand van de flaps en de ailerons schakelbaar en regelbaar geprogrammeerd. Daarbij is er op het hoogteroer absoluut geen correctie.
    Naast een 3 standen schakelaar, die de flaps en ailerons, ca. 1,5 mm laat bewegen (net zichtbaar dus) heb ik een draaiknop die het geheel nog eens 6 á 7 mm op en neer kan bewegen. De ailerons bewegen hierbij 80% t.o.v. de flaps. Die schakelaar gebruik ik om bij het aanvliegen naar de landingsplaats het grondeffect op te vangen (iets minder hol en iets sneller).
    Met de draaiknop verander ik het profiel om bij meer wind de neus minder te laten wegwaaien. Het bijft een lichtgewicht die door de wind wordt aangeblazen. De meeste vliegers kiezen dan voor wat ballast maar mijn Pulsar die in feite een langzame zwever is vaart er wel bij.
    De meegeleverde platic profielmal gebruik ik als basis om bij erg weinig wind het zwaartepunt (samen met het hoogteroer) te bepalen. Een lichte duik waardoor de snelheid 2X zo hoog wordt levert een golfbeweging (herstel) op van meer dan 100 meter.
    Verder wordt het hoogteroer met een kurve alleen gebruikt tijdens het remmen en dat is op zich een aardige puzzel om per toestel en eigen smaak goed te krijgen. De moeite waard om puntjes te verdienen.
    Succes met de "houten" zwevers en groetjes, Frans
     
    xat vindt dit leuk.
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.414
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die instellingen zijn per model en piloot verschillend en komen, niet rot bedoeld, pas kijken als je echt serieus gaat finetunen op de verschillende onderdelen.

    De Pulsar leent zich volgens mij nog iets beter voor verschillende welf-standen dan de Inside en nogmaals: dat gaat pas een aandachtspunt worden als je al wat rondes weg hebt.

    Met de Inside vlieg ik gewoon volgens het boekje met alles 2mm down voor thermiek en soms de rollen 2mm up voor speed, de rest knuppel ik zelf weg tijdens het vliegen.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.414
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het werd ook weer stil hier maar mijn vraagstelling blijft staan hoor!;)

    Wat weerhoudt Inside-vliegers om eens een rondje mee te doen?

    En:

    Wat zou er kunnen/moeten veranderen om Insiders ook eens een rondje mee te zien vliegen?
     
  5. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hij moet eerst afgebouwd. Morgenavond weer verder, ben nu 4 weken toch al een redelijk aantal avonden bezig. Alleen nog de roeren aan de vleugel en de servodeksels bespannen. Dan apparatuur inbouwen en maar eens gaan vliegen. Wie weet ga ik nog wel eens meevliegen. Maar eerst maar wat oefenen bij ons op de vereniging. Er komt overigens wel meer interesse in deze klasse, ook bij ons op de vereniging.

    upload_2019-6-11_23-26-6.png
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.414
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die wordt mooi!

    En dit is fijn om te horen!
     
  7. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Vanavond weer even wat kunnen doen. Alle roeren zijn nu ook bespannen, evenals de "cockpit" kap. Daarnaast de servo openingen in de vleugel weer opengesneden en folie bijgewerkt. Nu begonnen met het eerste servoluikje. Beetje pas schuren en vervolgens bespannen. Met de kabels er ook nog bij is er ook niet eens heel erg veel ruimte voor de servo. Je moet opletten dat de bedrading geen deuk drukt in de folie aan de bovenkant van de vleugel.
    Heb de beide kleppen met scharniertape vastgezet. Omdat die aan de onderkant scharnieren zie je de tape niet van boven. Voor de rolroeren en welfkleppen twijfel ik nog. Of scharniertape of met strookjes Oracover in dezelfde kleur. Wat raden jullie aan? De manier van Hollein om direct de roeren mee te folieën zag ik niet zo zitten en heb ik dus maar overgeslagen.
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.414
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vond het een uitdaging maar heb toch de hollein-manier met doorfolieën gebruikt en zit al een paar jaar perfect.
    Mijn ervaring met tape is dat het toch eens in de zoveel tijd vervangen moet worden.
     
  9. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Tape wordt inderdaad op den duur slecht. Heb op mijn Guppy de Kavan scharniertape gebruikt. Die is nog steeds (na 4 jaar) erg goed. Moet wel eerlijk zeggen dat het niet de meest gebruikte kist is maar valt mij niet tegen. Ben eigenlijk wel benieuwd of je achteraf nog een foliescharnier zou kunnen maken en of dit ook soepel scharniert wanneer het iets krimpt.
     
  10. awap

    awap

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Zelhem
    Blenderm tape van HK. Plakt erg goed (ook op EPP), dun en een beetje elastisch.
    En zonder lijmresten weer te verwijderen.
    Klinkt ideaal? Is het ook (voor mij dan).
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Utrecht
    Ik gebruik nooit meer tape.
    Los van dat het scharniert, kan het roer ook een beetje omhoog of beneden (vaak wel een mm).
    Dat is een oorzaak van speling, niet precies sturen.

    Ik gebruik tegenwoordig enkel nog echte scharnieren of siliconen-scharnieren (E41).
    Iets meer werk, 10x zo sterk, zit voor jaaaren ...
     
  12. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Dat klinkt ook erg interessant. Moet je dan iets speling aanhouden tussen roer en vleugel? En hoeveel doe je in de spleet?
     
  13. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.302
    Locatie:
    REO
    Kun je wat meer vertellen/laten zien hoe je een siliconen scharnier maakt.

    Erik
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Utrecht
    Helaas geen foto's.

    Gebruik geen sanitair siliconen van de bouwmarkt. Die is te dik.
    Gebruik Wacker elastosil e41.
    Die is honing-dik en werkt prachtig!
    Verkrijgbaar bij www.havelaar.nl (goedkoopste die ik kon vinden. Het spul is niet goedkoop).

    Werkwijze (voorbeeld rolroer met folie bekleed):
    Op gladde oppervakken hecht siliconen het beste. Maak goed vet- en stofvrij.
    Leg de vleugel met de scharnierzijde naar boven.
    Pak een stuk (goed klevende!) scharniertape 5 à 10 cm langer dan het rolroer.
    Plak dat half op de vleugel zodat iets meer dan de halve breedte oversteekt over de plaats waar het rolroer komt.
    Druk de tape goed aan (geen luchtkanaaltjes meer).
    Voorkom dat de tape al over de rand gebogen wordt.
    Keer de vleugel om (tape naar onderen dus) en met de ruimte waar het rolroer komt naar je toe gericht.
    Pak nu een aantal stukjes balsa/triplex van 1 mm, en zet die rechtop op de tape tegen de vleugel/scharnierlijn aan (afstandhouders
    Pak 2 stukjes balsa/triplex/karton/papier van de goede dikte die als afstandhouder dienen links en rechts van het rolroer, en zet die links en rechts tegen de vleugel aan op de plek van de spleet tussen bewegend rolroer en vaste vleugel.
    Schuif nu het rolroer op z'n positie. Let erop dat als eerste de scharnierrand aan de tape plakt, en dat de afstandhoutjes goed aangedrukt zijn.
    Druk de tape goed vast op het rolroer terwijl je het rolroer zoveel mogelijk uitslaat zodat de scharniertape strak komt te staan.
    Het rolroer zit nu op z'n plaats, de afstandhoutjes kunnen verwijderd worden.

    Neem een injectiespuitje zonder naald.
    Vijl/schuur om het piefje rondom twee gleufjes.
    Doe een stukje krimpkous van zo'n 4-5 mm diameter om het piefje.
    Die moet 1 à 1,5 cm over het piefje uitsteken.
    Krimp de krimpkous.
    Knip het uiteinde schuim af (30-45 graden)
    Trek de zuiger er achter uit en vul met siliconen (niet meer dan 3/4).
    Voorkom luchtbellen en zorg dat de uitgang nog vrij blijft.
    Zuiger erin en druk alle lucht eruit.

    Nu ga je met het krimpkous piefje de siliconen in de scharnierspleet aanbrengen.
    Scharnier het rolroer wat open zodat er wat meer ruimte komt.
    Piefje op 1,5 à 2 mm boven de tape, trekkende beweging, schuim geknipte opening naar beneden, puntje wijst naar waar je begonnen bent met siloconen aanbrengen.
    Werk rustig en zo gelijkmatig mogelijk. Het helpt als iemand anders met een zaklamp de scharnierspleet goed verlicht.
    Er moet zo'n 1,5 mm dikke siliconen laag in komen.
    Als je het hele scharnier hebt gehad, beweeg je het rolroer de andere kant op (spleet dicht) en weer open.
    Fixeer het rolroer in de neutraal stand, en leg de vleugel weg. Scharnier zo horizontaal mogelijk (het spul is net honing en vloeit nog).
    Let op dat je niks overslaat (dat worden gaten)

    Minimaal 20 uur laten uitharden!!!! Vochtige lucht helpt.

    Na uitharden vleugel omgekeerd neerleggen, tape naar boven.
    Pak een uiteinde van de tape en trek die er RUSTIG vanaf.
    Niet omhoog, maar horizontaal (180 graden) scherpe hoek.
    Vaak komt de tape makkelijker los als je het eerst wat warm maakt met een föhn en strijkboutje.
    Let op bij het begin en eind. Daar loop je het risico dat je de siliconen meetrekt zodat die inscheurt. Helpen met een puntige pincet of iet dergelijks.

    Mislukt?!
    Geen ramp.
    Nieuwe siliconen aanbrengen hecht niet op uitgeharde siliconen, maar je kunt het verwijderen met wasbenzine.
    Goed nat doekje erover poetsten (de siliconen wordt zacht en rimpelig), en met een ander wegvegen.
    Herhaal dat tot het HELEMAAL SCHOON is.
    Er mag geen zweem of veeg meer te zien zijn.
    Goed kijken, spiegelend tegen het licht.
    Daarna (als je niets meer ziet) nog 1x met schone wasbenzine en een schone doek nalopen.
    Doe alsof je schoonmaakt voor een chirurgische ingreep!

    En dan nieuwe poging.

    SUCCES!
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2019
    jdejager en Thedo vinden dit leuk.
  15. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Ben ondertussen weer verder met de Inside. Zit nu een beetje met de aansturing van de servo's. Wil de Futaba R7008SB gaan gebruiken. Hier kunnen 8 servo's zo op worden aangesloten. Dan moet ik de regelaar nog kwijt. Een optie zou kunnen zijn de SBD-1 converter van Futaba. Die is alleen erg lastig verkrijgbaar. Daarnaast heb je daar ook weer iets van een programmeerkaart voor nodig. Tweede optie zou kunnen zijn dat de flaps gecombineerd worden. Dan moet ik echter één servo omdraaien om de draairichting goed te krijgen. Hij komt dan scheef ten opzichte van het roerhoorntje te staan. Zijn er nog andere ideeën?
     
  16. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
  17. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Die had ik gelezen. Was een mooie optie geweest. Echter deze is al een poos niet leverbaar. Ik heb een ompool snoertje besteld bij HK. Die wil ik in de Y-kabel bouwen van de flaps. Mocht dit niet werken dan kan ik de buitenste rolroeren ook nog op een y-kabel zetten. Die lopen volgens mij altijd tegengesteld.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.414
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die buitenste rolroeren vragen wel een beetje differentiëren, dan zou ik er eerder voor kiezen de flaps op een y te zetten.

    Ik vlieg met mijn omgebouwde Inpuls met de rolroeren per vleugel op een ykabel. Ik heb wel de binnenste op een iets korter servo-armpje gezet zodat ze ongeveer 2/3de van de buitenste uitslaan.

    Zo kon ik de flaps toch ieder een eigen kanaal geven die op hun beurt weer de helft van de binnenste rolroeren mee gaan.
    (Snap je het nog:rolleyes:?)
     
  19. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Bij HK hebben ze hem niet meer helaas. Dit lijkt mij dezelfde. Als je dit gebruikt heb je ook maar 1 kabeltje naar de vleugel. Makkelijk opbouwen en schilt je een hoop gepuzzel.

    https://m.banggood.com/nl/S_BUS-Tur...veFN8Mp1swchj3jpzfRPOsNcAQwnnXt4aAmQyEALw_wcB
     
  20. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Heb hem direct besteld. Hier kijk ik normaliter nooit maar bestellen gaat simpel. Nu alleen maar hopen dat hij snel binnenkomt. Ik heb de kabelboom in de vleugel al wel af. De vleugel is ook al bespannen. Maar mogelijk kan ik hem onderaan de vleugel waar deze op de romp ligt plakken. En anders komt hij gewoon in de romp en hou ik de bestaande kabelboom. Dan kan ik in ieder geval alles apart aansturen.
     

Deel Deze Pagina